Zo net terug en een gezellige avond gehad en een mooie uitgebalanceerde set gehoord: Bach speakers (monitor) en Pink Faun versterking/DAC, computer gebeuren en stroom-, speaker- en netbekabeling ook van Pink Faun.
Grappige was dat ik me plots weer herinnerde waar ik de gastheer van kende; 6 jaar geleden toen ik ging starten met racefietsen heb ik bij hem een helm, schoenen ed gekocht. Dus dat was wel even grappig.
Eerst maar eens onder het genot van een kopje koffie luisteren naar de set. Komt allemaal wat klein over, wel mooi in balans maar de stemmen missen mijn inziens body. Zelfde geldt voor de instrumenten. Er komt wel een verrassend laag uit, dat komt vogens de gastheer omdat er veel condensatoren in de versterker zitten. Na een half uurtje wel gewend aan het geluid en het klinkt zoals eerder geschreven wel goed in balans.
We blijven een beetje hangen bij de cd van de fil O Brother were are thou. Zangeres met een achtergrond koor. We besluiten de netsnoeren maar te gaan verwisselen. Netsnoer van DAC en versterker worden gewisseld en het nummer opgezet. IK hoor geen verschil, alles blijft goed te volgen, achtergrond koor komt duidelijk door, scheiding tussen stemmen (mannen/vrouwe) duidelijk hoorbaar. Dan terug naar de Pink Faun en verrek wat hoor ik nu: Achtergrondkoor komt eerder door, duidelijkere scheiding tussen de stemmen etc.
De gastheer vertelt wat het verschil is en ik kan er alleen maar bij aansluiten. Dan nog maar een keer terug naar de standaard kabels. Wel gevraagd of hij wilde letten op het volume en dat dit gelijk was. Dat ging de gastheer dit keer doen. Dus nu zeker met volume gelijk en weer opnieuw luisteren. Tsja....geen verschil. Zat hem dus in het verschil in volume.
De gastheer is vervolgens ook iets minder stellend in dat het duidelijk hoorbaar is en zegt dat het subtiele verschillen zijn. Met de name de natuurlijkheid vond hij toegenomen. Scheelt mij dus weer een bak geld, maar wel weer een adres erbij om af en toe eens te gaan luisteren. Altijd leuk.
De beurs kan dus dicht blijven....gelukkig.

Gr Hans