Philips of Pioneer?

Started by MHW van Tilburg, January 9, 2003, 00:54:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MHW van Tilburg

Nu ik mijn oude Pioneer 515 wil vervangen voor een DVD speler met in ieder geval SACD ben ik uitgekomen op twee machines waartussen ik erg twijfel; de Pioneer 656 de Philips 963.

Het belangrijkst voor mij zijn de beeld- en geluidskwaliteit. DVD-Audio (Pioneer) en Progressive Scan (Philips) zijn opties die ik wel interessant vind, maar waar ik mijn keuze niet door zal laten bepalen.

Wat is jullie mening over deze twee machines?

En denken jullie dat er grote kwaliteitsverschillen zijn tov mijn oude Pioneer 515 (waar ik op zich helemaal niet ontevreden mee ben)?

Alvast dank voor jullie reactie en hartelijke groeten van

Marcel

Dirty Harry

Eigenlijk is er met de Pioneer 656 en de Philips 963-SA geen goeie vergelijking te maken. Ten eerste omdat de Pioneer een DVD-A/V speler is en de Philips een DVD/SACD speler. Ten tweede is de Philips van een veel hogere klasse dan de Pioneer. De Philips heeft veel betere DAC's en HCDi, om maar even een paar dingen te noemen.

Persoonlijk zou ik voor de Philips 963-SA gaan.

FrankL

Ik heb gekozen voor de Philips.
Wat bij mij ook meespeelde was dat je in NL door Pioneer gigantisch genaaid wordt met de prijs. En dat laat ik als consument toch effe niet toe  >:(
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

Dirty Harry

#3
QuoteIk heb gekozen voor de Philips.
En gelijk heb je, want het is gewoon een pracht apparaat voor die centen.

Ik heb hem nu ook en ben er zeeeeeeer tevreden mee :). Vooral die CD up-sampling is echt briljant. Ik hoor zelfs nog grote verschillen tussen 96KHz en 192 KHz. SACD weergave is echt van top klasse.
Zelfs mijn MP3'tjes geeft ie schitterend weer op 320 Kb/s.  

MHW van Tilburg

Dirty Harry & FrankL:

Hartelijk dank voor jullie reactie; mede op grond hiervan heb ik 'm vandaag gekocht. Dat viel nog niet mee, want overal in Amsterdam was 'ie uitverkocht. Uiteindelijk heb ik genoegen genomen met het demomodel van de Mediamarkt.
Eenmaal thuis wachtte mij nog een verrassing: hij was al regiovrij gemaakt! Terwijl die verkoper me nog vroeg of 'ie (tegen betaling natuurlijk) regiovrij gemaakt moest worden! Natuurlijk heb ik nee gezegd, want de codes daarvoor had ik allang klaar liggen...

Eerste indruk is erg goed: beeld is (via SVHS) een tikkeltje gedetailleerder dan dat van mijn Pioneer (de grote winst zal waarschijnlijk pas komen als ik mijn projector inruil voor één met YUV aansluiting).
Over de geluidskwaliteit ben ik heel erg enthousiast, vooral van het SACD-gedeelte.
Ik hoop dat dat systeem een blijvertje zal zijn...

Met hartelijke groeten van

Marcel

FrankL

Quote from: MHW van Tilburg on January 11, 2003, 23:53:56Eerste indruk is erg goed: beeld is (via SVHS) een tikkeltje gedetailleerder dan dat van mijn Pioneer (de grote winst zal waarschijnlijk pas komen als ik mijn projector inruil voor één met YUV aansluiting).
Ja, want via s-video maak je geen gebruik van de 108 MHz video DACs, maar van het 'goedkopere' videocircuit.

