Deense Dondersteen: W1500/97 monitor, Troels Gravesen variant van de A4

Started by fgroen, November 13, 2006, 11:17:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

WMC

Als je perspex wilt pakken is poly carbonaat meer aan te raden, dat is onbreekbaar. Ik heb het wel eens gekocht bij een bedrijf hier in de buurt waarvan ik via via had gehoord dat ze het hebben. In welke omgeving zoek je het?

Groeten,

Tom
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

fgroen

Jongens, dank voor het meedenken.  8)

Quote from: WMC on December 11, 2006, 15:02:03
In welke omgeving zoek je het?

In de buurt van den Haag.

Ik heb vroeger wel modelautootjes gehad met Poly carbonaat kappen. Die waren hooguit een millimeter dik. 20mm zal wel wat andere bewerkingstaktieken noodzakelijk maken..  ;D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

R

Ik kan je mss wel een stukje helpen. PM me even wat je nodig hebt.

Quote from: fgroen on December 11, 2006, 14:57:12
Hmm... Perspex...

Wel aan zitten denken. Enig idee waar dat te koop is?

fgroen

Quote from: Ruben on December 11, 2006, 15:42:27
Ik kan je mss wel een stukje helpen. PM me even wat je nodig hebt.


Thanks Ruben!

Dat zou geweldig zijn. Ik meet het vanavond even uit, en dan PM ik dat morgen even.

Grtz, Fokke.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.


fgroen

Thanks!

Die zal ik ook eens een belletje geven. Waar ik een beetje mee zit, is het netjes bewerken van transparante kunststof. Volgens mij kom je met de decoupeerzaag niet zo ver. Als die jongens de afdekkingen perfect op maat kunnen maken met mooie zijkantjes etc, heeft dat denk ik mijn voorkeur.  ;D

Ik weet ook nog niet, of het wel transparant wordt. Zo'n super opzienbarend filter wordt het ook weer niet, en ik ben van plan de boet te hard-wiren en goed vast te zetten, waarschijnlijk komen daar dan ook wel copieuze hoeveelheden hotmelt bij kijken.  ;D

Dat maakt het aangezicht er niet bepaald smakelijker op. In dat geval zou zwart perspex wel een mooie oplossing zijn, denk ik. Als die mannen dan ook de hoekjes precies de juiste radius kunnen geven, ben ik helemaal happy.  ;)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Ik zit deze week nog op schema.  :D

Gisteravond de bovenkantjes gefineerd. Woensdag de baffles en dan kan de frees erin...  O0
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

R

Als die mannen een beetje profi zijn, kunnen ze dat gewoon laseren of frezen. Wij kunnen dat helaas niet zelf. De zijkanten van het perspex kun je wel heel mooi opschuren. Tot aan 1200 stapsgewijs en het wordt als glas bijna. Ook vlampolijsten is een prima optie.

Quote from: fgroen on December 12, 2006, 10:19:14
Thanks!

Die zal ik ook eens een belletje geven. Waar ik een beetje mee zit, is het netjes bewerken van transparante kunststof. Volgens mij kom je met de decoupeerzaag niet zo ver. Als die jongens de afdekkingen perfect op maat kunnen maken met mooie zijkantjes etc, heeft dat denk ik mijn voorkeur.  ;D

Ik weet ook nog niet, of het wel transparant wordt. Zo'n super opzienbarend filter wordt het ook weer niet, en ik ben van plan de boet te hard-wiren en goed vast te zetten, waarschijnlijk komen daar dan ook wel copieuze hoeveelheden hotmelt bij kijken.  ;D

Dat maakt het aangezicht er niet bepaald smakelijker op. In dat geval zou zwart perspex wel een mooie oplossing zijn, denk ik. Als die mannen dan ook de hoekjes precies de juiste radius kunnen geven, ben ik helemaal happy.  ;)

fgroen

Ik heb contact gehad met Klinkhamer.

Die vroegen om een tekening, dan kunnen ze daarna een prijs maken. Ik ben dus een tekening aan het maken van het perspex achterklepje.  ;) De diktes 3, 4 en 5mm hebben ze standaard op voorraad, dikker op aanvraag. Ik heb besloten dat 5mm dik genoeg is.  8)

Het klepje wordt hoogglans zwart.  O0
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Gisteravond is het laatste fineer erop gegaan: de baffletjes.

Nog steeds op schema dus.. Ik denk alleen, dat de kunststof klepjes wat vertraging gaan veroorzaken. Ik kan namelijk pas oliëen als alle gaten erin zitten, en het gat voor het klepje kan ik pas maken, als de klepjes er zijn...

Anyhow, eerst maar een paar pics:





Zonder flits:



Het blijft moeilijk om de beleving van hout te fotograferen. maw: in het echt ziet het er veel sprekender uit.  ;D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

R

Ik vind 5 mm niet echt dik, maar het hoeft niet zoveel te houden. Ik zou 8mm een betere dikte vinden. Kijk of je eventuele bevestigingsgaten mee kan laten frezen/laseren. Dat is wel het mooist.

