Mini Meeting bij Audioloog

Started by searcher, November 11, 2006, 08:39:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Audiofiel

Quote from: garmtz on November 23, 2006, 09:42:42
Ik denk dat hier een betere voeding nog veel zou helpen en wellicht ook te kijken naar de gebruikte op-amps (hoewel die CEC kennende al niet slecht zullen zijn).

Hier heb je een goed punt. Een goede voeding is essentieel voor een goede bron als een CD-speler. Bij een uitgebreide modificaties is dat één van de belangrijkste aandachtspunten, naast de klok. ;)


De opamps in de CEC zijn overigens al discreet (transistoren), dus ik weet niet waar je hier voordeel zou willen halen. 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Quote from: Audioloog on November 23, 2006, 10:24:43
Leuk dat je het zo goed weet te benoemen, ik wist niet goed wat het nou precies was dat mij de neiging gaf het volume weer zachter te zetten.

De ervaring dat je het volume zachter wilt zetten is vaak een goede graatmeter (voor onder meer vervorming). De mate waarin je het volume wilt verlagen is omgekeerd evenredig met de afwezigheid van vervorming. ;)

QuoteEen betere voeding voor de CEC, hmmm, ik ga mij eerst richten op Monica, mocht dat naar tevredenheid lukken dan hoef ik ook niet verder in de CEC te (laten) klooien.
Inderdaad dat zou ik ook willen  ;D Feit is echter dat het praktischer, goedkoper en ook risicolozer is om Monica te tweaken dan de CEC en dus gaan we eerst maar eens alleen met Monica aan de slag.
Dat is waar ja  ;D

Ik vermoed dat die Monica uiteindelijk niet boven het niveau van je interne CEC DA-omzetter gaat komen, hoeveel tweaks je ook gaat uitvoeren... Je kunt beter gaan 'knutselen' (niet lullig bedoeld) met een DAC die uit zichzelf al een stuk beter is. Met modificeren kun je alleen iets goeds beter maken, niet iets matigs goed. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

garmtz

Dat zeg ik toch ook al:

Quoteen wellicht ook te kijken naar de gebruikte op-amps (hoewel die CEC kennende al niet slecht zullen zijn).

::)

Ik vind persoonlijk de Monica best potentie hebben, maar je moet ontzettend goed weten wat je doet en er erg veel tijd insteken. Laat ik het zo zeggen: de Monica maakte meer muziek dan de CEC, ondanks de tekortkomingen op de klank. Persoonlijk denk ik dat de voeding debet is aan het mindere resultaat, want ik heb alleen al met mijn Ack dAck destijds een veel beter resultaat kunnen halen voor ook relatief weinig geld.

hifiman

Quote from: Audiofiel on November 23, 2006, 10:54:35
Ik vermoed dat die Monica uiteindelijk niet boven het niveau van je interne CEC DA-omzetter gaat komen, hoeveel tweaks je ook gaat uitvoeren... Je kunt beter gaan 'knutselen' (niet lullig bedoeld) met een DAC die uit zichzelf al een stuk beter is. Met modificeren kun je alleen iets goeds beter maken, niet iets matigs goed. ;)
Ik zie niet direkt in eigenlijk waarom de CEC DAC bij voorbaat al meer potentie zou hebben dan Monica  ???
Daarnaast is de komst van Monica met name bedoeld geweest als een stap opzij (smaak) en niet zozeer als een stap omhoog.

hifiman

Quote from: garmtz on November 23, 2006, 10:57:06
Ik vind persoonlijk de Monica best potentie hebben, maar je moet ontzettend goed weten wat je doet en er erg veel tijd insteken. Laat ik het zo zeggen: de Monica maakte meer muziek dan de CEC, ondanks de tekortkomingen op de klank. Persoonlijk denk ik dat de voeding debet is aan het mindere resultaat, want ik heb alleen al met mijn Ack dAck destijds een veel beter resultaat kunnen halen voor ook relatief weinig geld.
Die tijd heb ik wel (nou ja in de weekenden dan).
Ik ga inderdaad eerst eens met de voeding van Monica aan de slag, en wie weet levert dat wel inzichten op om uiteindelijk de voeding van de CEC te verbeteren  :)

Audiofiel

Quote from: Audioloog on November 23, 2006, 11:00:40
Ik zie niet direkt in eigenlijk waarom de CEC DAC bij voorbaat al meer potentie zou hebben dan Monica  ???

Dat zeg ik ook niet. Misschien heeft Monica wel meer potentie. Maar de CEC heeft wel 1 groot voordeel: hij zit er al in en dus sla je al het transport, interlinks etc. over in vergelijking met een losse DAC.

