Buisvriendelijk ontwerp met Philips RSQ8P en Davis 20TK8

Started by NXP guy, October 24, 2006, 22:55:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.


fgroen

Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

robbertt

Deze unit(compact-driver) is nooit door OLS los geleverd ; is speciaal voor OLS met deze high-gloss fronten geleverd door SA.

OLS = 100 % RSQ8P = 100 % SA 8520 .

Enige verschil tussen deze units is de uitvoering van de frontplaat

NB : we hebben het hier niet over ''n tweeter maar 'n combi  midrange+tweeter ; heeft en is bedoeld voor het frequentiebereik van 1000- 30000 HZ

robbertt

Bij deze Ikon Akustik ""Avall "" ( 18000 euro ) is de RSQ8P ook toegepast , tevens met licht gewijzigde frontplaat

NXP guy

Inmiddels weer een stukkie verder geknutseld



En voorzien van de benodigde openingen



greetz

NXP guy

Voordeel van deze manier van bouwen is dat je nu ook eenvoudig de demping en filters kunt aanbrengen.



Ook de resterende zijkant kan al van demping en bitumen worden voorzien.



Zelfs de units kunnen geplaatst worden; de zijkant kan met de lamello's en een paar grote lijmklemmen gesloten en geklemd worden en je kunt vervolgens simpel experimenteren met demping en filtering doordat de zijkant weer te verwijderen is zonder dat de units zelf eruit geschroefd hoeven te worden.



RSQ8P

Beste forummers,
Er is een setje nieuwe (lees eenmaal gebruikt in een testkast) RSQ8P in orginele verpakking onderweg naar Nederland, te weten mijn hobbyschuur ;-)
Ik wil met deze units mijn laatste bouwwerk op zelfbouw gebied gaan realiseren. Het moet een tweeweg worden met de volgende eisen:
- gesloten laag;
- geen afzwakking RSQ8P, dus 1 woofer of twee die samen 93dB produceren;
- moet een f3 van rond de 50 Hz hebben.
- crossoverpunt op 1150 Hz (gelijk K+T ontwerp Phlogiston).

Roept u maar ;-)
Nee hoor, ben zelf al aardig aan het scouten geweest. Mijn huidige shortlist:
Voor gesloten kast:
2 x Usher W8137
2 x Seas CA22RNX

Mocht ik toch overgaan op een bassreflex dan komen voor de Hm210 units van Audax in aanmerking.

Verder nog ideeën?

Dank.
RSQ8P

NXP guy

Goed te zien dat er meer gebouwd gaat worden met de Philips RSQ8P, een zeldzame maar fantastisch klinkende unit. Zoals eerder gezegd is de beter te vinden Stage Accompany SA8520 gelijk aan de Philips unit. Deze unit pas ik nu dus toe in mijn monitors.

Inmiddels een fors stuk gevorderd met de kasten en de filtering. Binnenkort het eindresultaat van alle inspanning, nu nog even een fotootje van de testopstelling.



De afneembare zijkant bleek een handige optie te zijn bij het modificeren van het filter.
Toen alles gereed was heb ik een extra voorkant gemaakt van 8mm MDF en hier de uitsparingen voor de Davis en de SA units in gezaagd. Hierna is deze voorkant met de hele kast verlijmd. Ook zijn er extra 4mm MDF plaatjes gelijmd op plaatsen waar de kopse kanten van het 22mm MDF zichtbaar waren. Als er later gefineerd wordt zie je die plaatsen op een gegeven moment gegarandeerd in het fineer tevoorschijn komen (een minder leuke ervaring uit het verleden  >:( )

De achterkant:




RSQ8P

Update: het ziet er naar uit dat mijn RSQ 8P project niet door zal gaan.
Het betrof een setje nieuwe oude voorraad. Maar de man die ze verstuurd heeft uit Duitsland is vergeten om mijn huisnummer achter de straatnaam te zetten. En nu is het pakketje zoek!!! Ja, heb al 100x iets op ebay gekocht en bij de meest belangrijke en zeldzame zending gaat het mis. Dhl.de zegt dat het in Nederland is aangekomen en Selektvracht zegt niets te hebben ontvangen. En daar sta je dan... Met je bek vol tanden en een droom aan gort. Dat geld kan me niet eens wat schelen. Maar een zeldzaam stukje hifi geschiedenis is foetsie. Ligt ergens te verrotten en komt niet meer boven water.
Ik ga maar zitten huilen in een hoekje ofzo...

sphere

Volhouden, het ligt natuurlijk gewoon ergens op een sorteercentrum. Ik heb ook een pakketje gehad waar ik eindeloos achteraan moest bellen, omdat het adres en de T&T code niet overeenkwamen. Heeft weken in Zwolle gelegen.
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

NXP guy

@ RSQ8P: tsjonge dat is pijnlijk zeg  :(. Een origineel setje Philips RSQ8P is zeer moeilijk te vinden en er worden hoge prijzen voor gevraagd. Ook ik heb zoals velen een paar slechte ervaringen met TNT en in mijn geval zijn die pakketjes ook nooit meer boven water gekomen  >:(
Zoals gezegd kan een setje Stage Accompany SA8520 als 1:1 vervanger dienen en deze zijn tegen redelijke prijzen nog wel tweedehands te vinden.

