Set van Hans

Started by chansig, October 27, 2006, 18:49:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

chansig

 :D :D :D :D

Mooi verhaal Jossie. Vandaar dat BK aangaf dat er niets aan de hand is.... :D

Zal er vanaf blijven. Fijn dat hij nagekeken is.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DofN

Quote from: Ralf67 on April 14, 2019, 16:00:41
Ik heb wel eens getest met monitorluidsprkers elk op een subwoofer.

Dit komt het afstraalgedrag van deze monitor zeker niet ten goede.

Zo zijn ze immers ook niet ontworpen.

Maar proberen en je weet (meet) het .

Dat kan toch prima? Ik heb begrepen dat ze zich dan als 1 front gedragen. Net als je subs stacken direct naast je luidsprekers.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Staaled

#8128
Quote from: doorofnight on April 16, 2019, 08:15:06
Dat kan toch prima? Ik heb begrepen dat ze zich dan als 1 front gedragen. Net als je subs stacken direct naast je luidsprekers.

Het kan idd en ik heb het zo staan.
Weliswaar met crossover en de fronts zijn ook niet fullrange.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Tabcam

Quote from: doorofnight on April 16, 2019, 08:15:06
Dat kan toch prima? Ik heb begrepen dat ze zich dan als 1 front gedragen. Net als je subs stacken direct naast je luidsprekers.

Hangt af van de sub, het volume waarop je speelt en in welke mate de kast gaat trillen. Voor films verwacht ik wel problemen, bij muziek vooral met house, EDM, orgelmuziek en het einde van grote orkestrale werken.

Als je wilt dat ze gelijkmatig gedragen kan je ze ook vlak naast/achter elkaar zetten. Met met cross over van 80 Hz zal je minder problemen hebben dan een cross over van 120 Hz. In dat laatste geval is dichtbij elkaar beter. Een "kruk" waarop de monitor en waaronder de sub staat kan dan helpen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

op eigen verzoek verwijderd.

Wat voor problemen verwacht jij dan?

Tabcam

Doppler effecten en/of puntbronverschuivingen bij harde heftige bas.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

HuubF

Om maar niet te spreken over de Heider-Strauss mitigatie van tonen rond 100 Herz!
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

op eigen verzoek verwijderd.

Quote from: TabCam on April 16, 2019, 19:47:55
Doppler effecten en/of puntbronverschuivingen bij harde heftige bas.

Hoe kan laag een puntbron zijn, dit straalt zo goed als rond af?

Ik ben ook wel benieuwd wanneer je het Dopplereffect gaat horen, volgens mij moet er dan een hele hoop staan te wiebelen..?

op eigen verzoek verwijderd.

Quote from: HuubF on April 16, 2019, 19:53:36
Om maar niet te spreken over de Heider-Strauss mitigatie van tonen rond 100 Herz!

Leuk?

Houd het maar bij het wisselen van snoertjes.

:P

chansig

Huub mag best even zijn gram halen....hij zit in een positieve energieflowstroompasaat.

Versterker is weer op weg naar de rukbunker. Dus de sub kan weer in de verkoop. Nu dus met een nagekeken versterker.  :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Quote from: Baardmannetje on April 16, 2019, 20:10:02
Leuk?

Houd het maar bij het wisselen van snoertjes.

:P

Zelf vind ik het eigenlijk best leuk.

Morgen ga ik mogelijk genieten van een set up met radicale roomcorrectie. Met superkabeltjes. I'll beat them all!  8)
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

scrutinizer

Quote from: HuubF on April 16, 2019, 20:29:05
Zelf vind ik het eigenlijk best leuk.

Morgen ga ik mogelijk genieten van een set up met radicale roomcorrectie. Met superkabeltjes. I'll beat them all!  8)

Never a dull moment.....
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

DofN

Quote from: Baardmannetje on April 16, 2019, 20:08:03
Hoe kan laag een puntbron zijn, dit straalt zo goed als rond af?

Ik ben ook wel benieuwd wanneer je het Dopplereffect gaat horen, volgens mij moet er dan een hele hoop staan te wiebelen..?

Ja, ben ook benieuwd naar de uitleg.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Tabcam

Het laag onder 80 Hz is geen puntbron. Maar het ging niet over dat laag als puntbron, het gaat over het bewegen van de luidspreker door het laag van de subwoofer. In het ideale geval is alles boven 80 Hz een puntbron. Met een bewegende subwoofer, wat bij voldoende volume waarschijnlijk is, zal de daarbovenstaande en dus gekoppelde luidspreker meebewegen en vervorming veroorzaken.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

chansig

Zijn vast wel audiofiele ontkoppelaars voor te kopen.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Tabcam

Je kan alleen ontkoppelen met iets als een krukje o.i.d. en nooit als ze op elkaar staan. Als ze op elkaar staan kan je alleen dempen (vervorming vervormen) of meer koppelen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Staaled

#8142
Quote from: TabCam on April 17, 2019, 07:51:31
Het laag onder 80 Hz is geen puntbron. Maar het ging niet over dat laag als puntbron, het gaat over het bewegen van de luidspreker door het laag van de subwoofer. In het ideale geval is alles boven 80 Hz een puntbron. Met een bewegende subwoofer, wat bij voldoende volume waarschijnlijk is, zal de daarbovenstaande en dus gekoppelde luidspreker meebewegen en vervorming veroorzaken.
Het kan.

