Set van Hans

Started by chansig, October 27, 2006, 18:49:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

twani

Quote from: Contour on August 12, 2018, 12:34:47
Ik ook niet, maar ik vind het wel raar dat je wel je meeste aparte akoestische escapades aandurft, maar bewezen gewone audiofile tweaks niet toepast. In plaats van nog meer subwoofers met DSP, zou ik eerst eens de stroomvoorziening op orde brengen. Hier zit veel verbeter potentieel.

Groetjes Walter

Hans heeft de fase per ongeluk vast wel eens goed gehad en dat is m verder ook niet opgevallen. 

Lekker laten zo dus :D

Contour

We kunnen er grapjes over blijven maken, maar dit bedoel ik wel echt serieus. Stroomvoorziening doet veel voor je geluid, zonde om hier niet in te investeren.

En 4 subs? Je hebt nu alle vrijheid qua plaatsing, met 2 stuks zou het laag al ultiem moeten zijn op de luisterplek. 4 subs is intressant als je in de hele kamer goed laag wilt, maar dat is hier niet nodig. Als je nu ontevreden bent over het laag, moet je verder experimenteren met de positie van de huidige twee subwoofers. 

Groetjes Walter

twani

Quote from: Contour on August 12, 2018, 12:42:37
We kunnen er grapjes over blijven maken, maar dit bedoel ik wel echt serieus. Stroomvoorziening doet veel voor je geluid, zonde om hier niet in te investeren.

En 4 subs? Je hebt nu alle vrijheid qua plaatsing, met 2 stuks zou het laag al ultiem moeten zijn op de luisterplek. 4 subs is intressant als je in de hele kamer goed laag wilt, maar dat is hier niet nodig. Als je nu ontevreden bent over het laag, moet je verder experimenteren met de positie van de huidige twee subwoofers. 

Groetjes Walter

Is geen grapje, Hans heeft speciaal kaasdoek vóór zn oren opgehangen zodat dit soort storende zaken m niet opvallen.

Ik vind t reuze slim :D

Contour

Volgens mij zit Hans gewoon lekker beneden te luisteren naar een Sonos setje, en dient dat luisterhok alleen als spreekvoer voor dit topic.

Gr. Walter

twani

Quote from: Contour on August 12, 2018, 12:48:20
Volgens mij zit Hans gewoon lekker beneden te luisteren naar een Sonos setje, en dient dat luisterhok alleen als spreekvoer voor dit topic.

Gr. Walter

Vwb dat laatste schat ík Hans een stuk hoger in.

chansig

Quote from: Contour on August 12, 2018, 12:42:37
We kunnen er grapjes over blijven maken, maar dit bedoel ik wel echt serieus. Stroomvoorziening doet veel voor je geluid, zonde om hier niet in te investeren.

En 4 subs? Je hebt nu alle vrijheid qua plaatsing, met 2 stuks zou het laag al ultiem moeten zijn op de luisterplek. 4 subs is intressant als je in de hele kamer goed laag wilt, maar dat is hier niet nodig. Als je nu ontevreden bent over het laag, moet je verder experimenteren met de positie van de huidige twee subwoofers. 

Groetjes Walter

Ik ben niet ontevreden over het laag. Ik weet alleen dat het beter kan. Alles kan beter. Zal de kenners eerst eens vragen wat het zou kunnen toevoegen. Is ook een beetje omdat het kan.

Je hebt overigens de neiging mij te vertellen wat ik moet doen. Nu weet ik niet wat jij verwacht hierin....maar het is een beetje hetzelfde al dat ik tegen je zeg dat jij je moet ergeren.

Heeft niet zo heel veel zin...toch ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Contour

Hallo Hans, al zet je 20 van deze BK subs neer, uiteindelijk wordt het niet beter dan de pure klank van de Peerless XLS-10 woofer die hierin wordt toegepast. Begrijp me niet verkeerd, dat is een prima woofer, maar er is wel degelijk beter te vinden, denk dan aan een mooie Eton of AT sandwich cone aangestuurd met Hypex NCore. Maar zo als eerder aangegeven, zou ik eerst eens de stroomvoorziening aanpakken, ook hiermee kun je de kwaliteit van de laagweergave aanzienlijk verbeteren.