Inmiddels een flink stuk verder gekomen in de afwerking van mijn monitors. Hier alvast een plaatje van een nagenoeg afgewerkt exemplaar.



Wordt vervolgd.

snikkeltje

Amp: Onkyo Integra A-9911, CD: Onkyo Integra DX-7711, Speaker: Scanspeak Reference SE, Sub: 2x BK XLS200FF MkII , Plasma: Panasonic 42PV60, Mediaplayer: Openelec: Raspberry PI2 incl. Hifiberry Digi+

robbertt

#112
Burmester met de Philips RSQ8P (SA8520)

RSQ8P

Update:
Na 18 dagen zijn ze retour afzender gegaan: thank god!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
We gaan nu maar via UPS versturen. Dat is tenminste en gesloten transportnetwerk (UPS Duitsland naar mijn deur door UPS Nederland).
Dat Selektvracht is echt een onbetrouwbara zooitje. Zij distribueren voor Deutsche Post.

Ziet er eg mooi uit NXPguy!!
Ik ga zelf aan de slag met twee 20cm units die erg lijken op de Davis 20cm papier.
Het zijn woofers van Dr. Hubert van het zelfbouwmerk Procus uit eind jaren 80 begin 90.
De woofer is een inverted surround met papieren conus en een kapton spreekspoel.
Mms van 17gram. Ik ga crossen op 1150 Hz met deze twee woofers en de RSQ 8P (Klang und Ton Phlogiston crossover). En de woofers in een D'appolito opstelling zetten, ook filter technisch. De speaker wordt wel zo een 120cm à 125cm hoog, om de RSQ 8P op oorhoogte te houden. Voorts is het rendement van de twee woofers gezamenlijk 93dB/2,83v/1m zodat ik de RSQ niet hoef af te zwakken.
Het volume wordt zo rond de 90 liter voor de twee woofers.

Maar eerst ff UPS afwachten ;-)

RSQ8P

Quote from: robbertt on March 18, 2008, 07:30:10
Burmester met de Philips RSQ8P (SA8520)
Ze zitten ook in de B99. Leuke is dat deze B99 nagenoeg bij elk blad de top drie haalt en ze extreem te spreken zijn over het mid en hoog.
Dus erg te spreken over de RSQ 8P!
Ben zo benieuwd...

Kunnen we via Stage Accompany niet iets regelen dat ze weer een RSQ 8P op de markt brengen, zonder dat we de frontjes moeten spuiten ;-)

robbertt


RSQ8P

Zonder dat we de frontjes moeten spuiten ;-)
Ik zie trouwens alleen nog de SA8535...

robbertt

De SA8520 zit gewoon in ''t leveringsprogram van SA ; kosten 545 ex btw per stuk ; heb onlangs nog ''n set gekocht

RSQ8P

Ok, handy dandy dan. Handig dat ze dat vermelden op de site ;-)
Maar blijft over dat: zonder dat we de frontjes moeten spuiten ;-)

Groet

RSQ8P

Mocht de Procus oplossing niet naar tevredenheid werken, dan opteer ik voor 2x Seas CA22RNX.
Leuke is dat de Procus en de Seas eenzelfde volume nodig hebben. Ik kan dus zonder pardon
dezelfde kasten gebruiken!

Will keep you posted.

RSQ8P

Ze zijn binnen, eindelijk.
Ze zijn ook in nieuwstaat! Vanmiddag krijg ik mijn signaalgenerator die vanaf 0,005 Hz gaat: ik kan nu eindelijk de t.s parameters van mijn woofers (heb er zestien) bepalen en matchen.
Will keep you posted.

RSQ8P

100 liter testkast in elkaar geflanst.


robbertt

Under construction : volledig aktief 2 weg met de compact-driver

RSQ8P

Ikon Clone?
Ja und?
Ben jij die aan het fabriceren?

Heb net even naar de testspeaker geluisterd (ja het is er slechts eentje en het filter voor de woofers is op de gok (ervaringswaarden  ;D ).
Maar wat een ongelooflijke dynamiek en detaillering zit er in die RSQ, nog nooit eerder gehoord.
En voorts is een gesloten laag toch niet te verslaan qua snelheid, precisie en strakheid.
(100 liter met twee 20cm's en een f3 van zo de 50Hz).

robbertt

.