Teejooscoop

Started by Teejoo, November 21, 2006, 23:02:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

denoontje

Mooi verhaal weer.
Die testdisc is idd een mooie.

Zit een beetje in zelfde gedachte mbt speakers achter het scherm.
Zou ook wel een groter akoestisch scherm willen..wel kostbaar.


Je kunt je center natuurlijk toch ook gewoon op hoogte brengen; in lijn met je fronts?
bijv paar ytong blokken en daarop je stand met je center. Staat toch achter het scherm dus zie je niet.
Of gaat dat niet passen?

Een kleiner scherm en center: je kunt je center ook omhoog kantelen.
Heb ik met mijn set up ook gedaan.
Onder de stand toch een extra "mini" podium gemaakt onder extra een hoek --> met spikes alleen redde ik de hoek niet
Gaat ip dan ook goed hoor. zorg wel voor vrij "zicht" nar de luisterplek.


Ja die linn is gewoon goed, flow en muziek. Maar als je alleen digitaal aansluit (waarom eigenlijk ??) waarom dan een exakt uitvoering? Dan kun je toch ook een simpele DS nemen?

Ben nog wel benieuwd naar je curve voor en na ;-)

Veel luister/kijk plezier!

blue-eyes

Je gaat met toch niet achterna he :P


Doe mij een plezier en vervang dan ook je B&W 's :P




Gekheid, leuk om te lezen!
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

denoontje

Ja leuk setje wb's 8-)

Teejoo

#1928
Quote from: denoontje on January 19, 2018, 22:00:26
Je kunt je center natuurlijk toch ook gewoon op hoogte brengen; in lijn met je fronts?
bijv paar ytong blokken en daarop je stand met je center. Staat toch achter het scherm dus zie je niet.
Of gaat dat niet passen?
Bij een akoestisch transparant scherm is de hoogte ook geen issue zoals je je zelf al aangeeft.

Quote from: denoontje on January 19, 2018, 22:00:26
Een kleiner scherm en center: je kunt je center ook omhoog kantelen.
Heb ik met mijn set up ook gedaan.
Onder de stand toch een extra "mini" podium gemaakt onder extra een hoek --> met spikes alleen redde ik de hoek niet
Gaat ip dan ook goed hoor. zorg wel voor vrij "zicht" nar de luisterplek.
Dat zal ook de oplossing moeten zijn. Ben alleen benieuwd wat het effect hiervan is. Maar dat ga ik morgen eens testen.

Quote from: denoontje on January 19, 2018, 22:00:26
Ja die linn is gewoon goed, flow en muziek. Maar als je alleen digitaal aansluit (waarom eigenlijk ??) waarom dan een exakt uitvoering? Dan kun je toch ook een simpele DS nemen?
De exakt uitvoering heeft hetzelfde board en digitale uitgangen als de normale Akurate, zonder de analoge uitgangen. En die heb ik niet nodig omdat ik digitaal naar de AV860 ga. Maar daardoor wel een stuk goedkoper voor zover je over goedkoop kunt spreken.

Teejoo

Quote from: Blue-Eyes on January 19, 2018, 23:08:12
Je gaat met toch niet achterna he :P

Doe mij een plezier en vervang dan ook je B&W 's :P


Gekheid, leuk om te lezen!
Nee hoor, als er iets anders zou komen worden het deze:

reza

En een 21.9 scherm is echt geen optie?
Dan kun je lekker breed gaan, center kan blijven en de meeste films zien er echt super gelikt uit!
Hoe breeder je gaat, hoe groter je 16.9 kan masken natuurlijk. En geloof me : als je van 16.9 naar 21.9 zoomd, dan valt de mond open :D
Niet alleen die van jou maar van de visite zeker.
Mijn persoonlijke mening is dat 16.9 schermen het net niet meer zijn, of je moet deze mooi kunnen masken met panelen of gordijnen.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

blue-eyes

#1931
Pak dan de DSM, heb je ook de voorversterker. De voorversterker van Linn maakt gehakt van de Arcam AV860.... Als je film kijkt in de passthrough zetten. Eenmalig instellen, in gebruik is het dan niet meer dan de juiste ingang kiezen.
Ergo, ik laat de Linn altijd opstarten in deze mode, ik kijk meer film dan ik muziek luister. Als ik dan muziek luister selecteer ik dan een loopwerk, of via de iPad streaming nummers kiezen (Mimim server, streaming diensten internet).
Als je toch investeert, doe er dan nog 1000 euro bij en klaar!

