Set van Hans

Started by chansig, October 27, 2006, 18:49:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Xander32

Sorry, ik was een passende emoticon vergeten:  ;)

Quote from: HuubF on August  3, 2021, 10:46:17
Dat is onzin. Jossie wordt hier algemeen erkend als iemand die er wat vanaf weet. Dus als hij met beperkte middelen een top-set heeft samengesteld is dat voor iedereen interessant.

Maar dan zou ik er wel wat meer over willen weten.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

HuubF

Quote from: Xander32 on August  3, 2021, 10:47:31
Sorry, ik was een passende emoticon vergeten:  ;)

Dan krijg jij er een terug!  :wub:
Roon Rock server, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Atlas Mavros, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Huub de vragen die je stelt zijn voor jouw ws relevant. Voor de weergave en zijn kwaliteit zijn de antwooren dat absoluut niet.

Enige wat je dus handig is om te weten is dat het een bijzonder mooie weergave is. Ik kreeg de uitnodiging met de boodschap: Iets nieuws!!!!!  Meer wist ik niet. Je weet nu al meer dan mij...doe er je voordeel mee.  :D

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

jossie

Omni !

chansig

owowowow...wat een gepruts. Gister bij Jossie een korte wisseling van woorden over afstand tussen speakers en luisterplek. Nee...die van mij is ook op een meter of wat meer. Nou zei Jossie: Lijkt me sterk. Vandaag eens in de BACCH software gekeken. Ja toch 1.24. Even geappt naar Jossie.

Maar nu bleef er bij mij een gevoel van onbehagen knagen. Klopt niet!!!!

Even opnieuw meten..ja hoor 1.80 en 190. Bijna goed. Gelukkig doe ik niet aan gokken. :D

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Ralf67

1,9 m is gewoon 2 meter dus  :D

chansig

Voor al uw klussen bel Chansig.  :D

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

i2Paq

Quote from: chansig on August  4, 2021, 10:02:27
Voor al uw klussen bel Chansig.  :D

Gr. Hans

:D

Ik zou dan wel de kostenberekening uitbesteden  :angel:

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Kwabbernoot

Vanmorgen op bezoek geweest bij Hans om twee akoestische panelen over te nemen. En, nu ik er toch naar toe moest rijden was ik ook wel erg benieuwd naar het BACCH software pakket dat Hans gebruikt. Die interesse was al gewekt op het moment dat Hans de aanschaf deed.

Na een beetje bijpraten onder het genot van een kopje koffie en twee (!) saucijzenbroodjes naar binnen te hebben gewerkt, werd het tijd de beruchte rukbunker op te zoeken.

Ik moet zeggen, het ziet er prima uit. Veel, erg veel demping rondom, een kastje met daarop een mini Mac en een TV/monitor en aan beide kanten een luidsprekerstand met daarop JBL 308 actieve luidsprekers. Eén luisterstoel voor het kastje en dat is het wel zo'n beetje. Qua luidspreker/luisterplek-driehoek een heel behoorlijk gelijke opstelling als ik thuis heb.
Na een korte uitleg van wat het software programma doet (het verwijdert digitaal de crosstalk in het kort) een aantal stukken muziek beluisterd. Eén daarvan mèt maar ook zonder het programma. Tja, wat ervan te zeggen. Eerst maar eens de positieve dingen. Ik was bang dat het allemaal wat onecht zou gaan klinken (denk aan gigantische ruimte met instrumenten naast en achter je en dat soort toestanden) maar daar is absoluut geen rede van. Het maakt de ruimtelijke afbeelding groter dan zonder maar het effect is eigenlijk "best subtiel" te noemen. En dat is een goed ding in mijn beleving. Het is ook niet zo dat instrumenten groter worden weergegeven maar er komt gewoon meer ruimte tussen de instrumenten.

