subwoofer-equalizer: sub laag uit staande golf halen...

Started by Ejorne, November 11, 2006, 18:47:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ejorne

Hi,

Ik zit met een vraag/idee om de lage tonen te optimaliseren in mijn luisterruimte.

Ik gebruik een subwoofer maar deze geeft niet overdreven diepe sub-lage tonen, maar toch zit er wel wat in...
Maar dit is eigenlijk alleen waarneembaar in de staande golven in mijn ruimte.

De bas is daar te overheersend, maar het sub-laag is daar (in tegenstelling tot mijn luisterplek) wel lekker hoorbaar. Op de luisterplek klinkt het laag, voor zover aanwezig, goed. Het is kort en strak genoeg, hoewel ik mij realiseer dat er veel verbetering op hardware gebied haalbaar is. (echter denkt mijn budget daar anders over  :'( )

Nu dacht ik met een speciale equalizer voor alleen de lage tonen dit sublaag wat meer hoorbaar te krijgen op mijn luisterpositie.

Raden jullie dit aan of af?
En (wanneer het aangeraden wordt) welke fabrikanten hebben speciale sub-laag equalizers voor een schappelijke prijs?
(De prijs moet natuurlijk wel, mede gezien mijn budget, laag blijven. Anders kan ik misschien beter een andere sub aanschaffen)

NielsLu

Quote from: Ejorne on November 11, 2006, 18:47:24
Hi,

Ik zit met een vraag/idee om de lage tonen te optimaliseren in mijn luisterruimte.

Ik gebruik een subwoofer maar deze geeft niet overdreven diepe sub-lage tonen, maar toch zit er wel wat in...
Maar dit is eigenlijk alleen waarneembaar in de staande golven in mijn ruimte.

De bas is daar te overheersend, maar het sub-laag is daar (in tegenstelling tot mijn luisterplek) wel lekker hoorbaar. Op de luisterplek klinkt het laag, voor zover aanwezig, goed. Het is kort en strak genoeg, hoewel ik mij realiseer dat er veel verbetering op hardware gebied haalbaar is. (echter denkt mijn budget daar anders over  :'( )

Nu dacht ik met een speciale equalizer voor alleen de lage tonen dit sublaag wat meer hoorbaar te krijgen op mijn luisterpositie.

Raden jullie dit aan of af?
En (wanneer het aangeraden wordt) welke fabrikanten hebben speciale sub-laag equalizers voor een schappelijke prijs?
(De prijs moet natuurlijk wel, mede gezien mijn budget, laag blijven. Anders kan ik misschien beter een andere sub aanschaffen)

Behringer heeft hier een mooi apparaat voor. Ik weet niet precies welk type, maar deze kost dacht ik rond de € 250. Bij equalizen moet je alleen de bulten proberen te verwijderen, dus niet gaan boosten: dit kan je subwoofer de kop kosten!

Groet,

Niels
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Ejorne

Quote from: NielsLu on November 11, 2006, 20:40:43
Behringer heeft hier een mooi apparaat voor. Ik weet niet precies welk type, maar deze kost dacht ik rond de € 250. Bij equalizen moet je alleen de bulten proberen te verwijderen, dus niet gaan boosten: dit kan je subwoofer de kop kosten!

Groet,

Niels

Ik zal denk ik wel graag willen boosten, al zal het niet veel zijn alleen het hele laag.
(ik hoop daarmee ook de frequntie-afval ook iets mee omhoog kan halen)

Van de bulten heb ik volgens mij niet zoveel last van op de luisterplek, daar waar ik ze wel hoor bevind ik mij toch nooit.

Ik kan mogelijk wel de "hoge" frequenties van de sub wat drukken, waardoor het sublaag wat meer gaat aanzetten?

