Mini Meeting bij Audioloog

Started by searcher, November 11, 2006, 08:39:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

searcher

Na mijn verhuizing en alle rompslomp erom heen besloot ik om vriend audioloog en dame weer eens te bezoeken. :D


Ik moet zeggen dat we elkaar regelmatig bezoeken waarbij ik iets meer zijn richting op kar als omgekeerd maar dat heeft een oorzaak. ;)
Vanaf het begin enkele jaren terug was audioloog al bezig om zijn set te upgraden.
Helaas heb ik mijn ervaringen nooit genoteerd anders had ik een aardige paar blz vol kunnen schrijven. :)

Het voor laatste bezoek had iets teleurstellends. ???
Zijn middengebied hetgeen altijd bij de paradigm duidelijk aanwezig was was verdwenen,evenals de ruimtelijkheid ,....... :-\

Nu was ik aangenaam verrast , het geluidsbeeld was veel voller, ruimtelijk, de scherpe s en t klanken waren verdwenen. :)
Heel ontspannend om naar te luisteren.

Audioloog heeft me de laatste jaren behoorlijk aan het denken gezet met al de veranderingen van interlinks,stroomkabels, interne modificaties aan de speakers toverde hij steeds weer een ander geluidsbeeld te voorschijn van aangenaam tot onaangenaam.

Natuurlijk weet men dit diep van binnen maar het blijft moeilijk om een set te keuren als zelfs een paar simpele veranderingen een enorm verschil kunnen opleveren.

De H79 ? liet mij een prachtig plaatje zien waarbij er enorm viel diepte opviel en sprankelende kleuren.
Ronald had mijn zijn eigen tools de projector gecalibeerd en dat zag er perfect uit.
Een bepaald scene bij man in black deed vermoeden of de persoon levensecht aanwezig was,,,,

Drankjes en hapjes inmiddels vloog de tijd en dan huiswaarts,,,,,,, :-\
Tja dacht ik, wat jammer mijn set klonk zo mooi in mijn oude huis en nu hebben we een fraai huisje
waar ik trots op ben maar akoestisch is het niet je van het :-X
Helaas is de woonkamer een reflectie put , lees plavuizen,glazen eethoek tafel en salon tafel. :'(

Ik weet dus wat mijn set kan en ik ervaar nu hoe belangrijk de ruimte is.

Tevens heb ik ervaren wat lef is.
Ronald heeft de laatste jaren modificaties uitgevoerd waarbij hij nogal eens wat weerstand kreeg via het forum.
Je moet maar durven om o.a je speakers open te schroeven en doodleuk erin te gaan knutselen.

Het resultaat mag er zijn na vallen en opstaan. ;D

Ronald en Phannee wederom bedankt voor de gezellige en leerzame avond.
Ronald kennende zal er zeker wel weer iets gaan broeden wat lijdt tot een volgende aanpassing.

                                                                      Gr Searcher



hifiman

#1
Quote from: searcher on November 11, 2006, 08:39:55
Na mijn verhuizing en alle rompslomp erom heen besloot ik om vriend audioloog en dame weer eens te bezoeken. :D
Hoi Bob,

Bedankt voor je leuke verslag  :D
Wij vonden het uiteraard ook gezellig en als de decembermaand achter de rug is komen wel weer een keertje bij jou buurten.

Quote from: searcher on November 11, 2006, 08:39:55
Ik moet zeggen dat we elkaar regelmatig bezoeken waarbij ik iets meer zijn richting op kar als omgekeerd maar dat heeft een oorzaak. ;)
Haha dan moet je wat vaker iets wijzigen in je set dan heb ik vaker een reden om langs te komen  ;)

Quote from: searcher on November 11, 2006, 08:39:55
Vanaf het begin enkele jaren terug was audioloog al bezig om zijn set te upgraden.
Om elke keer af te sluiten met de woorden, dit is voorlopig het laatste wat ik doe/koop  ;D

Quote from: searcher on November 11, 2006, 08:39:55
Helaas heb ik mijn ervaringen nooit genoteerd anders had ik een aardige paar blz vol kunnen schrijven. :)
Nou inderdaad, ik vind het ook jammer dat ik geen aantekeningen heb bijgehouden, het is voor mij ook ongelooflijk hoe ik met nog steeds dezelfde speakers steeds een ander geluid heb!
Wel zit elke wijziging die ik gedaan heb en het effect ervan in mijn hoofd en heb er veel van geleerd van al dat ge-experimenteer!

