Areadvd test: 8 receivers tussen 550 en 1500 euro

Started by Marcel_T., October 28, 2006, 12:02:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Marcel_T.

MASTERTEST: 8 AV-Receiver zwischen 550 und 1.500 EUR - Teil 1
27.10.2006 (th/cr)



Einleitung:
Es ist einmal wieder an der Zeit, einen neuen AV-Receiver-Mastertest aus der Taufe zu heben. Unsere großen, preisklassenübergreifenden Testberichte werden nicht von allen Lesern identisch aufgefasst. Oftmals wird uns vorgeworfen, Äpfel mit Birnen zu vergleichen, einfach, weil die Preisspanne der Geräte, die getestet werden, extrem hoch ist. Daher erklären in dieser Einleitung kurz unsere Absicht, die wir mit solchen Tests verfolgen. Wir möchten mehrere Dinge aufzeigen, die man nur dann sieht, wenn man AV-Receiver unterschiedlicher Preisregionen miteinander direkt vergleicht Zum einen erreichen uns oft E-Mails unserer Leser, die wissen möchten, ob es sich lohnt, zweihundert oder dreihundert EUR mehr in die Hand zu nehmen, um einen insgesamt leistungsstärkeren AV-Receiver zu erhalten. Daher werden wir erläutern, für welches Anforderungsprofil es sich lohnt, zu einem teureren Modell zu greifen. Der andere wichtige Punkt: Nicht immer ist das Teurere das grundsätzlich Bessere. Es gibt sehr gut konditionierte und zugleich außerordentlich preisgünstige AV-Receiver, die bilanzierend weitaus kostspieligeren Kontrahenten die Rücklichter zeigen. Auch diesem Phänomen werden wir in unserem Bericht nachgehen. Nun steigt die Spannung – wir stellen Ihnen unsere Kandidaten für den großen AV-Receiver-Mastertest Herbst 2006 vor.


Lees verder op: http://www.areadvd.de/hardware/2006/2_avrm_1.shtml
Sony 55A90J | Pioneer SC-LX83 | Pioneer BDP-51FD | PS4pro | Humax 5050c | B&W CDM 9NT | B&W CDM CNT | REL Storm III | Sennheiser HD 650

joostpolletje

Ja.. Interessant.
Ik had gedacht dat de Marantz er het sterkste uit zou komen, MAar de Yamaha krijgt toch een betere review (voorals als het op upscalen aankomt)
KEF | SVS | DENON | SAMSUNG| EPSON | DUNE | QNAP | QED | BETTERCABLE | KIMBER-CABLE | MONSTER | RU CONNECTED | XBOX

Marcel_T.

En volgende week deel 2 met o.a. recencies over geluidskwaliteit.
Sony 55A90J | Pioneer SC-LX83 | Pioneer BDP-51FD | PS4pro | Humax 5050c | B&W CDM 9NT | B&W CDM CNT | REL Storm III | Sennheiser HD 650

daxie

Het wordt tijd dat ik mijn duits eens opkuis, wat een inspanning vereist dit zeg...

PeterPan

Waarom zijn alle A/V/ receivers (muv die Harman Kardon misschien) zo ongelofelijk lelijk?
Denon DVD-3930, OPPO BDP-83, PS3, Xbox 360 HD DVD, Popcorn Hour C-200, Pro-Ject Debut III, Humax iHDR-5050c.
DVDO iScan Duo, Panasonic 42PZ80, Epson EH-TW2900, Arcam AVR350, Kef XQ30 :wub:

DA BoSS

#5
Quote from: PeterPan on October 30, 2006, 08:40:02
Waarom zijn alle A/V/ receivers (muv die Harman Kardon misschien) zo ongelofelijk lelijk?

omdat.........ze niet je smaak zijn?
;D
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

PeterPan

De Arcam modellen zijn meer mijn stijl maar die zitten weer in een heel andere prijsklasse.
Qua mogelijkheden spreek Denon me het meest aan. Die DVD spelers vind ik best mooi, daar is groot en 'lomp' juist mooi maar die A/V receivers zijn allemaal :-X
Denon DVD-3930, OPPO BDP-83, PS3, Xbox 360 HD DVD, Popcorn Hour C-200, Pro-Ject Debut III, Humax iHDR-5050c.
DVDO iScan Duo, Panasonic 42PZ80, Epson EH-TW2900, Arcam AVR350, Kef XQ30 :wub:

