welken eisen beamer voor zaal van 300 man

Started by head02, November 11, 2006, 13:55:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

head02

Ik moet een documentje opstellen voor eisen mbt een beamer (voor powerpoint, laptop, dvd's) die gebruikt zal worden in een zaal bestemd voor zo'n 300 man. De beamer wordt achterin geplaatst, circa 30 meter vanaf scherm. Ik kom op het volgende rijtje uit:
- Bijvoorkeur gebaseerd op DLP techniek vanwege een te verwachte hogere resolutie (gewenst is minimaal 1:4000).
- Geschikt voor HDTV signalen.
- Minimale resolutie.
- Video compatibiliteit : NTSC, PAL(de gebruikelijke standaarden) , en SECAM.
- Dual lamp technologie.
- De ingangen dienen (minimaal)  geschikt te zijn voor : VGA, XVGA, component video en HDMI (720p, 1080i en 1080p) en/of DVI.

mis ik nog iets?

-Freek-

#1
Quote from: head02 on November 11, 2006, 13:55:49
Ik moet een documentje opstellen voor eisen mbt een beamer (voor powerpoint, laptop, dvd's) die gebruikt zal worden in een zaal bestemd voor zo'n 300 man. De beamer wordt achterin geplaatst, circa 30 meter vanaf scherm. Ik kom op het volgende rijtje uit:
- Bijvoorkeur gebaseerd op DLP techniek vanwege een te verwachte hogere resolutie (gewenst is minimaal 1:4000).
Dat is niet de resolutie, maar de contrastwaarde. Voor presentaties is een contrastwaarde van 1:500 of 1:700 al genoeg.
Quote- Geschikt voor HDTV signalen.
Wel handig, maar hoeft niet per se. Een resolutie als 1024 x 768 volstaat ook.
Quote- Minimale resolutie.
Van wat?
Quote- Video compatibiliteit : NTSC, PAL(de gebruikelijke standaarden) , en SECAM.
Dat hebben de meeste beamers volgens mij wel.
Quote- Dual lamp technologie.
Nooit van gehoord :)
Quote- De ingangen dienen (minimaal)  geschikt te zijn voor : VGA, XVGA, component video en HDMI (720p, 1080i en 1080p) en/of DVI.
Je hebt eigenlijk alleen een VGA-ingang nodig om de projector op je computer/laptop aan te sluiten. Component/HDMI is niet nodig voor een presentatie. En als de resolutie bijv. 1280x1024 is is het niet nodig dat de projector 1080p ondersteunt.
Quotemis ik nog iets?
Ja. Het belangrijkste: de ansilumen. Als je van zo'n grote afstand wil gaan projecteren moet je een behoorlijke berg ansilumen hebben om het beeld zichtbaar te maken. Als ik jou was zou ik de beamer een heel stuk dichterbij zetten, maar dan heb je nog steeds veel ansilumen nodig om het beeld bij daglicht zichtbaar te maken.

head02

dual lamp houdt in dat als de eerste lmap eruit knlat, dan neemt de twwde het automatisch over

donaldk

Meestal gebruiken ze in dit soort situaties LCD's, dus vlak die ook nog niet uit.

head02

ik ben niet duidelijk genoeg geweest. de presentatie indne zaal betsaat uit powerpoint presentaties maar ook uit dvd films. De zaal is lichtdicht. vanwege de DVD films dacht ik gelijk aan DLP.

donaldk

Anyway, kijk eens bij de bekende merken Barco, Christie, Eiki, Epson, Hitachi, Mitsubishi, Panasonic, Toshiba en... Hebben vaak installatie voorbeelden online.

gijsnoorlander

Projectoren hebben vaak een minimale projectie-grootte die afhankelijk is van de projectie-afstand.
Hmm als je op 30m afstand gaat projecteren, dan zit je dus ook op een erg groot scherm van zo'n 15 (?) meter diameter.
Een doek van 2 meter diameter red je nog wel met 700-1000 lumen, Even dat uitgesmeert over zo'n groot doek, dan heb je dus ruw geschat zo'n 50x meer oppervlak, dus in feite ook 50x meer licht nodig.
Ik zou dus eerst ook even kijken in hoeverre de maten kloppen en hoe goed je de zaal kunt verduisteren.

donaldk

Nee Gijs, daar heb je nu verwisselbare lenzen voor.

StrayDog

#8
DLP zou ik in elk geval niet nemen.
Je hebt grote kans dat er tussen 300 man mensen zitten die (zeer) gevoelig voor het regenboogeffect zijn, en je wilt niet dat mensen misselijk worden door jou presentatie (denk ik ;) )

Tenzij je natuurlijk genoeg budget hebt voor een DLP die hier geen last meer van heeft.

gijsnoorlander

Quote from: StrayDog on November 11, 2006, 15:35:52
DLP zou ik in elk geval niet nemen.
Je hebt grote kans dat er tussen 300 man mensen zitten die (zeer) gevoelig voor het regenboogeffect zijn, en je wilt niet dat mensen misselijk worden door jou presentatie (denk ik ;) )

Tenzij je natuurlijk genoeg budget hebt voor een DLP die hier geen last meer van heeft.
Met presentaties heb je daar toch niet zo last van?
Daar zit vrijwel geen bewegend beeld in en dat is waardoor je het regenboogeffect ziet.Namelijk doordat je ogen het bewegende object gaan volgen en dan zie je pas dat het beeld opgebouwd is uit na elkaar geprojecteerde kleuren.