Walter_PPK

Je kan een aantal dingen doen. Je luisterplek dichter tegen de muur maken. Dit geeft meer sublaag dan bv midden in een ruimte zitten. Ik heb zelf een tijdje terug de Omnes DBC12 aangeschaft waarmee je de weergave van het sublaag wat kan bijwerken. Let wel dat je idd beter de bulten kunt dempen en dan de gehele weergave harder zetten ipv de te zachte freq's te boosten. Als begin kun je de kantelfrequentie wat lager zetten en de sub wat harder om de balans wat meer naar het sublaag te brengen. Behringer lijkt me geen super plan. Leuke mogelijkheden maar  de apparaten geven enorme ploppen bij aan/uitzetten.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Ejorne

Quote from: Walter_PPK on December  3, 2006, 23:59:08
Je kan een aantal dingen doen. Je luisterplek dichter tegen de muur maken. Dit geeft meer sublaag dan bv midden in een ruimte zitten. Ik heb zelf een tijdje terug de Omnes DBC12 aangeschaft waarmee je de weergave van het sublaag wat kan bijwerken. Let wel dat je idd beter de bulten kunt dempen en dan de gehele weergave harder zetten ipv de te zachte freq's te boosten. Als begin kun je de kantelfrequentie wat lager zetten en de sub wat harder om de balans wat meer naar het sublaag te brengen. Behringer lijkt me geen super plan. Leuke mogelijkheden maar  de apparaten geven enorme ploppen bij aan/uitzetten.

Bedankt voor de tips, helaas kan ik mijn luisterplek niet dichter tegen een muur aanzetten. Ik heb een langwerpige kamer van ca 10m en ik zit nu vlak voor de helft op pakweg 4m. Ik kan ongeveer 2m spelen, dus van 4 tot 6m.

Ik gebruik nu wel een EQ maar die is niet optimaal. Het is een EQ voor het hele bereik en ik gebruik dus alleen de lage frequentieregeling hiervan. De 40Hz, 60Hz en 98Hz. Het boosten van 40Hz heeft niet het juiste resultaat. Ik krijg dan juist dat boomerige effect.

Maar ik heb nog niet geprobeerd om de sub harder te zetten en dan bijvoorbeeld de 125Hz, 98Hz en 60Hz te drukken... Ga ik vanavond direct proberen. (mijn sub staat toch nog maar op volume 3 a 4 op schaal van 10) 

jowi

Meten is weten. Gebruik zo'n Berhinger feedbackdestroyer oid, een meetmicrofoon en RTA software, daar mee maak je de problemen inzichtelijk en ga je begrijpen en letterlijk ZIEN wat er aan de hand is.

Op die manier kun je de equalizer aanpassen en het resultaat realtime op je scherm zien. Echt een must, zonder software en meetmic is het gebruik van een equalizer kansloos. En het gebruiken van een standaard equalizer is sowiso kansloos. Je hebt echt een parametrische eq. nodig zoals een behinger FBD oid.

En boosten is altijd uit den boze. Ik ben ook zo begonnen, alles zo vlak mogelijk te maken door de pieken te dempen en de dalen te boosten. Je komt een eind, maar het klinkt echt nergens naar, en je hebt letterlijk alle filters nodig. Boosten introduceert ook fase-draaiing, dus je creeert weer extra problemen. Niet doen dus. DE tip is om met zo weinig mogelijk filters echt alleen de pieken te dempen, en dan ook nog eens met zo weinig mogelijk dB's ;D

Leuk probeersel is nog om de sub een room-curve mee te geven. Zoek verder eens op het forum, er zijn hele topics gewijd over het gebruik van RTA software met subs en meetmics etc.

Ejorne

Quote from: jowi on December  4, 2006, 09:36:46
Leuk probeersel is nog om de sub een room-curve mee te geven. Zoek verder eens op het forum, er zijn hele topics gewijd over het gebruik van RTA software met subs en meetmics etc.

Ik had idd al het eea gelezen over software icm microfoons. Echter gaat dat ietsje mijn pet te boven.
Maar ik kan natuurlijk altijd eens een begin maken en dan kijken of ik wat meer van de info uit de topics snap.

Is dergelijke RTA software ook als freeware verkrijgbaar of hebben we het hier over vrij dure software?
En is mijn DB-Meter voorzien van uitgang een goede mic? Of moet ik wat anders hiervoor aanschaffen?
Let wel: mijn budget speelt al gauw parten...  :'(

daxie

Zie mijn topic bij de powerbuys:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=52652.0

Nog tot eind van de week, dan bestel ik de mijne aan de gewone voorwaarden...