Quote from: searcher on November 11, 2006, 08:39:55
Het voor laatste bezoek had iets teleurstellends. ???
Zijn middengebied hetgeen altijd bij de paradigm duidelijk aanwezig was was verdwenen,evenals de ruimtelijkheid ,....... :-\
Mee eens, jij zei toen dat het geluid wat saai klonk, dat was ook zo, ik wil er nog aan toevoegen dat ik het toen ook te "donker" vond klinken. Alle leven was eruit. Ondertussen is er een hoop gewijzigd en is het geluidsbeeld weer levendig en helder.

Quote from: searcher on November 11, 2006, 08:39:55
Nu was ik aangenaam verrast , het geluidsbeeld was veel voller, ruimtelijk, de scherpe s en t klanken waren verdwenen. :)
Heel ontspannend om naar te luisteren.
Wat jou blijkbaar niet zo opviel, maar mij wel, is dat ik nu veel meer details hoor in mijn set, dit is met name te danken aan de Tent-Clock. Maar inderdaad het belangrijkste is dat het nu gewoon lekker klinkt zonder dat een bepaalde eigenschap zich opdringt. Er is nu min of meer een balans en dat wil ik zeker zo houden!

Quote from: searcher on November 11, 2006, 08:39:55
Audioloog heeft me de laatste jaren behoorlijk aan het denken gezet met al de veranderingen van interlinks,stroomkabels, interne modificaties aan de speakers toverde hij steeds weer een ander geluidsbeeld te voorschijn van aangenaam tot onaangenaam.
Je vergeet de weg terug: en weer van onaangenaam naar aangenaam  ;D

Quote from: searcher on November 11, 2006, 08:39:55
De H79 ? liet mij een prachtig plaatje zien waarbij er enorm viel diepte opviel en sprankelende kleuren.
Ronald had mijn zijn eigen tools de projector gecalibeerd en dat zag er perfect uit.
Een bepaald scene bij man in black deed vermoeden of de persoon levensecht aanwezig was,,,,
H79 inderdaad, ik ben erg tevreden over deze projector (al zou het blacklevel van mij nog wat beter mogen) en dankzij een eigen SMART calibratie heb ik nu een contrast van dik 1:3000  :) En een rechte greyscale natuurlijk.

Quote from: searcher on November 11, 2006, 08:39:55
Drankjes en hapjes inmiddels vloog de tijd en dan huiswaarts,,,,,,, :-\
Tja dacht ik, wat jammer mijn set klonk zo mooi in mijn oude huis en nu hebben we een fraai huisje
waar ik trots op ben maar akoestisch is het niet je van het :-X
Helaas is de woonkamer een reflectie put , lees plavuizen,glazen eethoek tafel en salon tafel. :'(
Dat is balen ja, je hebt nu inderdaad veel meer last van galm. Experimenteer eens wat met een dekbed op de (glazen) tafel of op de vloer, of aan de muur. Niet dat je het dan zo kan laten, maar om een idee te krijgen waar je de oplossing moet zoeken.

Quote from: searcher on November 11, 2006, 08:39:55
Tevens heb ik ervaren wat lef is.
Ronald heeft de laatste jaren modificaties uitgevoerd waarbij hij nogal eens wat weerstand kreeg via het forum.
Je moet maar durven om o.a je speakers open te schroeven en doodleuk erin te gaan knutselen.
Ach ja, je kent mijn slogan ondertussen misschien wel: a man needs a hobby  :P

Quote from: searcher on November 11, 2006, 08:39:55
Het resultaat mag er zijn na vallen en opstaan. ;D
Dank je.

Quote from: searcher on November 11, 2006, 08:39:55
Ronald kennende zal er zeker wel weer iets gaan broeden wat lijdt tot een volgende aanpassing.
Sterker nog, ik heb het gisteren al even kort genoemd, ik wil een zelfbouw (op basis van bestaand ontwerp) non oversampling DAC gaan bouwen. Mocht het geen verbetering zijn dan wordt deze ingezet op dvd speler (muziek dvd's!) of sat ontvanger (radio!).

Nogmaals bedankt voor je verslag, leuk!

DA BoSS

Hoi Searcher,

Erg leuk én nuttig verslag.
Ik heb het met plezier gelezen, en het plaatst mijn eigen ervaring ook enigzins in perspectief...

