Deense Dondersteen: W1500/97 monitor, Troels Gravesen variant van de A4

Started by fgroen, November 13, 2006, 11:17:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Martijn M

Het zwart verven van de binnenzijde van de poort vind ik wel een goede optie. Kleine oneffenheden in de verf zie je niet, omdat het meestal tamelijk donker is in de poort.
Dutch & Dutch

Rock Solid


fgroen

Even een update zonder fotootjes..

Afgelopen kerst naast alle drukte de achterkanten eruit gefreesd (met een mal uiteraard) en het fineer gepolijst met achtereenvolgens P240 en P400 schuurpapier. Ze zijn nu zo zacht als een babyhuidje.  ;D
Er zit ook al een soort zijdeglans in. En dan moet ik nog olieën!!  8)

Wat dat betreft is Peren wel grappig, omdat de nerf na schuren al compleet anders naar voren komt.

Ik ben de komende dagen vrij, dus dan gaat er wel weer wat gebasteld worden....  >:D

Voorlopig is de Perspex achterkant nog niet binnen, maar dat is niet zo erg, ik wil voorlopig toch eerst met een los opgebouwd filter gaan testen...  ;)

Ik had nog een e-mail gestuurd aan Troels om hem van dit projekt op de hoogte te stellen, die reageerde enthousiast.  8) Hij zei, dat een andere Nederlandse DIY-er hem al op de hoogte had gebracht van dit topic. De wereld is klein.  :D

In ieder geval alvast een fijne jaarwisseling toegewenst aan enieder die hier langs komt zeilen... Zorg dat je alle 10 de vingers behoudt als je vuurwerk afsteekt...  8)

Grtz, Fokke.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Interficior

Quote from: fgroen on December 27, 2006, 15:26:54
Afgelopen kerst naast alle drukte de achterkanten eruit gefreesd (met een mal uiteraard) en het fineer gepolijst met achtereenvolgens P240 en P400 schuurpapier. Ze zijn nu zo zacht als een babyhuidje.  ;D
Er zit ook al een soort zijdeglans in. En dan moet ik nog olieën!!  8)
Je moet nog even doorgaan tot 1200, kun je lachen. :)

Take it or lease it

fgroen

strak....  8)

Is dat gepolijst kaal hout, of zit daar een afwerklaag op?
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Interficior

Quote from: fgroen on December 27, 2006, 17:32:32
strak....  8)

Is dat gepolijst kaal hout, of zit daar een afwerklaag op?
Nee nee, alleen opgeschuurd. :)

Net zoals dit trouwens:


Met Olie wordt het nog ietsjes meer. Is dan ook goed om het iets minder goed af te nemen, daardoor blijft er wat meer olie achter --> meer glans.
Take it or lease it

kuiperik

Heb bij mijn HaTT's de pijp van de basspoort ook zwart gemaakt. De afronding heb ik dezelfde kleur gegeven als mijn stands hebben.

Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

Rudo

Quote from: fgroen on December 27, 2006, 15:26:54

Zorg dat je alle 10 de vingers behoudt als je vuurwerk afsteekt...  8)

En bovenal je oren ook heel laat!
Gewoon geen vuurwerk afsteken.... zonde van het geld, dat kan bijvoorbeeld beter in leuke cd-tjes gestopt worden.
importeur van DEQX, Mytek, leverancier van PS Audio, ontwerper van AudioSense producten

fgroen

Quote from: Rudo on December 30, 2006, 14:17:02
En bovenal je oren ook heel laat!
Gewoon geen vuurwerk afsteken.... zonde van het geld, dat kan bijvoorbeeld beter in leuke cd-tjes gestopt worden.

Inderdaad, mee eens. Ik heb ook geen gram vuurwerk gekocht.

Hoe dan ook, ik was op een feestje met oud en nieuw en iemand had 4 dozen vuurwerk meegenomen, en was niet echt vaardig in de boel in de fik steken. Moest ik toch nog een helping hand geven...  ::)

Maar goed, ik heb mijn 10 vingers nog, èn mijn oren.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

sphere

Quote from: fgroen on January  2, 2007, 10:57:55
Hoe dan ook, ik was op een feestje met oud en nieuw en iemand had 4 dozen vuurwerk meegenomen, en was niet echt vaardig in de boel in de fik steken. Moest ik toch nog een helping hand geven...  ::)
Alles samenbundelen tot een prop van 21 kilo en dan aansteken met een sigaret?  ::)
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

fgroen

Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Tussen Kerst een oud en nieuw niet helemaal stil gezeten.

