Set van Hans

Started by chansig, October 27, 2006, 18:49:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

op eigen verzoek verwijderd.

Quote from: Tjeb on April 25, 2018, 22:30:00
Grappig dat je weg van je gezin in een voor mij claustrofobisch aandoende ruimte van muziek moet genieten...
Als ik dit allemaal moest gaan uitvoeren om nog te kunnen genieten van een stukkie muziek dan stopte ik alla minuut met deze hobby....

Luister jij, als je er echt eens voor gaat zitten, dan met de hele familie?

Ik niet hoor, wil dan ook helemaal niet gestoord worden: wegwezen! En voor de familiale vreugdedansjes staat er een hartstikke gemakkelijk bluetooth geval in de woonkamer.

op eigen verzoek verwijderd.

Wat ik wel grappig vind eigenlijk, je ziet de scheiding nu duidelijk van de echte weergavefetishist en die van de jongetjes die eigenlijk op apparaatjes geilen maar verder eigenlijk niet opzoek zijn naar écht goede weergave.

Het scheidt zogezegd de jongetjes van de kerels.

O0

HuubF

Quote from: Baardmannetje on April 26, 2018, 09:39:01
Wat ik wel grappig vind eigenlijk, je ziet de scheiding nu duidelijk van de echte weergavefetishist en die van de jongetjes die eigenlijk op apparaatjes geilen maar verder eigenlijk niet opzoek zijn naar écht goede weergave.

Het scheidt zogezegd de jongetjes van de kerels.

O0

Erg zwartwit, jongeman. Maar dat weet je zelf ook wel.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

op eigen verzoek verwijderd.

Tuurlijk. Maar ergens ook wel waar, en dat weet jij ook wel.

:laugh:

addesmo

#6629
Quote from: Baardmannetje on April 26, 2018, 09:39:01
Wat ik wel grappig vind eigenlijk, je ziet de scheiding nu duidelijk van de echte weergavefetishist en die van de jongetjes die eigenlijk op apparaatjes geilen maar verder eigenlijk niet opzoek zijn naar écht goede weergave.

Het scheidt zogezegd de jongetjes van de kerels.

O0

Totale flauwekul. En dan dat denigrerende woord"jongetjes"
Weet niet hoe oud je bent, maar ik heb na 50 jaar audio hobby een voor mij meesterlijk geluid door een fijne match van apparaten en kabels!

op eigen verzoek verwijderd.

Ah, de eerste lange tenen!

:clapping:

addesmo


HuubF

Quote from: Baardmannetje on April 26, 2018, 10:15:22
Tuurlijk. Maar ergens ook wel waar, en dat weet jij ook wel.

:laugh:

Ik ben bang voor je dat de waarheid ergens in het midden ligt. Dus de mannetjes die al te strak in hun eigen waarheidje zitten kunnen sowieso geen gelijk hebben.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

op eigen verzoek verwijderd.

Quote from: addesmo on April 26, 2018, 10:20:32
Weer fout

Je had je post aangepast...

Is het relevant hoe oud ik ben? Lijkt mij niet. Dat jij voor jezelf een meesterlijk geluid hebt zege mij echt helemaal niets.

Heb je metingen?

En oja, weer fout?

op eigen verzoek verwijderd.

Quote from: HuubF on April 26, 2018, 10:23:16
Ik ben bang voor je dat de waarheid ergens in het midden ligt. Dus de mannetjes die al te strak in hun eigen waarheidje zitten kunnen sowieso geen gelijk hebben.

Er zijn niet meerdere waarheden, hou op hoor.

HuubF

Quote from: Baardmannetje on April 26, 2018, 10:25:31
Er zijn niet meerdere waarheden, hou op hoor.

Mwah, om te beginnen hoort niet iedereen hetzelfde. Zonder in te gaan op de vraag of er Gouden en Loden oortjes bestaan, is dat wel een feit. Dat maakt het wel wat lastiger.

