Workshop muziek luisteren, luistersessie, "meet & greet"

Started by blue-eyes, April 13, 2004, 17:59:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

bmateijsen

Quote from: Spacebass on April 14, 2004, 23:26:00
Staat mijn webcam weer aan  ???  ;D

Nee joh ik ben niet zo'n ster in uitleggen zoals Bjorn, Garmt en Patrick..."hak_op_de_tak" is mijn middelnaam  ;)

He he.... ben ook erg hak op de tak...  ;D Lees mijn recensies maar...  O0

Je kan met zo'n workshop inderdaad maar bepaalde elementen beslaan en dan nog zal niet iedereen het zo benoemen. Die discussie die daar uit voort vloeit is dan zeer leerzaam, waardoor technisch luisteren voor beiden of 1 van de partijen naar een hoger niveau wordt getrokken. Toch, denk ik niet dat je dit zo snel in een grotere groep kan.... (hoop dat ik hiermee geen ruiten in gooi), aangezien de discussie dan vaak tussen 2 of 3 personen zal zijn.

Groet Bjorn

blue-eyes

Dat denk ik ook Bjorn! Grote groepen gaat niet werken.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Lynxxx

Ik vind dit een geweldig initiatief.. maar weet waar je aan begint :)

Je moet jezelf de vraag stellen of je echt analytisch WILT leren luisteren. Zoals Frank en Rob al vaker hebben opgemerkt is het zo dat een technische focus op de beeld en geluidsweergave ten koste gaat van de beleving. Door je te focussen op bepaalde details gaat de essentie van de muziek of de film vaak aan je voorbij en is je aandacht dusdanig verplaatst naar de techniek dat je steeds moeilijker kunt "genieten". Je gaat je storen aan kleine dingen en binnen de kortste keren ben je van HT freak "gepromoveerd" naar high-ender :)

Ik heb me tussen 1990 en 1999 bijna dagelijks bezig gehouden met het maken van electronische muziek. Mijn focus op ritmepatronen, klankkleuren en de "technische uitwerking" van zaken zorgde ervoor dat ik me steeds meer ging storen aan oneffenheden in opnamen en afwijkingen in timing etc.. terwijl ik steeds minder kon genieten..  nee ik moet zeggen echt "overgeven" aan de muziek. Alhoewel ik nog steeds af en toe terugduik de studio in om me te storten op herriemakende electronica, merk ik dat ik me tegenwoordig veel beter kan concentreren op de inhoud en echt relaxed naar een ceedeetje kan luisteren...

Vlak na de aanschaf van mijn Barco was ik mega gefocused op blacklevels, beeldruis, stepping problemen en andere artifacts.. dat maakte het beleven van film praktisch onmogelijk. Het analytische verdrukte het emotionele. Enkele maanden geleden zat ik The Last Samurai te kijken in bioscoop Cinerama in Rotterdam. Alhoewel de geluidsinstallatie alles behalve high end was en de akoestiek ook niet fantastisch voelde ik me toch lekker in die bios. Voor het eerst sinds tijden heb ik ECHT weer genoten van een film en zat ik helemaal in het verhaal.


Lynxxx' Barco Data 800 Website Voor al uw overige wazigheid Lynxxx.nl

Martin_M

Ik heb het er met Blue-Eyes wel eens over gehad en ik snap het wel.

Natuurlijk gaat het in alle gevallen om muziek/film beleving. De ene set presteert hier beter in dan de andere (even los van persoonlijke prioriteiten en aandachtspunten).

Wil je in je upgrade-pad dingen veranderen/verbeteren dan wil je toch graag weten wat, waar en hoe.

Analystisch luisteren is dan een vereiste om tekortkomingen en pluspunten van de set te beoordelen.
Het overbrengen van de muziekbeleving in woorden is vaak moeilijk. Alle (individuele)  eigenschappen zijn wel te vernoemen. Zie bijv. dit topic . De één is wat veelzeggender dan de ander.