8)
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

hifiman

#3
Laat ik ter ere van dit topic de boel gelijk maar nog even wat opvrolijken met wat foto's van mijn laatste wijziging  ;D

Gister was ik vrij en heb ik de interne bekabeling vervangen voor wat beters, namelijk Chord Carnival Silver.
Ik heb voor deze kabel gekozen omdat deze:
a. in de aanbieding was (het mocht niet teveel kosten)
b. in een zaak in mijn woonplaats (lekker dichtbij)
c. ik zocht solid core en vind daarnaast de topologie van deze kabel erg goed (zes dunne solid core aders die niet met elkaar in contact staan).

Wel nam ik een risico door een verzilverde kabel te nemen, ik heb daar twee slechte ervaringen mee (scherp hoog). Ik had echter al gelezen in reviews en op dit forum dat men deze kabel absoluut niet al scherp ervaarde.

Op de foto's zie je de leeggeplukte speakerkasten (en nog de originele bekabeling) en mijn zelfbouw high-end hardwired scheidingsfilter.

hifiman

De speakeronderdelen op de eettafel  8)

hifiman

#5
Het resultaat. De Chord bekabeling direct op de speaker units gesoldeerd en weer hard-wired op het filter aangebracht en gesoldeerd.

Het resultaat mag er wezen, alles klinkt net even "zuiverder" en instrumenten hebben wat meer presence. Gelukkig totaal geen slissende s-klanken. Operatie geslaagd!  :D

DA BoSS

High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

hifiman

Quote from: DA BoSS on November 11, 2006, 09:24:00
klonk het net lekker..... ;D
Hoho dit had zich afgespeeld voor Searcher langskwam gisteravond!

DA BoSS

#8
Quote from: Audioloog on November 11, 2006, 09:24:37
Hoho dit had zich afgespeeld voor Searcher langskwam gisteravond!
oops

Dat betekent dat je dus weer een stapje verder bent gekomen ???

...wow, gefeli!
8)
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

hifiman

#9
Quote from: DA BoSS on November 11, 2006, 09:18:39
Hoi Searcher,

Erg leuk én nuttig verslag.
Ik heb het met plezier gelezen, en het plaatst mijn eigen ervaring ook enigzins in perspectief...

8)
Hee Jasper! Ik wil daar even op reageren: ik denk niet dat je hetgeen jij en hetgeen Searcher hebben gehoord nog met elkaar kan vergelijken!

Wat is er namelijk in die tussentijd veranderd?
- andere interlink (LAT)
- andere netkabels (LAT)
- hardwired scheidingsfilter
- andere interne luidsprekerbekabeling
- gewijzigde akoustiek wegens uitbreken muurtjes

Het is er sinds jij hier was zeker beter op geworden, een stuk beter zelfs naar mijn bescheiden mening.
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd wat jouw (of de anderen die hier wel eens geweest zijn) mening nu zou zijn.

Dus als je nog eens in de buurt bent, ben je altijd welkom om even te komen "keuren"  ;D

De volgende stap is dus een andere (relatief goedkoop te bouwen) DAC, mocht dat een verslechtering blijken dan wordt deze simpelweg ingezet voor een ander doel (dvd speler of sat ontvanger) en dus is het in die zin een risicoloos project  :)

hifiman

Quote from: DA BoSS on November 11, 2006, 09:28:05
Dat betekent dat je dus weer een stapje verder bent gekomen ???
Yep  :) Zelfs de vrouw viel het op terwijl ik het express in eerste instantie niet verteld had dat ik net zes uur lang geklust had aan de speakers  ;D

DA BoSS

Quote from: Audioloog on November 11, 2006, 09:29:13
Hee Jasper! Ik wil daar even op reageren: ik denk niet dat je hetgeen jij en hetgeen Searcher hebben gehoord nog met elkaar kan vergelijken!
Ik had al zo'n vermoeden ;D 8)

Quote
Wat is er namelijk in die tussentijd veranderd?
- andere interlink (LAT)
- andere netkabels (LAT)
- hardwired scheidingsfilter
- andere interne luidsprekerbekabeling
- gewijzigde akoustiek wegens uitbreken muurtjes


Quote
Het is er sinds jij hier was zeker beter op geworden, een stuk beter zelfs naar mijn bescheiden mening.
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd wat jouw (of de anderen die hier wel eens geweest zijn) mening nu zou zijn.
Dus als je nog eens in de buurt bent, ben je altijd welkom om even te komen "keuren"  ;D

lijkt me zeker de moeite waard....let's boogie

;D


Quote
De volgende stap is dus een andere (relatief goedkoop te bouwen) DAC, mocht dat een verslechtering blijken dan wordt deze simpelweg ingezet voor een ander doel (dvd speler of sat ontvanger) en dus is het in die zin een risicoloos project  :)

Geinig 8), komt vast nog een apart topicje voor?