QuoteDaarnaast is de komst van Monica met name bedoeld geweest als een stap opzij (smaak) en niet zozeer als een stap omhoog.

Dat begrijp ik niet. Als het geen stap omhoog is, waarom zou je er dan aan beginnen? ???

Zelf zou ik niet verder in de Monica investeren als je niet NU al overtuigd bent dat hij beter klinkt dan de interne dac en dat je er ook in ongemodificeerde staat gelukkig mee zult zijn.

Als je bovenstaande vraag niet bevestigend kunt beantwoorden, ben je dan niet onderweg op een onmogelijke queeste om van iets wat toch niet helemaal je ding is toch proberen je ding te maken? ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Quote from: Audiofiel on November 23, 2006, 11:30:43
Dat zeg ik ook niet. Misschien heeft Monica wel meer potentie. Maar de CEC heeft wel 1 groot voordeel: hij zit er al in en dus sla je al het transport, interlinks etc. over in vergelijking met een losse DAC.
Het transport overslaan  ??? Die interlink heb je een punt.

Quote from: Audiofiel on November 23, 2006, 11:30:43
Dat begrijp ik niet. Als het geen stap omhoog is, waarom zou je er dan aan beginnen? ???
Een appel is ook niet beter dan een peer, maar misschien vind ik een appel wel lekkerder. Zo raar is dat toch niet?

Quote from: Audiofiel on November 23, 2006, 11:30:43
Zelf zou ik niet verder in de Monica investeren als je niet NU al overtuigd bent dat hij beter klinkt dan de interne dac en dat je er ook in ongemodificeerde staat gelukkig mee zult zijn.
Om te beginnen is het investeren in Monica in financiele zin een kleine investering (ik kan alles zelf doen omdat het geen SMD is). Bij het zelf klooien aan de CEC zal ik altijd de "angst" hebben hem kapot te maken, met Monica kan ik experimenteren zonder de bestaande situatie aan te tasten zeg maar.

Daarnaast is het dus zo dat ik in Monica een potentie hoor (de muzikaliteit die Garmt ook al noemde) , het komt er alleen niet helemaal lekker uit. En misschien is dat wel niet te verbeteren en misschien ook wel, een poging daartoe doen dat noemen we hobby  ;D

Quote from: Audiofiel on November 23, 2006, 11:30:43
Als je bovenstaande vraag niet bevestigend kunt beantwoorden, ben je dan niet onderweg op een onmogelijke queeste om van iets wat toch niet helemaal je ding is toch proberen je ding te maken? ::)
Tsja die vraag kan ik pas achteraf beantwoorden. Ik zie een kans dat Monica gaat worden wat ik zoek, maar het kan zijn dat  dat uiteindelijk niet zo blijkt te zijn.. Ik ga er in elk geval geen vermogen in steken, alleen tijd..

Deleted member


Deleted member

Quote from: Audioloog on November 23, 2006, 11:40:31
Tsja die vraag kan ik pas achteraf beantwoorden. Ik zie een kans dat Monica gaat worden wat ik zoek, maar het kan zijn dat  dat uiteindelijk niet zo blijkt te zijn.. Ik ga er in elk geval geen vermogen in steken, alleen tijd..

Ik zou zeggen, gewoon veel plezier Ronald! :)

hifiman

Quote from: Antoine on November 23, 2006, 12:23:57
Ik zou zeggen, gewoon veel plezier Ronald! :)
Dank je. Inderdaad is het knutselen ook part of the fun wat mij betreft  :)

Audiofiel

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Quote from: Audioloog on November 23, 2006, 11:40:31
Het transport overslaan  ??? Die interlink heb je een punt.

Transport van het signaal. De interlink is daar 1 schakel van. ;)

QuoteEen appel is ook niet beter dan een peer, maar misschien vind ik een appel wel lekkerder. Zo raar is dat toch niet?

Helemaal niet raar. Ik snap je zoektocht naar lekker fruit ook wel! Ik zie er alleen minder nut in om te proberen die appel zò te modificeren dat hij een aantal peren-eigenschappen krijgt. ;D

QuoteOm te beginnen is het investeren in Monica in financiele zin een kleine investering (ik kan alles zelf doen omdat het geen SMD is). Bij het zelf klooien aan de CEC zal ik altijd de "angst" hebben hem kapot te maken, met Monica kan ik experimenteren zonder de bestaande situatie aan te tasten zeg maar.

Daarnaast is het dus zo dat ik in Monica een potentie hoor (de muzikaliteit die Garmt ook al noemde) , het komt er alleen niet helemaal lekker uit. En misschien is dat wel niet te verbeteren en misschien ook wel, een poging daartoe doen dat noemen we hobby  ;D
Tsja die vraag kan ik pas achteraf beantwoorden. Ik zie een kans dat Monica gaat worden wat ik zoek, maar het kan zijn dat  dat uiteindelijk niet zo blijkt te zijn.. Ik ga er in elk geval geen vermogen in steken, alleen tijd..

