Set van Hans

Started by chansig, October 27, 2006, 18:49:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

DofN

Quote from: chansig on August 24, 2019, 17:26:46
Begin met het niet meer posten op een forum. Kan zijn dat je dat overigens nuttig vindt.


Goede tip! Ik vind weinig nuttig, misschien is dat de hele makke.  Ik blijf hier nog even, ok? :)
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

MAW

#8376
Quote from: doorofnight on August 24, 2019, 21:29:15
De 8C's hebben wel een achterwand nodig, als ik het goed begrepen heb. En die heeft Hans niet. Dan is het beter om met subs te werken.

Volgens mij niet.

Bij een harde achtermuur reflecteert de bass. In/met die setting compenseert hij de output in het laag op basis van (een aanname over) die reflectie. Er is dan minder output nodig en dan kan hij de 'netto' output halen tot bij een lagere frequentie.

Dat is hoe ik het begrepen heb. (De Kii's doen dat ook bij gebruik van de 'wall setting').

Maar je kunt de 8C ook vrijstaand gebruiken. Bass <100Hz is omni-direct, en gaat evengoed naar voren als naar achteren.
Gr. Martijn

DofN

Hmm.. Ik dacht het niet :) De 8C's doen het het beste als ze relatief dicht tegen een harde wand worden geplaatst. De woofer voor het mid heeft een cardioide afstraling, deels door de kast en deels door opheffing van de geluidsgolven rondom door de woofers achter (in tegenfase?) icm DSP.

De woofers achter gebruiken de achterwand om extra output te genereren. De eerste weerkaatste geluidsgolf komt dan zowat gelijktijdig aan bij de luisteraar en er is minder correctie nodig.

Althans, zo heb ik het begrepen.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

MAW

Hij gaat alleen dieper met een harde achterwand. Free-field is hij -1dB bij 30Hz.
Gr. Martijn

Roksan

Advies dat gegeven wordt, is tussen de 10 en 50 cm van de achterkant. Niet meer dan 80 cm.
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

chansig

#8380
Morgenavond richting het zuiden van Nederland, niet het diepste zuiden. Wat ik daar ga doen ? Een andere subwoofert ophalen de F12 welke in het te koop topic stond aangeboden.

Geen Arendal dus....deze leek me gevoelsmatig een mooi alternatief en in ieder geval iets minder duur. Deze gaat dus de BK vervangen. Van daaruit kijken/luisteren we verder.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

fluissie

Nice 👌 ben benieuwd Hans

chansig

Yep...thanks. Ben ook wel benieuwd. Verkoper heeft dezelfde BK als mij gehad.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

katwax

Quote from: chansig on August 27, 2019, 21:25:42
Morgenavond richting het zuiden van Nederland, niet het diepste zuiden. Wat ik daar ga doen ? Een andere subwoofert ophalen de F12 welke in het te koop topic stond aangeboden.

Geen Arendal dus....deze leek me gevoelsmatig een mooi alternatief en in ieder geval iets minder duur. Deze gaat dus de BK vervangen. Van daaruit kijken/luisteren we verder.

Gr. Hans
Veel plezier ermee. Verwacht je dat deze zelfde presteert als de Arendal?
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

chansig

Qua nieuw prijs zou de Arendal beterder moeten zijn. Maar we gaan het ervaren. Iets in mij zegt dat de F12 een mooie vervanger van de BK gaat zijn. De Arendal blijft sowieso staan.

Gr. Hans

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

RalphH

#8385
En door met de hobby, leuk! :thumbs-up:

Zal ff zwaaien langs de a2
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Ralf67

Lekker bezig .

Lijkt me een mooie subwoofer deze F12 voor stereo.


Contour

In de PA wereld wordt het altijd afgeraden om verschillende types sub te combineren, dit ivm verschillend fase en impuls gedrag, de combinatie van verschillende subs versmeerd het geluid. Kun je niet beter twee dezelfde Arendal of twee dezelfde Rythmik inzetten?

Gr. Walter

Sirius666

Quote from: chansig on August 27, 2019, 21:25:42
Morgenavond richting het zuiden van Nederland, niet het diepste zuiden. Wat ik daar ga doen ? Een andere subwoofert ophalen de F12 welke in het te koop topic stond aangeboden.

Geen Arendal dus....deze leek me gevoelsmatig een mooi alternatief en in ieder geval iets minder duur. Deze gaat dus de BK vervangen. Van daaruit kijken/luisteren we verder.

Gr. Hans

F12 zonder xlr? Dat is volgens mij zowaar mijn oude subje, veel plezier!

chansig

Thanks....blijft ie in ieder geval in de HT spelonken.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

En de sub has landed. Van het weekend maar eens inregelen en doen. Hij is in ieder geval niet licht.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

noot87

#8392
Quote from: Sirius666 on August 28, 2019, 12:28:30
F12 zonder xlr? Dat is volgens mij zowaar mijn oude subje, veel plezier!

Klopt inderdaad!

Haha hij weegt behoorlijk wat ja.

Met een beetje pijn in t hart verkocht.

Veel plezier ermee. Ben beniewd wat je ervaringen ermee zijn t.o.v. je andere subs.
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

Contour

En hebben we al BASS?

Carrol

Volgens mij gaat dit weekend ' het ' grote luisteren beginnen,ben idd benieuwd
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

Contour

Ik vraag me wel af of deze servo sub zijn volle potentie kan tonen, of dat de een of twee normale subs die meespelen het geluid weer degraderen. Een logischere opstelling is een tweede F12 erbij aanschaffen en de andere twee subs verkopen. Dan is het laag in ieder geval goed op orde.

Groetjes Walter

morca

Quote from: Contour on August 29, 2019, 20:47:00
Ik vraag me wel af of deze servo sub zijn volle potentie kan tonen, of dat de een of twee normale subs die meespelen het geluid weer degraderen. Een logischere opstelling is een tweede F12 erbij aanschaffen en de andere twee subs verkopen. Dan is het laag in ieder geval goed op orde.

Groetjes Walter
Goed punt.
Maar wie zegt dat Hans met beide  gaat draaien.

Ralf67

Twee gelijke subwoofers is wel een sterk argument.

Ga ik zelf eens mee aan de slag .

Heb ze nu nog staan

chansig

Speel al jaren met verschillende subs. Dus ik maak me geen zorgen.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Contour

Tsja, vergelijk het eens met een dure wijn, om daar van te genieten ga je deze toch ook niet aanlengen met water of mixen met goedkope bocht?

Je zal vast een acceptabel resultaat kunnen halen met de twee aparte subs, maar ik ging ervan uit dat je bewust had gekozen voor de servo technologie. De konus speelt daardoor meer gecontroleerd dan bij een normale sub. Het resultaat is een enorm schone snelle en straffe basweergave. Zonde om daar dat een sub naast te zetten die technisch op een minder niveau speelt.

Groetjes Walter