Heb jij trouwens al eens serieus over zelfbouw speakers nagedacht?
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

searcher

Quote from: DA BoSS on November 11, 2006, 09:18:39
Hoi Searcher,

Erg leuk én nuttig verslag.
Ik heb het met plezier gelezen, en het plaatst mijn eigen ervaring ook enigzins in perspectief...

8)

Bedankt  :)

Ik heb het misschien erg algemeen gehouden zonder de componenten en de exacte veranderingen op te sommen hetgeen essentieel is.
Ronald kan dit veel beter als ik  :D

De leesbaarheid stond voorop vooral op de vroege ochtend. ;D

                                                                                       mvg
                                                                                       Searcher



searcher

Quote from: Audioloog on November 11, 2006, 09:29:13

Dus als je nog eens in de buurt bent, ben je altijd welkom om even te komen "keuren"  ;D


Ja ja ,,,,, die komen altijd rond etens tijd  ;D

                                                     Gr Searcher



hifiman

Quote from: DA BoSS on November 11, 2006, 09:44:52
Heb jij trouwens al eens serieus over zelfbouw speakers nagedacht?
Ja, ik ben al meerdere malen bij Speaker & Co langsgeweest. Het punt is dat ik als een stap omhoog wil maken (ik denk dan aan de Ultimaxi met scanspeak units) het snel een hoop geld gaat kosten en dat is er even niet.. (alleen de units kosten al 950 euro per speaker). Maar dit staat min of meer op de planning voor de toekomst (zo'n 2 jaar verder...).

Overigens doel ik dus op de Monica DAC van 125 dollar, hetgeen onder de 100 euro is en dus goed betaalbaar. Uiteraard wordt het veel duurder (voeding/kast/ enz..) maar ik kan hem wel eerst "kaal" even proberen om te kijken of het de moeite waard is om er meer geld aan uit te geven.



hifiman

Quote from: searcher on November 11, 2006, 09:49:15
Ik heb het misschien erg algemeen gehouden zonder de componenten en de exacte veranderingen op te sommen hetgeen essentieel is.
Daarnaast heb jij zowiezo ook niet de verschillen per wijziging kunnen horen, alleen het eindresultaat..

hifiman

Quote from: searcher on November 11, 2006, 09:51:10
Ja ja ,,,,, die komen altijd rond etens tijd  ;D

                                                     Gr Searcher
Ik ben beroemd om mijn krentenbrood  ;D

sphere

Zijn die gaten voro je drivers onder de hand al uitgelubberd?  ::)
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

hifiman

Quote from: sphere on November 11, 2006, 17:10:36
Zijn die gaten voro je drivers onder de hand al uitgelubberd?  ::)
:-X  :o  :P
De drivers zijn er maar 1x uitgeweest hoor  ;D

B.J.

Haha, ronald blijft maar bezig. Searcher, leuk verhaal.

hifiman


hifiman

Monica (non oversampling DAC) is besteld!  :)

Ik ga hem eerst even "kaal" proberen in een el cheapo blikken doosje. Mocht deze DAC beter bevallen dan de ingebouwde DAC van mijn cd speler dan wil ik hem in een net kastje bouwen met een goede voeding en heel misschien nog een buizen buffer stage. Maar goed ik loop nu wat vooruit op de zaken  :P

Ik heb de hoop dat deze NON oversampling DAC een wat muzikaler/warmer/donkerder (als in meer zwart) geluid zal geven dan de 8x oversampling DAC van mijn CEC.  :)

DA BoSS

gaaf, ben benieuwd 8)

hoe lang gaat 't ongeveer duren voor je monica thuis hebt??
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

hifiman

Quote from: DA BoSS on November 12, 2006, 09:53:43
gaaf, ben benieuwd 8)

hoe lang gaat 't ongeveer duren voor je monica thuis hebt??
Dat hangt ervan af of tie nog een Monica op de plank heeft liggen of dat tie er eentje moet solderen. In het laatste geval duurt het een week plus dan nog een aantal dagen voor het verzenden. Kortom ergens tussen de 1 en 2 weken...

hifiman

Het leuke is natuurlijk, dat zo'n Monica (na inbouw) makkelijk mee te nemen is, dus als iemand een keer een DAC shootout wil doen dan ben ik van de partij  :)