Yippie

Author Topic: Tabcam's set, where can I get...  (Read 900 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Jack_D

Re: Tabcam's set, where can I get...
« Reply #25 on: June 1, 2020, 16:00:00 »
Ondanks dat ze behoorlijk groot zijn vind ik ze niet zo kolossaal ogen.Vaak worden die hele grote speaker van die "lijkenkisten"(oneerbiedig gezegd). Deze ogen lekker luchtig, interessante speakers :thumbs-up:
« Last Edit: June 1, 2020, 16:00:18 by Jack_D »

Offline Ohm Ivo

« Reply #26 on: June 1, 2020, 21:47:23 »
Hoi Tabcam. Leuk topic en interessant verhaal. :) En gave speakers!  :pompom: En ik heb n paar vragen...

Nu heb ik op het net al diverse malen gelezen dat open baffle speakers minder last zouden hebben van de ruimte dan "kast"-speakers. Waarom is dat?

Is dat vanwege de akoestische kortsluiting die open baffles maken waardoor ze vroeg afvallen in het laag en daardoor de room modes niet of minder aanspreken, of is er een andere reden?

Hebben open baffles een eigen typisch geluid, zoals bijvoorbeeld electrostaten dat hebben t.o.v. dynamische speakers? Ik vraag dit omdat ik nooit open baffles heb gehoord, i.t.t. electrostaten, magnetostaten, basreflex, transmisslielijn en gesloten kasten...

Groet van Evert

Offline TabCam

• Highly esteemed member group
  • Trade Count: (+1)
  • Total likes: 777
  • Keep Calm & Enjoy the Music
« Reply #27 on: June 1, 2020, 22:24:21 »
@Jack_d De kamer maakt gelukkig dat t op t oog nog "meevalt" maar sta ik ernaast is de PAP groter :worship:.

@Ohm_Ivo Ze zijn best te vergelijken met electrostaten behalve het vroege afvallen. Dat valt mij eerder mee dan tegen. De bas kan de ruimtemodi een beetje aanspreken maar lang niet zo erg als een kastluidspreker.

De bas van 8 x15" is zowel aanwezig als voelbaar, meer voelbaar dan met de Ushers en die heeft best bas, spreekt de ruimtemodi veel mear aan.

Ik moet alleen nog aan de crossover werken, het hoog is te weinig aanwezig al is het flink verbeterd de afgelopen weken.

HT set: PAP Quintet Horn1, Usher 718, Arcam 550, AudioPhonics HPA-S400ET, LG 950V, RPi + PiCorePlayer, NVidia Shield TV
Stereo set: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Chord Hugo, Laptop W10 - FooBar2000

Offline TabCam

« Reply #28 on: June 1, 2020, 22:31:17 »
Gave set en leuk je verhaal te lezen. Zijn indrukwekkende speakers zeg  :wow:

Mis alleen de koffiezet apparaat,  :D
Had ik al ooit gepost maar hier nog een keer
« Last Edit: June 1, 2020, 22:33:19 by TabCam »
HT set: PAP Quintet Horn1, Usher 718, Arcam 550, AudioPhonics HPA-S400ET, LG 950V, RPi + PiCorePlayer, NVidia Shield TV
Stereo set: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Chord Hugo, Laptop W10 - FooBar2000

Offline TabCam

« Reply #29 on: June 1, 2020, 22:32:02 »
Oops, foutje :nopompom:
« Last Edit: June 1, 2020, 22:32:49 by TabCam »

Offline brt

« Reply #30 on: Yesterday at 09:28:51 »
Leuk dat je een topic hebt aangemaakt Tabcam en een mooie set en heerlijke koffie, heb ik al mogen ervaren :)

Ook interessant om je filosofie te lezen, dat is inderdaad een goede om mee te beginnen.
Ben benieuwd of je de hoorns er uiteindelijk in laat zitten en hoe je de filters gaat finetunen.

Over de akoestiek: ik heb hier thuis mijn nieuwe wollen tapijt OP mijn oude tapijt gelegd, dat deed heel veel voor de kamer. Je ziet er niks van dat het 2 op elkaar zijn en daardoor is het voor het oog een extra lekker dik kleed. De kids spelen er graag op en de ruimte is er akoestisch enorm van opgeknapt.

Je zou misschien nog dikke gordijnen kunnen ophangen, dat absorbeert ook.
Zo'n akoestisch paneel achter de bank heb ik ook overwogen, maar ik begreep dat je al snel de 4cm dikke versie moet hebben om echt een beetje effect te merken. Mijn bank staat tegen de muur aan en dan vind ik het gewoon niet mooi er uitzien, maar jouwe staat ervoor dus ik denk dat het dan prima zou kunnen.

Leuk topic, ik ga em volgen!