DA BoSS

beetje off-topic, maar wat vind je van deze?




het kan dus wel mooi wat mij betreft 8)
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

PeterPan

Heel mooi. Wat is wat?
Ik ga denk ik maar eens een nieuw topic starten met tips voor mooie A/V receivers 8)
Denon DVD-3930, OPPO BDP-83, PS3, Xbox 360 HD DVD, Popcorn Hour C-200, Pro-Ject Debut III, Humax iHDR-5050c.
DVDO iScan Duo, Panasonic 42PZ80, Epson EH-TW2900, Arcam AVR350, Kef XQ30 :wub:

DA BoSS

Zijn de nieuwe jongens van Classé (mooi maar duur canadees merk, klik hier )

mvg,

High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Randal

#10
Natuurlijk kan het heel mooi, maar dan is de prijs daar ook naar... 
Voor- en eindversterker moet je van de Classé Delta los aanschaffen, en dan betaal je naar mijn weten rond 11 a 12000 euro voor de goedkoopste combinatie...   8)

We hebben het hier over receivers die voor een breed publiek zijn bestemd, dan hoef je géén (design-)technische hoogstandjes te verwachten. Maar ik moet inderdaad toegeven dat het wel een stuk beter kan...

Wat dat betreft vind ik de Yamaha toch wel redelijk geslaagd, niet al te veel knoppen en ook niet teveel van die afschuwelijke logo's... (hopelijk zijn deze van de Marantz te verwijderen?!  ???)
Maar de Onkyo ziet er echt dramatisch uit, helemaal vol met tekst en heel veel knopjes. Tot zover is het al erg, maar dan krijgen ze het ook nog voor elkaar om ronde, rechthoekige, langwerpige en gebogen knopjes met elkaar te combineren  :P
Daarna mogen ze van mij ook de designers van Denon een schop onder hun achterste geven. Teveel knopjes, en zeker al die knopjes en logo's die ze in het venster hebben gepropt!  :o  (en een klepje dat niet van dezelfde kleur/materiaal is als de rest van het front...)

joostpolletje

en dan betaal je uiteindelijk voor het ontwerp ipv de kwaliteit van de reciever..
KEF | SVS | DENON | SAMSUNG| EPSON | DUNE | QNAP | QED | BETTERCABLE | KIMBER-CABLE | MONSTER | RU CONNECTED | XBOX

GameBelgium

'k Heb zelf ook een Yamaha (RX-V2600) en zeer te spreken over het design: strak, sober en weinig knoppen op het voorpaneel. Maar da's natuurlijk een kwestie van smaak.

Randal

Quote from: GameBelgium on October 31, 2006, 09:10:36
'k Heb zelf ook een Yamaha (RX-V2600) en zeer te spreken over het design: strak, sober en weinig knoppen op het voorpaneel. Maar da's natuurlijk een kwestie van smaak.
Het design van de RX-V1700 is het zelfde als van de RX-V2600, waar ik het over had.
Dus ik ben het wel met je eens...
Oh, wacht even...  Op de RX-V1700 staat één logo minder, dus vind ik deze toch iets mooier (zie onder)  ;)  ;D

Het kan aan mij liggen, maar ik snap niet waarom op elke receiver van die logo's worden geprint.
Als het is om indruk te maken voor de verkoop, gebruik dan een sticker...
Zelfs op het strakke design van bovenstaande Classé Delta kun je ze vinden....     :P


RX-V2600:


RX-V1700:


Marcel_T.

Ze hebben geen keuze, vermelden van de logo's is verplicht door Dolby en Co.
Sony 55A90J | Pioneer SC-LX83 | Pioneer BDP-51FD | PS4pro | Humax 5050c | B&W CDM 9NT | B&W CDM CNT | REL Storm III | Sennheiser HD 650

Randal

Quote from: Marcel_T. on October 31, 2006, 12:09:38
Ze hebben geen keuze, vermelden van de logo's is verplicht door Dolby en Co.
Verplicht, is dat zo?! ::)
Waar heb je dat vandaan, mogen ze dan ook geen stickers plakken?!