Maar mijn bescheiden mening is toch wel dat het erg wereldvreemd is om je helemaal in een hoekje van één der hoofd-variabelen (akoestiek, apparatuur, voodoo, mens) te begeven. Althans, dat mag je wel doen als je anderen er maar niet (te veel) mee lastigvalt. :)

Je kunt maar beter de blik een beetje openhouden. Dat is veel leuker want dan hoef je je ook niet te verschansen op een plek waar niemand anders wil (en kan) komen. Ik vind het bijvoorbeeld veel gezelliger om met z'n 2-tjes muziek te luisteren. Met een wijntje, dan lijkt de akoestiek ook behoorlijk veel beter.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Jumping Jack

Ik vind het er wel gezellig uitzien eigenlijk. Dat is net het grote voordeel van een aparte ruimte, kun je helemaal los gaan.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Staaled

#6637
Quote from: HuubF on April 26, 2018, 11:03:55
Mwah, om te beginnen hoort niet iedereen hetzelfde. Zonder in te gaan op de vraag of er Gouden en Loden oortjes bestaan, is dat wel een feit. Dat maakt het wel wat lastiger.

Maar mijn bescheiden mening is toch wel dat het erg wereldvreemd is om je helemaal in een hoekje van één der hoofd-variabelen (akoestiek, apparatuur, voodoo, mens) te begeven. Althans, dat mag je wel doen als je anderen er maar niet (te veel) mee lastigvalt. :)

Je kunt maar beter de blik een beetje openhouden. Dat is veel leuker want dan hoef je je ook niet te verschansen op een plek waar niemand anders wil (en kan) komen. Ik vind het bijvoorbeeld veel gezelliger om met z'n 2-tjes muziek te luisteren. Met een wijntje, dan lijkt de akoestiek ook behoorlijk veel beter.

Ik vind dat een ,hardnekkige, mythe. :)

Tenzij er schade of natuurlijke afwijkingen in zitten horen we per persoon echt niet verschillend.
Jij verwart (de stem van  ;)) je vriendin toch ook niet plots met de buurvrouw ? :D

Pas als het om reproductie gaat slaat men verschillende wegen in.
Subjectiviteit tgv een opgedaan referentiekader of uit 'vrije' wil.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Sirius666

Quote from: Staaled on April 26, 2018, 12:52:16
Ik vind dat een ,hardnekkige, mythe. :)

Tenzij er schade of natuurlijke afwijkingen in zitten horen we per persoon echt niet verschillend.
Jij verwart (de stem van  ;)) je vriendin toch ook niet plots met de buurvrouw ? :D

Pas als het om reproductie gaat slaat men verschillende wegen in.
Subjectiviteit tgv een opgedaan referentiekader of uit 'vrije' wil.

Die informatie gaat idd bij iedereen de oortjes in. Hoe deze info wordt verwerkt is natuurlijk niet bij een ieder gelijk. 

Roksan

Geweldig Hans hoe je bezig bent. Ik zou zelf ook best zo'n ruimte willen hebben
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

op eigen verzoek verwijderd.

Quote from: HuubF on April 26, 2018, 11:03:55
Mwah, om te beginnen hoort niet iedereen hetzelfde. Zonder in te gaan op de vraag of er Gouden en Loden oortjes bestaan, is dat wel een feit. Dat maakt het wel wat lastiger.

Maar mijn bescheiden mening is toch wel dat het erg wereldvreemd is om je helemaal in een hoekje van één der hoofd-variabelen (akoestiek, apparatuur, voodoo, mens) te begeven. Althans, dat mag je wel doen als je anderen er maar niet (te veel) mee lastigvalt. :)

Je kunt maar beter de blik een beetje openhouden. Dat is veel leuker want dan hoef je je ook niet te verschansen op een plek waar niemand anders wil (en kan) komen. Ik vind het bijvoorbeeld veel gezelliger om met z'n 2-tjes muziek te luisteren. Met een wijntje, dan lijkt de akoestiek ook behoorlijk veel beter.

Feit blijft dat een viool voor de meeste mensen wel herkenbaar is. Of denk jij van niet? En gouden oortjes zijn te trainen. Zo is het bijvoorbeeld best mogelijke om staande golven op het gehoor te filteren. De vraag is dan natuurlijk, waarom zou je dat willen..?

Ik concentreer mij liever op de echte waterbron in plaats van de Fata Morgana.

Dat jij liever met anderen luistert is precies wat er verschild met bijvoorbeeld Hans of mij. Ik wil me kunnen concentreren op de muziek als ik écht muziek luister. Voor de gezellig staat er een hartstikke gezellig muziekding in de huiskamer. Kunnen we te gek op dansen!


INIURIA

Quote from: Baardmannetje on April 26, 2018, 13:51:44
Feit blijft dat een viool voor de meeste mensen wel herkenbaar is. Of denk jij van niet? En gouden oortjes zijn te trainen. Zo is het bijvoorbeeld best mogelijke om staande golven op het gehoor te filteren. De vraag is dan natuurlijk, waarom zou je dat willen..?