Veel plezier ermee. Hij is niet voor niets overal uitverkocht 8)
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

Marcellootje

Beste MHW van Tilburg,
Ik heb ook al lang een Pioneer 515, maar ik kom er tot mijn schrik nu pas achter dat ie geen RGB kan uitsturen (TV geeft CVBS aan) :-[. Daarmee doe ik mezelf tekort qua beeldkwaliteit. Dus ik weet niet hoe snel ik nu een nieuwe DVD-speler wil kopen. Mijn voornaamste wensen zijn: RGB uitgang uiteraard, en random MP3 weergave. 'k Moet me nog oriënteren. Die component-uitgang is nieuw voor mij, maar is denk ik niet interessant voor mij ('k heb geen plasma of projector-TV). Veel succes met je Philips! :)
MvrGr.
Marcellootje

Dirty Harry

Quote[quoteMijn voornaamste wensen zijn: RGB uitgang uiteraard, en random MP3 weergave. 'k Moet me nog oriënteren]
De Philips speelt moeiteloos mp3's af van 96 kbps tot 320 kbps bij 44,1 KHz en variabele bitrates (VBR) speelt ie ook moeiteloos af (ook van 96 kbps tot en met 320 kbps) en de timer/counter loopt gewoon goed. (was wel anders bij mijn Pioneer, die teller flipte bij VBR)

Moet zeggen dat die MP3'tjes opmerkerkelijk goed klinken bij 256 kbps en 320 kbps.

Overigens kan je het beste voor CBR (constant bitrate) de Fraunhhoffer encoder gebruiken en bij VBR de LAME encoder. Dit pakt de Philips beter op. Ik zou wel alles op high quality zetten omdat de speler dan gewoon echt goed tot zijn recht komt.

Marcellootje

Dirty Harry,
Kun je op de Philips de MP3's ook met de random-functie afspelen (shuffle play) ??? ?  Dat zou ik erg gaaf vinden.

Grindtegel

Link naar een review van de Philips, die een wel heel erg goede beoordeling krijgt:

http://www.areadvd.de/hardware/philipsdvd963sa.shtml
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

Shaka

Bedankt voor de link. Daar staat dus: shuffle-play, no way! :'(

philpio

Nogmaals bedankt voor jullie reacties. In mijn geval had je kunnen denken: "eind goed, al goed," maar het verhaal heeft nog een staartje.
Aanvankelijk was ik dus supertevreden over de 963SA, maar al snel dede de eerste problemen zich voor. Zelfgebrande VCD'tjes bijvoorbeeld,
die het in die oude 515 prima deden, weigerden dienst in de 963SA. Nou had ik me daar nog wel overheen kunnen zetten, maar mijn partner
was erg verontwaardigd. Die zag sowieso niet zoveel heil in dat hele SACD-gedoe. MP3 speelde wel, maar halverwege een vol plaatje begon
die ook te haperen. En een experiment met een SVCD, die op de Pioneer 525 (niet op onze 515) van mijn schoonvader prima speelde, liep, je raadt het al, uit op een drama.

Ik besloot terug te gaan naar de winkel, die omruilgarantie bood, om dan toch die Pioneer 656 maar te gaan halen. Had als bijkomdend voordeel
dat die ook DVD-Audio (waar ik er ook al een aantal van had staan) afspeelt. En VCD, en SVCD, en MP3! Dat was heel erg dom. Ik moest natuurlijk 150 Euro bijbetalen, maar
daar had ik me nog wel overheen kunnen zetten. Ik heb het ding nu drie weken staan en ik heb er spijt van. Het SACD geluid is zelfs zonder directe
vergelijking hoorbaar minder goed. Het beeld is (via SVHS) wel iets beter. Misschien ben ik een zeikerd, maar dat was wel de belanrijkste reden om te investeren in een nieuwe machine.
En achteraf had ik gewoon zo'n goedkoop fantasiespelertje van 88 Euro erbij kunnen kopen die zonder problemen VCD, SVCD en MP3 afspeelt. Mijn
schoonvader heeft er een bijgekocht voor op de slaapkamer en die speelt die schijven zonder mankeren...

Berouw komt na de zonde, maar ik las destijds op diezelfde AREA site een ronkende recensie over de 656 en ging ervanuit dat de verschillen marginaal
zouden zijn. In ieder geval overkomelijk als je een beetje praktisch ingesteld bent...