Dan het wat "mindere" deel. Ik heb hier lang over nagedacht in de auto op weg naar huis. Het programma verwijdert digitaal de crosstalk. En dat effect is het best te horen in een goede gedempte akoestiek, zo een als Hans heeft. Maar een goed gedempte akoestiek heeft al relatief weinig last van crosstalk. Uiteraard hoor je met je linker oor wel het directe geluid van de rechter luidspreker, maar eerste reflecties van de rechterspeaker op de linkerwand, worden al heel goed gedempt. Wat het programma dus doet is ervoor zorgen dat wat je hoort in je linkeroor, ook alleen het linker kanaal is. Oftewel, het rechterkanaal wordt op de plaats van je linkeroor gecanceld. En aan de andere kant dus het omgekeerde. Maar het resultaat van deze digitale goochelarij is, in mijn mening, kleiner dan het effect van het goed dempen van de eerder genoemde eerste reflecties.
Ik ben bang dat in een minder goed gedempte kamer het resultaat veel kleiner is. Nu is er ook nog een uitgebreide versie waarbij metingen gedaan worden door microfoontjes in je oren te stoppen. Misschien dat die versie meer effect heeft bij gebruik in gewone huiskamers omdat dan de akoestiek wellicht meegenomen wordt, dat weet ik niet. Maar goed, dan wordt het ook gelijk serieus geld.

Ik zie het dus als volgt. Deze software werkt beter naarmate de ruimte beter gedempt is. Echter, door het betere dempen klinkt de ruimte al erg goed en is de software niet meer direct nodig/gewenst. Oftewel, ik vind het een wat apart product. Van de andere kant kost het niet de wereld (samen met een tweedehands mini Mac kom je uit op ongeveer 12-1300 euro. En voor dat geld ken ik geen apparaat of tweak die meer brengt, buiten een goede akoestiek.

Ga ik het zelf aanschaffen? Van te voren had ik gedacht van wel. Nu denk ik het niet. Ik ben bang dat het effect in mijn luistersituatie (veel) kleiner gaat zijn dan wat ik nu gehoord heb bij Hans.

Het was wel lachen om te zien dat een set met een totaal prijs van ongeveer de tweedehandsprijs van mijn voorversterker zo ontzettend goed kan klinken. Een bron en twee goede maar goedkope actieve luidsprekers en gaan. Prachtig. Een mooie set met een interessant software pakket.

Mocht er iemand zijn die de uitgebreide versie heeft (dus die met de metingen in de oren) dan zou ik die ook graag eens komen beluisteren.

Groeten...

chansig

Het was in ieder geval weer leuk om je te zien. Was al even geleden. En je hebt behoorlijk nagedacht zoals ik het lees. Pfff....autorijden moet ook wel gewoon leuk blijven. Leuk je weer gezien en gesproken te hebben. Tot een volgende keer dan maar weer.

Als jij iemand weet te vinden met een uitgebreidere versie van de BACCH laat het me dan weten.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DofN

#10485
Quote from: Kwabbernoot on August  7, 2021, 17:28:10
Vanmorgen op bezoek geweest bij Hans om twee akoestische panelen over te nemen. En, nu ik er toch naar toe moest rijden was ik ook wel erg benieuwd naar het BACCH software pakket dat Hans gebruikt. Die interesse was al gewekt op het moment dat Hans de aanschaf deed.

Na een beetje bijpraten onder het genot van een kopje koffie en twee (!) saucijzenbroodjes naar binnen te hebben gewerkt, werd het tijd de beruchte rukbunker op te zoeken.

