Set van Hans

Started by chansig, October 27, 2006, 18:49:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

chansig

@Huub: Ik denk dat het je het mooi samen vat. En wat je ervaart, beleeft allemaal even prachtig en even waar cq niet waar.

Maar als we het proberen te verklaren dan komen we tegenover elkaar te staan, wat helemaal niet erg is..want het was gewoon gezellig vanmiddag.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Xander32

... hare maje zit een vage film te kijken; een goed moment om hier nog een aantal woorden te typen over het treffen heden middag.

Het is steeds weer boeiend en interessant, om kennis te maken met forumgenoten en het te hebben over onze gezamenlijke hobby. Ookal geeft daar een ieder op z'n eigen wijze een invulling aan.

Naast bovenstaande, was ik ook erg benieuwd naar de set van de gastheer. Daar kan ik kort over zijn; deze speelt op een hoog niveau. De muziek klinkt zeer gedetailleerd, homogeen met een drukvolle, droge en goed gedefinieerde bas, de verschillende stemmen/instrumenten staan scherp afgetekend in de ruimte, haast grijpbaar. Mooi. Het geluid is direct, de korte luisterafstand zal daar mede debet aan zijn. Het geluid blijft immer strak, homogeen en gedefinieerd, ongeacht het volume. Leve de dsp.

... of toch niet helemaal; de dsp maakt het geluid zo strak, zo droog en daarmee zo anders dan dat ik gewoon ben; ik mis daardoor een bepaalde kleuring van het geluid welke ik schijnbaar lekker vind. Dat betreft m.i. een smaakkwestie, een luistervoorkeur. Wellicht is dat ook hetgeen Huub bedoelt aan te geven (?).

Rest mij om Hans te bedanken voor zijn gastvrijheid  :coffee: en samen met de overige heren voor de gezellige middag  :thumbs-up:.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

HuubF

De dsp doet alleen het laag.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

dre73

Weet je dat heel zeker?
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

HuubF

Quote from: dre73 on March 24, 2018, 21:25:59
Weet je dat heel zeker?

Dat is wat Hans me vertelde.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Xander32

... dat zou goed kunnen hoor. Een strak, homogeen laag zal het overige positief beïnvloeden. Maar Hans gaat vast opheldering geven 🧐.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

chansig

Tot 300 Hz....meer wordt er niet gecorrigeerd. Neemt niet weg dat het een gezellige middag was, de ruimte boven best wel oke werd bevonden en het gewoon een gezellige middag werd.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Contour

Dus vandaag speakers sjouwen?

chansig

Volgend weekend.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DofN

#6010
Quote from: chansig on March 24, 2018, 23:52:14
Tot 300 Hz....meer wordt er niet gecorrigeerd. Neemt niet weg dat het een gezellige middag was, de ruimte boven best wel oke werd bevonden en het gewoon een gezellige middag werd.

Gr. Hans

Er is niets mis met een DSP dat zich boven de 300Hz gedraagt als equalizer. Sommige DSP-s hebben daar voicings voor/voorgeprogrammeerde "instellingen", een soort geavanceerde bass/treble knop. Ook niets mis met een systeem dat zichzelf automatisch instelt boven die 300Hz.

Maar een DSP dat zich boven de 300Hz gedraagt als een DSP zoals hij dat doet voor het laag, dat is een ander verhaal. Toch hoor ik daar ook positieve verhalen over.

Quote from: HuubF on March 24, 2018, 19:57:32


Ik kreeg een beetje het gevoel dat vanuit de gedachte dat akoestiek belangrijk is, het niet meer uitmaakt wat voor spullen je hebt staan. En dat zou ik dan weer onbegrijpelijk vinden.



Gevoel, gevoel..:)

De ratio erachter is, dat als je technisch goede apparatuur hebt en luidsprekers die goed meten in een anechoische ruimte, die een goed afstraal gedrag hebben, die niet vervormen.. En je hebt daar een paar setjes van.. En die zou je in een vergelijk in een akoestisch prettige ruimte zetten, dat het dan misschien weleens lastig kan worden om verschillen tussen die luidsprekers te horen. Mits ze in staat zijn dezelfde dynamiek aan te kunnen.


You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

HuubF

Quote from: chansig on March 24, 2018, 23:52:14
Tot 300 Hz....meer wordt er niet gecorrigeerd. Neemt niet weg dat het een gezellige middag was, de ruimte boven best wel oke werd bevonden en het gewoon een gezellige middag werd.

Gr. Hans

Was inderdaad gezellig Hans! Goed ook om mensen af en toe in het echt te zien.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Quote from: doorofnight on March 25, 2018, 10:11:23
De ratio erachter is, dat als je technisch goede apparatuur hebt en luidsprekers die goed meten in een anechoische ruimte, die een goed afstraal gedrag hebben, die niet vervormen.. En je hebt daar een paar setjes van.. En die zou je in een vergelijk in een akoestisch prettige ruimte zetten, dat het dan misschien weleens lastig kan worden om verschillen tussen die luidsprekers te horen. Mits ze in staat zijn dezelfde dynamiek aan te kunnen.