Maar dat is het ultieme, ook met de Arcam als pre is het genieten!


Bjorn heeft er nu een staan ;)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Sjaak_Banaan

Als je zo'n groot AT scherm wil testen dan kun je ook gewoon lycra doek bestellen en een framepje maken. Als ik het kan, dan kan iedereen dat. Volgens mij ben je dan voor een goede 100 euro klaar, heb je een scherm van 3m breed en kun je het in je eigen ruimte ervaren.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Teejoo

Quote from: reza on January 20, 2018, 07:14:13
En een 21.9 scherm is echt geen optie?
Dan kun je lekker breed gaan, center kan blijven en de meeste films zien er echt super gelikt uit!
Hoe breeder je gaat, hoe groter je 16.9 kan masken natuurlijk. En geloof me : als je van 16.9 naar 21.9 zoomd, dan valt de mond open :D
Niet alleen die van jou maar van de visite zeker.
Mijn persoonlijke mening is dat 16.9 schermen het net niet meer zijn, of je moet deze mooi kunnen masken met panelen of gordijnen.
Wat bedoel je met het zoomen van 16.9 naar 21.9? En hoe doe je dat dan met de subtitles.

Mijn VW95 heeft in elk geval al geen memorystand volgens mij om de zoom te programmeren.

Teejoo

#1934
Quote from: Blue-Eyes on January 20, 2018, 09:19:43
Pak dan de DSM, heb je ook de voorversterker. De voorversterker van Linn maakt gehakt van de Arcam AV860.... Als je film kijkt in de passthrough zetten. Eenmalig instellen, in gebruik is het dan niet meer dan de juiste ingang kiezen.
Ergo, ik laat de Linn altijd opstarten in deze mode, ik kijk meer film dan ik muziek luister. Als ik dan muziek luister selecteer ik dan een loopwerk, of via de iPad streaming nummers kiezen (Mimim server, streaming diensten internet).
Als je toch investeert, doe er dan nog 1000 euro bij en klaar!

Maar dat is het ultieme, ook met de Arcam als pre is het genieten!


Bjorn heeft er nu een staan ;)
Nee, ondanks dat ik je redenatie volledig begrijp is dat in mijn situatie niet het geval om een 3-tal redenen:

- Ik wil stereo met de (ge-EQde) sub draaien
- ik wil stereo met Dirac draaien. Ik ben bang dat space optimization niet goed genoeg werkt in mijn situatie.
- En dan is 1000 euro veel voor iets wat ik niet gebruik. Dat leg ik liever bij aan een nieuw scherm. Een Akurate Exakt DSM zou dan zelfs nog de mooiste stap zijn omdat ik dan wel profiteer van het het digitale deel van de Akurate serie, zonder de kosten voor het analoge deel.

Voor mij zit de vraag er meer in hoeveel beter is dit digitale deel t.o.v. de Majik.

Teejoo

Quote from: Sjaak_Banaan on January 20, 2018, 10:28:52
Als je zo'n groot AT scherm wil testen dan kun je ook gewoon lycra doek bestellen en een framepje maken. Als ik het kan, dan kan iedereen dat. Volgens mij ben je dan voor een goede 100 euro klaar, heb je een scherm van 3m breed en kun je het in je eigen ruimte ervaren.
Dat kan ik toch niet nabootsen omdat ik dan de speakers in de weg heb staan, of juist het doek. Maar ik ga nog een keer kijken bij Atmoz.

Los daarvan vind ik optie 2 met iets groter ook nog steeds een mooie optie. Daar krijg je al een beetje indruk van door het beeld simpelweg uit te zoomen, en dat vult toch ook al het volledige blikveld op mijn afstand. Maar goed, eerst maar eens afwachten wat het sowieso gaat kosten en of het interessant is.

Sjaak_Banaan

Quote from: Teejoo on January 20, 2018, 11:23:48
Dat kan ik toch niet nabootsen omdat ik dan de speakers in de weg heb staan, of juist het doek. Maar ik ga nog een keer kijken bij Atmoz.

Los daarvan vind ik optie 2 met iets groter ook nog steeds een mooie optie. Daar krijg je al een beetje indruk van door het beeld simpelweg uit te zoomen, en dat vult toch ook al het volledige blikveld op mijn afstand. Maar goed, eerst maar eens afwachten wat het sowieso gaat kosten en of het interessant is.