Ik moet zeggen, het ziet er prima uit. Veel, erg veel demping rondom, een kastje met daarop een mini Mac en een TV/monitor en aan beide kanten een luidsprekerstand met daarop JBL 308 actieve luidsprekers. Eén luisterstoel voor het kastje en dat is het wel zo'n beetje. Qua luidspreker/luisterplek-driehoek een heel behoorlijk gelijke opstelling als ik thuis heb.
Na een korte uitleg van wat het software programma doet (het verwijdert digitaal de crosstalk in het kort) een aantal stukken muziek beluisterd. Eén daarvan mèt maar ook zonder het programma. Tja, wat ervan te zeggen. Eerst maar eens de positieve dingen. Ik was bang dat het allemaal wat onecht zou gaan klinken (denk aan gigantische ruimte met instrumenten naast en achter je en dat soort toestanden) maar daar is absoluut geen rede van. Het maakt de ruimtelijke afbeelding groter dan zonder maar het effect is eigenlijk "best subtiel" te noemen. En dat is een goed ding in mijn beleving. Het is ook niet zo dat instrumenten groter worden weergegeven maar er komt gewoon meer ruimte tussen de instrumenten.

Dan het wat "mindere" deel. Ik heb hier lang over nagedacht in de auto op weg naar huis. Het programma verwijdert digitaal de crosstalk. En dat effect is het best te horen in een goede gedempte akoestiek, zo een als Hans heeft. Maar een goed gedempte akoestiek heeft al relatief weinig last van crosstalk. Uiteraard hoor je met je linker oor wel het directe geluid van de rechter luidspreker, maar eerste reflecties van de rechterspeaker op de linkerwand, worden al heel goed gedempt. Wat het programma dus doet is ervoor zorgen dat wat je hoort in je linkeroor, ook alleen het linker kanaal is. Oftewel, het rechterkanaal wordt op de plaats van je linkeroor gecanceld. En aan de andere kant dus het omgekeerde. Maar het resultaat van deze digitale goochelarij is, in mijn mening, kleiner dan het effect van het goed dempen van de eerder genoemde eerste reflecties.
Ik ben bang dat in een minder goed gedempte kamer het resultaat veel kleiner is. Nu is er ook nog een uitgebreide versie waarbij metingen gedaan worden door microfoontjes in je oren te stoppen. Misschien dat die versie meer effect heeft bij gebruik in gewone huiskamers omdat dan de akoestiek wellicht meegenomen wordt, dat weet ik niet. Maar goed, dan wordt het ook gelijk serieus geld.

Ik zie het dus als volgt. Deze software werkt beter naarmate de ruimte beter gedempt is. Echter, door het betere dempen klinkt de ruimte al erg goed en is de software niet meer direct nodig/gewenst. Oftewel, ik vind het een wat apart product. Van de andere kant kost het niet de wereld (samen met een tweedehands mini Mac kom je uit op ongeveer 12-1300 euro. En voor dat geld ken ik geen apparaat of tweak die meer brengt, buiten een goede akoestiek.

Ga ik het zelf aanschaffen? Van te voren had ik gedacht van wel. Nu denk ik het niet. Ik ben bang dat het effect in mijn luistersituatie (veel) kleiner gaat zijn dan wat ik nu gehoord heb bij Hans.

Het was wel lachen om te zien dat een set met een totaal prijs van ongeveer de tweedehandsprijs van mijn voorversterker zo ontzettend goed kan klinken. Een bron en twee goede maar goedkope actieve luidsprekers en gaan. Prachtig. Een mooie set met een interessant software pakket.

Mocht er iemand zijn die de uitgebreide versie heeft (dus die met de metingen in de oren) dan zou ik die ook graag eens komen beluisteren.

Groeten...

Mijn idee is dat met de eenvoudige versie van Bacch niet zozeer de kamerakoestiek belangrijk is, maar of de situatie Links ongeveer gelijk is aan de Rechts (dus hoe evenwijdig de setup staat). Misschien dat de uitgebreidere versie hier beter mee omgaat. Bovendien is het bij sommige muziek goed hoorbaar en een verbetering, bij andere nummers hoorde ik praktisch geen verschil en bij weer andere vond ik zonder Bacch zelfs beter. Voor mij reden om het even te laten rusten.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Kwabbernoot

Quote from: chansig on August  7, 2021, 17:49:26
Het was in ieder geval weer leuk om je te zien. Was al even geleden. En je hebt behoorlijk nagedacht zoals ik het lees. Pfff....autorijden moet ook wel gewoon leuk blijven. Leuk je weer gezien en gesproken te hebben. Tot een volgende keer dan maar weer.