Op een ander forum heeft iemand een soort test gedaan. Blinddoek voor, bleek erg, erg lastig te zijn.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

#6013
Quote from: doorofnight on March 25, 2018, 10:11:23
Boven de 300Hz is niets mis met een DSP die zich gedraagt als equalizer. Sommige DSP-s hebben daar voicings voor/voorgeprogrammeerde "instellingen", een soort geavanceerde bass/treble knop. Ook niets mis met een systeem dat zichzelf instelt boven die 300Hz.

Gevoel, gevoel..:)

De ratio erachter is, dat als je technisch goede apparatuur hebt en luidsprekers die goed meten in een anechoische ruimte, die een goed afstraal gedrag hebben, die niet vervormen.. En je hebt daar een paar setjes van.. En die zou je in een vergelijk in een akoestisch prettige ruimte zetten, dat het dan misschien weleens lastig kan worden om verschillen tussen die luidsprekers te horen. Mits ze in staat zijn dezelfde dynamiek aan te kunnen.

Inderdaad gevoel. In mijn optiek is het onmogelijk om een goed klinkende set neer te zetten met uitsluitend oog voor akoestiek en meten.

Wat er niet altijd wordt bijgezegd is dat jullie het ook onzin vinden om al te veel aandacht te schenken aan de apparatuur.

Dus wel akoestiek, veel meten en daar dan tevreden mee zijn omdat het dan zou moeten kloppen. Muzikaliteit zit niet in de set maar in het bronmateriaal. Prima als je dat vindt.

Maar ik vind dat je dan veel mist. In jullie optiek bestaat er niet zoiets als een 'mooie dac'. De afgelopen jaren hebben me geleerd dat de één dat wel hoort maar de ander niet. Zonder in een discussie over gouden oortjes, hautain gedrag of blinde tests verzeild te willen raken is dat een feit.

Waarmee een wereld waarin door fabrikanten als Chord, Linn en Naim technisch werkelijk alles uit de kast wordt gehaald om steeds betere apparatuur te bouwen volledig langs jullie heen gaat.

Mijn ideale set zou uit mooi bij elkaar passende componenten bestaan in een, in de leefgemeenschap van dat moment, zo goed mogelijke akoestiek, beetje voodoo voor het gevoel. Meten toegestaan hoewel ik eerst en vooral op dat gevoel vertrouw.

Dat is een tijd en geld verkwistende weg. Dat dan weer wel.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

DofN

#6014
Quote from: HuubF on March 25, 2018, 10:31:24
Inderdaad gevoel. In mijn optiek is het onmogelijk om een goed klinkende set neer te zetten met uitsluitend oog voor akoestiek en meten.

Dat is een prima punt, al verschil ik hier van mening met je.

En het staat los van wat ik schreef over hoorbare verschillen tussen dergelijke luidsprekers en apparatuur en akoestiek.

Verder heb ik afgeleerd met jou in discussie te gaan. Wat jij feiten noemt, is voor mij nog lang geen feit. enz. Dan begin je over muzikaliteit in de bron  en juist niet in de apparatuur, dan haak ik af. Dat is voor mij sprookjesdenken. En leg je "ons" met "jullie" nog allemaal zwart wit uitspraken in de mond. Ik vind goed ontworpen luidsprekers van groot belang. Dat weet je dan weer niet, dat moet ik dan weer zeggen..
Allemaal gedoe, dit.

Maar af en toe wat ideeën en informatie delen, daar is niets mis mee. En ik lees af en toe ook nog in je draadje wat je allemaal aan doen bent. Best leuk :)


@edit.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

chansig

@Huub: Muzikaliteit zit in de mens, of bedoel je daar ook de bron mee ?

Voor de rest staan we inmiddels lijnrecht tegenover elkaar qua hobby beleving. Zoals ik gister al aangaf in mijn hoofd ontstaat echt kortsluiting bij sommige dingen die je zegt. Omdat het voor mij compleet onlogisch is wat je zegt. Meestal lukt het me wel te verplaatsen in wat de ander zegt en er ergens iets van begrip voor te krijgen en te hebben. Of het te snappen...gisteren een paar momenten gehad dat dit me echt niet meer lukte.  :D

Ik kan er met mijn pet ook niet zo goed bij dat je het hier niet mooi vind klinken. Geen kortsluiting in mijn hoofd, want smaak verklaart hierin alles.

Neemt vervolgens allemaal niet weg dat het gezellige dagen zijn en dat ik er november/december weer 1 ga doen.

En in de tussentijd komen Baard en ik een keer jouw kant op...gewoon voor de leut.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Quote from: chansig on March 25, 2018, 10:40:40
@Huub: Muzikaliteit zit in de mens, of bedoel je daar ook de bron mee ?