Ik kan het me voorstellen dat het interessant is om die verschillende termen eens echt te horen in een testopstelling. Maar eigenlijk wil je dan meteen het verschil kunnen horen tussen 'goed' en 'slecht' terwijl andere eigenschappen niet veranderen. Hier zit een beetje een probleem.
In een set kan je bijv. best snel verschil in diepte/breedte van de soundstage veranderen door met de speakers te draaien maar het lijkt mij ondoenelijk om veel (laat staan alle) aspecten langs te laten komen.
Vaak kom je pas echter de betekenis van een term als je het zelf eens hebt gehoord. Ik ben eens bij iemand geweest die vond de slamm een groot pluspunt van zijn set. Ik heb het daar echter niet gehoord ???

Een workshop waar vele aspecten ten gehore kunnen worden gebracht lijkt me dan ook best nuttig. 
Je kunt dit ook bereiken door veel bezoeken af te leggen maar met zo'n workshop kan je ook nog even met elkaar discuseren. Net zoals de HTBBQ is het natuurlijk ook leuk om vele HTForummers te ontmoeten.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

blue-eyes

Quote from: Martin_M on April 15, 2004, 11:40:57
Ik heb het er met Blue-Eyes wel eens over gehad en ik snap het wel.

Wel vaker dan eens ;)

Quote
Een workshop waar vele aspecten ten gehore kunnen worden gebracht lijkt me dan ook best nuttig. 
Je kunt dit ook bereiken door veel bezoeken af te leggen maar met zo'n workshop kan je ook nog even met elkaar discuseren. Net zoals de HTBBQ is het natuurlijk ook leuk om vele HTForummers te ontmoeten.

Kijk! Afgezien van het inhoudelijke, leuke discussie begint het te worden!, is het een sociaal iets. Dat vind ik persoonlijk ook erg belangrijk! Er ontstaan echt HT vriendschappen, en kom op, je wilt een ieder toch wel eens in het echt zien ;)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

blue-eyes

Gelukkig hebben we elkaar al meerder malen gezien en gesproken ;)  :-X  8)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Martin_M

Hehe, als ik thuis alleen analytisch zou luisteren kwam 80% van mijn cd's niet meer in de speler.
Vaak is het gewoon 'heerlijk luisteren naar-' en 'uit je dak gaan bij -' hetgeen ik luister en zo hoort het ook.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

wil

Misschien even terug naar het begin van deze thread.

Een clinic om te leren luisteren. Maar het doel moet niet zijn om te leren de krakkemikkigheid van je set te horen, maar om 1) te kunnen genieten van muziek en 2) in staat te worden om te achterhalen óf je nog wensen hebt t.a.v. je eigen set en áls je die hebt wáár je de verbetering dan in moet gaan zoeken.

Misschien moet het niet één clinic worden maar meer een soort tour. Ik kan me voorstellen dat een voortdurend wisselend groepje mensen (ervaren én onervaren types) bij elkaar gaat luisteren naar de set die ter plekke in de woonkamer, luisterkamer of HT staat opgesteld. Dan is iedereen die mee wil doen in de gelegenheid om verschillende andere sets te horen én commentaar/tips/hints te krijgen op de eigen set.

Is dit een haalbaar plan?

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | Pro-Ject Phono Box MkII
Funk BS2 | Nordost Blue Heaven | Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

garmtz

Ik blijf het dubieus vinden...  :-\   Waarom zou je kritischer naar je set willen luisteren en alleen maar ongelukkig ervan worden omdat je meer hoort wat er fout zit? Ik ben nog steeds niet van plan eraan mee te doen, sorry...

Spacebass

Dan maar een cursus: hoe leer ik meer van Muziek genieten  ;)

Martin_M

Quote from: garmtz on April 15, 2004, 14:10:56
Ik blijf het dubieus vinden...  :-\   Waarom zou je kritischer naar je set willen luisteren en alleen maar ongelukkig ervan worden omdat je meer hoort wat er fout zit? Ik ben nog steeds niet van plan eraan mee te doen, sorry...

