Meet & Greet: Bjorn & Garmt (verslag)

Started by Aurora13, November 5, 2006, 16:59:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Aurora13

Zie mijn topic "Aurora13's path to surround heaven" (http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=51505.0) voor mijn achtergrond, (toekomstige) set en waarom ik deze Meet & Greet(s) heb gedaan.

Beide heren behoeven geen introductie lijkt me, dus beginnen we meteen bij mijn eerste bezoek bij Bjorn.


22 Augustus 2006: Bjorn

Op 22-08-2006 was het eindelijk zover: ik mocht komen luisteren bij DE Bjorn van BB&G. Nerveus parkeer ik precies op tijd (20:00 uur) mijn auto voor de deur en druk op de bel, nu gaat het gebeuren dacht ik, elk ogenblik kan ik oog in oog te komen te staan met Bjorn! De deur gaat open en ik wordt vriendelijk ontvangen door zijn vrouw, welke mij keurig binnen laat (ik kwam blijkbaar betrouwbaar over ;)), aangezien Bjorn nog niet was gearriveerd.

Ik werd vriendelijk neer gezet op de bank met een glas drinken, voor mij stonden twee speakers genaamd Living Voice Auditorium en in de hoek staat een rek met allemaal apparatuur met buisjes. Ik heb geen idee welke apparatuur er allemaal stond, ik kwam tenslotte voor de Meridian surround opstelling. ;)
Deze buisjes werden alvast door de vrouw des huizes aangezet om op te warmen en er werd een CD aangezet zodat ik de tijd kon door komen met het lange wachten op DE Bjorn. Eindelijk na 5 lange zenuwslopende minuten kwam hij binnen gelopen, met de smoes dat hij ergens een pakketje nog moest ophalen bij een dealer, langzaam kreeg ik het gevoel van: zou het toch ook maar gewoon een mens zijn?

Bjorn stelde zich keurig voor en ging eerst nog snel even wat eten. Na een week niet kunnen slapen van de zenuwen sta/zit ik eindelijk oog in oog met 1 van mijn grote helden van audioland, welke gewoon soep met brood zat te eten voor mij neus! Het was echt gewoon een normaal mens! Heb ik daar een week niet van kunnen slapen, alle nerveusiteit waren verdwenen en ik kon mij gaan concentreren op de taak waar ik voor kwam! :D

Nadat Bjorn klaar was met eten gingen we naar de zolder kamer welke was omgetoverd in een dedicated homecinema.

Hier begon Bjorn enthousiast te vertellen over de apparatuur waarvan ik even later een demonstratie zou krijgen:

Pre/pro: Meridian G68J
Amplifier: Meridian  G55
DVD Transport: Meridian G91
Interlinks: Nordost Baldur
Speakerbekabeling: WyreWizard Spellbinder
Speakers front: Sonus Faber Domus Grand Piano
Speaker center: Sonus Faber Domus Centre
Speaker rear: Sonus Faber Concerto
Subwoofer: Velodyne DD - 15
Voor de rest nog de Barco projector en een scaler, maar het ging mij om de audio en niet om de video dus hier skipte we snel doorheen.

We begonnen met de DVD Finding Nemo en dan met name de 'Turtle'-scene. GRAB SHELL, DUDE!!! :)
Gelijk viel mij op dat de center zeer goed matchte bij de fronts en dus hetzelfde klonk. De muziek uit de fronts, de rears en de dialoog uit de center waren in ongelovelijke mooie harmonie. Geluiden gingen van links naar rechts en van voor naar achter in een perfecte 'geluidsbubbel'. Ik wist meteen wat men nu met de term geluidsbubbel bedoelde. In mijn huidige Bose set en Kenwood receiver combi 'springt' het geluid altijd van de ene speaker naar de ander, het leek totaal niet op de dynamische/harmonische overgangen die ik nu voor geschoteld kreeg.

