Buisvriendelijk ontwerp met Philips RSQ8P en Davis 20TK8

Started by NXP guy, October 24, 2006, 22:55:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sander Sassen

Vandaag nog wat zitten meten aan de SS D2904/71000 met een waveguide ervoor. Ondanks 't feit dat ik nu een bult in 't lagere midden heb die ik weg moet filteren is de vervorming wel met een slordige 7dB gedaald omdat de waveguide de lagere frequenties optilt zodat de tweeter minder werk hoeft te verrichten. Dit klopt heel aardig met de metingen van John Krutke (http://www.zaphaudio.com) dus ik denk dat ik de SS tweeter eerst maar eens ga proberen met de waveguide in een prototype kast, ik haal hiermee iig. de resultaten die ik me tot doel gesteld had wat de vervorming betreft, al moet je natuurlijk wel rekenen dat 't afstraalgedrag verandert door een waveguide voor de tweeter te plaatsen.



Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

garmtz


musiclink

#77
ik lees met veel plezier over jullie ervaringen met de RSQ8P.
ik heb zelf de Marantz LS95 met bovenstaande unit.
op dit moment luister ik naar een cd van Alison Krauss over de LS95, in 1 woord: geweldig.
jammer dat ze gestopt zijn met deze speakers/units.
ik wens de mensen met een RSQ8P veel luister plezier en de mensen die opzoek zijn veel succes want het wordt steeds moeilijker om deze units te bemachtigen.

NXP guy

Quote from: musiclink on January 31, 2007, 21:28:21
ik lees met veel plezier over jullie ervaringen met de RSQ8P.
ik heb zelf de Marantz LS95 met bovenstaande unit.
zie ook:
http://my.hifi.nl/index.php?user=1114
mischien leuk om eens een keer naar te kijken.
op dit moment luister ik naar een cd van Alison Krauss over de LS95, in 1 woord: geweldig.
jammer dat ze gestopt zijn met deze speakers/units.
ik wens de mensen met een RSQ8P veel luister plezier en de mensen die opzoek zijn veel succes want het wordt steeds moeilijker om deze units te bemachtigen.

Geweldig mooie speaker   :o Als je er wat meer info over hebt, post die dan gerust !
Ik had em al ontdekt, zie een paar berichtjes terug.


Mocht er iemand nog op zoek zijn naar de RSQ8P, de set op pagina 1 van deze thread is te koop !
Origineel LS85 filter, originele Philips woofer, natuurlijk de RSQ8P en in een veel mooiere mahonie kast.
Zijn niet van mij, als je me een PM stuurt verwijs ik je door.

jeroenkv

Quote from: NXP guy on January 31, 2007, 22:54:07
Geweldig mooie speaker   :o Als je er wat meer info over hebt, post die dan gerust !
Ik had em al ontdekt, zie een paar berichtjes terug.


Mocht er iemand nog op zoek zijn naar de RSQ8P, de set op pagina 1 van deze thread is te koop !
Origineel LS85 filter, originele Philips woofer, natuurlijk de RSQ8P en in een veel mooiere mahonie kast.
Zijn niet van mij, als je me een PM stuurt verwijs ik je door.


Niks voor jezelf? Mooi als achterkanalen.....  ;D

Eddiew

Heb geprobeerd de FB1000 uit japan (van hifodo) hiernaartoe te krijgen.
Zou ze voor een speciale prijs krijgen (ca. € 2000,-) verzending zou ongeveer € 350,- zijn.
Maar de communicatie verliep vreemd, er werden geen off. documenten of recente fotos of i.d. aangeleverd, uitsluitend werd telkens weer gevraagd een creditcard nr. te sturen. Daarom er maar vanaf gezien, te risicovol. Daarna waren speakers opeens van de site (webshop) af!

Soundden heeft ze al lange tijd (al in 2005 verkocht) niet meer staan, hebben dit netjes per mail aangegeven.
De site info is oude database info.

Nu maar verder speuren en hopen dat er ooit nog een set FB1000 of LS95 langskomt :(.........

fgroen

Quote from: Eddiew on April 25, 2007, 23:23:04
Nu maar verder speuren en hopen dat er ooit nog een set FB1000 of LS95 langskomt :(.........

Geduld is een schone zaak...  ;)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

robbertt

Vorige week eindelijk de Soup ( type 2) afgemonteerd ( filter met MKP en Tritecspoelen ) en uitvoerig beluisterd en - in zoverre mogelijk - vergeleken met de Marantz LS85 .
Deze laatste is wat betreft midden/hooggebied moeilijk te overtreffen ( RSQ8P) en van een totaal andere opzet dan de Soup ; enige wat overeenkomt is de materiaalprijs .

Om kort te zijn kan ik zeggen dat ik blij verrast was van de kwaliteiten vd Soup ; mijn complimenten voor Tony G. !!
Juist daar  waar ik dacht dat de LS85 de Soup ver achter zich zou laten ( ruimtelijkheid , plaatsing  , detail ) presteerde de Soup uitermate goed ,dit is  'n goed doordacht 3wegsysteem , erg levendig , ook op laag volume ; de toegepaste  Eton woofer is van zeldzame klasse en door de uitgekiende afstemming perfect in balans
Filters vd soup zijn momenteel opgebouwd met gewone MKP''s ipv MKP+  , dit geeft dus 'n perfect resultaat , heb echter inmiddels 2 nwe filters opgebouwd , dit keer alles uitgevoerd met Mundorf Supreme
, binnenkort de nwe filters monteren en dan luisteren of deze -kostbare-modificatie vruchten afwerpt
Gezien het enorme prijsverschil ''n mooie vergelijking

robbertt

Soup

robbertt

Soup2

buizengek

heb je de soup ook op je buizen uitgetest?  ik zoek namelijk ook een dergelijke speaker voor op mijn 845 mono's
buizengek

robbertt

Heb ze zelf icm de Marantz PM 14 / CD 17/2 uitvoerig  beluisterd ; de PM 14 is zeer goed echter gezien het hoge rendement vd Soup zou ik persoonlijk 'n wat muzikalere versterker gebruiken , heb begrepen dat de Soup vaak met buizen wordt gecombineerd , ongetwijfeld heeft dit ook te maken met de toegepaste woofer en afstemming ; veel druk maar altijd strak en duidelijk gedefineerd laag .
De Soup heeft 'n zeer open klankbeeld , lijkt mij 'n zeer goede combi met buizen .

Er staat  op dit forum trouwens 'n speelklare set te koop ; is misschien 'n goede optie ipv zelf bouwen

fgroen

Quote from: johhn on June 13, 2007, 14:29:03
Heb ze zelf icm de Marantz PM 14 / CD 17/2 uitvoerig  beluisterd ; de PM 14 is zeer goed echter gezien het hoge rendement vd Soup zou ik persoonlijk 'n wat muzikalere versterker gebruiken , heb begrepen dat de Soup vaak met buizen wordt gecombineerd , ongetwijfeld heeft dit ook te maken met de toegepaste woofer en afstemming ; veel druk maar altijd strak en duidelijk gedefineerd laag .
De Soup heeft 'n zeer open klankbeeld , lijkt mij 'n zeer goede combi met buizen .

Er staat  op dit forum trouwens 'n speelklare set te koop ; is misschien 'n goede optie ipv zelf bouwen

waar dan?  ???
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

NXP guy

Quotewaar dan?

Ik zie die idd ook niet

Quoteheb je de soup ook op je buizen uitgetest?  ik zoek namelijk ook een dergelijke speaker voor op mijn 845 mono's
buizengek

Ik heb deze set Soup ook eens mogen beluisteren bij johhn op de eerder genoemde Marantz PM14/CD17 combinatie.
Enige nuancering ten opzichte van zijn verslag heb ik wel (ieder zijn mening tenslotte  :P)

Eerste indruk: de Soup is een imposante verschijning (fysiek), mooi afgewerkt en fraai geproportioneerde kasten. Het oog wil ook wat tenslotte. De eerste luisterindruk was zeker goed; onmiddelijk hoor je dat hier een 'veel-beter-dan-gemiddeld' systeem staat te spelen. Er zit voldoende bas in, ook bij lage luistervolumes. Dat is opmerkelijk gezien het basreflex principe. Het hoog was zondermeer fraai, niet te opdringerig of hard, klinkt heel natuurlijk. Ook de breedte van het geluidsbeeld valt op.