Als jij iemand weet te vinden met een uitgebreidere versie van de BACCH laat het me dan weten.

Gr. Hans

Alleen autorijden is nooit leuk. Dat maak je doable door muziek en, indien mogelijk, nadenken.

Yep, ik vond het ook leuk je weer eens te zien/spreken.  :D

Quote from: DofN on August  7, 2021, 17:57:56
Mijn idee is dat met de eenvoudige versie van Bacch niet zozeer de kamerakoestiek belangrijk is, maar of de situatie Links ongeveer gelijk is aan de Rechts (dus hoe evenwijdig de setup staat). Misschien dat de uitgebreidere versie hier beter mee omgaat. Bovendien is het bij sommige muziek goed hoorbaar en een verbetering, bij andere nummers hoorde ik praktisch geen verschil en bij weer andere vond ik zonder Bacch zelfs beter. Voor mij reden om het even te laten rusten.



Ik heb mij niet heel erg ingelezen in de achtergronden van de techniek. Dit is een beetje mijn idee achter het verhaal. Ik heb van Hans begrepen dat alleen de afstand tussen de tweeters en de afstand tweeter/oor ingegeven kunnen worden. Dat zijn dan ook de enige parameters waar hij mee kan gaan rekenen. Dus geen afstand tot de muur en dergelijke. Dan ga ik er vanuit dat dit systeem beter gaat werken in een goed gedempte ruimte. Maar links en rechts gelijk, kan natuurlijk ook nooit kwaad.

We hebben eigenlijk alleen Herman van Veen uitgebreid in beide versies beluisterd en hij kreeg in mijn oren vreemd genoeg een wat zwaardere stem maar ach, dat was ook niet storend ofzo. De rest kan ik alleen vergelijken met zoals het bij mij klinkt en dan vond ik dat het bij Hans wat verder van mij afstond. Bv Fever Ray speelde zich voor mij af terwijl dat bij mij thuis dwars door mijn hoofd gaat (enkele effecten). Wat mij ook opviel was dat het geluid losser van de speakers komt. Thuis hoor ik nog wel eens instrumenten aan de speaker geplakt (bv voorbeeld het begin van het Sinatra nummer). Dat was bij Hans minder duidelijk.

Maar goed. Het was interessant en leerzaam en ik heb weer een beetje inspiratie opgedaan om weer verder te borduren met mijn eigen set.

Nog even de beluisterde nummertjes:

Calexico - Crystal Frontier van het live album Spiritosa
Cowboy Junkies - 200 more miles van The Trinity Sessions
Frank Sinatra - Oh, you crazy moon van Moonlight Sinatra
Janos Starker - Kol Nidrei (Bruch) op Mercury Living Precense
Fever Ray - Seven van het album Fever Ray
Kate Bush - Prelude en Prologue van Aerial (2018 remaster)
Herman van Veen - Fiets van In Vogelvlucht

Allemaal via Spotify.

Groeten...

chansig

Oeps Spotify ????

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Kwabbernoot


DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

chansig

Kan nooit goed zijn.  :D

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Wat ik overigens heb begrepen is dat het dempgebeuren juist een goede invloed op de software of andersom. Op de weergave dan maar.

Nu is mijn ervaring dat wanneer de BACCH gebypased wordt de stemmen juist wat dikker/voller gaan klinken. Nu heeft Kwabber beter zitten luisteren dan ik gister. Ik zou vandaag eens een poging kunnen wagen of ik dan ook waarneem wat wat Kwabber hoorde.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DofN

Quote from: chansig on August  8, 2021, 08:44:29
Wat ik overigens heb begrepen is dat het dempgebeuren juist een goede invloed op de software of andersom. Op de weergave dan maar.