Vervolgens kwamen er nog diverse DVD scenes voorbij welke allen perfect werden weergegeven door de Meridian. In surround was dit gewoon het beste wat ik heb gehoord. En was zeer overtuigd van wat de Meridian set wist neer te zetten.

Nog even een eigen meegebrachte CD en diverse anderen in de cd transport en ook in stereo klonk het gewoon allemaal erg lekker. Na diverse zeer verhelderende gesprekken met Bjorn, heeft hij me uiteindelijk om 0:00 uur eruit geschopt, terecht overigens want ik kon wel de hele nacht door luisteren/babbelen. :D Om 01:00 uur keurig thuis aangekomen en tevreden het bed in gestapt, waar de slaap moeilijk gevat kon worden ivm het verwerken van de vele informatie die ik had gekregen/geleerd.



02 November 2006: Garmt

Na weken van uitstel en smoesjes over een nieuwe center die moest worden opgehangen en worden ingespeeld, kreeg ik eindelijk een berichtje met een uitnodiging voor een luistersessie bij Garmt. ;) Op 02-11-2006 parkeer ik weer precies om 20:00 mijn auto voor de deur (ik tref het wel met parkeerplekken! :)) en stap uit, gezien de vorige keer had ik me zelf voorgenomen om niet zenuwachtig te zijn dit keer. Toch bel ik met knikkende knieen weer aan, oog in oog met held nummer 2 blijft natuurlijk niet niks. Garmt doet open en werkt net iemand met een verdacht pakketje de deur uit (Een 'dealer' die wat kwam ophalen wordt mij voorgespiegeld ;)), na elkaars hand geschud te hebben, zegt hij dat hij nog moet eten. Langzaam begint een dejavu gevoel mij te bekruipen, zou ook hij gewoon....nee het kan toch niet hield ik mij zelf voor. Er werd gevraagd of ik al had gegeten en of ik mee wilde eten, ik kom snel met de smoes dat ik al gegeten heb. Tenslotte want wat zou deze superheld eten? Kabels? CDs? CD laadjes? Kan ik daar wel tegen?

Aangekomen in de keuken tref ik de vriendin van Garmt aan die een bord met eten aan hem geeft, langzaam wordt ik weer keihard in de werkelijkheid terug gezet...het kon gewoon niet...ook deze held is gewoon...gewoon...een mens...met een bord zuurkool met worst!

En dan op naar boven naar de dedicated homecinema kamer, daar kreeg ik een demo van de configuratie welke is te zien op:
http://www.htforum.nl/~showcase/usersetdetail.php?id=53

We begonnen met het luisteren van mijn eigen meegebrachte CD welke ik ook bij Bjorn beluiserd had, wat een geluid! Heerlijk! Wat een mooie musicale combi is de Lexicon met de Chord en wat ben ik toch verliefd op het geluid van een electrostaat! Na diverse zeer fraaie CDs van Garmt te hebben beluistert wist ik het zeker dat ik voor mij geen beter speaker had kunnen kopen dan een (Final Sound) electrostaat. Zoals Garmt zei: "het is net of je de instrumenten uit de lucht kunt plukken".

Snel over naar de Turtle-scene van Finding Nemo: SHE's SUB-LEVEL, DUDE!!! ;D Wat een homogeniteit in het geluid weer en wat een mooie geluidsbubbel. En wat een detailering geven die Martin Logan's weer. Gewoon super. Garmt stopt vervolgens de DVD Avalon erin en zet de set op 0 dB reference nivo, om het fabeltje dat electrostaten niet dynamisch zijn te mythbusteren. Wat een zweer goed geluid bevat de DVD, duidelijk zeer veel aandacht aan besteed. De set stond echt hard en geen detail ging verloren en alles klonk nog steeds even goed, geen moment werdt het schreeuwerig. Geen moment dacht ik: het mag wel zachter, gewoon een prachtig dynamisch geluid! Die mythe is zeker busted. :)

Na wat fijn tuning even wat HDTV materiaal bekeken (Lost in Translation), wat een super 'openings'-scene trouwens Garmt ;).

