« Reply #1748 on: September 10, 2014, 11:36:03 »
Even weer een beginnersvraag tussendoor: hangt dat er niet vanaf hoeveel tijd reflecties ná het directe geluid je oren bereiken? Bij weinig tijdsverschil maakt je brein geen onderscheid, bij meer tijdsverschil wel?
Dat klopt, vandaar ook de specifieke opstelling dat reflecties niet meer mogen bedragen dan 5msec tov de source.
Bij een kleine luisterdriehoek in een grote kamer, waarbij reflecties enige tijd naijlen vanuit bijvoorbeeld een heel hoog plafond, verre zijwanden of een lange ruimte achter, moet dat toch te horen zijn?
Bij een hele grote kamer zullen de reflecties qua intentie toch dermate afnemen dat dit teniet wordt gedaan? Of heb ik het verkeerd (ben ook maar een beginner op dit gebied, maar vindt het zeker interessant, zeker nu ik op m'n zolder er mee bezig ben)?
Ik weet dat AP deze theorie aanhangt, echter je neemt deze wel degelijk waar in de vorm van een image shift en uiteindelijk een 2de image (bij nog langere delays).
Toole schrijft uitvoerig over dit precedence effect.
Citaat AP (Suesskind):
First, let’s consider this information about how we hear. To locate where a sound is coming from, our brain senses the time between a sound arriving at one ear and then the other, or the interaural time difference (IAD). For example, if there is no difference in the time it takes a sound to reach each ear, the brain determines that the sound emanates directly in front of us. If the sound reaches the right ear first the brain determines that the sound is to the right and so on. The placement of where the sound is coming from is determined by the delay time, and the decision is made subconsciously and extremely fast. In fact, the brain determines location in the first 800μs of the initial transient, because this is the maximum time delay possible due to the distance between the left and right ear.
After this initial recognition of location, the perception of tonality starts. This has been shown in scientific studies and is believed to be a critical part of our survival as a species. In other words, we first locate the source of a sound, which could be a potential danger, for example, and then try to identify what made the sound.
Consequently, the first step to achieving a good stereo soundstage is to have the sound directly from the speakers arrive at your ears before any reflection of that sound. If the first transient from the primary source arrives sooner than any reflections it prevents any confusion as to where the sound is coming from. The scientific term for this psychoacoustic phenomenon is called the Haas effect. Also, if the speakers measure flat under anechoic conditions, the brain will perceive flat response when the first transient arrives before any reflections. So, even if measurements taken at the listening position show severe deviations in frequency response from reflections, the brain will ignore this and perceive a flat response. Because of this, one goal of speaker setup is to eliminate the earliest reflections, off the walls or windows for example.
Op zich best interessant, voor diegene die er belang bij hebben is het
hier te downloaden.

Logged
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack