Buisvriendelijk ontwerp met Philips RSQ8P en Davis 20TK8

Started by NXP guy, October 24, 2006, 22:55:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

NXP guy

Dank u, dank u.

Ook tot mijn verbazing wordt er in DIY-NL weinig met bandtweeters, magnetostaten e.d. gewerkt en wordt er vaak gegrepen naar Scanspeak en Thiel units. Vandaar dat ik dit wel eens een leuk alternatief vind, zeker voor de buizenfreaks onder u die zoals ik moeten leven met 2 maal 12 Watt maximaal vermogen. Voor wat betreft de suggestie over de ruimtelijkheid heb ik ter vergelijk mijn Synthese Floating speakers nog eens van zolder gehaald. Toch een speaker die qua ruimtelijkheid goed scoort. Toen bleek dat er toch een bepaalde gewenning optreedt als je een tijdje naar dezelfde speakers luistert. Onwillekeurig ga je je normen kennelijk bijstellen. De A-B vergelijking viel zeer zwaar in het voordeel van de RSQ8P/Davis combinatie uit. Ik had niet eerder gemerkt dat het verschil zo (schokkend) groot was en het bewijst wel dat a) zelfbouw loont en b) je altijd moet vergelijken. De Floating heb ik altijd een heel prettig klinkende set gevonden.

De Philips magnetostaat is echt geweldig (waarom is dit nooit een succes geworden ?) en wordt (vreemd genoeg) nog steeds gemaakt door Stage Accompany voor PA doeleinden. De RSQ8P is wel gebruikt door Marantz in de LS85 en LS95 (de laatste helaas nooit gehoord). De LS95 zag ik toevallig deze week verschijnen op hifi.nl  http://my.hifi.nl/index.php?user=1114

Quote from: johhn on January 20, 2007, 18:10:13
Philips RSQ8P

Deze foto heb ik wel eens eerder gezien, maar ik weet niet welk merk dat is ?
Wel is mooi gezorgd voor time-alignment; daar heb ik over getwijfeld of ik dat zou doen, maar heb dat idee laten vallen om er geen potsierlijke kast van te maken.

robbertt

Nog 'n mooi voorbeeld van toepassing vd Philips RSQ8P  ; ditmaal Ikon Akustik ; zie de verschillen tussen de h/m units ; 1e versie is van Phikips , endere van Stage Accompany ; exact zelfde units en volop verkrijgbaar ( 579 euro/ stuk ) lijkt vd meeste diy-ers veel geld maar in dit geval spreekt men niet meer van 'n tweeter : inzetbaar va 1000 hz betekent 'n ongefilterd middengebied ; is en blijft toch meest moeilijke onderdeel van elk 3 wegontwerp ; Ikon heeft bv 'n model waarbij deze unit gecombineerd word met de Eton 11 inch (!!!) ; wisselfrequentie op 1000 hz ......

Voor de techneuten : kijk 1s naar de spec's en het afstraalgedrag van deze unit ; werkelijk uniek .
Eenmaal deze unit gehoord komt men al snel tot de conclusie dat de prijs op z'n minst zeer redelijk is;

robbertt

IKON

fgroen

Interessante leverancier.

Gebruikt SAC actieve elektronica. Daar kun je luidspreker specifieke oplossingen laten genereren. Echt cool.  8)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

robbertt

Dat klopt ; is voor specifieke gevallen , ik draai zelf al lange tijd met 'n orgineel 2 wegsysteem van Philips (FB 1000 )  waar in de RSQ8P gemonteerd is ;met 'n  relatief eenvoudige opzet : passief met 12 db filter ; crossover op 1700 hz , de woofer(gesloten kast) is speciaal voor deze speakers ontwikkeld ( en vd Marantz LS85 / LS95 ) en lijkt qua constructie erg veel op de Davis 20 Ticonal , de Davis heeft echter een grotere motor / rendement .
Deze Philps FB1000 zijn qua plaatsing uiterst vriendelijk ; de 8p heeft zo'n extreem brede afstraling dat er nauwelijks 'n hot-spot is ; mijn vorige luidsprekers ( oa Elipson 1303 / Synthese 2 / B & W Nautilus 804 ) waren ook zeer muzikaal maar tevens erg kritsch mbt opstelling en er was altijd 'n overduidelijke hotspot ; hoewel al deze modellen 'n 3 wegsysteem waren ( en zeer gewaardeerd ) blijkt dus dat 'n conventionele unit in geen enkel opzicht vergelijkbaar is met 'n ribbonspeaker .
In het geval vd Philips RSQ8P is het eigenlijk geen eerlijke vergelijking meer :  rendement ( over hele weergave gebied van 1000 - 30000 hz ) : 92 db / 'n constante impedantie van 7 ohm / maximale horizontale afstraling /  belastbaar tot 500 watt / inzetbaar van 1000- 30000 hz ..........

fgroen

Levert Stage Accompany dat bandje onder de naam "SA8535"?

Die ziet er toch iets rauwer uit qua afwerking dan de Philips. Ook raden ze aan, dat ding in een hoorn te stoppen. Dat zal wel een beetje met hun PA-tik te maken hebben...  :P
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Eddiew

Over de RSQ8P worden veel lovende woorden geschreven...
Daarom ben ik op zoek naar een set Philips FB1000 (of Marantz LS95).
Weet iemand deze misschien ergens te koop?

Luister zelf naar ESS Heil met Amt1 bandspeakers (jaren 70!)
Maar zou graag vergelijken met RSQ8P.

fgroen

Quote from: Eddiew on January 24, 2007, 22:22:52
Over de RSQ8P worden veel lovende woorden geschreven...
Daarom ben ik op zoek naar een set Philips FB1000 (of Marantz LS95).
Weet iemand deze misschien ergens te koop?

Luister zelf naar ESS Heil met Amt1 bandspeakers (jaren 70!)
Maar zou graag vergelijken met RSQ8P.

Check marktplaats.nl FB-825's zijn te koop voor ong. 350 Euro per paar. Als je dan de tweeters eruit sloopt, heb je relatief goedkoop een paartje.  >:D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

robbertt

Tja; was dat maar waar !! In de Fb 850 zit de RT8 ; geen RSQ8P , is 'n soort van verkleinde versie inzetbaar va 4500 hz , de RSQ8P meet ongeveer 20 x 20 cm (!!)en weegt 5 kg (!!!!) ; kijk nog maar 1s goed naar de foto's waar deze topic begon , de gemonteerde Davis woofer heeft 'n diameter van 22 cm , de RSQ8P is bijna net zo groot......

Eddiew

Klopt, de RT8 wordt ook in de F9628 (mfb) gebruikt en heb ik ook liggen.
Klinken aardig maar zijn m.i. niet vergelijkbaar met de RSQ8P.
Mede omdat deze al v.a. 1000Hz presteert.

Vandaar mijn bovenmatige interesse in een paar fb1000's

piston

Klopt, en van de RT8 heb je 2 versies. De RT8 en de RT8P. De RT8P heeft een diecast alu frame, terwijl dit bij de RT8 uit plastic vervaardigd is. Ook is de korte "waveguide" of hoe je het ook mag noemen bij de RT8P van rubber, bij de RT8 eveneens van plastic.

Als ik eens wat tijd heb, dan zou ik eens het verschil in SPL curve kunnen opmeten (als er al een verschil zal zijn).

Verder heb ik ook een set FB1000 staan, maar daar moet nog wat aan gerestaureerd worden voor die luisterklaar zijn.

Groetjes,
Karel

NXP guy

Ik heb zelf een jaar of 15 een set Philips FB825 gehad met daarin een AD21601 RT8 bandtweeter. Is inderdaad een heel ander ding dan de RSQ8P.  >:D



Wow, ik dacht dat de Philips FB1000 luidsprekers alleen in de USA geleverd werden.... Kan iemand eens wat mooie foto's posten ? Voor zover ik weet worden daar zowel de RSQ8P als de RT8 in gebruikt (waarom eigenlijk ?) in combinatie met twee Philips polyprop woofers.

Als iemand meer info heeft over de gebruikte units en het filter van de FB1000 dan is dat ook heel interessant.

Sander Sassen

Iemand enig idee over er nog ergens nieuwe RSQ8P's te krijgen zijn?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

NXP guy

Nieuwe RSQ8P's, hmmm, dat zal moeilijk worden. Philips verkoopt ze al lange tijd niet meer.

Wel worden ze in licht gewijzigde vorm als SA8535 door Stage Accompany uit Hoorn (NL) nog gemaakt en verkocht voor 549 euro ex BTW/stuk. Per 100 worden ze trouwens een stuk goedkoper, misschien iets voor een powerbuy  >:D

Ik zou echter proberen een setje tweedehands Philips RSQ8P of Stage Accompany SA8520 (volgens mij is dat dezelfde) te pakken te krijgen. Ze lijken onverwoestbaar, en de ribbon zelf kan door Stage Accompany (of zelf) nog steeds worden vervangen door een nieuw.

Kijk maar eens op http://www.stageaccompany.nl/en/ voor een hoop details over deze drivers.


robbertt

Als alternatief zou de Fountek Neo 5 pro in aanmerking kunnen komen ; ook 'n jumbo-ribbon , 850- 30000 hz ; aanbevolen scheidingsfrequentie is 1500 hz .

Prijs is ong 325 euro/stuk (oa bij BMM electronics ) , icm met 'n high-end woofer is hier ongetwijfeld 'n betaalbaar- high-end-systeem mee te bouwen , en met 'n relatief eenvoudig filter ( va 1500 hz hoeft er immers niet meer gefilterd ) .

Feit is dat de meeste diy-ers voor bekendere ontwerpen/units kiezen , vaak zeer kostbare systemen waarbij de vraag blijft of deze hoge prijzen gerechtvaardigd zijn , ook vele -dure- merkluidsprekers blijken vaak matig te presteren , bij diy zal het niet veel anders zijn .