We verhuisden hierna weer naar beneden, waar de volgende set stond:

CD-speler: Resolution Audio Opus 21
Amplifier: Lavardin IT
Speakers: Living Voice OBX-R2
Kabels: Nordost Heimdall
Interlinks: Lavardin DIN
Netkabels: Nordost Brahma, Lavardin CM150

Ook hier mijn eigen CD erin en wat een mooie sound, ik miste echter het 'elektrostaat'-geluid. Maar ja ik ben nu ook eenmaal verliefd ;)
Na een paar minuutjes was die 'herrinering' weg en zat ik echt te genieten van de set. Wat een top high-end en musicaal systeem stond hier te spelen!

Garmt vraagt of ik weleens een plaat had gehoord en ik zei dat ik volgens mij nog nooit een plaat had gehoord, alleen toen ik nog heel klein was. Er werd een plaat uitgezocht en wat een levendigheid kwam eruit de speakers! Dit viel mij zeker niet tegen en ik kan me heel goed voorstellen dat mensen het preferen boven het CD geluid. Echter hoe goed het ook klonk, ik 'stoorde' me wel aan de typische klikjes van de plaat. Maar was natuurlijk bezig met analytisch luisteren. Het klonk gewoon erg goed, zeker bovenverwachting.

Toen kwam de vraag van mij over net-kabels en dat ik het niet kon begrijpen (Ik ben een non-believer) dat een stukje net-kabel een verschil kon maken. Garmt vol overtuiging: "ha! dat hoor je zo!"
Die uitdaging ging ik graag aan, ik wist dat ik het toch niet zou horen. Hij zet een nummer van de CD aan en wisselde na 1 minuut de netkabel van de CD-speler door een andere en zet hetzelfde nummer weer aan: wat ik al dacht geen verschil. Garmt verbaasd en wisselt de kabel weer terug. Weer geen verschil! Ik wist het! Onzin.

Garmt niet uit het veld geslagen laat mij opnieuwen een stukje van een nummer horen en vervangt nu de net-kabel (van 2000 Euro!!!) tussen het stopcontact en de stekkerdoos door een 'goedkope' kabel (700 euro!!!). Dat wordt smullen! En ja hoor geen verschil te horen, inmiddels krimpt Garmt naast me ineen en mist van alles in het geluid. En zegt dat hij de set natuurlijk door en door kent en weet uit ervaring waar hij op moet letten. Ik wilde het toch nog 1 keertje proberen, het was tenslotte 1 van de eerste keren dat ik een 'kabel'-shootout deed.

Een nieuw (onbekend) nummer werd er voor mij opgezet met de kabel van 2000 euro. Dit keer erg me best gedaan en heel analytisch geluisterd. De muziek klonk gewoon erg fraai, zeer musicaal en de instrumenten waren gewoon 'aan-te-wijzen' zeker de subtiele hi-hat die je in de achtergrond hoorde. Kabeltje er tussen van 700 euro en weer het nummer aan. Wat gebeurt hier, hoor ik het goed? Is het wel hetzelfde nummer? Ja want daar was die hi-hat weer, maar waar stond hij? Was het geluidsbeeld nu meer in elkaar? Nee dat kon gewoon niet, onzin dacht ik, ik luister niet goed. Terug naar de oorspronkelijke kabel en ja hoor daar was die hi-hat weer keurig op de plek waar ik hem kon 'aan-wijzen'. Zoals Garmt het mooi verwoorde: Er zit weer sprankelendheid in en je beleeft de muziek nu meer ipv dat je er naar luistert.

Mijn conclusie: Is het een wereld van verschil? Nee, maar wel absoluut hoorbaar beter! Deze non-believer is een believer en ik begrijp nu heel goed dat je de laatste procenten perfectie uit je set kunt halen met goede kabels!

Hierna nog met Garmt gebabbelt over de te nemen route/besluit over de aanschaf van apparatuur (zie link bovenaan naar mijn eigen topic over mijn (toekomstige) set).