Software is gratis, db-meter kunnen we pas weten als we weten welke je hebt :-). De standaard radioshack met line-uit uitgang voldoet...

Budget:
Behringer: 150 euro (ruim geschat)
RCA-xlr omzetters: 50 euro
DB-meter: 50 euro

250 euro dus... Zelf minder als je al een geschikte meetmicrofoon/db-meter hebt.

Andere oplossingen: Velodyne SMS-1: 800 euro...

jowi

Quote from: daxie on December  4, 2006, 16:28:29
De standaard radioshack met line-uit uitgang voldoet...
...niet. Nou ja nauwelijks. Een rechte meetmic is erg aan te bevelen.

daxie

Voldoet wel...

Je moet alleen rekening houden met de afwijkingen en die corrigeren...

Room EQ Wizard houdt hier zelf automatisch rekening mee als je de juiste settings inlaadt...

jowi

Ik heb zo mijn twijfels bij de kwaliteit van de dB meter als continue meetinstrument. Ik heb er nooit iets zinnigs uit kunnen halen op die manier. Met een meetmic ging alles probleemloos. Maar ja dan moet je weer een fantoomvoeding hebben enzo.

daxie

Als je even naleest op hometheatershack in het REW forum dan kan je daar nalezen dat ze met een gecorrigeerde radioshack net dezelfde resultaten halen als met een Behringer ECM8000...

Voor een budget oplossing helemaal niet slecht lijkt me...

Nu kost een behringer niet al te veel geld, maar je moet er inderdaad nog een fantoomvoeding bijzoeken... Zoals deze http://www.m-audio.com/products/en_us/MobilePreUSB-main.html wat het geheel uiteraard een pak duurder maakt..

Kan je evengoed je radioshack, die je waarschijnlijk toch al hebt, gebruiken met de correcties...

Als je dan later nog beter wil doen, kan je nog altijd overstappen...

jowi

Ja ik weet het, maar op een of andere manier lukte het me nooit de radioshack goed aangesloten te krijgen. Of compleet overstuurd of niets. Raar allemaal. Maar zeker de moeite waard om te proberen natuurlijk.

gvy

Ik heb een behringer ultracurve pro deq2496.

Ik gebruik het als algemene roomequalizer.

Grote voordeel: Het is een 2*31 kanaals grafische eq, maar ook een parametrische eq (10 onafh inst filters), feedback destroyer.

Heel belangrijk het toestel kan ook gebruikt worden als SPL meter en nauwkeurig RTA, meetinstrument
Ik heb er gewoon een goedkope behringer meetmicrofoon bijgekocht en je kan gaan spelen (lees meten en instellen). Geen extra microfoonversterker nodig,geen meetsoftware, je sluit de meetmicrofoon gewoon aan op de DEQ en het grafische scherm geeft een prachtige uitlezing van je ruimtemeting op de plaats waar de meetmicrofoon staat (luisterplaats)

In het begin is het leuk om hem zelf de ruimte te laten uitruisen. ( Hij heeft uiteraard een pink noise generator aan boord) Je ziet hem letterlijk de ruimte rechttrekken (of in iedere gewenste ingestelde curve) met de grafische eq, en je hoort direct resultaat.  Hij kan dit dus inderdaad (indien gewenst) volledig zelfstandig en je ziet hem werkelijk zichzelf volledig instellen. Nadien is fijntuning steeds mogelijk
Eens je hem beter kent, begin je echter zelf te spelen met de parametrische eq.
En zoals Jowi stelt is less soms more. Vooral niet extreem gaan boosten in het laag. Dit is UIT DEN BOZE bij het serieuze eq werk. +6dB vereist al direct enorme vermogens (+100W of meer) van je versterker.

Je ziet bij eq vaak , dat door gewoon de pieken uit te vlakken, er een heel andere strakke basweergave bovenkomt.

O ja, De prijs valt goed mee, maar hiervoor surf je best een beetje op het net.

groeten
Geert

gvy

 En Ja,

Ik zie dat thinghman zit mee te lezen. ;D

Uiteraard is de beste roomeq. , gewoon een kamer met goede (eventueel aangepaste) akoustiek, maar ja dat is niet iedereen gegeven, en dan is zo'n DEQ heeeeel leuk speelgoed.