Bekijk het eens andersom.
Je hebt thuis een set en je gaat wel naar anderen, demo's, shows of je hoort mensen over dingen praten die je zelf nog nooit gehoord/gezien hebt.

Thuis heb je dat niet (of minder) en je wilt het ook (of denkt dit te willen ;D) en je hebt het geld ervoor over (=upgrade virus). Maar je weet niet precies wat je kan verbeteren of in welke volgorde.
Ik denk dat er behoefte is aan wat steun/houvast hierin. In wat voor vorm weet ik ook niet :-X

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

garmtz

Ik denk dan dat langsgaan bij zoveel mogelijk anderen het beste helpt om je EIGEN wensen helder te krijgen. Iedereen heeft een soort eigen verantwoordelijkheid om zichzelf bloot te stellen aan mooie(re) sets. Het leren/overnemen van andermans idioom en prioriteiten doet minder voor het helder krijgen van persoonlijke wensen.

Martin_M

Daar kan ik grotendeels wel met je eens zijn.

Dat is ook mijn manier om zoveel mogelijk te 'leren' over verschillende sets en wat mogelijk is.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

bmateijsen

Wat mogelijk is... is niet altijd haalbaar qua portemonee... En daar wordt de upgrade-drang niet beter van..

Groet Bjorn

Martin_M

Klopt, maar daarom mag je wel weten dat het er is..... ;D
De volgende stap is vaak een verdubbeling van prijs. Dan houdt het toch ergens op.

Ik ga straks met een doos vol met hardware langs Blue-Eyes. Zullen we samen de verschillen eens onder woorden proberen te brengen.
Miranda en ik schrijven het vaak op en vergelijken we achteraf onze bevindingen. Erg leuk.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

wil

Quote from: garmtz on April 15, 2004, 14:36:25
Ik denk dan dat langsgaan bij zoveel mogelijk anderen het beste helpt om je EIGEN wensen helder te krijgen. Iedereen heeft een soort eigen verantwoordelijkheid om zichzelf bloot te stellen aan mooie(re) sets.
Dat was dus precies wat ik wilde voorstellen. Organiseer een soort tour de HT/HIFI. Mensen komen bij mij luisteren, ik ga naar anderen. Wissel elkaars ervaring uit en vergroot de kennis en de vergelijkingskunst van componenten. Dat is iets wat voor 60% de rode draad is van dit forum alleen wordt er alleen maar over gepraat. Het doen komt er zo weinig van; bij mij althans.
Luisteren in winkels is niet altijd een optie en ook niet zo gezellig. Bovendien wil ik graag eens het commentaar van anderen op mijn set horen. Niet om het af te kraken maar om eens te horen hoe anderen mijn set zouden aanpakken als het gaat om verbeteringen; áls het gaat om verbeteringen.
Quote from: garmtz on April 15, 2004, 14:36:25Het leren/overnemen van andermans idioom en prioriteiten doet minder voor het helder krijgen van persoonlijke wensen.
Tja, dat vind ik dus ook niks. Lees reviews en je leert het jargon vanzelf. Voor idioom ga ik wel naar een "nacht van de poëzie".

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | Pro-Ject Phono Box MkII
Funk BS2 | Nordost Blue Heaven | Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

bmateijsen

Tja... tours klinkt zo vast... voor de mensen die weleens proberen iets met mij af te spreken, die weten ook dat ik redelijk druk ben, en vaak last minute dan de afspraak maak..

Any way... je kan dan denk ik dus beter met de mensen waarmee je een afspraak wil maken dit doen.. Want je moet voor sommigen best nog een eindje met de auto rijden.. (o.a. zeeland, limburg, etc..)

Aan de andere kant, de mensen die bij mij in de buurt wonen daar ben ik al eens geweest, of zij bij mij... (en sommigen gebruik ik zelfs om apparatuur te testen die ik ter recensie heb ;) )

wil

Quote from: bmateijsen on April 15, 2004, 15:41:42
Tja... tours klinkt zo vast... voor de mensen die weleens proberen iets met mij af te spreken, die weten ook dat ik redelijk druk ben, en vaak last minute dan de afspraak maak..