Het fineerwerk ziet er wel O0 uit.

Quote from: fgroen on December 14, 2006, 10:22:57
Ik heb contact gehad met Klinkhamer.

Die vroegen om een tekening, dan kunnen ze daarna een prijs maken. Ik ben dus een tekening aan het maken van het perspex achterklepje.  ;) De diktes 3, 4 en 5mm hebben ze standaard op voorraad, dikker op aanvraag. Ik heb besloten dat 5mm dik genoeg is.  8)

Het klepje wordt hoogglans zwart.  O0

fgroen

Quote from: Ruben on December 14, 2006, 11:17:58
Ik vind 5 mm niet echt dik, maar het hoeft niet zoveel te houden. Ik zou 8mm een betere dikte vinden. Kijk of je eventuele bevestigingsgaten mee kan laten frezen/laseren. Dat is wel het mooist.

Als ik 5mm te dun vind, kan ik er altijd nog een plaatje MDF / multiplex achter plakken.  ;D

Maar zoals je al zei, het hoeft niet veel te houden. Alleen de speakerklemmen. Maar daar komen ook geen enorme krachten op te staan.

Ik heb de tekening af. Die gaat per omgaande naar Klinkhamer...  ;)

Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

R

Ziet er prima uit. Heb je al een raming voor de kosten. Het materiaal kost echt niet veel, het omzetten van de tekening zal wel niet goedkoop zijn. Die speakerklemgleuven(leuk woord voor galgje ;)) zouden met frezen nog wel eens voor problemen kunnen zorgen. Ben benieuwd wat ze zeggen.

Quote from: fgroen on December 14, 2006, 13:59:04
Als ik 5mm te dun vind, kan ik er altijd nog een plaatje MDF / multiplex achter plakken.  ;D

Maar zoals je al zei, het hoeft niet veel te houden. Alleen de speakerklemmen. Maar daar komen ook geen enorme krachten op te staan.

Ik heb de tekening af. Die gaat per omgaande naar Klinkhamer...  ;)


fgroen

Nog geen nieuws over de kunststof plaatjes. Ik zal vandaag eens bellen.
Die gleufjes kan ik eventueel wel zelf erin vijlen / zagen. Als ze laseren of watersnijden zal dat geen probleem zijn. Met frezen zit je inderdaad altijd met de straal van je freesbit.

Dit week-end zelf ook nog een beetje bezig geweest. (ik moest wel even wat tijd vrijvechten...  ;) )

Ik heb de frees maar in de kastjes gezet. De baspoorten en de woofergaten van beide kasten zijn gedaan. Vanavond staan de tweetergeten op het programma...  ;D



De baspoorten zijn met een radius van 9,5mm "geflared".


Bij de woofergaten zijn de bevestigingsverdikkingen voor de schroeven goed te zien. Ik had de woofergaten namelijk voorzien van een 45o rand voor betere ademhaling, en waar de schroeven komen een stukje overgeslagen zodat de schroeven voldoende vlees hebben.



De verleiding is erg groot om ook het filtercompartiment alvast open te frezen en dan de speakers eens aan te sluiten en te proberen. Aan de andere kant wil ik de kastjes eerst helemaal afmaken (inclusief olieën) en dan pas spelen. Anders moet ik de boel weer uit elkaar halen voor het afwerken.  :-\

Ik denk, dat ik toch gewoon geduld ga hebben...  ;D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

hifijoost

Hallo Fokke,

Ziet er erg mooi uit! (dat je daar al weer zin in hebt na zo'n ander groot projekt....)

Waarom frees je eerst de gaten en ga je dan olieën?

Ben nu ook aan het olieën cq. frezen toe, maar weet niet welke volgorde het beste is.

Groet Joost

fgroen

Quote from: hifijoost on December 18, 2006, 15:30:20
Hallo Fokke,

Ziet er erg mooi uit! (dat je daar al weer zin in hebt na zo'n ander groot projekt....)

Waarom frees je eerst de gaten en ga je dan olieën?

Ben nu ook aan het olieën cq. frezen toe, maar weet niet welke volgorde het beste is.

Groet Joost

Dank je.  8)

Je moet een beetje bezig blijven hè?  ;D

Als je hebt geolied, wil je niets meer doen met die kasten. Zeker geen krassende freeszool eroverheen.

Dus.. Ik frees eerst. Dan kan de freesvoet eventueel kleine krasjes maken zonder consequentie. (dat gebeurt niet zo snel, omdat het ruwe hout eerder veerkrachtig is, dan dat het krast) Ook rafelige randjes kunnen zonder straf worden weggeschuurd.

Als dat klaar is, ga ik het fineer gladschuren (eerst korrel 240, dan korrel 400)

En als laatste olieën. Tijdens het olieën worden er ook nog een paar polijststappen uitgevoerd, met waterproof schuurpapier en Danish oil. Als de olie erop zit, is de kast klaar en wordt er niets meer aan gedaan.

