Set van Hans

Started by chansig, October 27, 2006, 18:49:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

chansig

Lang over gedaan. Beetje alla Bas.. :D

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Zo...nu een paar uurtjes verder en ook wat muziek (Kraftwerk, Johhny Cash, Massive Attack, Dead can Dance). Klinkt wel erg fijn allemaal...ik ben overigens nog steeds aan het wennen aan mijn nieuwe geluid...dit na de laatste modificatie aan mijn speakers.

Tot zover...

Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

vanzomereng

Mooi streamertje Hans  :clapping:

Speelt die Cambridge NP30 S inmiddels al FLAC-bestanden gapless af ?
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

chansig

Geen flauw idee...

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

#454
Jouw buizenversterker is weer in orde, het lag a/d draadgewonden instelpotmeter, die heb ik uit elkaar gehaald en de loper+sleepcontacten wat " bijgebogen" + gereinigd.

De buizenvoetje v/d kleine 5751 dubbele triode, is niet meer zo lekker, v/h rechterkanaal.

Dan de dissipatie as is, als per kanaal beide buizen in balans zijn, qua kathode biasstroom,( ongeveer 90-91mA) is de totale dissipatie per buis 36W ! , je zit dan met verkorte levensduur, en ondanks die paar watts aan extra roosterdissipatie die erin zit, heeft de eindbuis niet een al te lange levensduur.

Er is geen aparte negatieve roosterspanning aanwezig, voor bias instelling, maar een current sinking schakeling met een LM317, voor vaste totale stroominstelling, en te verdelen over de twee eindbuizen, via de instelbare potmeter voor de bias.

Probleem is dan, dat je kan zitten met een kritische "opwarmtijd"  v/d buizen, na aanzetten.
Als van 1buis nl. de gloeidraden sneller op temperatuur is dan de andere, en er is nog geen anodespanning op ( zoals bij deze versterker), zal op het moment dat de delay relais klikt en het ledje op groen springt dus, en er wel anodespanning op komt, deze eerst volop alle stroom trekken, ongeacht de stand v/d instelbare bias potmeter.( beste is deze altijd in het midden te draaien bij nieuwe buizen).

Dit zou betekenen, dat die buis volop alle stroom te verwerken krijgt, op dat moment, en dus bijna 72Watt !! effe staat te dissiperen, terwijl voor een KT88 max. ong. 42W. bedoeld is, en je zit al in een kritisch gebied met max. toelaatbare anodestroom.( ong. 180mA)
Als dit te lang duurt is het einede verhaal , en sommige buizen zijn gevoeliger dan andere.

Maar goed, ik heb de " delay relay" ( 6N030 buis in 't midden) nu op 45-50sec. laten werken, i.p.v. 25-30 sec. , dus iets langer wachten op groen.
Krijgen de iets tragere buizen qua opwarmtijd meer de kans op gelijkheid met de snellere, iets wat normaal gesproken met " normale" negatieve roosterspanning biasing, geen probleem zou opleveren, omdat die meteen vast aanwezig is, al voordat de buis opgewarmd is, en de buis dus nooit meer stroom kan trekken dan al vast ingesteld is.

Bij deze buizenamp. van jou met current sinking, is de totale ingestelde werkstroom, voor BEIDE buizen, ook vast,( 180mA), maarrrr als 1 buis dus sneller op werktemperatuur is dan de andere, zal die eerst dus ook alle stroom ( voor twee buizen dus) trekken, met alle gevolgen.
Met matched buizen is de kans kleiner, maar kan ook voorkomen, 5-10 seconden kortere delay kan al veel schelen.

Om een lang verhaal kort  te maken : jou tubeamp. zou origineel beter af zijn geweest met een langere delay time, en op elke eindbuis een eigen current sinking schakeling op de kathode, i.p.v. 1 schakeling voor beide eindbuizen via een potmeter verdeler.




Zo er is weer wat gedaan aan 1 van mijn apparaten...Bijna klaar volgens Jerry...ws volgende week ophalen en dan biampen.

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Quote from: dre73 on December 22, 2012, 09:22:13
en speelt het een beetje?