Voor de rest staan we inmiddels lijnrecht tegenover elkaar qua hobby beleving. Zoals ik gister al aangaf in mijn hoofd ontstaat echt kortsluiting bij sommige dingen die je zegt. Omdat het voor mij compleet onlogisch is wat je zegt. Meestal lukt het me wel te verplaatsen in wat de ander zegt en er ergens iets van begrip voor te krijgen en te hebben. Of het te snappen...gisteren een paar momenten gehad dat dit me echt niet meer lukte.  :D

Ik kan er met mijn pet ook niet zo goed bij dat je het hier niet mooi vind klinken. Geen kortsluiting in mijn hoofd, want smaak verklaart hierin alles.

Neemt vervolgens allemaal niet weg dat het gezellige dagen zijn en dat ik er november/december weer 1 ga doen.

En in de tussentijd komen Baard en ik een keer jouw kant op...gewoon voor de leut.

Gr. Hans

Ja gezellig, altijd welkom.

Vreemd, want ik kan jullie benadering wel begrijpen.

Alleen trek ik het niet dat het resulterende geluid me wat betreft beleving dan tegenvalt.

En bij mij zul je de, bij jou geweldige, messcherpe plaatsing missen. En als je hard gaat draaien zal het vast fout gaan.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Zojuist eigenaar geworden van 5 panelen van 124 x 124 x 10 cm.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Quote from: HuubF on March 25, 2018, 10:46:00
Ja gezellig, altijd welkom.

Vreemd, want ik kan jullie benadering wel begrijpen.

Alleen trek ik het niet dat het resulterende geluid me wat betreft beleving dan tegenvalt.

En bij mij zul je de, bij jou geweldige, messcherpe plaatsing missen. En als je hard gaat draaien zal het vast fout gaan.

Ik begrijp jouw benadering ook. Alleen sommige dingen die je zegt zijn voor mij niet te vatten. Dat wat je over die dempingspanelen zei.....daar raak ik echt van in de war.  :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Contour

Hallo Hans,

Dat zijn serieuze dempings panelen! Totaal circa 7.7m2 aan oppervlak.

Groetjes Walter

chansig

#6020
Yep en zien er netjes uit. Dus naast proberen (set op zolder zetten) ook direct even wat aanpassingen.

http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=21&t=26300&p=1877838#p1877838

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

#6021
Quote from: chansig on March 25, 2018, 10:49:15
Ik begrijp jouw benadering ook. Alleen sommige dingen die je zegt zijn voor mij niet te vatten. Dat wat je over die dempingspanelen zei.....daar raak ik echt van in de war.  :D

Gr. Hans

Waar je van in de war raakt is dat jij met dat meten de heilige graal gevonden denkt te hebben. Als ik dan met een gemeen lachje opmerk dat jij bij het verplaatsen van een paneeltje gewoon ook in een moeras van subjectiviteit terecht kunt komen ontken je dat omdat er tenslotte steeds weer gemeten wordt.

Ik vind dat de apparatuur en luisterruimtes voor mensen als wij nooit optimaal kunnen zijn. Dus dan maar beter richten op een zo lekker mogelijk geluid met toch voldoende resolutie.

En dat kun je m.i. onmogelijk voor elkaar krijgen met alleen meten. Althans als ik uit ga van wat ik het laatste jaar heb gehoord. Lekker weergegeven muziek is voor mij meer dan plaatsing en 3-d.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Quote from: HuubF on March 25, 2018, 11:00:10
Waar je van in de war raakt is dat jij met dat meten de heilige graal gevonden denkt te hebben. Als ik dan met een gemeen lachje opmerk dat jij bij het verplaatsen van een paneeltje gewoon ook in een moeras van subjectiviteit terecht kunt komen ontken je dat omdat er tenslotte steeds weer gemeten wordt.

En daar ga ik weer....knisperknisperknisper..... :D

Volgens mij zei je gister dat hetgeen je hoort, door het verplaatsen van panelen, als subjectief gezien moet worden en dat is dus niet waar.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Markus2

Quote from: HuubF on March 25, 2018, 10:46:00
Ja gezellig, altijd welkom.
Vreemd, want ik kan jullie benadering wel begrijpen.
Wij die van jou ook hoor. :)
Quote
Alleen trek ik het niet dat het resulterende geluid me wat betreft beleving dan tegenvalt.
Nou, dat kan en mag toch en ook daar kan ik me iets bij voorstellen.
Quote
En bij mij zul je de, bij jou geweldige, messcherpe plaatsing missen. En als je hard gaat draaien zal het vast fout gaan.
Als jij er maar blij van wordt.

;)
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

HuubF

#6024
Quote from: chansig on March 25, 2018, 11:08:09
En daar ga ik weer....knisperknisperknisper..... :D

Volgens mij zei je gister dat hetgeen je hoort, door het verplaatsen van panelen, als subjectief gezien moet worden en dat is dus niet waar.

Gr. Hans

Er heeft een objectief te constateren verschuiving plaatsgevonden. Maar je oordeel over het verschil in weergave is subjectief.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)