Garmt besluit mij om 01:00 uur naar huis te sturen en ik schrik van de tijd. Wat gaat de tijd toch hard als je bezig bent met deze prachtige hobby!




Garmt & Bjorn nogmaals bijzonder bedankt voor de uitnodiggingen, gast vrijheid en de vele informatie!!! Als alles klaar is bij mij krijgen jullie zeker een uitnodiging (hoewel jullie waarschijnlijk dan al alles hebben geleverd, aan gesloten en gehoord ;))


Mvg,
Aurora13
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=51505">HTPC Zalman HD501: HDMI -> Pioneer Plasma LX-608D
S/PDIF 1 -> Tact S2150 -> KEF LS50 fronts
S/PDIF 2 -> Tact S2150 -> KEF LS50 center + Velodyne EQ-Max 8
S/PDIF 3 -> Tact S2150 ->

blue-eyes

Ik hoop niet dat er ruzie bij BB&G gaat komen......... Tenminste, Bjorn nummer 1 en Garmt nummer 2 ;D
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Aurora13

Quote from: Blue-Eyes on November  5, 2006, 17:15:43
Ik hoop niet dat er ruzie bij BB&G gaat komen......... Tenminste, Bjorn nummer 1 en Garmt nummer 2 ;D


Sssssstttttt ;)
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=51505">HTPC Zalman HD501: HDMI -> Pioneer Plasma LX-608D
S/PDIF 1 -> Tact S2150 -> KEF LS50 fronts
S/PDIF 2 -> Tact S2150 -> KEF LS50 center + Velodyne EQ-Max 8
S/PDIF 3 -> Tact S2150 ->

Stefan S.

Leuk leesvoer, ik heb het met plezier gelezen  :)

B.J.


Aurora13

<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=51505">HTPC Zalman HD501: HDMI -> Pioneer Plasma LX-608D
S/PDIF 1 -> Tact S2150 -> KEF LS50 fronts
S/PDIF 2 -> Tact S2150 -> KEF LS50 center + Velodyne EQ-Max 8
S/PDIF 3 -> Tact S2150 ->

Durk

HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

)p(


Ik kan me er alleen bij aansluiten, een heel mooi opgeschreven levendig verslag  :)

peter

garmtz


Aurora13

<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=51505">HTPC Zalman HD501: HDMI -> Pioneer Plasma LX-608D
S/PDIF 1 -> Tact S2150 -> KEF LS50 fronts
S/PDIF 2 -> Tact S2150 -> KEF LS50 center + Velodyne EQ-Max 8
S/PDIF 3 -> Tact S2150 ->

Aurora13

Quote from: reza on November  6, 2006, 13:20:48
Leuk verslag ;D

Quote from: )p( on November  6, 2006, 14:05:00
Ik kan me er alleen bij aansluiten, een heel mooi opgeschreven levendig verslag  :)

peter

Blij dat het gewaardeerd wordt heeft me ruim een uur gekost om te maken :)

Quote from: garmtz on November  6, 2006, 15:02:02
Ik moest erg lachen... ;D  Leuk!

;D
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=51505">HTPC Zalman HD501: HDMI -> Pioneer Plasma LX-608D
S/PDIF 1 -> Tact S2150 -> KEF LS50 fronts
S/PDIF 2 -> Tact S2150 -> KEF LS50 center + Velodyne EQ-Max 8
S/PDIF 3 -> Tact S2150 ->

Deleted member

Hahaha, leuk verslag over ook mijn helden!  ;) ;D

Rappie

Mooi verhaal. Maar eerst een verhaal over je helden schrijven en vervolgens bij een internet winkel je aankopen doen kan je ook weer niet maken hè ;) Maar dat wist je al ...

Eigenlijk niks om die sets te gaan beluisteren hè, dat hakt alleen maar nog verder in op je HT budget dan eigenlijk de eerste opzet was (die ervaring heb ik er mee tenminste ;D ).
Eigenaar van Paulthé

Aurora13

Quote from: Rappie on November  7, 2006, 18:30:49
Mooi verhaal. Maar eerst een verhaal over je helden schrijven en vervolgens bij een internet winkel je aankopen doen kan je ook weer niet maken hè ;) Maar dat wist je al ...