Het is sowieso verantwoord omdat het experimenteren als onderdeel van de hobby ziet... ;)

Maar mijn ervaring is dat het makkelijk is om een CD-speler of DAC die erg 3D klinkt een stuk muzikaler te laten klinken (met modificaties) dan een CD-speler of DAC die juist muzikaal klinkt ruimtelijker te maken. Die ruimtelijkheid is naar mijn idee informatie die je kwijt bent geraakt en dus niet meer terug wint.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

oud_account_1

Quote from: Antoine on November 23, 2006, 12:22:38
Wat is dat, gebruik je dat als je een visje eet?  >:D
Nee, als je een vis meet :)
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

hifiman

Quote from: garmtz on November 23, 2006, 09:42:42
Met de Opus 21 zat ik nu gewoon in de muziek, zonder me af te vragen hoe het klinkt. De enorme natuurlijkheid van de speler doet hier natuurlijk heel veel goeds. Het was opvallend dat de cymbals gelijk opvielen bij Ronald. Dat was namelijk ook het eerste dat mij opviel bij het voor het eerst beluisteren van de speler!
Hee Garmtzzzzzzzzz,

Weet jij toevallig nog met welke cd/nummer dat was dat ik die opmerking over de cymbals maakte bij het luisteren naar de Opus? Ik ben aan het experimenteren met voedingen (voor Monica) en wil eens specifiek op dat aspect letten en kijken of het type voeding daar enige invloed op heeft (heb het idee van wel namelijk!).

hifiman

#64
Sinds Searcher en Garmtz zijn langsgeweest is het geluid van mijn set weer significant verbeterd!  :D

Dit dankzij de Monica 2 non-oversampling DAC. Deze DAC klonk out of the box niet lekker maar na een aantal wijzigingen (met name de uitgangs caps) klinkt het nu een stuk beter dan de DAC van mijn CEC cd speler  ;D

Monica klinkt een stuk natuurlijker dan de CEC DAC en heeft (nu) toch dezelfde "ruimtelijkheid" als de CEC met een BETERE afbeelding (ook realistischer overigens en niet zo in "de hoogte" als bij de CEC DAC) van de stage en de instrumenten dan de CEC DAC.


Audiofiel

Quote from: Audioloog on December 15, 2006, 15:44:08
Sinds Searcher en Garmtz zijn langsgeweest is het geluid van mijn set weer significant verbeterd!  :D

QuoteDit dankzij de Monica 2 non-oversampling DAC. Deze DAC klonk out of the box niet lekker maar na een aantal wijzigingen (met name de uitgangs caps) klinkt het nu een stuk beter dan de DAC van mijn CEC cd speler  ;D

Die twee zaken hebben geen verband met elkaar... je hebt hem immers zelf gekocht en gebouwd. :D

QuoteMonica klinkt een stuk natuurlijker dan de CEC DAC en heeft (nu) toch dezelfde "ruimtelijkheid" als de CEC met een BETERE afbeelding (ook realistischer overigens en niet zo in "de hoogte" als bij de CEC DAC) van de stage en de instrumenten dan de CEC DAC.

Ik ben wel benieuwd hoe jouw Monica klinkt (ik heb al gezien hoe ze er uit ziet ;D). Goed dat je er inmiddels WEL tevreden mee bent, want daar gaat het toch om!

Wat bedoel je eigenlijk met minder in "de hoogte"? Want mij valt vaak op dat veel sets juist een staande zangeres afbeelden als een zittende en er dus vrijwel altijd te weinig 'hoogte' is. Misschien bedoel je dus iets heel anders?
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Quote from: Audiofiel on December 15, 2006, 16:25:19
Die twee zaken hebben geen verband met elkaar... je hebt hem immers zelf gekocht en gebouwd. :D
Het wordt tijd dat er een Audiofiel checker in mijn browser wordt ingebouwd.  :P

Quote from: Audiofiel on December 15, 2006, 16:25:19
Ik ben wel benieuwd hoe jouw Monica klinkt (ik heb al gezien hoe ze er uit ziet ;D). Goed dat je er inmiddels WEL tevreden mee bent, want daar gaat het toch om!
Ik zou zeggen, je weet waar ik woon  ;D
Maar ik wil best ook wel eens langskomen met Monica onder de arm  :P