Groetjes Walter

RalphH

Kan de kabelknaken op weinig zinnigs betrappen zeker niet als het erover gaat dat dit meer doet dan akoestiek en dsp, maar mbt het fasedingetje hebben ze een keer een punt.
Ik schat echter in dat Martijn en Hans dit bij inrichting al lang afgekaart hebben.

Vond het laag nu erg netjes, je had in de meting geen schokkend dips toch? Weet niet hoe het vroeger met 4 subs was, maar wellicht net dat tikkie strakker.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

chansig

Met de fase is niets gedaan. 50% procent kans dat het bij een apparaat goed zit. Hoe groot is de kans dat het bij alle apparaten verkeerd zit ?

2 speakers, 2 subs, 1 streamer en 2 stekkerblokken. Vast wel 1 of andere onderzoeksformule voor te vinden. :D

Martijn heeft zich niet bemoeid met de inrichting. Jerry heeft wat meegedacht vanaf een afstandje. Geheel op eigen conto. Geen dips...wel 1 piek rond de 70 Hz.

Met de 4 subs klonk het inderdaad wat strakker.

@Contour: Even los van de vermeende invloed van de prijs. Uit een onderzoeks pdf kan ik me herinneren dat het toevoegen van subs (tot in de treuren) effect/zin heeft. Praktisch gezien wordt het wat ingewikkelder.  :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Contour

Hallo Hans,

Om de fase goed te zetten, zijn er apparaatjes op de markt, ik heb de volgende van Oehlbach:

https://www.hifi.nl/recensie/3788/Oehlbach-Phaser.html

M.b.t. het aantal subs, ik ben het met je eens dat je met meerdere subs een beter, meer uniform laag in de gehele ruimte kan krijgen. Echter in jouw geval, met een duidelijk geidentificeerde luisterpositie, moet er ook met 2 stuks subwoofer een zeer goed laag mogelijk zijn. In hoeverre heb je de 'subwoofer crawl' al uitgeprobeerd?

Gr. Walter

chansig

#7035
Kan hier niet kruipen...is het te klein voor. Maar waar de subs nu staan, is de beste plek. Heb verschillende posities geprobeerd.

Overigens dit, over fase, nog gevonden op de Audiolife website.

'Fase' (van stroom) is een veelbesproken onderwerp in de audio. Kort door de bocht heeft het te maken met hoe je apparatuur klinkt als je de stekker van het aangesloten netsnoer omdraait. De best geaccepteerde verklaring in de audiowereld is dat een 'verkeerde fase' relatief veel lekstroom geeft, wat als een spanning over je stroomkabels gaat lopen (vervorming).

Hoe een en ander technisch werkt staat goed uitgelegd op de site van Audiopaul. Hier wordt ook omschreven hoe je per apparaat de laagste lekstroom kan vinden met behulp van een multimeter en zo de boel in fase kan zetten. Nogmaals: het is de best geaccepteerde verklaring maar men is het er nog steeds niet helemaal over eens. Dat maakt (wat ons betreft) ook niet uit, als het maar zin heeft (voor een beter geluid).


Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Roksan

Volgens mij heb jij hier niet zoveel last van. Actieve luidsprekers en een streamer die optisch aangesloten is. Kan dan niet veel uit fase staan en lek stromen opleveren
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

chansig

En als men na al die jaren nog geen eenduidige uitleg kan bedenken wat er nu gebeurt met fase en welke invloed dit heeft op de weergave...dan verwacht ik er sowieso niet heel erg veel van.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

frank2

Ik weet gelukkig beter maakt verschil, maar ja iets met boter hoofd enzo....