Andersom (dus eerst olieën en dan frezen) is m.i. sterk af te raden.

mvrgr, Fokke.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Rock Solid

Fokke,

Ziet er super uit; de ervaring spat ervan af !
Wat zijn je plannen voor de stands?
Ik heb zelf voor mijn mini's een jaar geleden groene marmeren pilaren gekocht; alleen moet ik er nu nog een voet aan maken (zijn nu rond van boven en onderen, en vallen snel om).

Groet,
Rudolf

fgroen

We hebben een paar behoorlijke metalen stands. Die zijn eventueel nog met zand te vullen.

In eerste instantie ga ik die gebruiken. Waarmee ik wel een beetje zit is de twijfel hoe stabiel het gaat zijn, in verband met de diepte van de kastjes. (42cm) De tijd zal het leren. Eventueel kan ik de speakers altijd vastschroeven aan de stands. De voetplaat van die stands is namelijk groot genoeg.

Anders moet ik andere stands maken. Als ik dat ga doen, zit ik te denken aan een paar Z-vormige stands.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

"Ik kom wat later thuis" belde mijn vriendin gisteravond door. Prima. Lekker doorgefreesd.  :D

Het had nog wel een staartje. Ik had een proefstukje gemaakt voor de tweeters. 104 mm exact. Tweeter paste zuigend. ... Dus... nog 0,1 mm bovenop de radius gezet en netjes sponningen gefreesd met een diameter van 104,2 mm. Tweeter 1 paste prima, tweeter 2 zat klem. Bleek de rand van de face-plate een beetje taps te zijn en een buitendiameter van 104,4mm te hebben. Grrrrmmmbblll... Scan-speak bedankt!!  ^-^ Nou ja, ik had het zelf natuurlijk niet goed gecontroleerd.  :-[  Kon ik dus weer met een schuurpapiertje uitruimen. Uiteindelijk allemaal goed gekomen...  8)







O0

Ik zit erover te denken om de sponning voor de achterplaat gewoon op spec te frezen (tolerantie van 0,5mm) om door te kunnen gaan met de bewerking van de kasten. Anders komt het projekt nu tot een grinding stilstand totdat die moppen plastc binnen zijn. Ik ga daarvoor een mal maken. Woensdag als het goed is...  ;D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

hifijoost

Wow! :D

Quote from: fgroenAls je hebt geolied, wil je niets meer doen met die kasten. Zeker geen krassende freeszool eroverheen.

Dus.. Ik frees eerst. Dan kan de freesvoet eventueel kleine krasjes maken zonder consequentie. (dat gebeurt niet zo snel, omdat het ruwe hout eerder veerkrachtig is, dan dat het krast) Ook rafelige randjes kunnen zonder straf worden weggeschuurd.

Als dat klaar is, ga ik het fineer gladschuren (eerst korrel 240, dan korrel 400)

En als laatste olieën. Tijdens het olieën worden er ook nog een paar polijststappen uitgevoerd, met waterproof schuurpapier en Danish oil. Als de olie erop zit, is de kast klaar en wordt er niets meer aan gedaan.

Andersom (dus eerst olieën en dan frezen) is m.i. sterk af te raden.

Oké thx!

kuiperik

Ziet er erg netjes uit.   ;)

Heb je al een idee hoe je achter de hals bij de basreflex af gaat werken?
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

Erik van Voorst (in memoriam)

Echt Hout Rules....ik kan werkelijk geen laklaag verzinnen welke deze speakers mooier maakt.... 8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

fgroen

Quote from: kuiperik on December 19, 2006, 20:38:22
Ziet er erg netjes uit.   ;)

Heb je al een idee hoe je achter de hals bij de basreflex af gaat werken?

Mijn eerste idee (en momenteel nog enige idee) is om de hals die in feite kaal MDF is, gewoon te olieën. De Gemini's die nu in de woonkamer staan zijn ook zo uitgevoerd, maar die zijn zijdemat gevernist ipv geolied. Die oplossing stoort me niet.   ;)

Ik denk dat zwart verven of zo per definitie lelijk wordt, dat krijg je volgens mij nooit strak.

Als er nog andere ideën zijn, hoor ik het graag. Ik ga geen lagen opzetten o.i.d., de dimensies van de baspoort (diameter en lengte) moeten blijven zoals ze nu zijn.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Erik van Voorst (in memoriam)

met een dunne kleur vernis meestal degene op waterbasis vind ik de beste
laag na laag opbrengen tot je op kleur bent met de omgeving en dan olieen...lijkt mij een prima plan succes  :)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

fgroen

Quote from: Erik van Voorst on December 20, 2006, 17:41:23
met een dunne kleur vernis meestal degene op waterbasis vind ik de beste
laag na laag opbrengen tot je op kleur bent met de omgeving en dan olieen...lijkt mij een prima plan succes  :)

Dat lijkt me een prima plan!!!  :D

Dank je wel, Erik!  :-*
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.