Teejooscoop

Started by Teejoo, November 21, 2006, 23:02:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

jaco

#1950
Ik ben ooit gegaan van KEF reference speakers onder en naast scherm naar Meridian DSP speakers achter een acoustisch transparant scherm.
Dat was een hele vooruitgang met betrekking tot het geluidsbeeld.

Afscheid genomen van de Meridian setup en een Marantz voorversterker en allemaal dezelfde Genelec monitoren terug gekocht. Als ik dat jaren eerder had gedaan had ik mij een flink bedrag kunnen besparen. Beste geluidsbeeld in mijn ruimte van die 3 setups, en verreweg het goedkoopsten.

Wellicht minder voor stereo, maar in een home cinema ruimte die acoustisch op film ingesteld is heb je toch weinig te zoeken met stereo luisteren. Dat moet je denk ik ook niet willen doen.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

reza

Indd optisch. Als je naar een 240 breed 21.9 scherm zou gaan hou je denk ik 1.90 mt breed 16.9 over.
Ik heb 225 cinescoop en 16.9 beeld 1.60. Er zit dus qua 16.9 scherm weinig verlies met je huidige set up.
Maar een winst met 21.9! Zeker het plaatje wordt echt een heel stuk filmischer, dat zal iedereen kunnen beamen die cinescoop of maskd.
Dat je geen elektrische zoom hebt is indd niet zo. Maar dat kan gewoon handmatig gedaan worden. Eventueel kan je een voorzet lens gebruiken, maar die zijn redelijk kostbaar.
Ik dacht dat je een Oppo tot je beschikking had, die kunnen de subs wel verzetten ( ook niet met originele UHD of BD ) maar met een rip dus meestal wel.
Je bent bij Atmos wezen kijken en je wilt een groter scherm. Ik weet bijna zeker dat als je bij iemand cinescoop ziet..... :D
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Teejoo

Quote from: jaco on January 21, 2018, 10:38:55
Ik ben ooit gegaan van KEF reference speakers onder en naast schern naar Meridian DSP speakers achter een acoustisch transperant scherm.
Dat was een hele vooruitgang met betrekking tot het geluidsbeeld.

Afscheid genomen van de Meridian setup en een Marantz voorversterker en allemaal dezelfde Genelec monitoren terug gekocht. Als ik dat jaren eerder had gedaan had ik mij een flink bedrag kunnen besparen. Beste geluidsbeeld in mijn ruimte van die 3 setups, en verreweg het goedkoopsten.

Wellicht minder voor stereo, maar in een home cinema ruimte die acoustisch op film ingesteld is heb je toch weinig te zoeken met stereo luisteren. Dat moet je denk ik ook niet willen doen.
Ik ben er ook van overtuigd dat de speakers achter het scherm absoluut het beste is voor HT. En met de custom 700 ga ik ook een serie lager zitten. Er zit echter ook 18 jaar ontwikkeling in tov de tijd waarin ik ze heb gekocht, en ik verwacht dat ze daarom een prima alternatief zijn.

Maar ik zit idd een beetje met stereo. Ik merk nu juist dat ik het dankzij de Arcam/Dirac weer lekker vind klinken en weer muziek luister. Vandaar ook het kijken naar een Linn streamer. Voordat mijn huidige frontspeakers op deze plek stonden heb ik ook heel wat geschoven. En dat gaat met de speakers achter het scherm niet.

Tenslotte moet je op een gegeven moment ook gewoon tevreden kunnen zijn, en dat heb ik gelukkig. Het is ook niet voor niets dat ik altijd relatief lang doe met m'n spullen.

Teejoo

#1953
Quote from: reza on January 21, 2018, 10:46:09
Indd optisch. Als je naar een 240 breed 21.9 scherm zou gaan hou je denk ik 1.90 mt breed 16.9 over.
Ik heb 225 cinescoop en 16.9 beeld 1.60. Er zit dus qua 16.9 scherm weinig verlies met je huidige set up.
Maar een winst met 21.9! Zeker het plaatje wordt echt een heel stuk filmischer, dat zal iedereen kunnen beamen die cinescoop of maskd.
Dat je geen elektrische zoom hebt is indd niet zo. Maar dat kan gewoon handmatig gedaan worden. Eventueel kan je een voorzet lens gebruiken, maar die zijn redelijk kostbaar.
Ik dacht dat je een Oppo tot je beschikking had, die kunnen de subs wel verzetten ( ook niet met originele UHD of BD ) maar met een rip dus meestal wel.
Je bent bij Atmos wezen kijken en je wilt een groter scherm. Ik weet bijna zeker dat als je bij iemand cinescoop ziet..... :D
Dat kan dus Oppo dus niet bij een disc? Dan heb ik er toch niets aan?? Ik heb wel een electrische zoom, maar geen memory.