Marcel_T.

Pff, waar heb ik dat vandaan? Ik heb zo geen linkje voor je. Heb het ooit eens gelezen, jaren geleden in de begintijd van dvd icm dolby/dts. Maar het zit 'm in de licencie die Dolby en DTS verstrekken, daarom zie je het op elke receiver en dvdspeler. Niet omdat de fabrikanten dat nou zo mooi vinden.
Sony 55A90J | Pioneer SC-LX83 | Pioneer BDP-51FD | PS4pro | Humax 5050c | B&W CDM 9NT | B&W CDM CNT | REL Storm III | Sennheiser HD 650

Randal

Toch lijkt het me sterk, en moet het dan hooguit om één verplichte Dolby logo gaan?
Bij de Harman Kardon zie ik linksboven maar één wit tekentje, waarvan ik zo niet kan uitmaken of het een logo is. Bij Marantz tel ik wel 9 logo's?!

Teejoo

Quote from: Marcel_T. on October 31, 2006, 12:09:38
Ze hebben geen keuze, vermelden van de logo's is verplicht door Dolby en Co.
Op de achterzijde met het copyright verhaal erbij. Maar de bestickering aan de voorzijde is voornamelijk voor marketingdoeleinden geschikt, zodat potentiele kopers meteen kunnen zien wat erin zit. En later natuurlijk de eigenaren kunnen protsen dat ze toch echt wel alles aan boord hebben  ;)

Marcel_T.

Quote from: Randal on October 31, 2006, 12:55:35
Toch lijkt het me sterk, en moet het dan hooguit om één verplichte Dolby logo gaan?
Bij de Harman Kardon zie ik linksboven maar één wit tekentje, waarvan ik zo niet kan uitmaken of het een logo is. Bij Marantz tel ik wel 9 logo's?!

Harman Kardon: zitten op de bovenkant...
Sony 55A90J | Pioneer SC-LX83 | Pioneer BDP-51FD | PS4pro | Humax 5050c | B&W CDM 9NT | B&W CDM CNT | REL Storm III | Sennheiser HD 650

boekhour

Eindresultaat vanavond gepost. Yamaha 1e plek, Onkyo 2e plek. Enfin lees zelf maar.
Anthem MRX 540 /  Parasound HCA 1206 / Dynaudio Compound 4 / Dynaudio Contour s1.4/ Dynaudio S CX / SVS SB13-PLUS / SVS SB13 Ultra / Epson TW8100

Bass

#21
QuoteOnkyo TX-SR674E:

• Videonormwandler: Sehr saubere Wandlung (Upconversion) von FBAS auf S-Video und Komponente, klares, erstaunlich scharfes und rauscharmes Bild. Eine Down-Conversion von Komponente auf S-Videp/FBAS ist nicht möglich.
• Die HDMI-Funktionalitäten aus visueller Sicht: Möglich ist a) reines Switching, wobei der 674 1.080p Signale ebenfalls weiterreicht. Entweder HDMI 576i/p, 720p oder 1.080i/p ist möglich. b) Auch beherrscht der 674 die analog-digitale Videowandlung, die einen sehr guten Eindruck hinterlässt. Bereits aus einem FBAS Signal macht der 674 ein erstaunlich ruhiges und farbechtes HDMI-Bild – man sieht nur an der Detaillierung und an der Gesamtbildschärfe sowie an Farbrauscheffekten, dass es sich hier einmal um ein qualitativ minderwertiges FBAS-Signal handelte. Die Konvertierung von Komponente auf HDMI gelingt qualitativ hervorragend.
• Videoscaler, De-Interlacer, Video-EQ: Der TX-SR674E hat - sensationell für diese Preisklasse - einen De-Interlacer mit an Bord. Dieser ist allerdings verborgen untergebracht: Den Eingang "Video 4" auf der Fernbedienung gedrückt halten und dann den Onkyo einschalten. Dann taucht ein neues OSD auf, in dem man den De-Interlacer aktivieren kann. Das gute Stück weiß auch auf Anhieb mit überragenden Ergebnissen zu begeistern und schlägt Marantz sowie Pioneer. Selbst der RX-V1700 ist nicht allzu weit weg.

