Set van Hans

Started by chansig, October 27, 2006, 18:49:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 6 Guests are viewing this topic.

i2Paq

Quote from: Roksan on August 13, 2018, 11:32:54
Ik hoop dat je nog garantie hebt. Jouw versterker is kapot als je met andere stekkers zomaar warm midden krijgt of strakker laag.

Hij geeft een  ;) dus eea. zal wel met een knipoog zijn  :D

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Contour

Ik kan dat bijna niet geloven, als ik lees dat mensen geen verschil kunnen horen tussen netkabels of connectors... Ik ben in eider geval blij dat ik het wel kan horen, dit geeft de mogelijkheid tot verdere optimalisatie van de set!  :headbanging:

Groetjes Walter

chansig

Heb je het wel eens blind getest ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Contour

Niet nodig en ook geen zin in, in tegenstelling tot anderen vertrouw ik wel op wat ik zelf hoor... lijkt hier soms wel of mensen geen verschillen willen of zelfs durven horen, en dat is erg jammer, want van je oren moet je het hebben! Anders kom je niet verder dan elkaar dom napraten en kopieren wat bepaalde 'guru's' doen...  :colgate:

Groetjes Walter

chansig

Grappig....je blinde test welke je voorstelde (incl analyse als men geen blinde test deed), geldt dus alleen voor anderen en niet voor jou.

Ging over de lamp...op een ander forum. Je weet wel.

Jij twijfelt nooit aan wat je hoort ? En dan noem je mij niet open minded ? Grappig.

En die guru's...wie of wat versta je daaronder ?

Gr. Hans

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

RalphH

Ja Hans, omdat bepaalde 'guru's' beweren dat er wel kabouters bestaan, ben jij dom omdat je hier niet in gelooft en er geen dagtaak/sport van maakt ze toch te gaan zoeken in het bos.

.....Of ben je vanavond toch wel weer met zaklamp en kabouternetje op stap? ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Contour

Hallo Hans,

Ik heb het idee dat ik steeds beter de verschillen ga horen, met name ook of iets beter of slechter klinkt. Een mogelijk problematisch frequentie gebied haal ik er ook steeds beter uit. Je moet m.i. ook durven vertrouwen op je eigen waarneming, want het is het meest efficient om zelf je set te optimaliseren. 

Met die Guru bedoel ik in dit topic natuurlijk Jerry, wiens ideeen qua akoestiek jij lijkt te kopieren/dan wel uit te voeren. Een grote roerganger is prima natuurlijk, maar eeuwig blindvaren is ook weer niet handig.

Dat het gehoor slechts matig betrouwbaar is, ben ik me zeker van bewust. Ik neem tegenwoordig daarom zeer ruim de tijd om zaken te testen, echt vele maanden, de lange termijn indruk moet goed zijn, incidentele pieken en dalen in de waarneming filter je dan weg.

Groetjes Walter

chansig

Quote from: RalphH on August 13, 2018, 18:43:16
Ja Hans, omdat bepaalde 'guru's' beweren dat er wel kabouters bestaan, ben jij dom omdat je hier niet in gelooft en er geen dagtaak/sport van maakt ze toch te gaan zoeken in het bos.

.....Of ben je vanavond toch wel weer met zaklamp en kabouternetje op stap? ;D
Ik ben het in beginsel wel eens met Contour. Zelf nadenken is altijd goed. Maar er zijn nu eenmaal mensen die mijn inziens meer (aantoonbaar) verstand over bepaalde zaken dan moi.

Zo weet mijn vrouw meer over onderwijskunde en het ontwikkelen van lesprogramma's. Die blaat ik dan dus maar gewoon na als het nodig is. Zo ken ik mensen binnen de "audio" die wat mij betreft ook aantoonbaar de kennis en ervaring hebben.

Neemt niet weg dat ik zelf kan nadenken, maar als die mensen zeggen dat iets geen verschil gaat geven en dat sluit aan bij wat ik hoor....dan weet ik genoeg.

Als de Guru's het schijnbaar niet technisch eens kunnen worden over waarom een stroomkabel effect heeft op de weergave (en zo technisch ingewikkeld is audio niet...dat weet ik inmiddels wel)...dan zegt mij dat genoeg. Anders was de technische onderbouwing er allang geweest.

Dan blijft de ervaring over en als je voor jezelf op je eigen ervaring wilt vertrouwen dan lekker zelf weten....of je stelt jezelf de vraag...wat nu als het niet klopt wat ik hoor ?

Genoeg voorbeelden dat mensen van alles zien en horen wat er daadwerkelijk niet is, maar wel realistisch genoeg voor die persoon.