Geert

daxie

Wat Geert zegt is beetje gelijkaardig aan de dsp1124p

Alleen een pak duurder (toch 375 euro voor het toestel), maar wel een pak minder parametrische eq (10 ipv 24)...
Voordeel is wel dat je geen aparte software nodig hebt, wat hem wel makkelijker in het gebruik maakt.

Ik heb er ook naar zitten kijken, maar vond het prijsverschil met de dsp1124p toch wat te groot, zeker omdat je het verschil kan compenseren door gratis alternatieven...

(Mag wel beetje reclame maken voor mijn powerbuy toch :p)

jowi

10 is wel genoeg toch? Ik gebruik er nu zelfs maar 5... ja in het begin allemaal ;D

daxie

Ja, is normaal gezien wel genoeg :-)

ALs je er uberhaupt meer nodig hebt zou je beter eens naar Toine bellen :-)

jowi

Quote from: daxie on December  4, 2006, 19:46:23
Ja, is normaal gezien wel genoeg :-)

ALs je er uberhaupt meer nodig hebt zou je beter eens naar Toine bellen :-)
;D

gvy

Quote from: daxie on December  4, 2006, 19:42:10
Wat Geert zegt is beetje gelijkaardig aan de dsp1124p

Alleen een pak duurder (toch 375 euro voor het toestel), maar wel een pak minder parametrische eq (10 ipv 24)...
Voordeel is wel dat je geen aparte software nodig hebt, wat hem wel makkelijker in het gebruik maakt.

Ik heb er ook naar zitten kijken, maar vond het prijsverschil met de dsp1124p toch wat te groot, zeker omdat je het verschil kan compenseren door gratis alternatieven...

(Mag wel beetje reclame maken voor mijn powerbuy toch :p)

Ja hoor daxie, ;)

Ik vind het alleen een leuk toestel vanwege zijn heel brede inzetbaarheid. Alleen al als RTA samen met een ECM8000 meetmicrofoon is hij zijn geld waard.
Je kan ook de breedte van je stereobeeld inzetten en bovendien als je een assymmetrische ruimte hebt en je kan de luisterplaats niet mooi in het midden van je luidsprekers zetten kan je dit virtueel toch gaan oplossen op een zeer geloofwaardige manier, vermits hij oa ook een delay heeft.
minder interessant voor hifi ,hij is ook compressor of limiter

En je vindt hem voor 335€ en als je een beetje zoekt misschien zelfs minder (ergens 299 in een opruiming gezien), en je hoeft geen fantoomvoeding of micvoorversterker meer.

Maar inderdaad, om een sub te gaan eq. kun je absoluut ook weg met een dsp, voor minder geld.

groeten
Geert

Ejorne

Quote from: daxie on December  4, 2006, 16:28:29
Zie mijn topic bij de powerbuys:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=52652.0


Hi daxie,

Hoe werkt die eq van de feedback destroyer precies?
Ik heb even gelezen en ik merk eruit op dat 2x 12 bands kan aanpassen.
Maar op welke frequenties? Zijn deze vast bepaald of zelf te definieren?
(wat ik zo eruit opmerk is dit vrij in te stellen maar ik ben niet zeker)

Met gratis software, een geluidskaart en mijn db-meter (= dbmeter welke bij de video-essentials kit zat, via online-shop van dit forum) kan ik dus de frequentie-response van mijn kamer inzichtelijk brengen?

Ik vind het jammer dat de Behringer uit jouw powerbuy zo'n 19" rack model is. Ik weet niet waar ik die (uit het zicht) moet laten. Liever heb ik een ca. 44cm model. Ook moet ik van cinch-xlr-cinch gaan verlopen, het zou voordeliger zijn als dit gewoon cinch kan blijven. (hier heb ik al goede kabels voor)

Als ik met gratis software en een db-meter mijn ruimte inzichtlijk kan brengen heb ik dus eigenlijk maar een 1 kanaals eq nodig, met pakweg 8 frequenties welke zelf zijn te definieren? (ik heb ooit eens een meng-paneel gehad waarmee de middentonen zelf te bepalen was tussen 300Hz en 6KHz en +/- 12 db. Dit heb ik dus nodig voor de lage frequenties maar dan een aantal keer...)