Maakt verder niets uit gewoon verder prutsen met veel subs, kippengaas matrassen enz.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Contour

Optisch? Oei, daar moet je wel een beetje mee uitkijken, alleen met echt goede optische kabels haal je namelijk een goed resultaat, meestal geeft men voor high end systemen de voorkeur aan spdif of USB, dan is de kwaliteit van de kabel wat minder bepalend. 

Ik heb zelf een tijdje een bluesound gehad met een simpele optische kabel, die toen vervangen door een mmoie Audioquest Vodka, grote verbetering!

Groetjes Walter

chansig

#7040
Quote from: frank2 on August 12, 2018, 14:46:33
Ik weet gelukkig beter maakt verschil, maar ja iets met boter hoofd enzo....

Maakt verder niets uit gewoon verder prutsen met veel subs, kippengaas matrassen enz.

Toetoeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeet..


Quote from: Contour on August 12, 2018, 14:47:24
Optisch? Oei, daar moet je wel een beetje mee uitkijken, alleen met echt goede optische kabels haal je namelijk een goed resultaat, meestal geeft men voor high end systemen de voorkeur aan spdif of USB, dan is de kwaliteit van de kabel wat minder bepalend. 

Ik heb zelf een tijdje een bluesound gehad met een simpele optische kabel, die toen vervangen door een mmoie Audioquest Vodka, grote verbetering!

Groetjes Walter

Ik denk dat jij en Frank helemaal in de kramp schieten als je kijkt naar hoe het hier ligt en eruit ziet qua kabelmanagement. :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Contour

Het verbaast me dat je onze adviezen als 'onzin' lijkt af te doen, alsof je perse geen beter geluid wilt ofzo...

Nu is het zeker zo dat de meeste audiofielen, veel te weinig aandacht besteden aan akoestiek en luidspreker plaatsing, echter jij bent nu compleet de andere kant doorgeschoten, en negeert het alom erkende belang van goede stroomvoorziening en goede aansturing. Een iets meer open mind zou je mogelijk nog een stuk beter geluid kunnen opleveren...

Groetjes Walter

Roksan

Quote from: Contour on August 12, 2018, 14:59:23
Het verbaast me dat je onze adviezen als 'onzin' lijkt af te doen, alsof je perse geen beter geluid wilt ofzo...

Nu is het zeker zo dat de meeste audiofielen, veel te weinig aandacht besteden aan akoestiek en luidspreker plaatsing, echter jij bent nu compleet de andere kant doorgeschoten, en negeert het alom erkende belang van goede stroomvoorziening en goede aansturing. Een iets meer open mind zou je mogelijk nog een stuk beter geluid kunnen opleveren...

Groetjes Walter

Bullshit, als alles goed ontworpen is, zal een stroomkabel echt niet veel doen. En kom op wat kan er nu veel verbeterd worden in een streamer die actieve luidsprekers aanstuurt? Zoals Hans nu bezig is, levert veel meer op dan geprut met kabels.
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

chansig

Quote from: Contour on August 12, 2018, 14:59:23
Het verbaast me dat je onze adviezen als 'onzin' lijkt af te doen, alsof je perse geen beter geluid wilt ofzo...

Nu is het zeker zo dat de meeste audiofielen, veel te weinig aandacht besteden aan akoestiek en luidspreker plaatsing, echter jij bent nu compleet de andere kant doorgeschoten, en negeert het alom erkende belang van goede stroomvoorziening en goede aansturing. Een iets meer open mind zou je mogelijk nog een stuk beter geluid kunnen opleveren...

Groetjes Walter

Ik kan me niet herinneren dat jij en/of Frank hier ooit geweest zijn. Dus waar heb je het over ?

En ik hoop dat je je verbazing een plek kan geven. Als ik erbij van dienst kan zijn dan hoor/lees ik het wel.

