Set van Hans

Started by chansig, October 27, 2006, 18:49:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

CZ79

Of de binnenkant bekleden met bitumen, zou ook wel kunnen werken
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

AbZ

#826
Quote from: chansig on October 25, 2013, 18:55:22Bij kloppen op de subs hoor ik wel wat trillingen die ik niet prettig vind om te horen. Mogelijk in de toekomst toch iets groter maken en dan van nog dikkere MDF.
Quote from: cz79 on October 26, 2013, 08:05:43
Of de binnenkant bekleden met bitumen, zou ook wel kunnen werken
Als je de kast zwaarder maakt wordt de resonantiefrequentie verlaagd.
Als je toch resonanties hebt, dan liever hoog (boven de sublaag range).

Martijn M

#827
Goed te lezen dat je de smaak te pakken hebt! Heb je nog een paar meetplaatjes voor ons? ;)

AbZ heeft gelijk: je wilt de resonantiefrequentie van de panelen het liefst zo hoog mogelijk leggen. Resoneren de panelen nu als je muziek afspeelt? Wat heen en weer bewegen zullen de kastjes vast en zeker (derde wet van Newton), maar dat is klankmatig niet zo'n probleem. Als er nu geen resonanties optreden, is er eigenlijk weinig om je zorgen over te maken. Wil je de kasten toch wat doder krijgen, overweeg een brace: een latje tussen twee panelen. Dat hoeft maar een heel dun latje te zijn, want de krachten die hij opvangt zitten in de axiale richting.

EDIT: formulering van een zin iets helderder gemaakt.
Dutch & Dutch

AbZ

Quote from: Martijn - Synergy Acoustics on October 26, 2013, 09:22:31Wat heen en weer bewegen zullen ze vast en zeker (derde wet van Newton)
Had toch op een beetje snaartheorie gerekend hier  :plain:

chansig

#829
Ik hoor het niet meedoen in de muziek...meer mijn eigen idee.



Dit is zoals het afgelopen woensdag mat. Vandaag of morgen of anders volgende week ga ik weer verder.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Ruud-

Quote from: chansig on October 25, 2013, 18:55:22

Of mijn andere units laten maken en dan er nog 2 bij zetten... :D

Gr Hans
...of je maakt er dipool sub-woofers van. Bevallen mij erg goed.
Wie met andermans oren luistert...bedriegt zichzelf. C.D.speler:NorthStarDesign, v.v.: Counterpoint 1000, EV: Aragon 8008ST, speakers: KEF LS50,: Interlinks Sonore Reference Gold, speakerkabel: Vicol..

chansig

#831


Staat nu rond de 100 Hz...en de subs staan 1 tikje harder.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Vanochtend wat met de speakers geschoven (voornamelijk naar achter) om te zien of ik die dip rond de 50 Hz weg kan krijgen. En een deken over de lamp in de achterste hoek. Dip verdwijnt niet.

Naar voren schuiven ? Maar dan komen ze wel heel erg in de kamer te staan...dus ws wordt dat een: Mijn vrouw says no.

Maar om te zien wat dan het effect is is natuurlijk wel een optie...misschien morgen even doen. Dan komt Eelco even een bakkie doen.

Gr Hans

Dan maar leven met zoals het nu is
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

AbZ

50Hz is een kleine 7 meter golflengte.  In welke hoek/richting heeft je kamer deze maat?
Als het niet in de lengte is, dan heeft het schuiven in de lengterichting misschien weinig zin.

chansig

Dan kom je dus achter tegen ongeveer aan het einde van de kamer...dus bijna tegen het raam aan. De set in de breedte neer gaan zetten dan maar... :o :o :o :o

Nee...er zit nu een dip van -6dB...dat is een verschil met de rest (welke redelijk recht is) van ongeveer 4,5 dB. Is overkomelijk. Misschien nog 2 subs erbij...maar waar dan ?

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

AbZ

Quote from: chansig on November  2, 2013, 11:08:46
Dan kom je dus achter tegen ongeveer aan het einde van de kamer...dus bijna tegen het raam aan. De set in de breedte neer gaan zetten dan maar... :o :o :o :o
Ik kan deze logica(?) niet helemaal volgen.

