Teejooscoop

Started by Teejoo, November 21, 2006, 23:02:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Teejoo

#2900
Problemen in de Teejooscoop  :(

Vorige week het dak nog laten vernieuwen tbv de plaatsing van de zonnenpanelen. Dat werd afgelopen maandag afgerond (plaatsen zinken afdeklijsten rondom) Dat was helaas op dezelfde dag dat de panelen al geplaatst zouden worden. Omdat het dak dus nog niet af was was alleen het frame voor de panelen geplaatst.

Het probleem is nu dat we sinds maandag de wind horen 'flakkeren' in de Teejooscoop die direct onder het dak zit! Het hoeft niet eens hard te waaien of zo. Het klinkt een beetje zoals je wel eens hoord bij een open haard of rooster naar buiten. Het lijkt te komen van de hoogste rand en ik denk ik dat het met de kappen te maken heeft. Niet dat ze rammelen, maar wel voor een werveling van de wind zorgen. In het weekend was het dak wel klaar op de kappen na, en toen is ons niets opgevallen.

Probleem is nu natuurlijk dat de dakdekker zich het niet voor kan stellen en wijst naar de frame van de panelen die er al lagen. Die liggen aan die zijde echter toch op zo'n 50 cm van de rand en stellen sowieso niet heel veel voor qua obstakel. Sinds dinsdag liggen de panelen erop en dat maakt geen verschil. Het is niet meer of minder geworden. Als we vorige week geen vertraging met het dak gehad hadden was dat vrijdag gereed geweest en was het een heel eenvoudige discussie. Beide bedrijven hebben verder echt goed werk geleverd.

Wat het extra moeilijk maakt is dat we het alleen in de avond horen.. Uiteraard heb je dan minder omgevingsgeluid maar het klinkt toch redelijk hard waardoor ik eigenlijk zou verwachten dat ik het ook in de avond zou horen. Gisteravond ook voor het film kijken diverse keren gecheckt: niets te horen. Ik zet alles aan, airco uit en hop daar was het weer. Alles weer uitgezet maakt uiteraard niks uit, dus dat zal wel toeval zijn.

Het enige wat ik nog kan bedenken is dat de temperatuur nog een factor is waardoor het dak in de avond iets krimpt en er toch een geluidslek ontstaat. Maar verder vrij radeloos. :(

Het is in elk geval klote omdat je op deze manier nog niet meer van een film kunt genieten. Sta je dan met je mooie set.

Ik probeer nu steeds maar zaken uit te sluiten, en ga een paar rubbere sluitbanden bestellen om te kijken of het uitmaakt als ik deze als afscherming gebruik van de rand.

Het hoor je aan de linkerzijde, achteraan op de foto. Op de rest van de bovenverdieping (gang en andere kamer) is niets te horen)



blue-eyes

Geen idee, maar zwaar vervelend! Ik hoop voor je dat het euvel snel wordt gevonden!
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

MLCinema

Balen man. Ook de houding van de leverancier, los van de kwaliteit van het werk. Hoewel het natuurlijk moeilijk te bewijzen is dat je er daarvoor geen last van had. Zijn discussies waar je niet in wilt belanden.

Hopelijk komt er snel een oplossing en kun je weer volledig genieten van je set.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

toetertje

Toch is het eerst wat in mij opkomt, de frames van de panelen.
Wel eens dakdragers op je auto gehad?  :crazy:

Teejoo

Quote from: toetertje on July 25, 2020, 12:11:12
Toch is het eerst wat in mij opkomt, de frames van de panelen.
Wel eens dakdragers op je auto gehad?  :crazy:
We horen het echter vanaf de rand komen.

Jean Sibelius

Quote from: Teejoo on July 25, 2020, 12:14:38
We horen het echter vanaf de rand komen.

Ik heb destijds mijn dragers van de auto gehaald om deze reden... (zie eerdere reactie)

Natuurlijk lastig beoordelen vanaf een afstand. Het 'klinkt' als wervelingen die ontstaan rondom de frames voor de panelen.
Die wervelingen veroorzaken trillingen die via je dak doorgegeven worden.

Heb je misschien een zwaar gewicht (bv. Halterschijfje) wat je tijdelijk op c.q. tegen de verdachte constructie kunt leggen?

Als je gaat experimenteren, dan zou dat 1 van de eerste dingen zijn die ik zou proberen.

Succes!

Groeten, Jan 
       
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Staaled

#2906
waarom niet de panelen afwachten? die zulle de massa aanzienlijk verhogen een daarmee de resonantie veranderen/dempen/elimineren.

edit: lees dat die er al liggen.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Teejoo

#2907
Quote from: Jean Sibelius on July 25, 2020, 12:21:12
Ik heb destijds mijn dragers van de auto gehaald om deze reden... (zie eerdere reactie)

Natuurlijk lastig beoordelen vanaf een afstand. Het 'klinkt' als wervelingen die ontstaan rondom de frames voor de panelen.
Die wervelingen veroorzaken trillingen die via je dak doorgegeven worden.