Vanavond op zoek naar de kabouter. Mijn overbuurman is een kabouterkenner...ik verdenk hem ervan dat hij zelf een kabouter is. Zie hem wel eens lopen met zijn puntmutsje...het zou ook fetish kunnen zijn ?


Quote from: Contour on August 13, 2018, 18:47:31
Hallo Hans,

Ik heb het idee dat ik steeds beter de verschillen ga horen, met name ook of iets beter of slechter klinkt. Een mogelijk problematisch frequentie gebied haal ik er ook steeds beter uit. Je moet m.i. ook durven vertrouwen op je eigen waarneming, want het is het meest efficient om zelf je set te optimaliseren. 

Met die Guru bedoel ik in dit topic natuurlijk Jerry, wiens ideeen qua akoestiek jij lijkt te kopieren/dan wel uit te voeren. Een grote roerganger is prima natuurlijk, maar eeuwig blindvaren is ook weer niet handig.

Dat het gehoor slechts matig betrouwbaar is, ben ik me zeker van bewust. Ik neem tegenwoordig daarom zeer ruim de tijd om zaken te testen, echt vele maanden, de lange termijn indruk moet goed zijn, incidentele pieken en dalen in de waarneming filter je dan weg.

Groetjes Walter

Zie mijn response op Ralph zijn post.

Het auditief geheugen laat helemaal niet toe om maanden te vergelijken en om dan van daaruit conclusies te trekken. Maar goed.

En jij hebt je eigen Guru's.

Maar qua blinde test geldt het dus alleen voor anderen en niet voor jezelf. Check.


Gr. Hans

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Contour

Dus, ik heb gelijk en jij bent doof en hebt een slechte set?

:laugh: :laugh: :laugh:

Sorry, te makkelijk, ik weet het.

chansig

Nou om eerlijk te zijn snap ik de grap niet...schijnbaar te makkelijk/simpel dat ik het niet zie.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

RalphH

Helemaal eens dat je zelf moet blijven nadenken en niet blind (gheghe) een kant op gaat omdat iemand dit zegt. Maar zoals je al uitlegt spelen sowieso bij jou een aantal factoren naast je eigen waarneming. Lijkt mij een prima uitgangspunt voor een eindconclusie.

Happy hunting! Vergeet de jasmijnthee niet, schijnen ze dol op te zijn.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Tjeb

Ik snap het napraat verhaal niet in deze, Hans geeft aan dat hij in het verleden zelfs bijvoorbeeld
Siltech in een eerdere set gehad heeft. Hij praat dus niet na, stond open voor bekabeling en heeft het dus geprobeerd maar is van mening dat de weg van de akoestische aanpassingen meer brengt.

Een vraag aan jou Contour, heb je wel eens meegedaan aan een blindtest? En een tweede vraag: ben je van mening dat je meer bereikt met bekabeling dan met akoestische aanpassingen?

cccp

Quote from: Contour on August 13, 2018, 18:47:31
Ik heb het idee dat ik steeds beter de verschillen ga horen, met name ook of iets beter of slechter klinkt.
Als jij verschillen hoort tussen netkabels of connectors is dat gewoon je eigen inbeelding. Jouw zintuiglijke waarneming is in deze onbetrouwbaar, net als bij iedereen. Als je zo'n supergehoor hebt en de verschillen zo groot zijn zou een blinde test toch een `makkie` moeten zijn. Of ben je bang dat jouw gehoor je dan in de steek laat?

chansig

#7113
Quote from: Tjeb on August 13, 2018, 21:16:52
Ik snap het napraat verhaal niet in deze, Hans geeft aan dat hij in het verleden zelfs bijvoorbeeld
Siltech in een eerdere set gehad heeft.


MIT, Cardas, Nordost, AQ, Harmonic Technology, John van Gent...dat was het volgens mij. en qua versterking, cd spelers ook het nodige verbruikt. Duurste was een set die tegen de 15.000 euro nieuw was. Even een geldelijk argument erin pompen.

In ieder geval genoeg. Maar Contour bedoelt mogelijk dat je open minded moet zijn om verschillen te kunnen horen....oid.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Ralf67

Contour roept iets, en is vervolgens weer weg.

Lekker de boel even opstoken  :D

Kwabbernoot

Dat is niet zoals ik het lees. Dat is echter wel hoe ik jouw opmerking lees en ook hoe ik deze bedoel. ::)

Sirius666

Quote from: chansig on August 13, 2018, 18:58:43

......

Het auditief geheugen laat helemaal niet toe om maanden te vergelijken en om dan van daaruit conclusies te trekken. Maar goed.

......

Gr. Hans

+100

Maanden is absurd, dan neem je jezelf simpelweg in de maling. Wil je het gek doen dan ben je met een paar dagen klaar. 1e dag nieuwe kabel a, paar testnummers en wat vaste albums. 2e dag oude kabel b. Test evt. nog een x herhalen en klaar.