Ineens valt het kwartje...  :D en begin ik te snappen wat ik nu eigenlijk moet doen...
Ik ga die topics nog eens rustig lezen, ik heb het idee dat ik het nu wat meer ga begrijpen...

Hanz71

Probeer eerst eens te spelen met de positie van je subwoofer, indien mogelijk.
Dat is toch echt heel wat goedkoper en daarmee behaal je misschien het gewenste effect.
Ik meen me te herinneren je sub langs de lange wand op 1/5 van de totale afstand. Ik zal proberen het K&T artikel voor je te achterhalen in mijn archief waarin ze tips gaven. I.i.g. niet je sub in de hoek...
O ja, ik heb ook de behringer DSP1100 (=DSP1124 met minor verschillen) gehad, inderdaad dikke plop, maar niet schadelijk en ook de DBC12 (die van mij is nu stuk). De DBC12 is i.i.g. veel gebruiksvriendelijker! En gewoon Cinch, comfortabel te configgen op je PC.

gvy

Dag Ejorne,

Klein woordje uitleg omtrend equalizers in het algemeen.

Je hebt zogenaamde grafische equalizers. Deze zijn het gekendst . Hier is je frequentieband 20Hz-20000Hz opgedeeld in een aantal vaste frequentiebanden,vb 12 bands, 24bands 31bands. Je hebt dan telkens het regelaartje tss+ of -12dB op de vaste frequenties.

Je hebt de parametrische equalizers. (Zie Daxy's feedbackdestroyer DSP)
Hier heb je in wezen 3 regelingen per filter. Je stelt zelf je centerfrequentie in. (vb65Hz), vervolgens stel je de Q waarde in, dit is de flanksteilheid van het filter(vb 12db/okt), en tenslotte stel je de gain in ( vb -6dB).
Bij een 10 bandsparametrische equalizer kan je dan vrij 10 van dergelijke filters gaan instellen.

Mijn DEQ is zowel 2*31 bands grafisch als 10 bands parametrisch.( volledig digitaal)

Nu is equalizen iets wat vooral in de pro audiowereld gebruikt wordt. De meeste hifi of hi end fanaten zijn daar om bepaalde redenen huiverachtig tegenover. (Men vergeet waarschijnlijk dat elke opname noghans daar een massa digitale filters gaat voor ze op CD gebrand wordt 8))
Dat is de reden dat deze apparatuur doorgaans rack mounted is en alleen uitgerust met XLR. (welke overigens een veel betere connectie geeft dan de hifi cinch stekkertjes).
Ik vrees dat er niet zogauw een degelijke parametrische eq te vinden is met cinchaansluiting.

Groeten
Geert

Niet actief

Quote from: gvy on December  4, 2006, 19:29:37
En Ja,
Ik zie dat thinghman zit mee te lezen. ;D
Uiteraard is de beste roomeq. , gewoon een kamer met goede (eventueel aangepaste) akoustiek, maar ja dat is niet iedereen gegeven, en dan is zo'n DEQ heeeeel leuk speelgoed.
Geert

It's a free world, Geert!  :)
Je doet wat je kunt toch? Voor het laag (waar dit topic oorspronkelijk over ging) is het een uitstekend hulpmiddel voor correcties.
Toine.

Ejorne

 ^
^

Schopje...

Ik heb nog wat rondgekeken om een normale (dus geen 19" rack) parametric EQ te vinden voor een zeer beperkt budget. Dit is helaas niet gelukt.

Nu dacht ik misschien toch maar eens moest gaan kijken voor een andere woofer. Maar dan alleen de woofer, de sub/amp zelf blijft dan staan.

Bijvoorbeeld een JL-Audio subwoofer. Echter is dit een 4 Ohm woofer, ik weet niet of de amp in de sub-behuizing dat wel lekker vindt. Hoe kan ik dat het beste ontdekken?

Maar iig een JL-Audio leek me wel een zeer prettige woofer. Maar wel bestemt voor de auto-markt. Er zit ook een kanon van een magneet op. Ik verwacht hier ook wel problemen mee te gaan krijgen, is er een goede manier om dat tegen te gaan?

Hebben jullie nog andere tips?