Ten eerste de filters gebouwd. Ik heb de boel ge hardwired op plankjes MDF, die in de openingen achterin passen.

Ondanks dat er misschien nog het nodige aan gebeund moet worden, kunnen ze er "als definitieve versie" ingebouwd worden. Als alles op zijn plaats valt is dit het gewoon.

Ik zou zeggen dat mijn keuze voor een apart filterkamertje voor deze speakers geen overbodige luxe is, dit filter neemt serieus volume in beslag!



Twee stuks:
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Naast filter bouwen ook nog het nodige zitten olieën.

Ik was daarmee iets te ongeduldig, na een polijst-actie met P600 schuurpapier en olie daarna meteen nog een laag olie opgezet en uitgewreven, maar dat was niet mooi glad.

De stoute schoenen aangetrokken en met spiritus en P400 de boel kaalgeschuurd. Was eigenlijk niet de bedoeling, maar ik dacht met spiritus meer tijd te hebben om te polijsten. Met olie moet je echt opschieten en begint het schuurpapier in no time te plakken omdat de olie begint in te drogen. Met spiritus kun je echt veel beter polijsten, er blijft niets meer opzitten!  ::)

Daarna weer twee lagen olie (gisteravond en vanochtend) opgezet, en het ziet er nu veel beter uit.

Wel wat fotootjes van het proces, om een idee te geven:







Dit was pré kaalschuren. Het ziet er niet onaardig uit, maar de baby-huid textuur ontbreekt. Het voelde een beetje ruw aan.  :(

Het is nu een stuk gladder. Gewoon stug doorsmeren en nog een keer met P600 en P1200 / olie polijsten.

Komt wel goed...  ;D



Dus... kaal met die handel
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Erik van Voorst (in memoriam)

geduld...gewoon een laagje per dag...beter 15 dunne dan 1 of 2 dikke....
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

fgroen

Quote from: Erik van Voorst on January  2, 2007, 20:29:39
geduld...gewoon een laagje per dag...beter 15 dunne dan 1 of 2 dikke....

Inderdaad, dat was ik even uit het oog verloren...  :-[

Ik heb er nu weer vier dunne laagjes opzitten, en ga vanavond maar eens een laagje polijsten met P1200 en olie. Dan denk ik dat ik al aardig op een eindresultaat afsteven.

Wat mij een beetje uit balans brengt zijn die riegel-strepen op de zijkanten. Die zijn niet helemaal vlak, maar hebben een golvende struktuur. Het is dus lastig om die mee te polijsten. De eerste polijstgang had ik gedaan met schuurpapier rond een MDF-blokje, en dat was dus geen succes. Vanavond ga ik denk ik het schuurblokje met neopreen zool gebruiken, dan heb ik wat meer kans dat het schuurpapier ook de wat dieper gelegen gebieden raakt. In principe vind ik structuur geen probleem, mits de glansfactor overal maar gelijk is.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Hans Nootdorp

Quote from: fgroen on December 27, 2006, 15:26:54
Ik had nog een e-mail gestuurd aan Troels om hem van dit projekt op de hoogte te stellen, die reageerde enthousiast.  8) Hij zei, dat een andere Nederlandse DIY-er hem al op de hoogte had gebracht van dit topic. De wereld is klein.  :D
Ik had kort geleden met Troels Gravesen contact en hem verteld dat jij er mee bezig was.

fgroen

Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Ik heb gisteravond (de 12e laag) olie opgebracht en gepolijst met P1200 schuurpapier... Het begint serieus te glimmen!! Nog niet helemaal perfect, dus vanochtend laag nummer 13 opgebracht en goed uitgepoetst. Als ik vanavond tijd heb ga ik laag 14 weer polijsten met P1200. Afhankelijk van hoe glad dat wordt, beslis ik wel of er nog een polijstgang P2000 achteraankomt.  8)

Om nog even terug te komen op die bas-poortjes en de discussie over hoe ze te kleuren: Zoals jullie waarschijnlijk hebben gezien, zijn ze een stuk lichter dan het fineer. Ik heb voordat ik met  het olieën begon testen uitgevoerd met verschillende interieurlakken op een stukje MDF. Ik kon aardig in de buurt komen, maar niet "dead on", ook niet met een combinatie van lakken. Verder zag het er toch een beetje fake uit.
Daarbij was ik bezorgd dat een met de had ingekleurd baspoortje nooit helemaal strak gaat ogen.

