Set van Hans

Started by chansig, October 27, 2006, 18:49:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 10 Guests are viewing this topic.

chansig

Quote from: HuubF on October 23, 2019, 12:27:55
Jawel maar dat komt omdat je 'zoals bedoeld' hebt weggelaten. Ik heb in mijn leven een paar sets gehoord die de indruk wekten weer te geven met een realistische kwaliteit en schaal. Bij zo'n set klinkt een symfonieorkest beter dan in de concertzaal zelf want daar zit de akoestiek op het randje, worden foutjes gemaakt, hoor je bijgeluiden en is de ruimtelijkheid opvallend matig.

Dat krijg je alleen voor elkaar met een in alle opzichten kwalitatief uitnemende set en een akoestiek die goed genoeg is. Naar mijn stellige mening niet met een geweldige akoestiek en een set die nog niet af is.

Exact weergeven zoals jij ervaart als je bv in een concertzaal zit. Bedoel je dat ? Je bedoelt dus niet exact weergeven wat er op de bron staat....toch ?

Dacht even dat je het laatste bedoelde. Eerste lijkt me schier onmogelijk trouwens.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Quote from: chansig on October 23, 2019, 15:08:16
Exact weergeven zoals jij ervaart als je bv in een concertzaal zit. Bedoel je dat ? Je bedoelt dus niet exact weergeven wat er op de bron staat....toch ?

Dacht even dat je het laatste bedoelde. Eerste lijkt me schier onmogelijk trouwens.

Gr. Hans

Exacte weergave van het bronmateriaal levert niet meer op dan een langdurig gekraak en gepiep ben ik bang.

Exacte weergave van iets dat gecomponeerd, vertolkt en opgenomen wordt door verschillende teams en dan in de studio wordt gemixed en weergegeven via de aldaar aanwezige apparatuur en monitors van een bepaald type (de apparatuur waarmee ook de beslissing wordt genomen dat het digitale signaal klaar is om uit te brengen) is ook onmogelijk.

Maar je kunt best het gevoel hebben dat een operazanger met orkest ontzettend echt klinkt. Niet muzikaal of lekker vervormd maar gewoon alsof ie er staat. Met instrumenten die levensecht klinken met alle hout, snaren en galm. Met de ambiance van de opnameruimte. Als dat gevoel ook stand houdt met andere muzieksoorten dan ben je goed bezig. En minimaal 50.000 euro armer.

Dat is dan namelijk geen goed-is-goed-genoeg setje in een goede akoestiek, maar een goed op elkaar afgestemde set met behoorlijk grote speakers om de schaal van een orkest een beetje geloofwaardig te laten horen.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Dat gevoel kan je inderdaad hebben. En ik heb geen 50.000 euro uitgegeven.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Contour

Goede post Huub, dat is inderdaad waar het uiteindelijk om draait, het zo echt mogelijk laten klinken.

RalphH

Emotieloos kan ook echt zijn ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

HuubF

Quote from: chansig on October 23, 2019, 18:17:24
Dat gevoel kan je inderdaad hebben. En ik heb geen 50.000 euro uitgegeven.

Gr. Hans

Als ik dat gevoel ook zou hebben bij jouw set had ik mijn strategie meer ingrijpend aangepast. De vele akoestische dingetjes hebben duidelijk effect en het klinkt prima. Maar voor mij niet de heilige graal waarmee een echt goede set overbodig wordt. Stemmen en instrumenten hebben niet het gewicht, de bodywaar ik altijd zo naar op zoek ben geweest.

Ik denk wel dat je er bijna bent, verder dan ik in ieder geval (maar ik heb de strijd dan ook opgegeven). Je set zou enorme sprongen maken met een betere digitale bron (die dan wel net zoveel gaat kosten als je speakers). Maar dan ben je ook klaar. Inderdaad niet voor 50.000 euro maar voor een kwart daarvan.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Lekker toch dat jij voor je gevoel 50.000 euro moet uitgeven om het gevoel te krijgen wat ik al heb. Tenminste voor mij dan.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Quote from: chansig on October 23, 2019, 20:39:37
Lekker toch dat jij voor je gevoel 50.000 euro moet uitgeven om het gevoel te krijgen wat ik al heb. Tenminste voor mij dan.

Gr. Hans

Valt wel mee hoor, mijn droomset kost minder: Focal Kanta 2 vloerstaanders met een Naim setup (streamer, voorversterker). Hoogstens 30.000 euro. Ik ben dan ook maar tevreden met wat ik nu heb staan.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Ik meende gelezen te hebben dat het ultieme minimaal 50.000 euro kost.

Maar goed...ik betaal niets meer. Weet dat het kan met wat ik nu heb staan. Nog lang geen 1/5 van wat jij eerder noemde.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Quote from: chansig on October 23, 2019, 21:07:54
Ik meende gelezen te hebben dat het ultieme minimaal 50.000 euro kost.

Maar goed...ik betaal niets meer. Weet dat het kan met wat ik nu heb staan. Nog lang geen 1/5 van wat jij eerder noemde.