Quote from: Audiofiel on December 15, 2006, 16:25:19
Wat bedoel je eigenlijk met minder in "de hoogte"? Want mij valt vaak op dat veel sets juist een staande zangeres afbeelden als een zittende en er dus vrijwel altijd te weinig 'hoogte' is. Misschien bedoel je dus iets heel anders?
Ik snap je vraag maar vind het lastig om het antwoord goed te verwoorden. Als je het zou horen dan zou je gelijk snappen wat ik bedoel. Met Monica hoor ik een stage die in mijn oren vrij realistisch is en vrij breed is. Met de CEC DAC is het alsof die breedheid in elkaar geperst is zodat het uiteindelijk uit is gaan stulpen in de hoogte, waarbij er meer het idee is van een virtuele stage en niet meer van een realistische stage  ;D

garmtz

En dan is de vraag: wat is de CORRECTE stage? ;)

Audiofiel

Quote from: Audioloog on December 15, 2006, 16:41:18
Ik zou zeggen, je weet waar ik woon  ;D
Maar ik wil best ook wel eens langskomen met Monica onder de arm  :P

Lijkt me interessant en gezellig! :D

QuoteIk snap je vraag maar vind het lastig om het antwoord goed te verwoorden. Als je het zou horen dan zou je gelijk snappen wat ik bedoel. Met Monica hoor ik een stage die in mijn oren vrij realistisch is en vrij breed is. Met de CEC DAC is het alsof die breedheid in elkaar geperst is zodat het uiteindelijk uit is gaan stulpen in de hoogte, waarbij er meer het idee is van een virtuele stage en niet meer van een realistische stage  ;D

Maar wordt het beeld ook werkelijk hoger doordat het in de breedte is geknepen? Of zijn alleen de verhoudingen tussen breedte, hoogte en diepte niet meer wat je zou willen / verwacht?
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Quote from: garmtz on December 15, 2006, 16:46:22
En dan is de vraag: wat is de CORRECTE stage? ;)

Goede vraag! Voor mij is een correcte stage eentje waarbij iets waarheidsgetrouw wordt afgebeeld. Uiteraard ben je afhankelijk van wat er uiteindelijk op de CD terecht is gekomen, maar ik kan toch bijna niet geloven dat er alleen maar zeer afwijkende mensen staan in te zingen op de meeste CD's...

Je hoort immers veel te vaak het equivalent van dwergen en anorexia-patiënten ten gehore gebracht worden. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

garmtz

Quote from: Audiofiel on December 15, 2006, 16:54:59
Goede vraag! Voor mij is een correcte stage eentje waarbij iets waarheidsgetrouw wordt afgebeeld. Uiteraard ben je afhankelijk van wat er uiteindelijk op de CD terecht is gekomen, maar ik kan toch bijna niet geloven dat er alleen maar zeer afwijkende mensen staan in te zingen op de meeste CD's...

De vraag was meer voor Audioloog bedoeld, maar inderdaad, na een heel groot aantal CD's en een goede referentie met live-muziek moet je toch wel wat kunnen gaan zeggen daarover na verloop van tijd... :) 

QuoteJe hoort immers veel te vaak het equivalent van dwergen en anorexia-patiënten ten gehore gebracht worden. ;D

;D

searcher

Quote from: Audioloog on December 15, 2006, 15:44:08
Sinds Searcher en Garmtz zijn langsgeweest is het geluid van mijn set weer significant verbeterd!  :D


;D

                                             Gr Searcher



hifiman

#72
Heren, we kunnen lang of kort discussieren over de vraag wat de correcte stage is. Feit is dat als ik de stage van de CEC DAC en die van de Monica DAC hoor dat er voor mij geen twijfel over bestaat dat die van Monica (veel!) realistischer klinkt. Waarom dat zo is, tsja dat is dan onbewust op basis van ervaringen die mijn hersenen hebben opgedaan met luisteren naar de werkelijkheid (zonder speakers/apparatuur bedoel ik). Daarmee vooral niet bedoelend dat de stage die Monica voortbrengt de meest perfecte zou zijn.

hifiman

#73
Quote from: Audiofiel on December 15, 2006, 16:52:08
Lijkt me interessant en gezellig! :D
Is dat in reaktie op het jij bij mij, of het ik bij jou  ???

Quote from: Audiofiel on December 15, 2006, 16:52:08
Maar wordt het beeld ook werkelijk hoger doordat het in de breedte is geknepen? Of zijn alleen de verhoudingen tussen breedte, hoogte en diepte niet meer wat je zou willen / verwacht?
Het is niet zozeer een kwestie van technisch of analytisch bepalen wat nu correcter is. Wat hier aan de orde is, is in 1 seconde horen dat de ene stage wel goed bevalt en de andere (in verhouding) niet. Hoe goed dat goed dan is is vraag twee..

garmtz