Ok! Kan ik me iets bij voorstellen, zeker als hij de crosstalk van reflecties ook moet weghalen. Tamelijk complex. En heb je weleens iets opgevangen over de symmetrie van de ruimte? Ik vond het bij Koen opvallend dat zijn a-symmetrische opstelling niet bijdroeg aan het BACCH effect. Maar misschien was er geen relatie.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

chansig

Nee, het dempen en het dicht op de speakers zitten. De ontwikkelaar had ook wel waardering voor de simpelheid van mijn set, mac en speakers. Tussen neus en lippen door hoorde ik (of wilde ik horen) daarin de boodschap: Het hoeft ook zeker niet duur of via een superdac etc. Zijn eigen produkten kosten overigens een behoorlijke duit. :D

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Quote from: chansig on August  8, 2021, 08:44:29
Wat ik overigens heb begrepen is dat het dempgebeuren juist een goede invloed op de software of andersom. Op de weergave dan maar.

Nu is mijn ervaring dat wanneer de BACCH gebypased wordt de stemmen juist wat dikker/voller gaan klinken. Nu heeft Kwabber beter zitten luisteren dan ik gister. Ik zou vandaag eens een poging kunnen wagen of ik dan ook waarneem wat wat Kwabber hoorde.

Gr. Hans

Nope...poging gewaagd niet gelukt om te horen wat Kwabber hoorde.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DofN

Nou Kwabber, ben je weer uitgepraat.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

chansig

Heb ook niet heeeeeel erg mijn best gedaan. Kwabber wel.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Kwabbernoot

Quote from: chansig on August  8, 2021, 08:44:29
Wat ik overigens heb begrepen is dat het dempgebeuren juist een goede invloed op de software of andersom. Op de weergave dan maar.

Nu is mijn ervaring dat wanneer de BACCH gebypased wordt de stemmen juist wat dikker/voller gaan klinken. Nu heeft Kwabber beter zitten luisteren dan ik gister. Ik zou vandaag eens een poging kunnen wagen of ik dan ook waarneem wat wat Kwabber hoorde.

Gr. Hans

Herman werd mét iets scherper afgebeeld in mijn beleving maar zijn stem kreeg ook iets meer body.

Quote from: DofN on August  8, 2021, 15:25:43
Nou Kwabber, ben je weer uitgepraat.

Yep. Het is wat...  :-X

Quote from: chansig on August  8, 2021, 15:29:38
Heb ook niet heeeeeel erg mijn best gedaan. Kwabber wel.

Gr. Hans

Neuh, dat valt best mee. Het viel mij op en bij het opnieuw beluisteren (toen deed ik inderdaad iets meer mijn best) hoorde ik het weer. Kan ook zomaar tussen mijn oren zitten. Op zich lijkt het mij ook wel prettig als daar ook inderdaad wat blijkt te zitten. :P

Groeten...

Kwabbernoot

Quote from: DofN on August  8, 2021, 09:04:51
Ok! Kan ik me iets bij voorstellen, zeker als hij de crosstalk van reflecties ook moet weghalen. Tamelijk complex. En heb je weleens iets opgevangen over de symmetrie van de ruimte? Ik vond het bij Koen opvallend dat zijn a-symmetrische opstelling niet bijdroeg aan het BACCH effect. Maar misschien was er geen relatie.

Dat doet BACCH niet, tenminste niet in de versie van Hans. Er wordt tenslotte niets gemeten en ook de afmetingen van de kamer en dergelijke worden niet ingevoerd. In de duurdere versie (BACCH4Mac Audiophile à $4.980,-) zal hij dat waarschijnlijk wel meenemen, schat ik.

Groeten...

chansig

 :D

Tsja..het brein is een gekke wereld. Zou zo graag willen dat ik daar iets meer van begreep. Het naar links trekken van het beeld lijkt bv ook verleden tijd. Geen idee waarom ????

Voor de rest blijft het aangenaam klinken. Ondanks dat er 2 panelen vertrokken zijn.

Gr. Hans

Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.