Waarom kun je dat niet nabootsen? Lycra laat jouw geluid gewoon door, die stof is 'open'. Dacht dat het juist de bedoeling was dat je een groot scherm vóór je speakers wilde hebben zodat het er clean uitziet en je de center op hoogte kunt plaatsen.
Dit zou een relatief goedkope manier zijn om het uit te proberen.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

blue-eyes

Ik begrijp jou ook.

Zelf heb ik het (nog) niet getest met EQ en zonder EQ. Schakelen tussen de Arcam en Linn met exacte dezelfde bron gaf een dermate groot verschil dat ik niet meer aan de Arcam denk als ik stereo luister.
En, bedenk dat de Linn ook EQ onboard heeft. Deze kan je inschakelen per bron. Dus als ik stereo luister wordt het gebruikt, als ik in passthrough modus zit niet.
Nu is SO voor mijn ruimte niet optimaal, maar toch, het zit erin.

Verschil Majik en Akurate weet en ken ik niet. Ik heb de keuze gemaakt om Linn te testen als streamer, en even dom voor de spaarrekening, begonnen met het mooiere voorkomen van de Akurate. De Klimax prijstechnisch ga ik niet aan denken :)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

denoontje

#1938
Eenmaal akurate gehoord....gaat het geld kosten. Ik ben geswitched van majik naar akurate nadat ik een m&g van het forum had bezocht en ze naast elkaar had gehoord.

Maar dat was nog de vorige serie. Kon 2e hands aan de dsm en de 4200 komen vs de. Majik ds/kontroll/2200. Was ook makkelijker om de tv digitaal aan te sluiten zonder extra minidac en scheelde een kasje.

Maar nieuwe majik is geloof ik weer beter geworden. Ga ze gewoon niet naast elkaar luisteren[emoji48]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

blue-eyes

Waarbij ik liever voor de 2200 zou gaan dan de 4200. Is een identieke versterker, maar de een heeft 4 kanalen, de andere 2 kanalen. Tenzij je wil bi-ampen, etc.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Teejoo

Quote from: Sjaak_Banaan on January 20, 2018, 11:43:59
Waarom kun je dat niet nabootsen? Lycra laat jouw geluid gewoon door, die stof is 'open'. Dacht dat het juist de bedoeling was dat je een groot scherm vóór je speakers wilde hebben zodat het er clean uitziet en je de center op hoogte kunt plaatsen.
Dit zou een relatief goedkope manier zijn om het uit te proberen.
oh, sorry. Ik had even niet geschakeld dat lycra geluidsdoorlatend was.

evilniek

Quote from: Teejoo on January 20, 2018, 11:17:57
Nee, ondanks dat ik je redenatie volledig begrijp is dat in mijn situatie niet het geval om een 3-tal redenen:

- Ik wil stereo met de (ge-EQde) sub draaien
- ik wil stereo met Dirac draaien. Ik ben bang dat space optimization niet goed genoeg werkt in mijn situatie.
- En dan is 1000 euro veel voor iets wat ik niet gebruik. Dat leg ik liever bij aan een nieuw scherm. Een Akurate Exakt DSM zou dan zelfs nog de mooiste stap zijn omdat ik dan wel profiteer van het het digitale deel van de Akurate serie, zonder de kosten voor het analoge deel.

Voor mij zit de vraag er meer in hoeveel beter is dit digitale deel t.o.v. de Majik.

Ik ben ook meer van één digitaal front-end, ivm homogeniteit van de gehele set. Je gaat echt veel meer plezier beleven aan een akoestisch transparant scherm met eventueel gelijke speakers, tevens denk ik dat Dirac een veel grotere invloed heeft dan welke streamer dan ook.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

Teejoo

#1942
Vanmiddag puntjes op de i gezet: enkele wandgoten opgevuld met schuim tegen resoneren.

Verder als experiment de center iets lager gezet als test voor een groter scherm en middels een laser op het zelfde punt op de luisterplek gericht. Vanavond eens kijken hoe dat klinkt.

blue-eyes

Quote from: evilniek on January 20, 2018, 12:57:39
Ik ben ook meer van één digitaal front-end, ivm homogeniteit van de gehele set. Je gaat echt veel meer plezier beleven aan een akoestisch transparant scherm met eventueel gelijke speakers, tevens denk ik dat Dirac een veel grotere invloed heeft dan welke streamer dan ook.