De prijzen van bv Scan speak ( Revelator ) zijn bepaald niet mals , units zullen op zich van topkwaliteit zijn ,maar  om uit 'n 3 wegsysteem 'n  topsound te krijgen is veel kennis en geld nodig , op dat punt onderscheiden de grote ribbons zich heel duidelijk : dmv 'n 2 weg opzet de kwaliteiten van 'n high-end  3 wegsysteem , maar voor de meesten wel eenvoudiger / goedkoper te maken . Daarbij worden door veel ribbonfabrikanten -zeer goede- filterschema's bijgeleverd ;


robbertt

Erg mooie unit voor dit bedrag ; haalt in de praktijk helaas net 18000 hz ; als je je gaat verdiepen in deze unit zul je zien dat er telkens 'n ribbon word bijgeplaatst , voor het zgn tophoog ( dus toch weer filteren !) .

Voor degene die de Philips RSQ8P nooit gehoord hebben is het moeilijk te bevatten dat er eigenlijk nog steeds geen beter cq goedkoper alternatief is ; uitgangspunt voor de 8P is/was dat deze bedoeld is voor 'n faserein 2 wegsysteem gefilterd va ong 1100 hz , doorlopend tot ca 30000 hz zonder enige vervorming en beperking in belastbaarheid

Beste uitgangspunt is nog steeds de Stage Accompany SA 8535 ; heb onlangs nog contact gehad met SA ivm eventuele toekomstige revisie vd 8P; er werd mij verteld dat de 8P sowieso onverwoestbaar is en dat bij evt revisie de complete unit ( behalve magneet/frontplaat ) vervangen word en dit identiek is aan het orgineel ( 8P= 8520) productie vd 8P is dus eigenlijk nooit gestopt ; verkoop geschiedt echter al lange tijd onder de naam SA ; enige verschil is optisch ;

robbertt

Zie hier het verschil tussen de 8P en de SA 8520

robbertt

8P icm Scan Speak  ( 300 / 1000 hz )

robbertt

Nog meer leuke ribbonontwerpen....

Sander Sassen

John et al,

Ik ben me bewust van de alternatieven van de Philips bandtweeter. Ik heb in 't verleden (ik bouw al zo'n 15-jaar luidsprekers) wel eens met een Philips bandtweeter gewerkt, niet de RSQ8P, maar zoek nu iets voor de referentie luidspreker die ik aan 't ontwerpen ben. E.e.a. bestaat voorlopig (in de simulatie en op virtueel papier) uit twee 15" Ciare woofers in open baffle dipool met daarboven twee PHL 1130 mids en momenteel een ScanSpeak D2904/710000. Omdat de inzet is om een systeem te ontwerpen dat een zeer lage vervorming heeft is de ScanSpeak momenteel nog 't enigste zorgenkindje. Kortom, ik ben op zoek naar wat alternatieven voor de tweeter.

De Philips heeft kennelijk goede papieren, maar voor mijn toepassing een iets te laag rendement. De SA zou ik door het ontbreken van duidelijke metingen niet zomaar aanschaffen, vind ook de prijs ietwat te gortig omdat ik bij een dergelijke prijs verwacht dat de fabrikant ook z'n huiswerk heeft gedaan en dit ook kan laten zien. Daar hoort dus tenminste een compleet meetrapport bij met oa. vervorming etc. bij verschillende nivo's.

D'r zijn een tweetal compressiedrivers van 18Sound die ik ook op 't oog heb, daar zijn wel prima metingen bij, maar die kan ik dus door gebrek aan info over de SA tweeter niet vergelijken. Helaas is e.e.a. te kostbaar om zomaar aan te schaffen en zelf de metingen te doen, alhoewel ik daar wel alle apparatuur voor heb uiteraard.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

jeroenkv

Quote from: johhn on January 28, 2007, 19:12:02
Erg mooie unit voor dit bedrag ; haalt in de praktijk helaas net 18000 hz ; als je je gaat verdiepen in deze unit zul je zien dat er telkens 'n ribbon word bijgeplaatst , voor het zgn tophoog ( dus toch weer filteren !) .

Of de Neo3PDR als aanvulling. Blijft filteren, maar geen verschil in afstraalgedrag.

geenius

Quote from: johhn on January 28, 2007, 19:26:27
Nog meer leuke ribbonontwerpen....

In de middelste zit overigens een gewone dome-tweeter...............

de vuilnisman

Sander misschien is deze ribbon iets voor je http://www.raalribbon.com/products_flatfoil_140-15.htm

Ken hem zelf niet maar wel veel positieve berichten over gelezen.

jeroenkv

Quote from: de vuilnisman on January 29, 2007, 17:57:16
Sander misschien is deze ribbon iets voor je http://www.raalribbon.com/products_flatfoil_140-15.htm

Ken hem zelf niet maar wel veel positieve berichten over gelezen.

Mooi ding!! Waarom bouwen ze hem alleen niet ietsje groter?!?!?!? (Crossen op 1000hz of nog "iets" lager 300hz).  ???