Mensen kopen, verkopen het oude spul en wat blijft zijn superlatieven mbt de nieuwe kabel/dac enz. Hoe vaak lees je wel niet dat men opeens extra geluidjes hoort...tot blijkt dat die oude rukkabel exact hetzelfde doet  :D

chansig

Quote from: Ralf67 on August 13, 2018, 22:16:43
Contour roept iets, en is vervolgens weer weg.

Lekker de boel even opstoken  :D

Quote from: Kwabbernoot on August 13, 2018, 23:54:02
Dat is niet zoals ik het lees. Dat is echter wel hoe ik jouw opmerking lees en ook hoe ik deze bedoel. ::)

Zeg je nu dat je net zoals Ralph aan stoken bent ?  :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

op eigen verzoek verwijderd.

Ik zou een RTM doen!

Roksan

Quote from: Contour on August 13, 2018, 17:43:28
Ik kan dat bijna niet geloven, als ik lees dat mensen geen verschil kunnen horen tussen netkabels of connectors... Ik ben in eider geval blij dat ik het wel kan horen, dit geeft de mogelijkheid tot verdere optimalisatie van de set!  :headbanging:

Groetjes Walter

En alle fabrikanten van versterkers zijn dom. Waarom, omdat ze niet het beste uit hun product halen en een standaard stroom kabel leveren die slecht presteert met hun versterker.
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

Staaled

#7120
Quote from: Tjeb on August 13, 2018, 21:16:52
Ik snap het napraat verhaal niet in deze, Hans geeft aan dat hij in het verleden zelfs bijvoorbeeld
Siltech in een eerdere set gehad heeft. Hij praat dus niet na, stond open voor bekabeling en heeft het dus geprobeerd maar is van mening dat de weg van de akoestische aanpassingen meer brengt.

Een vraag aan jou Contour, heb je wel eens meegedaan aan een blindtest? En een tweede vraag: ben je van mening dat je meer bereikt met bekabeling dan met akoestische aanpassingen?
Je kunt mening gerust vervangen door feit.
Akoestiek, plaatsing en evt. correctie hebben aantoonbaar invloed op de weergave, dit itt kabels of stroom.
Daar hoeft geen twijfel over te bestaan.

Naar mijn idee en in mijn set is er vervolgens na 1, 2 en 3  (APC dus) nog wat ruimte voor de twee laatste zaken.

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Kwabbernoot

#7121
Quote from: chansig on August 14, 2018, 07:47:47
Zeg je nu dat je net zoals Ralph aan stoken bent ?  :D

Gr. Hans

Ik kan deze vraag nu wel gaan beantwoorden maar dan is het idee van "weg zijn" ook weg. Nu sta ik dus behoorlijk in dubio.  :-\

Lastig, lastig...

:D

Kjelt

Alle luistertesten die gebruikt worden in de industrie zijn op basis van instantaan schakelen en vergelijken.
Zodra er pauzes tussen komen gaat het auditief geheugen inderdaad vrij snel mank.

IMO alle audio waarnemingen zijn subjectief want iedereen heeft weer andere oren.
Het is zelfs zo erg dat je het binnenwerk van oren bijna zo uniek is als een vingerafdruk, daar ben ik begin 2000 nog mee bezig geweest.
Dus iedereen hoort per definitie subtiel anders.
Daarnaast heeft iedereen weer een andere luisterkamer met andere akoestiek.


Staaled

Quote from: Kjelt on August 14, 2018, 10:36:04
Alle luistertesten die gebruikt worden in de industrie zijn op basis van instantaan schakelen en vergelijken.
Zodra er pauzes tussen komen gaat het auditief geheugen inderdaad vrij snel mank.

IMO alle audio waarnemingen zijn subjectief want iedereen heeft weer andere oren.
Het is zelfs zo erg dat je het binnenwerk van oren bijna zo uniek is als een vingerafdruk, daar ben ik begin 2000 nog mee bezig geweest.
Dus iedereen hoort per definitie subtiel anders.
Daarnaast heeft iedereen weer een andere luisterkamer met andere akoestiek.

Ik meen dat het in de hersenen weer gecompenseerd wordt.
Heb wel eens een onderzoek gelezen ( en idd is de oorschelp uniek en vaak zelfs nog verschillend per oor) waarbij er middels een plastiek een kleine verandering aan de schelp werd aangebracht.
Het reflectiepatroon veranderde wezenlijk en de proefpersonen hoorden idd anders.
Na verloop van tijd echter vond er adaptatie plaats en werd de verandering minder opgemerkt.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

chansig

Dat is toch met iedere verandering, dat is in ieder geval wel mijn ervaring. Na een paar uur weet je niet meer beter.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.