Gr. Hans

Ik had het dan ook over een set die de werkelijkheid lijkt weer te geven. Dus geen geneuzel met compromissen of blij zijn dat het nog best wel muzikaal klinkt. Mijn droomset gaat een heel eind maar kan toch ook niet tippen aan een flinke Wilson of de grote B&W's met bijbehorende knoeperds van apparaten.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

katwax

Quote from: HuubF on October 23, 2019, 12:35:22
Ja die bedoel ik. Ik heb ze inmiddels 3 keer gehoord omdat mijn hifi-mannetje uiteraard graag wil dat ik ze aanschaf. De BXT's zijn natuurlijk een beetje koddig omdat de Ki3 out of de box ook gewoon recht weergeeft. Maar het maakt wel degelijk veel uit. En maakt ze daarmee onbetaalbaar: ik weet betere bestemmingen voor 18.000 euro. Plus de dure streamer die er echt voor moet.
Huub we zijn het bijna eens, alleen het stuk over de streamer durf ik in twijfel te trekken. Hoe is deze streamer aangesloten?
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

chansig

Quote from: HuubF on October 23, 2019, 21:17:11
Ik had het dan ook over een set die de werkelijkheid lijkt weer te geven. Dus geen geneuzel met compromissen of blij zijn dat het nog best wel muzikaal klinkt. Mijn droomset gaat een heel eind maar kan toch ook niet tippen aan een flinke Wilson of de grote B&W's met bijbehorende knoeperds van apparaten.

Yep..droomset. Mijn droomset is een set 8c van Dutch & Dutch icm met een paar mooie subs en een geweldige akoestiek in een ruimte die net wat groter is dan die ik nu heb.

Ws wordt dat verhuizen en dan flink sparen.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Tabcam

Quote from: chansig on October 23, 2019, 21:41:35
Yep..droomset. Mijn droomset is een set 8c van Dutch & Dutch icm met een paar mooie subs en een geweldige akoestiek in een ruimte die net wat groter is dan die ik nu heb.

Ws wordt dat verhuizen en dan flink sparen.

Gr. Hans
Of verhuizen uit de randstad. Hou je of geld over of woon je groter voor hetzelfde bedrag.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

DofN

In welke randstad woont Chansig precies? ;-)
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

HuubF

Quote from: katwax on October 23, 2019, 21:30:28
Huub we zijn het bijna eens, alleen het stuk over de streamer durf ik in twijfel te trekken. Hoe is deze streamer aangesloten?

Geen idee, is al een paar maanden geleden. Ik zal het aan ze vragen.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Tabcam

Quote from: doorofnight on October 23, 2019, 22:05:24
In welke randstad woont Chansig precies? ;-)
Of grote stad -> platteland. Er is altijd ergens een goedkoper en groter huis te vinden :tongue2:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Timvg

Kijk - dat je voor gevoel (subjectiviteit) gaat in plaats van objectiviteit, daar kan ik perfect inkomen. Whatever makes you happy. Dat je stelt dat het minimaal x aantal € moet kosten vind ik dan weer BS van de hoogste categorie. Dat is jezelf dingen wijsmaken.

En het "what the artist intended" verhaal - er zijn zoveel objectief slechte studio's, met objectief brakke apparatuur.. tja, wie weet wat ze juist bedoelen, en hoe het over komt op een objectief -goeie- set. Er is een reden dat opnames zo enorm varieren.

Ik heb 'm al meer dan één keer gepost, en ik doe het nog een keer:

https://www.youtube.com/watch?v=zrpUDuUtxPM

morca

Quote from: chansig on October 23, 2019, 15:08:16
Exact weergeven zoals jij ervaart als je bv in een concertzaal zit. Bedoel je dat ? Je bedoelt dus niet exact weergeven wat er op de bron staat....toch ?

Dacht even dat je het laatste bedoelde. Eerste lijkt me schier onmogelijk trouwens.

Gr. Hans
Zet eens een drumset in je kamer.
Dat kan geen normale speaker, zoveel impact geven .

AudioEnZo

Qua impact niet nee. Maar een goede set laat wel horen dat er iemand op een drumset staat te spelen, weliswaar teruggeschaald naar huiskamerniveau. Terwijl het via een andere (slechte) set net is of er iemand op een rij concervenblikjes staat te rammen. Er kan behoorlijk verschil in zitten.

chansig

Goede speakers, subs, dsp en een fijne ruimte. Beetje weten wat je doet qua plaatsing en je komt een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel eind. Dat Huub de overtuiging heeft dat dat toch zeker 50.000 euro moet kosten is de schuld van Ruud13 en de Sony, type weet ik niet meer, versterker. :D

Mijn set geeft een behoorlijke impact terug bij/met een drum.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Contour

Dat mag ik hopen met twee flinke subs op 50cm van je oren!

DofN

Quote from: morca on October 24, 2019, 01:51:16
Zet eens een drumset in je kamer.
Dat kan geen normale speaker, zoveel impact geven .

En een luidspreker heeft niet het afstraalgedrag van een viool. Een viool zal in jouw kamer altijd anders klinken dan een luidspreker in je kamer die een viool laat horen.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

holco

Kleine subs........maar toch  :D

Quote from: Contour on October 24, 2019, 07:56:50
Dat mag ik hopen met twee flinke subs op 50cm van je oren!
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

DofN

Quote from: AudioEnZo on October 24, 2019, 07:08:35
Qua impact niet nee. Maar een goede set laat wel horen dat er iemand op een drumset staat te spelen, weliswaar teruggeschaald naar huiskamerniveau. Terwijl het via een andere (slechte) set net is of er iemand op een rij concervenblikjes staat te rammen. Er kan behoorlijk verschil in zitten.

Ik heb eigenlijk nooit meegemaakt dat ik een nummer met drums op een transistorradio hoorde en niet doorhad dat het drums waren.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

chansig

Klopt...ik ook niet.

Maar wel sets die als je het een beetje open draaide en weg ging van de fluisterstand  het hele geluid in elkaar donderde. Vaak een veelvout qua geld ivm wat ik voor mijne heb betaald.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.