SVS 12.3 driver parallel/serieel?

Started by Raphie, November 10, 2006, 11:18:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Raphie

Nooit gedacht hier ooit nnog eens iets te plaatsen, maar hier is m'n vraag:

Vandaag m'n 2x 12.3 drivers ontvangen en met inbouwen kwam ik erachter dat de 12.2 speaker geen +/- markering hadden (of ik heb er overheen gekeken)

Nu komt uit de versterker een + (rood) en een - (zwart)

de woofers waren op de volgende manier aangesloten zwart naar de ene woofer, rood naar de andere woofer en een kort sukje draad tussen de 2 woofers.

Nu is mijn vraag: kan ik gewoon de plus van de versterker op de plus van woofer 1 aansluiten en dan de min van de versterker op de min van woofer 2? ik gebruik dan het korte stukje draad om de overgebleven plus en min van beide woofers met elkaar te verbinden.

Of staan de woofers dan uit fase?
indien dit fout is, hoe dan wel aan te sluiten?

JBL PRX Power!

Raphie

zoals hier maar dan alleen met de linker 2 woofers:
JBL PRX Power!

Raphie

JBL PRX Power!

fgroen

Is goed zo.

Met een eenvoudig gedachtenexperiment te onderbouwen: De stroom loopt bij beide woofers via de + terminal naar binnen en via de - terminal er weer uit. De stroom die door beide speakers loopt (serie schakeling) zal dus in allebei de woofers dezelfde beweging veroorzaken.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

wimck

Maar dan hangt het er wel van af hoe je ze wilt gaan plaatsenin de kast!
In mijn sub zitten ze rug aan rug in de twee tegenoverliggende wanden van de kast.
Als ze dan dezelfde beweging maken werken ze elkaar dus tegen.
Als ze beide naar buiten uitslaan krijg je onderdruk in je kast en dat belemmert een krachtige conus beweging.
Bij mij staan ze uit fase en versterken ze dus elkaars beweging, dit wordt ook wel push-pull genoemd.

Raphie

Ik heb inmiddels ook een mailtje naar SVS gestuurd, m'n rendement lijkt i.d.d. wat lager als met de 12.2 drivers, maar dit kan ook door inspelen komen.
de 2 woofers zitten trouwens niet in een aparte kast ze delen 1 ruimte achter de baffle
JBL PRX Power!