Quote from: chansig on November  2, 2013, 11:08:46Nee...er zit nu een dip van -6dB...dat is een verschil met de rest (welke redelijk recht is) van ongeveer 4,5 dB. Is overkomelijk. Misschien nog 2 subs erbij...maar waar dan ?
Hele principe is dat je de huidige subs al vrij kunt plaatsen tov de speakers.  Beste kans is misschien op gulden snede (~0.62) van de lengte?  Of staan ze daar al ongeveer?  Als keysers theorie klopt hoeven ze trouwens niet allebei op dezelfde 'hoogte' (horizontale afstand) te staan denk ik.

AbZ

Zo te zien (op foto van display) zit de dip dichter bij 55Hz => 6 meter.
Zal de breedte wezen?

chansig

Quote from: AbZ on November  2, 2013, 11:05:40
....dan heeft het schuiven in de lengterichting misschien weinig zin.

Quote from: chansig on November  2, 2013, 11:08:46
Dan kom je dus achter tegen ongeveer aan het einde van de kamer...dus bijna tegen het raam aan. De set in de breedte neer gaan zetten dan maar... :o :o :o :o

Gr Hans

Quote from: AbZ on November  2, 2013, 11:16:00
Ik kan deze logica(?) niet helemaal volgen.

Niet schuiven in de lengterichting is  voor mij schuiven in de breedte richting. :D

De subs kunnen alllen maar staan waar ze nu staan. Het verplaatsen (verder naar voren) van de achterste sub had geen effect. Het verplaatsen van de voorste sub (naar achter) had dit wel.

Nu de speakers wat naar voren geschoven...de dip blijft hierin ongveer hetzelfde.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

#838


Gordijnen open...hoop rommel na de 100Hz maar daarvoor beter.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

AbZ

Quote from: chansig on November  2, 2013, 13:14:44
Niet schuiven in de lengterichting is  voor mij schuiven in de breedte richting. :D
Ok dacht ff dat je het had over draaien vd set (van lengte- naar breedte-opstelling) oid.
Dat leek me wat minder voor de hand liggen.

chansig

Waar en hoe zou je dit dan aan moeten pakken ?

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

AbZ

Quote from: chansig on November  2, 2013, 14:19:49
Waar en hoe zou je dit dan aan moeten pakken ?

Gr Hans
Je kunt het proberen:  speakers met hun rug naar de lange wand (noord?), dus hele opstelling 90 graden gedraaid...  maar denk dat dit qua interieur niet handig is bij jou.  Opstelling die je al hebt/had lijkt me sowieso gunstiger voor het geheel.

chansig

Nee...dat is inderdaad geen optie. Ook niet om te proberen...moet ik de snoeren weer onder de vloer vandaan halen.

Waar wordt zo'n dip nu door veroorzaakt ? Als ik zie dat het openen van de gordijnen ervoor zorgt dat de dip in verhouding met de rest minder diep wordt (zit nu 2 dB verschil tussen) en tot net over de 100 Hz in zijn geheel vlakker wordt. Dat had ik dus niet verwacht.

Na de 100 Hz wordt het wel grilliger met de gordijnen open.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

frank2

#843
Quote from: chansig on November  2, 2013, 14:29:50

Waar wordt zo'n dip nu door veroorzaakt ?



Door de akoestiek, bij jouw misschien omdat de speakers "los" in de kamer staan en er geen wand achter zit?
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

chansig

Door de akoestiek...hmmmmm.

Waarom juist op 6 tot 7 meter ?

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

AbZ

#845
Gordijnen doen iig meer hoogdemping; niet verrassend.

Weet niet zeker waarom het laag dan ook beter is/lijkt.
Keyser heeft wel eens gemeld dat glas redelijk absorbeert (niet in het 'hardere' hoog uiteraard),
maar de gordijnen maken dat niet moeilijker  :unsure:  denk ik.

AbZ


chansig

Dat van het glas las ik van de week ook. Dus daarom de gordijnen maar eens open gedaan. Die ik dus normaal dicht heb omdat ik had verwacht dat dit beter zou zijn voor het laag.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

AbZ

Quote from: chansig on November  2, 2013, 14:40:22
Dat van het glas las ik van de week ook. Dus daarom de gordijnen maar eens open gedaan. Die ik dus normaal dicht heb omdat ik had verwacht dat dit beter zou zijn voor het laag.

Gr Hans
Voor het laag maken die gordijnen iig niet veel uit.

chansig

Ik dacht aan absorptie....maar daar zat ik dus mis mee. Ach zo leer je weer eens wat.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.