Unison Research S9 | Innuos ZENith MK2 | RME ADI-2 | Focal Sopra 1 | Isotek Aquarius Evo 3 | Isotek en Chord Company stroomkabels | Chord Company interlinks en LS kabels | Tidal Hifi | Roon lifetime

Offline TabCam

« Reply #31 on: Yesterday at 13:56:28 »
@brt. Helaas is qua gordijnen er niet veel mogelijk :nopompom:. En gordijnen zijn vaak veel meer dan vier centimeter :P. Wie weet dat een soort van onderkleed of demping onder het tapijt wel lukt, leuk idee!

Qua filters, ik heb al de nodige onderdelen besteld dus hoop ik de gemeten shelf weg te kunnen krijgen. Heb voor de "leuk" ook luchtspoelen besteld maar of dat uit komt is maar de vraag. Misschien blijft het betaalbaar als ik ze zelf wikkel?

Ga denk ik ook dikkere panelen bestellen maar eerst maar eens kijken wat een beter filter doet. Daarna een filter met de Lii Audio breedbander en daarna nog eens kijken naar actief versterken. Dit omdat je daar nog meer versterkers nodig hebt alhoewel ik nog wel een IMG StageLine 2000d als reserve heb staan die wel voor het laag goed genoeg om te testen kan zijn.

Offline jellejanssen

« Reply #32 on: Yesterday at 16:29:05 »
Is dat zo  :threadclosed:

Lol, geintje. (Amp staat heel tijdelijk bij mij  :headbanging: help a forumfriend)

Offline doorofnight

• Trade Count: (0)
  • Total likes: 505
  • Weest allen vrolijk en blij, hup hup hup ook Gij
« Reply #33 on: Yesterday at 16:46:05 »
Klopt, dank voor je tip. Ik kan alleen kan ik moeilijk inschatten hoeveel invloed het gaat hebben en die plafonds zijn niet echt goedkoop voor een ruimte als deze (±70 m2). Daarbij wil ik eerst een airco gezien de steeds warmer wordende zomers 8).

Ik zit ook nog aan een akoestisch paneel achter de bank te denken.

Mooie set, goede inleiding. Ik heb zo'n plafond en ik vind het verschil groot. Bij muziek went het snel maar ik merk het iedere keer weer als ik bezoek heb en er dus gesprekken gevoerd worden. Ik raad het alleen niet aan in een reeds gemeubileerde ruimte. Het was een zware klus om dat voor elkaar te krijgen.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
Lyngdorf TDAI 2170 +SDA2400, DALI Euphonia MS4, 4X JL Audio E112 subwoofers, Daphile Intel-NUC SSD streamer, MiniDSP2x4HD

Offline Kingpin

• Trade Count: (+2)
  • Total likes: 394
  • Just An Ordinary Member
« Reply #34 on: Yesterday at 16:58:30 »
Ben nu een paar keer bij Tabcam geweest en we delen daarnaast behoorlijk wat info via andere kanalen.
Mooi om zijn progressie te zien en het feit dat hij meer de diy weg inslaat en daarbij de voortgang goed vastlegd.
Stereo 1: Cayin A-55T KT88 Svetlana winged "C", Telefunken ECC83 "Smooth Long Plates", Sylvania 5814A NOS "Black Plate", Logitech Squeezebox Touch, DIY Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, DIY Metrum Power Supply, miniDSP DDRC-22D, DIY miniDSP Power Supply, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack
Stereo 2: Naim UnitiQute 2, Tripath TA2022, Audio Physic Spark, Apogee Wyde Eye, Canare 4S8

Offline Jean Sibelius

• HT forum donateur
  • Total likes: 115
  • “Life’s too short to listen to bad audio”
    • Bouw van Confidence Mansion
« Reply #35 on: Yesterday at 17:33:20 »
Mooi dat je nu ook een eigen topic hebt Douwe en goed beschreven.

Ziet er netjes uit allemaal en de speakers zijn wel heel erg O0.

Groeten, Jan
(de bouw van) Confidence Mansion
Electronica: Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 iQ’s | Parasound JC-1’s + A51 | Synology DS918+/DX517 (48TB) | Oppo BDP-105 / UDP-203 CM Stufe 2
Speakers: Von Schweikert VR10-MKII | Dynaudio Confidence C4 | Velodyne DD-18 Projectie: JVC DLA-RS55 | Stewart LX123HST13
Diverse: Artesania Exoteryc 3L + Aire racks | Schnerzinger Emi + Giga Piccolo A3 | PS Audio P3

Offline TabCam

« Reply #36 on: Yesterday at 17:59:37 »
Mooie set, goede inleiding. Ik heb zo'n plafond en ik vind het verschil groot. Bij muziek went het snel maar ik merk het iedere keer weer als ik bezoek heb en er dus gesprekken gevoerd worden. Ik raad het alleen niet aan in een reeds gemeubileerde ruimte. Het was een zware klus om dat voor elkaar te krijgen.
Welke, een akoestisch spanplafond of een akoestisch spuitplafond of nog een ander type?