Eigenlijk niks om die sets te gaan beluisteren hè, dat hakt alleen maar nog verder in op je HT budget dan eigenlijk de eerste opzet was (die ervaring heb ik er mee tenminste ;D ).

Ik heb nog niks via een internet winkel gekocht, dus kan nog alle kanten op. ;)

Maar luisteren naar die sets bevorderd de keuze voor een budget systeem inderdaad niet nee. ;D
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=51505">HTPC Zalman HD501: HDMI -> Pioneer Plasma LX-608D
S/PDIF 1 -> Tact S2150 -> KEF LS50 fronts
S/PDIF 2 -> Tact S2150 -> KEF LS50 center + Velodyne EQ-Max 8
S/PDIF 3 -> Tact S2150 ->

molle

Zeer leuk verslag 8)

Ik heb juist knikkende knieen als ik een hifi zaak binnen ga. Maar met Bjorn en Garmt heb ik het nog nooit gehad ;D
Helden dus O0
STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Essential Audio Tools Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference - Solidsteel HJ-4

bmateijsen

Wacht maar als ik donderdag bij je op de stoep sta ;).










Knikkende knieen van blijdschap!

Quote from: molle on November  7, 2006, 20:38:34
Zeer leuk verslag 8)

Ik heb juist knikkende knieen als ik een hifi zaak binnen ga. Maar met Bjorn en Garmt heb ik het nog nooit gehad ;D
Helden dus O0

reza

Quote from: bmateijsen on November  7, 2006, 23:21:15
Wacht maar als ik donderdag bij je op de stoep sta ;).










Knikkende knieen van blijdschap!







Als tie maar niet in zn broek plast :-\ ;D
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Aurora13

<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=51505">HTPC Zalman HD501: HDMI -> Pioneer Plasma LX-608D
S/PDIF 1 -> Tact S2150 -> KEF LS50 fronts
S/PDIF 2 -> Tact S2150 -> KEF LS50 center + Velodyne EQ-Max 8
S/PDIF 3 -> Tact S2150 ->

jaco

Eet jij zelf wel ? (je lijkt verbaasd te zijn dat mensen iets eten)
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

molle

Quote from: bmateijsen on November  7, 2006, 23:21:15
Wacht maar als ik donderdag bij je op de stoep sta ;).










Knikkende knieen van blijdschap!


Van blijdschap is een feit ;D
STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Essential Audio Tools Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference - Solidsteel HJ-4

molle

Quote from: reza on November  7, 2006, 23:23:29





Als tie maar niet in zn broek plast :-\ ;D

Dan zal je toch met groter geschut moeten komen vrees ik >:D
STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Essential Audio Tools Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference - Solidsteel HJ-4

Aurora13

Quote from: jaco on November  8, 2006, 10:00:17
Eet jij zelf wel ? (je lijkt verbaasd te zijn dat mensen iets eten)

Ik had veel reacties verwacht, maar niet dat er iemand zo serieus op in zou gaan ;) ;D
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=51505">HTPC Zalman HD501: HDMI -> Pioneer Plasma LX-608D
S/PDIF 1 -> Tact S2150 -> KEF LS50 fronts
S/PDIF 2 -> Tact S2150 -> KEF LS50 center + Velodyne EQ-Max 8
S/PDIF 3 -> Tact S2150 ->

molle

Quote from: Aurora13 on November  8, 2006, 10:13:44
Ik had veel reacties verwacht, maar niet dat er iemand zo serieus op in zou gaan ;) ;D

Serieus? Wie is hier serieus ;D
STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Essential Audio Tools Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference - Solidsteel HJ-4

R

Samen met garmt dan ;) ???

Quote from: molle on November  8, 2006, 10:12:26
Dan zal je toch met groter geschut moeten komen vrees ik >:D