Heb je misschien een zwaar gewicht (bv. Halterschijfje) wat je tijdelijk op c.q. tegen de verdachte constructie kunt leggen?

Als je gaat experimenteren, dan zou dat 1 van de eerste dingen zijn die ik zou proberen.

Succes!

Groeten, Jan 
     
inmiddels liggen de panelen etc er al op. Maar daar merken we dus geen verschil in.

Staaled

Dan is dat gedeelte niet de oorzaak.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Jean Sibelius

Helder.

Als mijn 'hypothese' klopt, dan is het probleem afhankelijk van de windrichting ;) (Heb je daar al een idee van?)

Wat je kunt doen is 1 persoon in de ruimte en 1 persoon op het dak zodra je hoort dat het probleem er is (allebei een telefoon mee).

Dan systematisch het dak rondlopen om na te gaan of je een mogelijk oorzaak ontdekt.

Als het trillingen zijn die door de wind ontstaat, dan voel je dat wel met je vingertoppen en kun je die door met een vinger op de constructie te drukken (verwacht ik) wel opheffen. Is nog geen oplossing, maar dan heb je wel de bron gelokaliseerd.

The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Staaled

Ik denk meer aan een werveling in een kanaal. Een heel klein beetje wind zie ik hetgeen op het dak staat niet doen resoneren.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Jean Sibelius

Quote from: Staaled on July 25, 2020, 12:42:10
Ik denk meer aan een werveling in een kanaal. Een heel klein beetje wind zie ik hetgeen op het dak staat niet doen resoneren.

Losse kap, losse onderdelen misschien? Verder valt het me op dat de panelen ongeveer op dezelfde hoogte zitten als de dakrand. Als er wervelingen achter de dakrand ontstaan... Nogmaals, het is een 'hypothese'.
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Staaled

dan eens wat objecten her en der proberen om die werveling te breken.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Teejoo

#2913
Quote from: Staaled on July 25, 2020, 12:52:19
dan eens wat objecten her en der proberen om die werveling te breken.
Dat ben ik ook van plan met deze rubberen bandjes die ik heb besteld: Deze zijn 100x25x5 cm.

Teejoo

Quote from: Jean Sibelius on July 25, 2020, 12:41:12
Helder.

Als mijn 'hypothese' klopt, dan is het probleem afhankelijk van de windrichting ;) (Heb je daar al een idee van?)

Wat je kunt doen is 1 persoon in de ruimte en 1 persoon op het dak zodra je hoort dat het probleem er is (allebei een telefoon mee).

Dan systematisch het dak rondlopen om na te gaan of je een mogelijk oorzaak ontdekt.

Als het trillingen zijn die door de wind ontstaat, dan voel je dat wel met je vingertoppen en kun je die door met een vinger op de constructie te drukken (verwacht ik) wel opheffen. Is nog geen oplossing, maar dan heb je wel de bron gelokaliseerd.
Het is bij wisselende windrichtingen, maar dus tot nu toe alleen 's avonds. Heel maf.. En het klinkt echt niet als een trilling.

Teejoo

En ter hoogte van de 1e rij panelen ook niks te horen, daar zit de gang. Het zit hem dus in de hoek.

Het is in elk geval echt een klote situatie omdat ik merk dat we de ontspanning in ons HT goed kunnen gebruiken.


Kjelt

Ik vind die dakrand wel apart. Hier is het gebruikelijk alleen de buitenste rand te voor zien van een klein aluminium L profiel dat met gesmolten dakteer wordt vastgezet, er zit geen ruimte tussen.

Bij jou is over de hele rand een groot U profiel gelegd.
Ik zou het daar eens zorken, als er een holte onder zit kan het tochten.


Rielplayer

Quote from: Kjelt on July 25, 2020, 14:36:33
Ik vind die dakrand wel apart. Hier is het gebruikelijk alleen de buitenste rand te voor zien van een klein aluminium L profiel dat met gesmolten dakteer wordt vastgezet, er zit geen ruimte tussen.

Bij jou is over de hele rand een groot U profiel gelegd.
Ik zou het daar eens zorken, als er een holte onder zit kan het tochten.
Jij hebt een standaard daktrim. Teejoo heeft een zinken afdekkap, die waarschijnlijk met klangen is vastgezet op de dakrand. Ik zou even navragen hoe die kap is bevestigd en het daar in zoeken.

Misschien meteen even navragen of er ook expansievoorzieningen zijn opgenomen in de zinken dakrand zodat deze kan uitzetten en krimpen. Anders kan het ook nog geluid zijn van het werken van de afdekkap.
Sony KD 65XH9505 - NAD M10 - Phonar Edma P3.5

Teejoo

#2918
Quote from: Rielplayer on July 25, 2020, 15:04:10
Jij hebt een standaard daktrim. Teejoo heeft een zinken afdekkap, die waarschijnlijk met klangen is vastgezet op de dakrand. Ik zou even navragen hoe die kap is bevestigd en het daar in zoeken.

Misschien meteen even navragen of er ook expansievoorzieningen zijn opgenomen in de zinken dakrand zodat deze kan uitzetten en krimpen. Anders kan het ook nog geluid zijn van het werken van de afdekkap.
Het is idd een zinken kap die zo is vastgezet. Maar het is geen werken, echt de wind.

Maar soms denk je echt dat je gek wordt... We zijn een uur geleden gaan zitten in de Teejooscoop: helemaal stil. Vervolgens alles aan en projector aangezet. Na ongeveer een kwartier horen we het weer... De eerste keer overdag, maar dus ook de eerste keer dat we overdag alles aanzetten.

Het enige wat ik me kan bedenken is dat het warmer wordt in de ruimte waardoor het dak een beetje werkt en daardoor een geluidslek ontstaat. Met het oude dak nooit last van gehad.

Voorheen lag er trouwens een PVC dak op, nu een wit bitumen dak aangezien het pvc dak na 14 jaar volledig klapot gehageld bleek te zijn. Dat zou ook flink minder moeten werken.

Heb nu de airco aangezet. kijken of het straks nog lawaai maakt als de kamer gekoeld is.

Om gestoord van te worden.. Vergelijkbaar met gisteravond dus.

buckler

Dat moeten die zinken brede overzet kappen zijn denk ik... kan haast niet anders.
Ik zit in de metaal (las voor offshore en edel metalen etc etc) en ik kan me haast niet voor stellen dat uitzetten en krimpen van het matriaal zo snel gaat en blijft 'werken' dat het constant veranderd en constant geluid blijft maken.
Wat ik eerder denk is dat de zinken overzet hoek kappen niet overal 'aanliggen' en dat het gaat fibreren (en dus geluid gaat maken) door bijvoorbeeld de wind of andere spanningen.
En zo'n geluid kan flink versterkt worden als je er zelf direct onder naar staat te luisteren.
Zou misschien een optie zijn om rubber tussen het bitumen en de kap te schuiven over de hele lengte en om de kappen op meer plaatsen vast te zetten.
Ik zou dat in ieder geval eens aangeven aan de dakbedekkers... en neem eens een video op met het geluid zodra het op zijn ergst is, dan heb je bewijs en kunnen ze er misschien wat mee qua ideeen en oplossingen.
Maar ik snap dat het niet prettig is nee, verre van dat.
Heb je net een mooie proccesor gekocht en hoor je dat kl*;'te dak erdoor heen  :crazy:
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

Teejoo

#2920
Update!

Na een 20 minuten de airco aan en de rest uit... geen geluid meer te horen. Er werkt dus iets waardoor er een geluidslek ontstaat. Kan bijna niet anders. Het is ook aan de hoge zijde waar ook de projector hangt. Dus daar verzameld zich de warmte.

Maar nu nog de vraag waar dat dan in zit.

PascalP

Poeh, ik schrok al Teejee... ik begin te lezen over problemen en dak vernieuwd dus het eerste wat in me opkwam was lekkage...
Dat dan gelukkig weer niet, hoop dat je het kunt lokaliseren, zou ook een beginnen met de openingen rondom de zinken kappen te controleren op lekkages en of alles goed vast zit en ook eens wat gewichten op de zinken kappen leggen om ze te verzwaren en kijken of dit helpt.

Succes!
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Teejoo

Quote from: PascalP on July 25, 2020, 16:35:18
Dat dan gelukkig weer niet, hoop dat je het kunt lokaliseren, zou ook een beginnen met de openingen rondom de zinken kappen te controleren op lekkages en of alles goed vast zit en ook eens wat gewichten op de zinken kappen leggen om ze te verzwaren en kijken of dit helpt.
Ik ga dat idd proberen met die rubber bandjes. Die wegen iets van 11 kg per stuk. Komen dinsdag binnen als het goed is.

De dakdekker komt sowieso kijken, maar nu heb ik iets ontdekt wat ik kan laten zien/horen. Het was toch ook debiel dat ik eerst dacht dat het alleen 's avonds hoorbaar was..

En de zonnepaneel discussie is nu ook over lijkt me zo. Maar we zijn er zeker nog niet.

Staaled

Quote from: Teejoo on July 25, 2020, 13:19:43
Het is bij wisselende windrichtingen, maar dus tot nu toe alleen 's avonds. Heel maf.. En het klinkt echt niet als een trilling.
Dan schakelen die panelen dus uit. Komt het niet bij een paneel vandaan ?
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Teejoo

Quote from: Staaled on July 25, 2020, 17:55:00
Dan schakelen die panelen dus uit. Komt het niet bij een paneel vandaan ?
Nee, zie mijn eerdere post. Ik kan het nu ook 'opwekken' overdag.