Maar ik begrijp je punt en ik geloof je meteen dat dat het allermooiste uitziet. Maar zoiets als de subtitles zijn wel een must eigenlijk. Want ook met masking heb ik dat probleem dan.

Heb jij wel een akoestisch transparant scherm dan met 225cm?


reza

#1954
Iemand van jou kaliber kan toch wel een beetje Engels :notify: Soms zet ik de ondertiteling uit, omdat ik mezelf ongelooflijk stoor aan de fouten die worden gemaakt in de vertaling. Ik heb zelf geen akoestisch scherm, maar mijn speakers zie je niet. Die staan achter heel dun zwart gordijn, ook mijn center die onder het scherm staat is niet te zien. Ik heb een hele zwarte wand waar het scherm dus uitspringt. Kijkt heerlijk rustig.
er staat een mooi akoestisch 16.9 en 21.9 scherm te koop hier op het forum...

Ik dacht dat er ook een 16.9 scherm te koop stond die transparant was, niet dus.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Teejoo

Quote from: reza on January 21, 2018, 11:25:49
Iemand van jou kaliber kan toch wel een beetje Engels :notify: Soms zet ik de ondertiteling uit, omdat ik mezelf ongelooflijk stoor aan de fouten die worden gemaakt in de vertaling. Ik heb zelf geen akoestisch scherm, maar mijn speakers zie je niet. Die staan achter heel dun zwart gordijn, ook mijn center die onder het scherm staat is niet te zien. Ik heb een hele zwarte wand waar het scherm dus uitspringt. Kijkt heerlijk rustig.
er staat een mooi akoestisch 16.9 en 21.9 scherm te koop hier op het forum...

Ik dacht dat er ook een 16.9 scherm te koop stond die transparant was, niet dus.
Haha, dat Engels is idd geen enkel issue met recent weer een advanced zakelijk Engels training achter de rug. Om jouw reden selecteer ik ook altijd de engelse subs, naast het feit dat bijna al mijn discs uit de UK komen en vaak geen NL subs hebben.
Maar zeker mijn vrouw vindt ondertiteling ook wel prettig omdat je soms zaken niet goed hoort door alles eromheen. Ik heb daar minder last van, maar wil dat dus zeker handhaven.

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

buckler

Er zijn dan ook weer films die van ratio 2.35 naar 1.85 gaan en visaversa tijdens scenes, hoe zit dat dan met zo'n masking scherm?
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

reza

Dan laat ik hem toch meestal in cinescoop staan. Dit is meestal het merendeel van de film.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Teejoo

#1959
Ik heb in elk geval een keuze gemaakt!

Er komt geen akoestisch transparant scherm en geen andere frontspeakers. Ik ben nog steeds heel tevreden met de huidige speakers en ik heb na wat experimenteren gemerkt dat ik kamerbreed gewoon te groot vind. In feite zou het scherm dan ook dan ook maar weer 40 cm breder worden tov het plan dat ik nu ga uitvoeren.

En laten we eerlijk zijn: ongeveer 240cm breed is ook geen armoede.. ;)

Nu dus nog kiezen welk scherm: Ik twijfel tussen 2 uitersten qua prijs: eentje van 234 cm zichtmaat (Movie Palace van Lumene ) en eentje van 244cm (Stewart Cima).

buckler

Persoonlijk zou ik 'op zeker' voor de Stewart kiezen... is in mijn ogen toch echt het neusje van de zalm
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

Teejoo

Quote from: buckler on January 22, 2018, 20:09:50
Persoonlijk zou ik 'op zeker' voor de Stewart kiezen... is in mijn ogen toch echt het neusje van de zalm
Scheelt wel een Linn DS qua prijs..

Maar ik ben normaal ook wel zo, zeker omdat je een scherm voor lange tijd koopt. Het huidige scherm is al van 2004!

Maar wat ook wel prettig is is die 10cm extra. En dat is best veel vinden wij mannen normaal gesproken  ::) Van de andere kant wil ik ook wel graag de Linn..

denoontje

Of steward en linn van Mp halen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Teejoo

Quote from: denoontje on January 22, 2018, 20:20:51
Of steward en linn van Mp halen?
Dat zou idd ook nog een optie zijn.

Teejoo

Deze toch ook nog even erbij gehaald. Is ook weer net iets groter met 241cm breed (beeldmaat), en super geprijsd.

vik

Muziek concerten in surround, film en stereo dan moet je in de meeste gevallen absoluut geen speakers achter je scherm hebben is mijn ervaring.  De plaatsing is daar in de meeste gevallen niet geschikt voor en een compromis.