Het is maar dat jullie het even weten!

En... mocht er iemand zijn met een 963SA, die achteraf gezien toch liever de 656 had gekocht... laat het me even weten. Misschien kunnen we wel ruilen...

Met hartelijke groeten van

Marcel

J.A.F._Doorhof

Hi,

De betere beeldkwaliteit kan wel kloppen, de Pioneer gebruikt zijn 108Mhz DAC's ook voor S-video de Philips niet, iets dat ik totaal niet begrijp maar goed.

De SACD playback van de 656 is inderdaad niet je van het, maar DVD-A doet hij wel redelijk. Achteraf dus toch een goede keuze ;).

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

FrankL

Vreemd, ik brand flink wat tv-series op VCD en SVCD, en die worden goed gespeeld door de 963SA. Enige probleem is af en toe een korte hapering (zeg een pauze van een kwart seconde) bij SVCD. Maar hij speelt alles wat ik met Nero brand goed af.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

philpio

Wat eigenaardig is dat toch; toen ik terugging met die Philips, begon die meneer van de klantenservice ook al over 'verkeerd encoderen en/of branden'.
Alles wat wij branden is strict volgens de normen die vcdhelp.com opgeeft en wordt op TDK-schijfjes op 4x speed met Nero gebrand.
Wat doen we dan fout?
En waarom speelt de Pioneer alles dan wel vlekkeloos af?
En waarom doet zo'n goedkoop apparaat het dan ook zonder problemen?
Ik ben bijna geneigd om te denken dat net dat ene exemplaar dat ik kocht, defect was...

J.A.F._Doorhof

Mischien het merk CD-R 's ?

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Erik

is er ooit nog kans op een software update waadoor de  die philps toch dvda aankan? Of is de hardware daar niet op berekend?
Of is er een betere alleskunner te krijgen die niet veel duurder is?
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

eduard

IK vermoed dat de hardware dit niet ondersteund. En misschien nog belangrijker philips ondersteund geen DVD-a ze doen er alles voor om SACD te promoten.

Erik

Jammer, was wel een leuk dingetje voor later, maar het lijkt me wel lullig als vervolgens dvda ineens standaard wordt, zou wel weer wat voor mij zijn :)
Ach misschien gok ik het er wel op. Zijn er meer mensen die problemen hadden met vcd en mp3, want om er nou één extra bij te kopen speciaal voor dat gaat me te ver.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

rein

hoi

ik heb ook de philips en hetzelfde probleem gehad met svcd en vcd nu kwam ik er toevallig achter dat het te maken had met mijn brander een aopen 48x ik heb hem geruild met een vriend voor een msi 32x en hiep hiep hoera alles wat ik brand snelheid maakt niet uit werkt nu uitstekend op mijn philips 963sa misschien een tip probeer het eens met een andere brander.



philpio

hmmm... Toch vreemd dat Philips in de specificatie een comatibiliteit met CDR(W) opgeeft. Maar inderdaad, ook wij hebben een AOpen, dus misschien heb je wel gelijk....

Toch bedankt voor je reactie.

blackball147

http://www.dvdforum.nl/

hier is een topic bezig ivm de philips, gestart door Ub4b. ( bij algemeen HT), misschien heb je hier iets aan.

tussen haakjes: hoeveel eurootjes kost deze speler eigenlijk, want ik hoor er zoveel goeds over dat het ook wel iets interessant voor mij kan zijn ( svcd en co interesseert me niet, net als dvda of SACD al evenmin, mij gaat het om dvd )

philipio

500 Euro, maar als je niet beschikt over een tv of projector die iets met progressive scan kan, zal je niet heel veel bijzonders aan de beeldkwaliteit zien. Als je gewoon via Scart of SVHS kijkt, zou je zelfs beter een Pioneer kunnen kopen. Ik vind die net een tikkeltje beter van beeldkwaliteit. Inderdaad, ik heb ook (nog) niets aan die progressive scan...