In de videotest komt de Onkyo TX-SR674E (die met 699 Euro heel betaalbaar is) er dus zeer goed vanaf. Zowel composite, S-VHS, en component naar HDMI conversie; de-interlacing (kwalitatief net achter de 1099 euro kostende Yamaha RX-V1700 die niet kan scalen) als ook upscaling tot en met 1080p 8) doet hij verbluffend goed.

Bovendien zit er ook nog een 2 voudige HDMI 1080p switch in.

Het lijkt dus wel alsof je de rest van de AV-receiver er gratis bij krijgt als je op zoek bent naar een losse scaler/switch.
Samsung UE55HU7500LXXN | Dune Smart D1 | W7-NAS | Logitech Squeezebox Receiver / Boom / Radio |  Samsung Galaxy S3 Remote | Harmony 895 Remote | Humax iHD-5050c | NAD C372 | Newtronics Speakers (stereo).

boekhour

Quote from: Bass on November  4, 2006, 18:15:44
In de videotest komt de Onkyo TX-SR674E (die met 699 Euro heel betaalbaar is) er dus zeer goed vanaf.

Het lijkt dus wel alsof je de rest van de AV-receiver er gratis bij krijgt als je op zoek bent naar een losse scaler/switch.

Weet niet of die opmerking in goede aarde gaat vallen, aangezien merken als Denon en Marantz en HK in dit segment hier altijd bijzonder goed in de smaak vallen. Onkyo wordt vaak gezien als de mindere broeder, wat volgens mij onjuist is. De test ontkracht dit stigma maar weer eens.
Anthem MRX 540 /  Parasound HCA 1206 / Dynaudio Compound 4 / Dynaudio Contour s1.4/ Dynaudio S CX / SVS SB13-PLUS / SVS SB13 Ultra / Epson TW8100

daxie

Quote from: boekhour on November  4, 2006, 20:34:01
Weet niet of die opmerking in goede aarde gaat vallen, aangezien merken als Denon en Marantz en HK in dit segment hier altijd bijzonder goed in de smaak vallen. Onkyo wordt vaak gezien als de mindere broeder, wat volgens mij onjuist is. De test ontkracht dit stigma maar weer eens.

Qua features en kwaliteit op videogebied mss wel, maar persoonlijk vond ik onkyo in vergelijk met marantz in dezelfde prijsklasse (+- 700 euro) een stuk minder, minder gedetailleerd, minder open,...

Het ging wel over de vorige reeks, niet over de reeks die hier getest is.

Mike Philippens

Ik ben zelf nogal gecharmeerd van die Pioneer VSX-AX4ASi-S (wat een mond vol!) vooral vanwege de iLink. Ik heb nu een oude Sony receiver en een Pioneer 757Ai DVD speler en wil het hele zwikkie vervangen door de 989AVi-S speler en de AX4. Leuk neveneffect is dat ik dan absoluut af ben van die vreselijke kabelsalade, omdat ik voor SACD/DVD Audio de speler analoog aangesloten heb op de receiver (sowieso zijn de decoders in de Pioneer 757 beter dan in mijn Fony receiver). Ook de dikke RGB SCART ben ik af. Alleen een iLink en HDMI tussen speler en receiver en dan 1 touwtje naar de TV (HDMI). Ik wordt er nu al blij van...

Ik vraag me toch 2 dingen af:
* ik heb een digitale kabelbox (Dreambox 500C) en die heeft alleen SCART en s-video. Ik gebruik nu natuurlijk RGB scart. Maar als ik dat door die AX-4 wil laten upscalen/deinterlacen, hoe sluit ik dat dan aan? Want hij heeft alleen s-video/composite/component. Is er een manier om de RGB scart output in die component ingang te krijgen of moet ik toch gewoon s-video gebruiken? Gaat het beeld er ook écht op vooruit?
* Ik ga ervan uit dat aangezien HDMI een digitale interface is, het vwb het beeld geen bal uitmaakt als de speler eerst met zijn connectortje de receiver in gaat en daarna naar de TV? Ik ben altijd bang geweest de receiver als switch te gebruiken vanwege signaalverlies, dus dat doe ik nu ook niet. Maar als de kabelbox ge-upscaled kan worden door de receiver lijkt het me een interessante optie te worden.