Je begint met de correcte plaatsing van je stereo (front) speakers die berekend worden op je ruimte en van daar uit ga je verder met het plaatsen van de andere speakers. Op deze wijze kun je optimaal genieten van film concerten, film en ook zeker stereo.  Optisch is het voor de meeste minder mooi maar daarover verschillen ook de meningen. Grootste gedeelte van onze klanten hebben allemaal de speakers los in de ruimte en dat is niet voor niets. Veel meer vrijheid in het bepalen van je speaker keuze en plaatsing.

Je leest wel eens dat mensen worden afgeleid door speakers die in de ruimte staan en dat dit beslist niet mag. Ik heb precies het tegenover gestelde, ik word juist afgeleid als het geluid minder tot zijn recht komt door speakers achter het scherm en apparatuur die niet aan mijn wensen voldoet. Maar dat is voor iedereen persoonlijk. Voor enkel film maakt het niet veel uit is mijn ervaring.

Ik zou in jouw situatie persoonlijk niet kiezen voor een akoestisch transparant scherm. Maar goed dat is maar een mening.  ;)


Quote from: Teejoo on January 21, 2018, 11:14:27
Ik ben er ook van overtuigd dat de speakers achter het scherm absoluut het beste is voor HT. En met de custom 700 ga ik ook een serie lager zitten. Er zit echter ook 18 jaar ontwikkeling in tov de tijd waarin ik ze heb gekocht, en ik verwacht dat ze daarom een prima alternatief zijn.

Maar ik zit idd een beetje met stereo. Ik merk nu juist dat ik het dankzij de Arcam/Dirac weer lekker vind klinken en weer muziek luister. Vandaar ook het kijken naar een Linn streamer. Voordat mijn huidige frontspeakers op deze plek stonden heb ik ook heel wat geschoven. En dat gaat met de speakers achter het scherm niet.

Tenslotte moet je op een gegeven moment ook gewoon tevreden kunnen zijn, en dat heb ik gelukkig. Het is ook niet voor niets dat ik altijd relatief lang doe met m'n spullen.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Teejoo

#1966
Quote from: vik on January 23, 2018, 11:34:56

Je leest wel eens dat mensen worden afgeleid door speakers die in de ruimte staan en dat dit beslist niet mag. Ik heb precies het tegenover gestelde, ik word juist afgeleid als het geluid minder tot zijn recht komt door speakers achter het scherm en apparatuur die niet aan mijn wensen voldoet. Maar dat is voor iedereen persoonlijk. Voor enkel film maakt het niet veel uit is mijn ervaring.

Ik zou in jouw situatie persoonlijk niet kiezen voor een akoestisch transparant scherm. Maar goed dat is maar een mening.  ;)
Ik merk dat ik ook niet zo afgeleid wordt door speakers voor het doek, en vind het met muziekluisteren ook mooi uitzien.

Vandaar mijn keuze om naast het te grote formaat niet voor akoestisch transparant te gaan.

reza

Hoi Teejoo,

ik zou toch ook nog even kijken bij Hivilux en esmart schermen. Kwalitatief net zo/beter maar zeker goedkoper geprijsd.
Zeker de Hivilux schermen hebben pas prijzen gewonnen voor hun schermen.

gr Reza.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Teejoo

Quote from: reza on January 23, 2018, 14:38:17
Hoi Teejoo,

ik zou toch ook nog even kijken bij Hivilux en esmart schermen. Kwalitatief net zo/beter maar zeker goedkoper geprijsd.
Zeker de Hivilux schermen hebben pas prijzen gewonnen voor hun schermen.

gr Reza.
Had jij nou een Hivilux  scherm?

reza

Yes, vorige week besteld. Super service eveneens het scherm!
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Teejoo

#1970
Ook een spanscherm? Hoe was het kader qua afwerking en passing?

Maar ze zijn echt goedkoop en lijken idd erg op die van Grobi.

En hetzelfde beeldformaat als de Stewart: 244x137cm

reza

Yes, ook een spanscherm. Ik heb de 6cm kader, je kan ook de 9cm kiezen. Super kwaliteit en een zeer mooi scherm, kleuren spatten echt van het scherm in vergelijking met mijn IVISIONS of elite screen. Ook qua contrast en structuur op het doek, echt mooi.
Ik heb ook gekeken naar de grobi schermen maar die zijn twee keer zo duur en echt niet beter.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

buckler

Ik zelf ben pro Stewart maar voor dit geld zou je bijna zo'n cinescoop 115'' willen bestellen... al is het alleen maar voor het 'uit proberen'  :worship:
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Teejoo

#1974
Quote from: buckler on January 23, 2018, 19:07:43
Ik zelf ben pro Stewart maar voor dit geld zou je bijna zo'n cinescoop 115'' willen bestellen... al is het alleen maar voor het 'uit proberen'  :worship:
Dat is ook zo. En ik heb gewoon een erg goede ervaring met mijn huidige scherm dat ook niet te duur was.
Die 2000 euro tzt extra bij een projector leggen zal veel meer impact hebben.