Ik had ook een stukje MDF gewoon geolied, en dat vond ik er eigenlijk wel leuk uitzien, het vloekt zeker niet met het peren en accentueert een beetje de baspoort. Dus... het is een bewuste keus geweest.  ;)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Ik heb maar gewoon het P2000 schuurpapier erop gezet.  O0

Ze beginnen het predikaat "af" te verdienen. Ik denk dat ik vanavond nog een laagje olie opzet en dat goed uitpoets. Niet alleen een keer afnemen dus (dat eerst om de meeste overschot-olie eraf te krijgen, maar daarna nog een keer met droog keukenpapier napoetsen, dan gaan ze echt waanzinnig glimmen.

Momenteel ziet het er zo uit:





8)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

ruud2

volg je fineerprestaties op de voet, daar ik binnenkort ook ga fineren.
ff off topic, stuurt de wadia direct de classe aan of zit de ml28 er nog tussen?

ruud.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

fgroen

[Offtopic]
De ML zit inderdaad tussen de Wadia en het THEL filter (dat dan weer met 6 touwen naar de Classé gaat)


Die ML-28 zou in feite op zijn best niets mogen doen, of de boel slechter maken. Voor zover de theorie en de gedachtengang. Zoals gewoonlijk zullen we wel weer iets over het hoofd zien.. Hoe dan ook, met de ML ertussen wordt de ruimteafbeelding veel groter, en het laag wordt strakker en gaat dieper. Er komt een soort onhoorbaar "fundament" bij. In plaats van dat je "BOING" hoort, voel je "DOUF" in je borstkast.

[/Offtopic]

Als je die grote kasten van jou gaat finieren en olieën zou ik je haast aanraden om te kijken of het polijsten met olie/schuurpapier ook met een vlakschuurmachine zou kunnen gaan. Met de hand gaat dat namelijk serieus spierpijn opleveren...  :D Je zou dan gewoon een "wegwerp" schuurmachientje moeten hebben, want ik denk dat hij na de oliebehandeling niet helemaal hetzelfde meer is. Ook oppassen met spetteren in dat geval...
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

ruud2

het grote gevaar van mechanisch ipv. met de hand schuren is dat je erg goed moet opletten dat er niet snel teveel wordt weggehaald, extra opletten dus.


Ruud.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

fgroen

Quote from: ruud2 on January  5, 2007, 11:21:59
het grote gevaar van mechanisch ipv. met de hand schuren is dat je erg goed moet opletten dat er niet snel teveel wordt weggehaald, extra opletten dus.


Ruud.

Dat valt met P1200 of P2000 wel mee. Ik heb deze kastjes zelfs met P240 op de schuurmachine voorgeschuurd. Dat is wèl oppassen.  ;D Met korrel 400 droog op de schuurmachine is er al weinig meer te vrezen, dan moet je het wel heel bont maken om door het fineer heen te gaan.
Let wel: dit is echt fineer, en dat is aanzienlijk dikker dan Lignaflex. Maar bij Lignaflex hoef je niet veel voor te schuren, omdat het fineer op Lignaflex al voorbehandeld is, en aanzienlijk gladder is.

Het probleem dat ontstaat als je met fijn schuurpapier en olie polijst, is dat je het schuurpapier als het ware "door de oliefilm heen" moet drukken om überhaupt te kunnen schuren. Dus zowel druk zetten als lateraal bewegen. Dat laterale bewegen gaat dan knap zwaar, omdat het schuurpapier door de olie als het ware wordt vastgezogen op het werkstuk.
Als je dat laterale bewegen dan aan de schuurmachine kan overlaten, hoef je alleen maar druk te zetten.  ;)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

BernHardN

Polijsen moet je met een katoenen doek doen en dan 8-jes draaien (politoeren) of zo'n ding wat je in de bouwmarkt haalt voor op de boormachine, met schuurpapier blijf je namelijk schuuren en niet polijsten, er is ook een speciale schuurwol gemaakt van RVS voor polijsten
met een schuurmachine moet je ook oppassen want hiermee maak je het schuurvlak warm waardoor er klontvorming in je schuurpapier onstaat en krijg je krassen, dan kan weer van voorafaan beginnen.
de olie kan wel tot een maand drogen
Als laatste kan je met Commandant polijsten, eerst nr. 3, daarna nr. 4 totdat het gewenste effect is bereikt.

verder wordt het een mooie kast  :D

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

Martijn M

Wanneer mogen we een stukje over de eerste luisterimpressie verwachten? Nu kan het toch niet lang meer duren? :P
Dutch & Dutch