Ik concentreer mij liever op de echte waterbron in plaats van de Fata Morgana.

Dat jij liever met anderen luistert is precies wat er verschild met bijvoorbeeld Hans of mij. Ik wil me kunnen concentreren op de muziek als ik écht muziek luister. Voor de gezellig staat er een hartstikke gezellig muziekding in de huiskamer. Kunnen we te gek op dansen!

Zolang jij niet weet hoe het oorspronkelijke instrument klonk bij de opname, weet jij ook niet of je naar een natuurgetrouwe mix luistert. Elke viool klinkt anders en niet in de laatste plaats door diegene die hem bespeelt. Daarnaast kan ik met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zeggen dat elke opname beïnvloed wordt door diegene die hem afmixt icm de artiest. De opname is zoveel als mogelijk natuurgetrouw, hetgeen dat op de geluidsdrager komt gelukkig vrijwel nooit. Kortom, gouden oortjes of niet...ieder zijn eigen 'waarheid'. Daar verandert een meting helemaal niks aan.

Markus2

Quote from: Sirius666 on April 26, 2018, 13:24:58
Die informatie gaat idd bij iedereen de oortjes in. Hoe deze info wordt verwerkt is natuurlijk niet bij een ieder gelijk.

Het emotionele aspect ter zijde; Er zijn onderzoeken gedaan naar wat luisteraars, in de mix, als meest prettige of beste weergave ervaren. Daaruit blijkt tot dusver, dat de meest neutrale weergever door (ik meen) een ieder in die test als favoriet bestempeld wordt.
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

Markus2

Quote from: INIURIA on April 26, 2018, 14:11:47
Zolang jij niet weet hoe het oorspronkelijke instrument klonk bij de opname, weet jij ook niet of je naar een natuurgetrouwe mix luistert. Elke viool klinkt anders en niet in de laatste plaats door diegene die hem bespeelt. Daarnaast kan ik met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zeggen dat elke opname beïnvloed wordt door diegene die hem afmixt icm de artiest. De opname is zoveel als mogelijk natuurgetrouw, hetgeen dat op de geluidsdrager komt gelukkig vrijwel nooit. Kortom, gouden oortjes of niet...ieder zijn eigen 'waarheid'. Daar verandert een meting helemaal niks aan.

Maar dat staat toch los van de wens om hetgeen te willen horen wat er op het medium is vastgelegd?
Daar is invloed op uit te oefenen, wat de soundengineer uitspookt, niet.
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

op eigen verzoek verwijderd.

Quote from: INIURIA on April 26, 2018, 14:11:47
Daar verandert een meting helemaal niks aan.

Een meting veranderd inderdaad niets.

Maar een viool klinkt meestal gewoon als een viool. Echt.

Markus2

Quote from: Staaled on April 26, 2018, 12:52:16
Tenzij er schade of natuurlijke afwijkingen in zitten horen we per persoon echt niet verschillend.
Dat maakt nog steeds niet uit. De viool blijft tenslotte diezelfde viool. Met beschadiging weliswaar anders waargenomen t.o.v. iemand zonder, maar de referentie blijft ongewijzigd.
;)
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

HuubF

#6646
Quote from: Staaled on April 26, 2018, 12:52:16
Ik vind dat een ,hardnekkige, mythe. :)

Tenzij er schade of natuurlijke afwijkingen in zitten horen we per persoon echt niet verschillend.
Jij verwart (de stem van  ;)) je vriendin toch ook niet plots met de buurvrouw ? :D

Pas als het om reproductie gaat slaat men verschillende wegen in.
Subjectiviteit tgv een opgedaan referentiekader of uit 'vrije' wil.

Mijn vriendin vindt dat ik al 13 jaar naar hetzelfde geluid luister. Terwijl ik in die tijd minstens 100 verschillense set-samenstellingen heb gehad. Als ik een Mooie Dac laat horen aan de Akoestico's dan horen ze de kwaliteit er niet van af.

Neen, het is echt zo dat de één wel dingen hoort en de ander niet. Dat verklaart ook het fanatisme in beide groepen:

De Akoestico's vinden het stom als je je tijd besteedt aan zoiets banaals als een beter eindversterkertje.

De Apparaatski's vinden het vreemd dat mensen kunnen denken dat je ondanks een el-cheapo dac, maar met een geweldige akoestiek, een echte viool in huis haalt.

