Bouwproject: Buizenpre met surround kanalen

Started by ahe, October 27, 2006, 20:52:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ahe

Op dit moment ben ik bezig met een buizenvoorversterker voor mijn audioset, aangezien ik ook nog een paar surround boxen wil sturen denk ik aan twee extra kanalen met wat eenvoudigere techniek (geen buizen) welke alleen hoorbaar zijn bij film enzo. Ik vind dit gewoon leuk voor het effect maar het hoeft geen high-end te zijn zoals bij de front speakers maar moet wel goed zijn, ik gebruik ook geen erg dure speakers voor de achter kanalen. De nadruk ligt bij dit project dus op stereo en multichannel is maar bijzaak, ik laat de sub en center dan ook achterwege hoewel er wel een sub binnenkort in het systeem komt maar dan voor stereogebruik.
Het wordt dus een 4.0 systeem

De lijntrap bestaat uit een Push Pull schakeling met ECC99 welke ook als verschilversterker is geschakeld en voorzien van een stroombron met twee transistoren, aan de uitgang vinden we een Lundahl trafo met een overzet verhouding van 4:1. De schakeling heeft dus geen condensatoren in het signaalpad en een gain van ca 12dB, de uitgangsimpendantie is rond de 180Ohm. Verder wordt er nog een Phonotrap ingebouwd welke gedeeltelijk met buizen en gedeltelijk met opamps is opgebouwd, tegenstrijdig? misschien wel maar het werkt wel.

Zijn er nog meer mensen die met een 4.0 systeem draaien?

Ik ben van mening dat als je een center speaker neemt dat deze van hetzelfde nivo moet zijn als de front speakers, dat betekent een diepte investering welke ik alleen benut bij het film kijken. Muziek DVD's draai ik het liefst in stereo met PCM, dat klinkt gewoon beter. Een ander punt is dat ik geen plaats heb voor een goede center opstelling, hier wordt dus weer een compromis gesloten en dan wordt de toegevoegde waarde verder verminderd en de ruimte onnodig gevuld. Verder staan de frontluidsprekers perfect symmetrisch aan weerzijden van het scherm dus komt het geluid van het center kanaal ook mooi vanuit het midden.

geen center speaker nodig dus :)

subwoofer kanaal gebruik ik ook niet omdat er voor de stereo kanalen genoeg laag moet zijn

Dit verhaal gaat dus over een ongebruikelijke maar uistekend klinkende surroundset welke is geoptimaliseerd voor stereo. Ik ben benieuw naar jullie mening