StrayDog

De topicstarter gaf aan dat er ook dvd films vertoond worden tijdens de presentaties.

HTR

ja dan is een barco dlp wel een mooie optie... alleen heb je hiervoor wel een flink budget nodig...

head02

ik reken voor een dergelijk apparaat zo rond de 40.000 euro inclusief lens. Inderdaad kan je de afstand met een lens makkelijk overbruggen

HTR

in dat geval zou je kunnen kijken wat voor dealers barco heeft, of eventueel met barco zelf contact opnemen, want dit zijn mooie projectoren... gemaakt voor bioscopen (correct me if im wrong)

2many

Panasonic VIERA th42pv600E,Themescene H79, Beamax M-Serie
Marantz SR8500, Marantz DV7600 ,Dell XPS m1710,  Octava 3x2 HDMI cross switch
2 x Revox A1 Column, 1x Revox A1 Center, 4x Revox A1 shelf, 1x Revox sound S bass active,
Humax HD-CI2000

spotmatic

Inderdaad zou bijv. een Barco D-Cine Premiere DP-100 (een 2K projector) een mooie optie zijn. Geweldig ding; ik zag Star Wars Episode III er op. Ik vraag me echter af wat voor aansluitingen er op zitten. 40.000 Euro lijkt me overigens niet bijster veel. Kostten de high-end CRT's van Barco ook destijds ook niet vrijwel net zoveel?

(Offtopic: heeft iemand toevallig een Barco prijslijst uit ca. 1997/1998 waarop de CRT modellen voorkomen? Ik heb altijd graag de toenmalige nieuwprijzen willen weten, maar ik heb nooit iets kunnen vinden)
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

donaldk

40K is een mooie korting op de list. Bij Barco weet ik het niet zeker wat voor inputs er (optioneel) opzitten, maar bij Christie kun je bijvoorbeeld DVI alleen krijgen op de veel duurdere Roadie 25, de ruggedized uitvoeringen zijn beduidend duurder dan de stationaire versies en beschikken dan niet over de TI D-Cinema beeldverbeterings optie (blacklevel e.d.), met bijbehorende licentiekosten.

Spotmatic, de list is wel leuk, maar vaak irreeel, als de goingprice de helft is, dan weet je met de prijslijst in de hand eigenlijk nog niks, want je weet niet wat de standaard korting is.

De Barco budget HD optie, LCD (Icon), vroegen ze (Barco) vorig jaar ook 50K voor, maar dan heb je het ook over listprijzen en soms wordt er zelfs over de listprijzen nog een beetje geheimzinnig gedaan (kreeg het foldertje met maximum prijzen bij Christie op IBC toch niet mee van Brent;-)).

donaldk

Quote from: 2many on November 11, 2006, 17:52:51
en deze ? http://www.cinedream.be/pdf/cinedream_ep910.pdf

2many

SXGA+ zie je ook nog veel als native resolution in de presentatiewereld, al is 1080P het laatste (half) jaar ook populair geworden bij fabrikanten, de nieuwe modellen zijn meer en meer 1080P.

HTR

oeh mooi ding die barco! wat kost dat ding eigenlijks?

donaldk

Volgens head02 40K (exclusief BTW, zoals gebruikelijk). Xenon lampjes blijven duur, dus neem de lampkosten vooral mee in je budgetberekeningen;-).

head02

tja,

de prijzen zijn wel exclusief btw!
het is de bedoeling om een functioneel technisch PvE op te stellen. Hierna zal een AV adviseur een ontwerp moeten maken, beamer is maar een klein onderdeel. darana zal e.e.a EU aanbesteed moeten worden.
ik vertel nog wel een keer welk project het is (nu nog even niet)

head02

Ondanks dat ik veelvuldig in het hoger onderwijs werkzaam ben is dit geen HO project.

mijn broer is inderdaad een beetje stoer. Overigens, donaldk, ik verzoek je niet mijn naam (of die van mijn broer) op een of andere manier op deze site te vermelden. Normaal gesproken maakt het me niet uit maar met dit AV project is het gewoon niet handig.

donaldk

Hey, waarom denk je dat ik zo cryptisch was. Ging even speuren, omdat ik wilde weten of je een Barco leverancier of iets dergelijks was. Delete zelfs het cryptische postje even voor je.

Guido

Quote from: head02 on November 12, 2006, 09:29:45
Ondanks dat ik veelvuldig in het hoger onderwijs werkzaam ben is dit geen HO project.

mijn broer is inderdaad een beetje stoer. Overigens, donaldk, ik verzoek je niet mijn naam (of die van mijn broer) op een of andere manier op deze site te vermelden. Normaal gesproken maakt het me niet uit maar met dit AV project is het gewoon niet handig.


misschien is een ander emailadres dan een idee  ;D