Dit kan echter bijvoorbeeld ook optreden bij vloerstaanders, waar de laagunit de kast pusht, of zelfs bij een losse sub die alle objecten in de ruimte
van zijn aanwezigheid op de hoogte brengt.

Je hoort het terug in plaatsing en ruimtelijkheid.

Ik heb er iig , en ik speel regelmatig luid, geen last van.
Sat en sub rond de 120 kg.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Timvg

Even een correctie: Een subwoofer is nog altijd een puntbron - De directionaliteit hangt af van de grote van de conus ten opzichte van de frequentie. In bijna alle gevallen zijn subs hierdoor omnidirectionele weergevers. Afstraling en type weergever zijn twee verschillende zaken. Dit even terzijde.

Timvg

#8144
Persoonlijk nog nooit meegemaakt dat een luidspreker meer of minder gaat vervormen omdat er een sub onder staat. Die golven zijn zó lang dat als er invloed zou zijn, dat niks uitmaakt of die speaker er nu op of naast staat. Storing door kistresonanties dan? Aangezien deze over 't algemeen ver buiten het werkingsgebied van een sub vallen, lijkt me dit ook uitgesloten.

Diffractie en potentieel storende dichte reflecties lijken me grotere kandidaten om het geluid te beïnvloeden. Al valt dat allemaal meestal wel mee in praktijk.

Zet subs waar ze het beste klinken (meten). Da's soms, maar niet altijd onder de speakers.





eddy135

WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

MAW

Quote from: Timvg on April 17, 2019, 15:18:54
Even een correctie: Een subwoofer is nog altijd een puntbron - De directionaliteit hangt af van de grote van de conus ten opzichte van de frequentie. In bijna alle gevallen zijn subs hierdoor omnidirectionele weergevers. Afstraling en type weergever zijn twee verschillende zaken. Dit even terzijde.
Inderdaad!
Gr. Martijn

Tabcam

Quote from: Timvg on April 17, 2019, 15:18:54
Even een correctie: Een subwoofer is nog altijd een puntbron - De directionaliteit hangt af van de grote van de conus ten opzichte van de frequentie. In bijna alle gevallen zijn subs hierdoor omnidirectionele weergevers. Afstraling en type weergever zijn twee verschillende zaken. Dit even terzijde.

Soms heb je wel een subwoofer als puntbron, het hangt van je setup af. In dit geval niet, we hadden het over twee luidsprekers op twee subwoofers. Die 2 subwoofers zijn tesamen zijn zeker geen puntbron en indien goed ingeregeld hoor je dat niet.

De opstelling kan vermoedelijk verbeterd worden. In praktisch haalbare opstellingen uit het onderzoek van Todd Welti zijn meer dan vier subs niet nodig. Met twee subs is het handig om ze tegenover elkaar halverwege de muren te zetten. Elke ruimte is echter anders.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Timvg

Quote from: TabCam on April 18, 2019, 07:25:43
Soms heb je wel een subwoofer als puntbron, het hangt van je setup af. In dit geval niet, we hadden het over twee luidsprekers op twee subwoofers. Die 2 subwoofers zijn tesamen zijn zeker geen puntbron en indien goed ingeregeld hoor je dat niet.

De opstelling kan vermoedelijk verbeterd worden. In praktisch haalbare opstellingen uit het onderzoek van Todd Welti zijn meer dan vier subs niet nodig. Met twee subs is het handig om ze tegenover elkaar halverwege de muren te zetten. Elke ruimte is echter anders.
Dat zijn technisch nog altijd twee afzonderlijke puntbronnen. De plaatsing verandert hier niets aan. Natuurlijk gaan ze zich zo niet gedragen, maar dat ligt louter aan de ruimte alsook de mogelijke afstand tussen de twee subs (bekeken in 2pi). Het onderzoek van Welti en Devantier is inderdaad aangeraden leesvoer. Let wel dat dit slaat op perfect rechthoekige kamers, ben nu geen 100% zeker hoe dit bij Hans zit, resultaten kunnen dus afwijken.

Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk


Tabcam

Quote from: Timvg on April 18, 2019, 07:44:41
Dat zijn technisch nog altijd twee afzonderlijke puntbronnen. De plaatsing verandert hier niets aan. Natuurlijk gaan ze zich zo niet gedragen, maar dat ligt louter aan de ruimte alsook de mogelijke afstand tussen de twee subs (bekeken in 2pi). Het onderzoek van Welti en Devantier is inderdaad aangeraden leesvoer. Let wel dat dit slaat op perfect rechthoekige kamers, ben nu geen 100% zeker hoe dit bij Hans zit, resultaten kunnen dus afwijken.

Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk

Een 24 speaker line array zijn technisch gezien 24 puntbronnen? Een driewegsysteem dus drie puntbronnen? Een d'Appolito MTM opstelling lijkt op een puntbron maar is het niet.

Elke ruimte is anders, vandaar dat er niet één luidspreker en één opstelling is die overal werkt.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i