Ik hoor eerlijk gezegd weinig verschil met een cd speler. Ook de radio is van een behoorlijk niveau.

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Gistermiddag even hard geknald met The XX en VCMG. Het eerste wat opvalt is dat het in de woonkamer overal hetzelfde klinkt. Ik heb het dan even specifiek over het laag. Voordat de speakers aangepakt waren door Jerry was erop verschillende plekken in de kamer sprake van een flink irritant dreunend laag. Nu.... bij bepaalde nummers van bv The XX gaat het zo laag dat het inderdaad irritant kan zijn......maar dat heb ik ook tijdens het concert van ze ervaren....net iets to much.

Het lijkt er dus op dat die rare bulten in het laag verdwenen zijn...daarnaast is het echt retestrak. Het stoppen van een toon is heel duidelijk, ik hoor ook veel meer detail in andere gebieden. Dus ik ben helemaal het mannetje....thanks to Jerry.

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

chansig

Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Ruud-

Quote from: chansig on December 30, 2012, 11:41:56
Het eerste wat opvalt is dat het in de woonkamer overal hetzelfde klinkt. Ik heb het dan even specifiek over het laag. Voordat de speakers aangepakt waren door Jerry was erop verschillende plekken in de kamer sprake van een flink irritant dreunend laag.

Het lijkt er dus op dat die rare bulten in het laag verdwenen zijn...daarnaast is het echt retestrak. Het stoppen van een toon is heel duidelijk, ik hoor ook veel meer detail in andere gebieden. Dus ik ben helemaal het mannetje....thanks to Jerry.

Gr Hans
Hulde aan Jerry dat hij de problemen met kamerakoestiek heeft opgelost middels de speakers...erg knap.
Wie met andermans oren luistert...bedriegt zichzelf. C.D.speler:NorthStarDesign, v.v.: Counterpoint 1000, EV: Aragon 8008ST, speakers: KEF LS50,: Interlinks Sonore Reference Gold, speakerkabel: Vicol..

chansig

Het lijkt erop dat dit gelukt is. Ik nodig je graag uit om het zelf te ervaren en dan je ongezouten mening te geven.

Ik heb Jerry er nog naar gevraagd en het is technisch mogelijk:

Dat zou kunnen duiden op een betere impedantieverloop v/h laag dicht bij de Fo v/d woofer in kast, met een gelijkmatiger akoestische output afval in het laag na het -3db punt.

I.c.m. een goeie aansturing allemaal mogelijk.

Plastiflex coating doet soms wonderen, i.c.m. foefjes op het filter ( is wel woofer specifiek iedere keer).


Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Deleted member

Wie is Jerry en wat heeft 'ie gedaan dan?

chansig

Jerry repareert audio spullen en heeft hier ruim 30 jaar ervaring mee.

Wat hij precies heeft gedaan weet ik niet, als hij het me vertelt dan vergeet ik het toch weer. :D

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Deleted member

Aha, zeer informatieve post dan!!!  :D ;)

chansig

Ik zal nog eens even gaan zoeken...Hij heeft in ieder geval in stappen (2 jaar tussen gezeten het hoog/mid en het laag aangepakt) Dan gaat het over het filter..

Bij jou woofer ben ik van plan om met een tweede spoel met wat foefjes met weerstanden, de woofer wat "gladder"  te laten klinken, en beter te laten overlappen met het mid/hoog.
Het overname punt v/d tweede spoel is voornamelijk vanaf 100Hz,maar wel als geheel v/h originele laagdoorlaatfilter.
Dus ik verander niks a/d overnamefrequentie bas-mid, wat bij jou vrij laag ligt,als drieweg.
Dus maakt niet uit wat voor soort spoel hier gebruikt wordt.