Dat laatste wil ik wel geloven, maar de Dirac wordt uitgevoerd in de Arcam keten.
In mijn discussie heb ik het over de Linn als PRE, en niet de Arcam. De Linn is zoveel beter als PRE dan de Arcam.
De vraag is in hoeverre DIRAC dat verschil kleiner maakt, dan wel beter gaat worden. Akoestiek is een groot issue, vaak ondergeschikt.
Maar, ook de DSM heeft een akoestiek programma onboard... En dan? Leuke test!

Maar in geval van DS speelt dat geen rol, dan is het simpel de Arcam als pre met dirac.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Teejoo

Quote from: denoontje on January 20, 2018, 12:02:38
Eenmaal akurate gehoord....gaat het geld kosten. Ik ben geswitched van majik naar akurate nadat ik een m&g van het forum had bezocht en ze naast elkaar had gehoord.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Heb je ze ook digitaal vergeleken?

denoontje

Quote from: Teejoo on January 20, 2018, 17:44:33
Heb je ze ook digitaal vergeleken?
Nee

Wel met een arcam avr600 geloof ik als pre




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Teejoo

#1946
Vanavond Miss Peregrine's Home for Peculiar Children gekeken en beluisterd. Een mooie DTS-MA 7.1 track om te kijken wat het effect was van de lagere center.. En dat valt me erg mee. Het klonk wel iets anders, maar zeker niet slechter.

Wat me trouwens wel opviel is dat dit een 16:9 formaat film was. Als ik nu een 21:9 scherm zou hebben dan werd het toch een stuk kleiner dan ik nu had? Ik kan toch niet breder dan 240cm als de fronts ervoor blijven staan. Vandaar dat 16:9 toch de beste optie is als ik kies voor optie 2.

En eerlijk gezegd neig ik daar steeds meer naartoe omdat ik 240cm eigenlijk wel groot genoeg vind. Toch weer 40cm meer dan ik nu heb. Je moet op een gegeven moment ook tevreden zijn met wat je hebt ;-).

Ik heb op deze manier ook meer het gevoel dat het ook nog steeds een muziekkamer is blijven.

Het geld dat ik bespaar kan ik dan weer in een mooie streamer en tzt een mooie 4K laser steken.


reza

Quote from: Teejoo on January 20, 2018, 11:08:53
Wat bedoel je met het zoomen van 16.9 naar 21.9? En hoe doe je dat dan met de subtitles.

Mijn VW95 heeft in elk geval al geen memorystand volgens mij om de zoom te programmeren.

Als je een 21.9 scherm hebt mask je in de breedte. Met een 16.9 scherm in de hoogte. Dus van 16.9 naar cinescoop is een stuk breeder, zeker als je je scherm van 2mt naar 2.20 plus wilt hebben.
Voor 16.9 kijk je dan indd kleiner. Maar de films die 16.9 zijn, dat is misschien 20%van wat er uitkomt?
De subs kun je met een goede speler meestal wel verzetten. En de automatische zoom die je nu nog niet hebt, die gaat vast en zeker wel komen als ik jouw posts lees... 😊
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

reza

Ben je wel eens bij iemand geweest met een cinescoop scherm? Misschien ook wel leuk en leerzaam om daar eens te kijken :thumbs-up:
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Teejoo

Quote from: reza on January 21, 2018, 08:21:37
Als je een 21.9 scherm hebt mask je in de breedte. Met een 16.9 scherm in de hoogte. Dus van 16.9 naar cinescoop is een stuk breeder, zeker als je je scherm van 2mt naar 2.20 plus wilt hebben.
Voor 16.9 kijk je dan indd kleiner. Maar de films die 16.9 zijn, dat is misschien 20%van wat er uitkomt?
De subs kun je met een goede speler meestal wel verzetten. En de automatische zoom die je nu nog niet hebt, die gaat vast en zeker wel komen als ik jouw posts lees... 😊
Dan heb ik het goed in mijn hoofd zitten.

Alleen begrijp ik niet hoe het dan breder wordt? Mijn scherm kan toch niet breder dan 240 worden? Ook niet bij een 21:9 scherm. Dat dat optisch zo uitziet snap ik.

Voor mij zou het grote voordeel zijn dat mijn center hoger kan staan.

Nadelen zijn:

- kleiner 16:9 (de vraag is echter hoeveel kleiner tov huidige scherm)
- Denon Blu-ray kan niet scuiven met de subtitles
- Mijn Sony VW95 heeft volgens mij geen lens memory