Met als buitencategorie mensen die zichzelf in een soort koptelefoon-constructie opsluiten. Het wachten is op een ruimzittend akoestisch pak dat Chansig aan kan doen tijdens zijn eenzame luister-sessies. Het kan weer even want het is niet zo warm buiten.  :)
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Mooi allemaal weer.

Wat de grootste verandering is door deze hele wijziging is dat ik de ruimte waarin alles schijnbaar is gebeurd veel en veel en veel beter hoor. Dit vind ik bijzonder om te horen. Galm om bv de stem heen...bijna alles wat ik gedraaid heb vanaf gister heeft dat. Dat was beneden enigszins waar te nemen, maar niet zoals nu. Dat verzinnen de akoestische aanpassingen er echt niet bij, want het is zo gedempt als maar zijn kan. Het staat dus allemaal op de opname (al dan niet gemixt door een knopjesdraaier).

Wat ik ook bijzonder vind dat is dat apparaatski mensen (mooi woord) menen bij iedere wisseling van kabel, apparaat een toename horen in bv laag. Er is zelfs iemand die zijn set totaal anders kan laten klinken door een andere stekker (dus nog niet een hele kabel) maar alleen de stekker. Met de akoestische aanpassingen krijg ik dat dus niet voor elkaar.

Door de aanpassingen die ik heb kunnen maken is er nog steeds niet de ervaring dat ik meer laag heb gekregen. Het is wel beter geworden. Maar zeker niet meer. De DSP hoeft ook minder correcties uit te voeren in het laag. Er staat zelfs een sub op 60 cm van mijn oor vandaan. Als ik dan even gek doe en de 100 dB aantik....geen centje pijn (voor de set)...maar dat is gewoon concertweergave qua volume. Nu vind ik hard draaien geen must of pre voor een set. Wel dat een set/ruimte dit aankan....

Mijn vrouw heeft overigens niets met mijn hobby, behalve dat ze het een idiote hobby vindt. Hoort ook niets, klinkt allemaal hetzelfde. Maar mijn broer die even over was uit Zweden (ook erg weinig met muziek en weergave) kon echt wel benoemen dat het goed klonk. En ik verwacht dat die ook de verschillen tussen bv de set van Huub en mij zou kunnen benoemen. Als men een beetje gemotiveerd is, er open voor staat, het serieus neemt etc....dan is ook mijn vrouw daartoe in staat. En ze drinkt ook geen wijn....

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Staaled

Quote from: HuubF on April 26, 2018, 15:20:40
Mijn vriendin vindt dat ik al 13 jaar naar hetzelfde geluid luister. Terwijl ik in die tijd minstens 100 verschillense set-samenstellingen heb gehad. Als ik een Mooie Dac laat horen aan de Akoestico's dan horen ze de kwaliteit er niet van af.

Neen, het is echt zo dat de één wel dingen hoort en de ander niet. Dat verklaart ook het fanatisme in beide groepen:

De Akoestico's vinden het stom als je je tijd besteedt aan zoiets banaals als een beter eindversterkertje.

De Apparaatski's vinden het vreemd dat mensen kunnen denken dat je ondanks een el-cheapo dac, maar met een geweldige akoestiek, een echte viool in huis haalt.

Met als buitencategorie mensen die zichzelf in een soort koptelefoon-constructie opsluiten. Het wachten is op een ruimzittend akoestisch pak dat Chansig aan kan doen tijdens zijn eenzame luister-sessies. Het kan weer even want het is niet zo warm buiten.  :)
Ze hoort het wel degelijk (het vrouwelijk gehoor is gevoeliger) ,maar heeft geen referentiekader en beheerst de 'speak' niet.

En tussen apparaten hoor ik ook wel verschil , maar zeker geen 50/50.
Eerder 90/10 en dan eigenlijk pas goed als de ruimte niet overheerst.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

RalphH

Klap eens in je handen in Hans zijn creatie en doe datzelfde in een onbehandelde woonkamer. Als je dan nog kunt beweren dat akoestische aanpassingen marginaal iets met het waargenomen geluid uit een luidspreker doen, dan heb je wel heel bijzonder beoordelingsvermogen.
Als je echter wel het verschil hoort in diezelfde woonkamer als je net je nagels gelakt hebt, chapeau, je hebt een nieuwe markt aangeboord en je behoort weer tot de gouden oortjes-elite.

Gaaf project Hans, ik zou het graag eens beluisteren.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer