Teejooscoop

Started by Teejoo, November 21, 2006, 23:02:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

darkrunner

Evt oplossing (zelf nog niet geprobeerd maar zou moeten werken)

21:9 Netflix content via kodi bekijken, subs uit, externe subs via Kodi dl die je wel kan verschuiven

Gelukkig is meeste van indd Netflix 16:9

reza

Quote from: Teejoo on November 19, 2019, 06:45:37
Huh, maar dan zie je ze toch niet?

Dat zou met mijn velours tenminste wel het probleem zijn. Ook staat bij Netflix 21:9 vaak een deel vd ondertiteling in beeld en een deel eronder.

Maar ik vraag me nu af hoeveel 21:9 films ik kijk op Netflix. Het merendeel kijk ik vanaf disc.

Ja de ondertitel zie je juist wel! Dat is het mooie ervan. Op verlours waar de rand van gemaakt is dat werkt niet indd.
Maare, je vind het niet zonde om ook je series op je projector te kijken? Dat haalt voor mij het ''magische'' van de projector weg..
Ook vind ik het zonde van de lamp, maar volgens mij is jouw budget iets meer toereikend dan de mijne..
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

MVG

Quote from: Teejoo on November 18, 2019, 23:57:16
Toch twijfel ik nog steeds. Vanavond eens een 16:9 film gekeken op het formaat dat het in een 103" 21:9 zou passen. Met links en rechts zwarte balken dus. Dat zag er op zich ook prima uit. Het enige probleem is dan wel als je netflix kijkt met een 21:9 formaat film ivm de ondertiteling. Daar wordt je dan gedwongen deze als een 16:9 film te bekijken binnen het 21:9 frame. Ik heb wel het idee dat het merendeel van de netflix content 16:9 is.

Moeilijk..

Dit is precies de reden, dat ik zelf ook twijfel om wel/niet over te stappen naar 21:9 formaat wanneer ik mijn HT ruimte weer op ga bouwen. Met blu ray lijkt het me fantastisch een 21:9 scherm, en 16:9 is dan iets kleiner. Maar hoe op te lossen met Netflix en de ondertitels inderdaad.

Quote from: darkrunner on November 19, 2019, 08:37:07
Evt oplossing (zelf nog niet geprobeerd maar zou moeten werken)

21:9 Netflix content via kodi bekijken, subs uit, externe subs via Kodi dl die je wel kan verschuiven

Gelukkig is meeste van indd Netflix 16:9

Externe subs? Moet je die zelf dan downloaden?


Theo, jouw bluray speler kan ondertitels verschuiven toch? Werkt dit ook als je Netflix streamt via de Panasonic speler?

darkrunner

Quote from: MVG on November 19, 2019, 09:37:42
Externe subs? Moet je die zelf dan downloaden?
Ja kan makkelijk in kodi zelf gedaan worden.

Teejoo

Quote from: reza on November 19, 2019, 09:02:45
Ja de ondertitel zie je juist wel! Dat is het mooie ervan. Op verlours waar de rand van gemaakt is dat werkt niet indd.
Maare, je vind het niet zonde om ook je series op je projector te kijken? Dat haalt voor mij het ''magische'' van de projector weg..
Ook vind ik het zonde van de lamp, maar volgens mij is jouw budget iets meer toereikend dan de mijne..
Ik kijk ook geen series, maar veel films op netflix zijn 16:9. Die zijn het probleem ook niet, want dan hoef ik alleen nog maar links en rechts iets te masken. En van de 3 dagen dat we kijken is het meestal maar 1 dag netflix.

Het zit hem in de 21:9 films op netflix. Maar ik realiseer me steeds meer dat ik die dus primair via disc kijk.

Een ander voordeel voor mijn evenwicht is dat het 16:9 beeld niet zo enorm wordt in een 21:9 scherm. Met breed kijken heb ik minder moeite merk ik als het 21:9 is. Bij een groter 16:9 scherm is 16:9 film meteen enorm groot en vind ik het snel vermoeien.

Teejoo

Quote from: MVG on November 19, 2019, 09:37:42
Theo, jouw bluray speler kan ondertitels verschuiven toch? Werkt dit ook als je Netflix streamt via de Panasonic speler?
Dat werkt niet. Je hebt die optie dan helemaal niet.

reza

#2481
Quote from: Teejoo on November 19, 2019, 09:52:50
Ik kijk ook geen series, maar veel films op netflix zijn 16:9. Die zijn het probleem ook niet, want dan hoef ik alleen nog maar links en rechts iets te masken. En van de 3 dagen dat we kijken is het meestal maar 1 dag netflix.

Het zit hem in de 21:9 films op netflix. Maar ik realiseer me steeds meer dat ik die dus primair via disc kijk.

Een ander voordeel voor mijn evenwicht is dat het 16:9 beeld niet zo enorm wordt in een 21:9 scherm. Met breed kijken heb ik minder moeite merk ik als het 21:9 is. Bij een groter 16:9 scherm is 16:9 film meteen enorm groot en vind ik het snel vermoeien.

Nou dan lijkt me de keuze helemaal makkelijk gemaakt!

Heb je wel eens bij iemand thuis een cinescoop scherm gezien?
Ik snap werkelijk waar niet dat iemand in deze tijd nog een 16.9 scherm wil. Maar goed, dat is mijn bescheiden mening.
Als er iemand bij mij thuis komt ( scherm is standaard op 16.9 ingesteld ) en de projector gaat aan en het beeld is dan 1.90 breed, dan is het ''wauw''
De balken zitten dan nog boven/onder. Dan zetten we een film op, en de gordijnen gaan verder open, dan is het van ''WTF, WAUW. Dan wordt het beeld naar cinescoop formaat 2.40 breed geprojecteerd. Die impact van 16.9 naar 21.9 is zo ontzettend groot, en ooh zo mooi. :inlove:

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

darkrunner

#2482
Mijn probleem met een 21:9 scherm is dat bv als je een 21:9 110″ heb (wil niet meer groter) en daar een 16:9 beeld gaat in projecteren er nog maar weinig beeld breedte overblijft, dan zou ik alsnog voor het ideaal te hebben naar een V-Adjustable masking moeten gaan.

Er is jammer genoeg nog zeer veel 16:9 content.

reza

Alleen series zijn nog in 16.9 en een enkele film. Netflix zit nu met sommige series ook weer op een tussen maat 16.10 volgens mij. En ook 21.9 komt voorbij. Ik vind het zo zonde om een film zo klein te kijken :D
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Kjelt

Er zijn veel meer formaten, nu is 1:2.39 populair ipv 1:2.36 dus masking blijft noodzakelijk als je heel kritisch bent tenminste.

Teejoo

#2485
Zojuist mijn bestelling gewijzigd in een 21:9 224x96cm scherm. 240 Cm durf ik toch niet aan, en dit is toch al flink breder dan wat ik nu heb met 203 cm breed.

Met Netflix kan ik ook nog altijd wat spelen met de zoom en masking om de onderste ondertiteling weer te geven in het 21:9 frame. Dat is idd mooi van de JVC: aan geheugenplaatsen geen gebrek.

reza

Je gaat geen spijt krijgen!
Zeker een grote stap van 2 mt naar 2.25.
Leuk, weer een cinescooper erbij :D
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

darkrunner

#2487
Hoeveel ga je in de breedte nog over hebben met je 224 als je een 16:9 film/serie via Netflix gaat zien in je 21:9 scherm?

Wordt dit dan 170 x 96 : 76" ?

Teejoo

Quote from: darkrunner on November 19, 2019, 14:32:30
Hoeveel ga je in de breedte nog over hebben met je 224 als je een 16:9 film/serie via Netflix gaat zien in je 21:9 scherm?

Wordt dit dan 170 x 96 : 76" ?
Klopt.

darkrunner

#2489
Lijkt 78" je niet klein om al die 16:9 content te bekiijken, men tv is 75" inch kan me niet voorstellen dat ik films/series amper 3" groter wil bekijken met een projector.
Wat kost die Hivilux?

V masking scherm in 221 breed voor €990 is een verdomd leuke prijs en je verliest niks in breedte met 16:9 content.

Edit: Zero framewidth lijkt me ook wel vet

riwi

Veel Netflix (serie) content is ook 2:1 en niet 1.78:1. Dus een soort tussenmaat. En als je niet alleen blockbusters kijkt zijn er ook veel films in 1.85:1. Zelfs bij de cinemascope varieert het zoals Kjelt al zegt tussen 2.35:1 en 2.40:1 Dat is altijd lastig met een vast scherm zonder variabele masking.

Ik zou mijn maskeerbare doek (zelfde als papaleo heeft, ws-spalluto) zo weer kopen. De mijne heeft maar 4 geheugen standen. Ik geloof de nieuwere hebben er 8. Ik vind het ideaal. maar ik kijk veel meer series dan films op de projector.  Ik heb zelfs al eens een 4x3 stand aangemaakt voor oud materiaal.

Ondertitels heb ik minder moeite mee, die zet ik meestal uit, tenzij het chinees, spaans of frans is oid :)

reza

Quote from: riwi on November 19, 2019, 17:25:30
Veel Netflix (serie) content is ook 2:1 en niet 1.78:1. Dus een soort tussenmaat. En als je niet alleen blockbusters kijkt zijn er ook veel films in 1.85:1. Zelfs bij de cinemascope varieert het zoals Kjelt al zegt tussen 2.35:1 en 2.40:1 Dat is altijd lastig met een vast scherm zonder variabele masking.



Dat komt een enkele keer voor indd. Maar dan is het de afstandsbediening pakken en voila.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

buckler

Gaaf Theo... maar ik zou ook voor de 240 cm breed versie gaan ipv de 224 cm. De 16.9 films worden anders wel heel klein denk ik.
Of toch voor een 16.9 scherm met masking want hoe je het ook went of keert die IMAX films gaan echt wel meer en meer verschijnen in de toekomst lijkt mij.
Maar ik snap dat het een moeilijk besluit is want ik zou nu ook geen besluit kunnen nemen
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

PascalP

Quote from: darkrunner on November 19, 2019, 08:37:07
Evt oplossing (zelf nog niet geprobeerd maar zou moeten werken)

21:9 Netflix content via kodi bekijken, subs uit, externe subs via Kodi dl die je wel kan verschuiven

Gelukkig is meeste van indd Netflix 16:9

Dit werkt voor mij dus niet in Kodi op een Vero 4K met externe SRT subs...
Zit ook met hetzelfde dubio als er ooit een nieuw scherm gaat komen.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

darkrunner

#2494
Quote from: PascalP on November 19, 2019, 18:07:31
Dit werkt voor mij dus niet in Kodi op een Vero 4K met externe SRT subs...
Zit ook met hetzelfde dubio als er ooit een nieuw scherm gaat komen.
Haal je die subs dan van internet of Dl je die rechtstreeks in Kodi? een hele poos terug eens getest toen je pas Netflix via Kodi kon afspelen en ik kon toch in Kodi subs downloaden voor Netflix (Htpc)

Het gaat hier ofwel een frame Alr masking scherm worden dwz tv eruit, of tv tegen de muur en een Electric Alr Tension netjes weggewerkt in een meubel.
Ik wil liefst zowel 16:9 als 21:9 en al de rest ertussen kunnen kijken in dezelfde breedte.

PascalP

Ik speel dan lokale MKV bestanden en niet via Netflix.
Subs zijn SRT files via opensubtitles etc.

Maar wil Teejoo zijn topic niet teveel vervuilen, heb de vraag al gepost in het 'algemene Kodi topic', misschien kun je daar eens kijken? Laatste pagina ergens :)
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

jantje112

Ik zou gelijk de 240 pakken. Ik ga straks richting 430cm 2.35 op 6 meter afstand..

Teejoo

#2497
Quote from: buckler on November 19, 2019, 18:03:57
Gaaf Theo... maar ik zou ook voor de 240 cm breed versie gaan ipv de 224 cm. De 16.9 films worden anders wel heel klein denk ik.
Of toch voor een 16.9 scherm met masking want hoe je het ook went of keert die IMAX films gaan echt wel meer en meer verschijnen in de toekomst lijkt mij.
Maar ik snap dat het een moeilijk besluit is want ik zou nu ook geen besluit kunnen nemen
240 wordt me te groot vanwege gezondheidsperikelen. Ik denk dat 224 prima is, en dan neem ik de kleinere 16:9 op de koop toe.

Mbt IMAX: ik ga het beeld sowieso masken met de JVC zodat ik bij die scenes gewoon boven en onder weghaal. Daar kom ik wel overheen.

diceman


Teejoo

#2499
Quote from: riwi on November 19, 2019, 17:25:30
Veel Netflix (serie) content is ook 2:1 en niet 1.78:1. Dus een soort tussenmaat. En als je niet alleen blockbusters kijkt zijn er ook veel films in 1.85:1. Zelfs bij de cinemascope varieert het zoals Kjelt al zegt tussen 2.35:1 en 2.40:1 Dat is altijd lastig met een vast scherm zonder variabele masking.

Ik zou mijn maskeerbare doek (zelfde als papaleo heeft, ws-spalluto) zo weer kopen. De mijne heeft maar 4 geheugen standen. Ik geloof de nieuwere hebben er 8. Ik vind het ideaal. maar ik kijk veel meer series dan films op de projector.  Ik heb zelfs al eens een 4x3 stand aangemaakt voor oud materiaal.

Ondertitels heb ik minder moeite mee, die zet ik meestal uit, tenzij het chinees, spaans of frans is oid :)
Dat is zeker een mooi scherm. Bij mij is het sowieso een vast scherm, en nu ben ik voor nog geen €300 klaar. Daar kun je wel eens voor experimenteren. Voor mij is het juist wel fijn dat het 16:9 beeld wat minder hoog wordt. Dan maar wat minder breed. En wellicht 'groei' ik nog wel eens naar 240 breed als dit goed gaat.

Het enige wat ik nog ga maken zijn 2 masking platen die ik links en rechts kan plaatsen bij 16:9 content.

Ik ben benieuwd als het straks hangt. Het ziet er sowieso mooi en uit de center kan op de huidige hoogte blijven, wat ook wel fijn is.