Tweede indruk: het middengebied was minder geslaagd. Twee opmerkingen daarover. Ten eerste klinkt het alsof de middentoner niet mooi aansluit op de basunit (van Eton in dit geval, filter was het TG filter), wat resulteerde in een gebrek aan emotie in het belangrijke middengebied. Daarnaast waren er nogal opvallende S-klanken aanwezig. Hier zou mogelijk een buizenversterker goede diensten kunnen bewijzen, maar dat hebben we niet uitgeprobeerd. Zelf speel ik met een zelfbouw buizenvoorversterker en een buizeneindtrap op basis van de KR300BXLS (2x13 Watt). Ik heb johhn aangeraden het juistheid van het filter en de polariteit van de units nog eens goed te checken bij het upgraden naar een filter met Mundorf componenten. Op hoger volume bij wat complexere muziek (dus U2 in plaats van Eric Clapton) werd het een allemaal een brei van geluid en behoorlijk schreeuwerig. Ik was 'not amused'.

Ten opzichte van 'mijn' Philips_RSQ8p/Davis20TK8/Vifa_sub systeem ben ik na deze luistertest van mening dat mijn systeem aanmerkelijk 'mooier' klinkt. De bas van de gesloten sub gaat behoorlijk lager, het midden is vrij van elke S-klank en de soundstage is breed en diep. Overgangen tussen de units zijn niet hoorbaar en ik blijf van mening dat een dergelijke magnetostaat als de RSQ8P in het horizontale vlak niet te verslaan is. Opmerkelijk omdat ik meestal een behoorlijke voorkeur voor drieweg systemen heb bij het beluisteren van speakers.

Ik hoop binnenkort de Soup nog eens met het gecheckte Mundorf filter te mogen beluisteren; ik ben benieuwd !

robbertt

Beste NXP ;

Jouw kanttekeningen mbt de klank vd Soup waren achteraf juist en -gelukkig- eenvoudig verklaarbaar ; de C79 was per abuis 2 x omgepoold ( zowel op 't filter alsook bij de unit ) , deze fout veroorzaakte de rommelige klank ; 'n wereld van verschil ,
De versie met Mundorf componenten zal over 'n week of 2 spelen , doen we de vergelijking gewoon ff over , benieuwd of je dan nog  dezelfde mening hebt.......

Sander Sassen

Quotede C79 was per abuis 2 x omgepoold ( zowel op 't filter alsook bij de unit )

Dan is hij toch correct aangesloten? Ik denk overigens niet dat je een dergelijke luidspreker kan beoordelen adhv. één exemplaar, iedereen bouwt zoiets toch met eigen inzichten en niet iedereen werkt nauwgezet, dit kan resulteren in kleine, tot hele grote verschillen. Ik heb daar legio voorbeelden van gezien door de jaren heen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

robbertt

De betreffende set is geheel naar ontwerp van TG ( Thiel/Thiel/Eton) ;ook het  filter en merk componenten is exact gelijk .

Ik vermeldde al eerder dat de vergelijking met de Marantz LS85 btje mank gaat ; beide speakers hebben 'n totaal andere opzet , voor NXP -guy komt er nog 'n hindernis bij : die draait met high-end buizenversterkers icm de RSQ8P / Davis ticonal , zijn buizenversterkers hebben -nog niet- op de Soup gedraaid maar zullen wellicht 'n veel vriendelijker/warmer  klankbeeld opleveren , gaat dan meer om voorkeur , smaken verschillen nu 1maal .



NXP guy

Nu het hobby-seizoen is aangebroken is het weer gaan kriebelen om 'iets' te gaan bouwen. Inmiddels al weer flink wat speakers en zelfbouw ontwerpen beluisterd, maar ik ben inmiddels volledig overtuigd van de Philips RSQ8P unit. Tot nu toe heeft geen ander zeflbouwsysteem mij er toe kunnen brengen iets anders te willen gaan bouwen.

Het idee is om een paar monitors te gaan maken die ook eventueel als rears kunnen dienen voor mijn huiskamersysteem.

Echter, een extra paar Philips RSQ8P en Davis 20TK8 units is niet zomaar meer te vinden. Alternatieven dienden zich aan in een paartje gebruikte Stage accompany SA8520 units die technisch nagenoeg identiek zijn aan de RSQ8P.



De frontplaten zijn verwijderd om ze te kunnen spuiten; het blauw van SA vind ik niet zo geslaagd.



Daarnaast heb ik een setje Davis 20KLV8 op de kop weten te tikken die in plaats van de 20TK8 moeten komen. Ook weer een mooie kevlar unit, echter zonder de kostbare ticonal magneet.



Volgens mij is de Davis 20KLV8 meer geschikt voor een basreflex ontwerp, maar zeker ben ik daar niet van. Als iemand me een suggestie voor kastvolume en gesloten/Bassreflex keuze kan doen, dan graag !  :)

maartten

Deze combi zal -weer -''n fraaie klank opleveren ; de SA 8520 is de ultieme unit om ''n high-end systeem mee te bouwen , succes met je nieuwe project ; bouw je de kasten zelf ? Je huidige boxen zijn zeer fraai gemaakt !!

NXP guy

Na simulatie met unibox kom ik uit op een compromis van 25 liter voor de behuizing bij een bassreflex concept.
Dit laat een niet al te grote kast toe van 25x55x30 cm bij gebruik van 22mm MDF.
Ik ben van plan zelf een paar testkasten te bouwen; als het echt goed moet worden dan laat ik johhn uit dit forum wel een setje kasten hiervoor maken want tegen zijn vakmanschap kan ik niet op. Om de units te laten verzinken in het front zijn dit bijvoorbeeld niet de meest prettige vormen (SA rechthoekig, Davis heeft helemaal een hele weird vorm). Daarnaast zijn de diktes van de fronten verschillend (SA 6mm, Davis ~9mm), wat het er ook weer niet makkelijker op maakt. Ik begrijp wel waarom al die units tegenwoordig rond zijn  ;D

Inmiddels ben ik bezig met het spuiten van de SA frontjes; uiteindelijk worden ze zwart.


NXP guy

Tussen de kerst feestelijkheden door toch nog tijd gevonden om wat verder te bouwen.
Inmiddels zijn de gedemonteerde frontjes van de SA units matzwart gespoten.



En als je toch aan het spuiten bent.... dan meteen maar een paar stukken pijp gezaagd (doorsnede 75 mm) en ook na wat primeren hetzelfde matzwart gespoten.



De plaatselijke Gamma was goed voor het 22mm MDF en het (overigens perfecte !!!) op maat zagen van de diverse paneeltjes.
Zelf wat gespeeld met de gatenzaag voor de BR poort op de achterzijde en met de lamello frees.
Ik ben inmiddels een groot fan van de lamello frees, omdat het erg snel werkt en je de hele kast zonder lijmen al in elkaar kunt passen.



Bij het lijmen zelf verschuiven de panelen dan absoluut niet meer, zodat je ongestraft met lijmklemmen druk kunt aanbrengen.
Morgen ga ik eens een kast verlijmen. Wordt vervolgd.

robbertt

.

bas2202

NXP-guy,

je bent ondertussen helemaal voor de RSQ8P gevallen, lees ik.
Wat vind je van de OLS versie?
Op MP wordt een interessante set aangeboden met deze versie.
Op zich een behoorlijk bedrag, maar gezien de units en heftige kasten valt dat eigenlijk wel mee lijkt mij.
http://audio-video.marktplaats.nl/luidsprekers/137004090-o-l-s-kharma-hybride-speakers-met-de-philips-rsq8p.html

Ken jij dit ontwerp?

maartten


NXP guy

De OLS clone heb ik ook gezien, helaas (nog) niet gehoord. De kasten zijn erg fraai in mahonie en zwart uitgevoerd en het d'Appolito concept in combinatie met de bandtweeter lijkt me erg interessant. Deze OLS bandtweeter is technisch identiek aan de Philips RSQ8P en de SA units, maar is een soort 'deluxe' versie met een hoogglans zwart front.

Inmiddels heb ik 1 van mijn monitors half verlijmd:






Ik heb besloten dit maal eerst de binnenzijde af te werken voordat de laatste zijkant erop gaat. Kijken of dat beter bevalt dan achteraf filter en demping via het woofergat naar binnen te werken.
???