Of hij dit ook daadwerkelijk gedaan heeft.. :D

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Deleted member

Modificatie aan 't wisselfilter dus, nou dat kan nogal wat invloed hebben natuurlijk op de weergave. Het zal reflecties/staande golven in 't laag zeker niet kunnen oplossen maar ze worden wellicht ietsje minder aangesproken nu. :)

chansig

Het rare is dat voor de aanpassing in de ruimte plekken waren waar het laag geen probleem was...nu zit er geen verschil op de verschillende plekken. Dat hoor ik dan wel...of daarmee de conclusie getrokken kan worden dat de akoestiek nu ineens geen roet in het muzikale eten gooit ? Dat lijkt me ook wat sterk...vandaar dat ik schrijf: Het lijkt erop dat...etc.

Het is in ieder geval anders geworden...dat staat vast.

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Deleted member

Prima toch!  :) Zou je echt willen weten wat 't precies doet had je kunnen meten met een dB meter of REW maar dat is achteraf wat lastig natuurlijk. ;)

chansig

Dat zou inderdaad mooi geweest zijn. Misschien dat een dsp ook nog iets gaat zijn wat in de set ingepast gaat worden. Maar dat bewaren we dan voor 2013..

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Gisteren de spullen bij Jerry opgehaald. Alles doet het weer prima...weer het eea geleerd over buizen en dat het niet nodig is om 4 buizen van hetzelfde merk in je bak te hebben zitten.. ;D

Nog het eea meegekregen aan weerstanden om daar wat mee te experimenteren en om als belasting achter de speaker te hangen op het moment als ik bv buizen ga wisselen zodat ik kan meten. Jaha...Hans en meten in  1 zin...het kan. ;D

Vervolgens naar huis de kleine werd weer wat ongedurig. De boel thuis aangesloten en de kabels weer even goed aangesloten want de zangeres had wel een heel erg grote mond. Tsja....mooi hoor. Morgen even knallen en dan iets uitgebreider verhaal. Ik weet alleen wel dat ik Jerry weer erg moet bedanken voor zijn geweldige werk.

Nou ja iets uitgebreider...Ik denk dat ik gewoon kan schrijven dat het wel goed is zo.  ;D

Ik ga nog wat rommelen met de weerstanden die Jerry heeft meegegeven, maar ik vind het nu al prettig/goed klinken. In de loop d'r jaren zijn het compleet andere luidsprekers geworden.....het uitstapje (wat een half jaar geduurd heeft) om weer eens iets anders in de kamer te hebben was ook wel weer leuk.

Maar ik zou nu geen enkele reden meer kunnen bedenken om een andere speaker te gaan proberen.

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Vandaag komen er weer wat mensen van de buurfora langs en CZ79. Laatste is hier ook eerder geweest.Ik ben benieuwd hoe hij het nu vind klinken.

Degene (Jerry) die mijn speakers heeft aangepakt komt ook eens luisteren naar zijn inspanningen.

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Vandaag de leenspeakers (Jungson) even naar Duitsland teruggebracht. Gelijk even een kabel bij hem gekocht. Hij had nog wat liggen.

Het zijn de eerste van Gent kabels...deze hangt nu aan de Cambridge.

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Gister wat mensen op bezoek gehad. Ze waren het met elkaar eens: Het eten was lekker.. :D

Jerry, die de speakers aangepast heeft, heeft uitgebreid getest en na wat wisselingen was het wel naar zijn zin. Bijzonder om te ervaren hoe je naar een bepaald geluid kan luisteren en wennen. Jerry heeft een drum cd met allerlei tracks. Het verschil na wisselen van +/- was aanzienlijk. Later kwam Huub en die heeft ook wel iets van ervaring met drums en kon beamen dat het toch wel aardig in de buurt kwam.

Voor de rest lekker muziekie en gekletst....

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

LeonArdusS

Quote from: chansig on January 19, 2013, 11:13:10
Vandaag de leenspeakers (Jungson) even naar Duitsland teruggebracht. Gelijk even een kabel bij hem gekocht. Hij had nog wat liggen.

Het zijn de eerste van Gent kabels...deze hangt nu aan de Cambridge.

Gr Hans

Winkel of privé?
HiFi: Naim Uniti STAR
Speakers: Monitor Audio Gold 200
Bronnen: Technics SL-120 + Stanton 681EEE, Phono Box DS
Kabels: LS - Ocos, SET - Sharkwire

chansig

Semi prive/winkel..

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.