Any way... je kan dan denk ik dus beter met de mensen waarmee je een afspraak wil maken dit doen.. Want je moet voor sommigen best nog een eindje met de auto rijden.. (o.a. zeeland, limburg, etc..)

Aan de andere kant, de mensen die bij mij in de buurt wonen daar ben ik al eens geweest, of zij bij mij... (en sommigen gebruik ik zelfs om apparatuur te testen die ik ter recensie heb ;) )
Hoe ik aan 'tour' kwam weet ik niet meer. Misschien omdat 'workshop' ook zo officieel klinkt. Maar ik bedoelde ook juist een wisselende samenstelling zodat de afstanden beheersbaar blijven. Wat dat betreft woon ik redelijk centraal.

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | Pro-Ject Phono Box MkII
Funk BS2 | Nordost Blue Heaven | Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

bmateijsen

Quote from: Martin_M on April 15, 2004, 15:04:38
Klopt, maar daarom mag je wel weten dat het er is..... ;D
De volgende stap is vaak een verdubbeling van prijs. Dan houdt het toch ergens op.

Ik ga straks met een doos vol met hardware langs Blue-Eyes. Zullen we samen de verschillen eens onder woorden proberen te brengen.
Miranda en ik schrijven het vaak op en vergelijken we achteraf onze bevindingen. Erg leuk.

Martin

Maar Miranda en Jij zoeken exact hetzelfde in je installatie... En jij wil bijvoorbeeld dingen die ik eigenlijk niet eens zoek... Jouw muzieksmaak is vaak leidend... dat is bij mij eigenlijk niet zo.... Hoe gek het ook klinkt, ik kan zelfs van een wekkerradio met het juiste nummer een warm gevoel krijgen  :P

Spacebass

#44
QuoteHoe gek het ook klinkt, ik kan zelfs van een wekkerradio met het juiste nummer een warm gevoel krijgen
Had/heb je geen vriendin/vrouw dan?

bmateijsen

#45
Heb nog steeds een vriendin ;)....

Maar kijk...........bij Martin wordt de hobby ook enorm gedeeld door Miranda, terwijl bij mij Juliet totaal niet technisch luistert, maar gewoon 'het leuk vind'  - niets meer, maar ook niets minder...

Groet Bjron

Martin_M

Quote from: bmateijsen on April 15, 2004, 15:58:16
Maar Miranda en Jij zoeken exact hetzelfde in je installatie...

Mmm, niet 100% waar. Miran is iets gevoeliger voor ondertonen van stemmen en instrumenten. Bij sets die dat niet of minder weergeven vindt zij het eerder dan ik onnatuurlijk overkomen.
Maar verder hebben we aardig dezelfde smaak maar die wordt voor een gedeelte ook gevormt door de jaren heen en de ervaringen die je (samen) hebt.

Martin

Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

bmateijsen


SV..S

Quote from: garmtz on April 15, 2004, 14:10:56
Ik blijf het dubieus vinden...  :-\   Waarom zou je kritischer naar je set willen luisteren en alleen maar ongelukkig ervan worden omdat je meer hoort wat er fout zit? Ik ben nog steeds niet van plan eraan mee te doen, sorry...

hoi, ik ben even snel door dit topic heen gereest, dus vergeef mij als ik iets herhaal.

Analitisch gaan luisteren wil ik niet, een vriend van mij is muziekkant en kan nooit eens normaal naar een stukje muziek luisteren ;D

Wat ik wel heb, is dat ik niet tevreden ben over mijn geluid thuis.(lopen al verschillende topic's over)

dit wil ik leren te analiseren/omschrijven zodat ik een oplossing kan vinden.
dit lijkt mij toch (een deel van) het doel van het voorstel. :)

misschien moet ik het nogeens doorlezen 8)

over een week komt Frank voor een calibratie, is er misschien in 5 minuten achter ;)




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15