Offline doorofnight

« Reply #37 on: Yesterday at 19:30:39 »
Akoestisch spuitplafond.
Lyngdorf TDAI 2170 +SDA2400, DALI Euphonia MS4, 4X JL Audio E112 subwoofers, Daphile Intel-NUC SSD streamer, MiniDSP2x4HD

Offline Rob_Dingen

« Reply #38 on: Yesterday at 20:09:33 »
Akoestisch sluitplafond werkt perfect.
Afhankelijk van de uitvoering wel kostbaar geloof iets van €50,- tot €150,- per m2
Waarbij de goedkope variant een grof plafond krijgt en de dure variant eerst akoestische platen en dan spuitwerk er overheen komt en dan heb je gewoon een strak plafond.

Rob

Offline doorofnight

« Reply #39 on: Yesterday at 20:38:56 »
Je hebt echt een gave set Tabcam. En ze staan in een mooie ruimte.

Ik heb indertijd de gok genomen en voor een tamelijk fijne korrel gekozen, met een relatief klein effect vergeleken met grovere structuren. Gezien het grote plafondoppervlak, is het toch redelijk effectief. Bij mij zijn er geen platen onder gemonteerd; het lijkt me ook niet handig ivm de bovenlichtjes en de verschillen die je krijgt in je woning. Achteraf zou ik misschien toch een voor spanplafond voor een deel van het plafond gekozen. Dat is effectiever en kan ook mooi zijn, maar daarmee had ik niet ook de slechte verstaanbaarheid bij de keukentafel opgelost.

Ik heb in de luisterhoek ook een zwaar wollen vloerkleed en in de kamer en een groot dempend paneel (van rivasono) opgehangen aan één wand. Je zou zeggen: niet symmetrische demping is niet OK, maar dat gaat toch goed. Ik denk omdat flutter die ontstaat door reflecties tussen harde oppervlakken ook met asymetrische demping wordt opgeheven.
« Last Edit: Yesterday at 21:51:35 by doorofnight »

Offline r_flagg

« Reply #40 on: Yesterday at 21:45:36 »
Hoi Douwe

Zo.... dat is een mooie en imposante set die je hebt. Zeker die speakers springen in het oog.
Lijkt me leuk om die eens in het eggie te horen spelen  ( misschien op een setje mola's ??  ;D  )
Met een lekker bakkie ( of zo ) erbij

Ik ben het helemaal eens met jou prio lijstje. .. Ruimte ( akoestiek), dan speakers .. etc..  en met het idee dat er , vanwege het sociale aspect er minder muziek geluisterd wordt in een speciale muziekkamer dan in de woonkamer. Vandaar dat ik ook mijn setje naar de woonkamer ga verhuizen waar er dus ook nog genoeg werk ligt om de akoestiek te verbeteren.  Ook een leuk onderwerp om tijdens de koffie met ( limburgse) vlaai en met mooie muziek op de achtergrond over te filosoferen.   
Movie: JVC X500; Onkyo TX-NR5008; Philips BDP9700; Dune base HD 3D; Synology DS1812+ DX512 (13x3TB); Surround-11.2: sony SS-T70es (11x) sub:2x 18" DIY
Muziek: SONY TA-E80es; TA-N80es(2x); CDP-X777es; ST-S770es; TC-K950es; SS-R70es speakers ( Esprit no3)

Offline TabCam

« Reply #41 on: Yesterday at 23:22:26 »
Is dat zo  :threadclosed:

Lol, geintje. (Amp staat heel tijdelijk bij mij  :headbanging: help a forumfriend)
Klopt, i.p.v. op de bank doet ie niks, nu is ie "de rest van het seizoen" uitgeleend :P

Offline TabCam

« Reply #42 on: Yesterday at 23:27:58 »
Vanavond flink aan het filter zitten sleutelen en het is grappig om te horen hoeveel het doet. Merk wel dat ik echt op het filter moet gaan meten. Elke aanpassing heeft zowel verwachte goede effecten als ongewenste bijeffecten. Komt waarschijnlijk omdat het een serieel filter betreft. Misschien toch eenvoudiger om naar een parallel filter over te gaan.

@rob_dingen @door_of_night   Ga me eens verdiepen in het akoestische spuitplafond. Wie weet ook op de muren (akoestische spack?) als de meubels toch weg moeten. Waterval laat echt veel te weinig demping zien.

Offline Richi

• HT forum donateur
  • Trade Count: (+21)
  • Total likes: 438
  • Het is maar geluid...
« Reply #43 on: Yesterday at 23:50:42 »
Ein-de-lijk een eigen topic!  :hehe:  Volgmodus aan!

Enne, ik ben helemaal geen koffie drinker, maar de koffie van Douwe ging er prima in.  :D
Woonkamer: Naim Uniti Atom • Naim NAP 200 • Dynaudio Contour S 3.4 LE • Zolder: Kenwood L-1000 • B&W 685s2 • Auto's: Volvo premium surround