In een grijs verleden heb ik ook aandacht aan de fase besteed. Kan me niet herinneren dat ik een verschil hoorde. Als het een verschil gaf, had ik dat wel geweten. Maar wie weet ga ik er nog eens een keer naar kijken/luisteren.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Contour

Dat zou je misschien denken. De werkelijkheid is, dat de stroomvoorziening wel veel invloed heeft, juist ook als de set van goede kwaliteit is. Maar dit is iets, dat je zelf moet ervaren, om het te geloven, dus ik snap je reactie. Mijn advies is om tweedehands mooie stroomkabels en stekkerblok aan te schaffen, en zelf te testen. Hoor je geen meerwaarde, dan kun je zonder verlies alles weer doorverkopen.

Groetjes Walter

chansig

Je haalt werkelijkheid en beleving op momenten door elkaar.

Daarnaast wil ik niet geloven dat ik een verschil hoor. Jij wel. Prima.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

RalphH

Ah, daar issie weer, de set moet wel van goede kwaliteit zijn, anders hoor je het niet (voldoende).

Zet een gemiddelde, adiofielonwaardige dropveterset in Hans zijn contraptie neer en hij speelt een "echte" set in een doorzonwoonkamertje compleet naar de knoppen.
Maar dat willen we allemala niet toegeven, want dan is de hobby (geld doorspoelen) weg toch?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Staaled

Quote from: chansig on August 12, 2018, 14:07:30
Met de fase is niets gedaan. 50% procent kans dat het bij een apparaat goed zit. Hoe groot is de kans dat het bij alle apparaten verkeerd zit ?

2 speakers, 2 subs, 1 streamer en 2 stekkerblokken. Vast wel 1 of andere onderzoeksformule voor te vinden. :D

Martijn heeft zich niet bemoeid met de inrichting. Jerry heeft wat meegedacht vanaf een afstandje. Geheel op eigen conto. Geen dips...wel 1 piek rond de 70 Hz.

Met de 4 subs klonk het inderdaad wat strakker.

@Contour: Even los van de vermeende invloed van de prijs. Uit een onderzoeks pdf kan ik me herinneren dat het toevoegen van subs (tot in de treuren) effect/zin heeft. Praktisch gezien wordt het wat ingewikkelder.  :D

Gr. Hans
Als je de Harman White paper bedoelt :
"One subwoofer at each wall midpoint is the best in terms of Std, Max-ave and Max-min but does not support low
frequencies particularly well.  Two subwoofers, at opposing wall midpoints, performs very nearly as well as four at the
midpoints and gives a much better LF factor.  One subwoofer in each corner also has good low frequency
support, but does not perform quite as well as one subwoofer at each wall midpoint, in terms of Std, Max-ave
and Max-min.  If cost and aesthetics are considered, subwoofers at 2 wall midpoints is preferred. "

en
"With 5000 subwoofers, modal variation is virtually
eliminated.  The frequency response at all 16 seats is nearly identical"  :D

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

chansig

#7048
Geen idee of het van Herman Karton (voor Contour: Ik weet dat het Harman etc is) was...maar het lijkt er wel op.

Wat ik nog niet heb geprobeerd qua plaatsing is de sub die nu naast me staat tegen de achterwand te plaatsen. Ga ik nog een keer doen.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Staaled

Quote from: chansig on August 12, 2018, 15:05:47
Ik kan me niet herinneren dat jij en/of Frank hier ooit geweest zijn. Dus waar heb je het over ?

En ik hoop dat je je verbazing een plek kan geven. Als ik erbij van dienst kan zijn dan hoor/lees ik het wel.

In een grijs verleden heb ik ook aandacht aan de fase besteed. Kan me niet herinneren dat ik een verschil hoorde. Als het een verschil gaf, had ik dat wel geweten. Maar wie weet ga ik er nog eens een keer naar kijken/luisteren.

Gr. Hans
Vaak is er een verschil hoorbaar en het is een makkelijke verbetering.
Apparaatstekker (IEC320)  zit ie 9 van de 10 keer rechts voor de juiste fase.
Zo niet is er sprake van een r*kapparaat en dien je deze te vervangen voor één dat niet door prutsers ontworpen is.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)