Stereo upgrade: Speakers of Versterker + CD speler

Started by ruurdjan, November 19, 2006, 20:21:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ruurdjan

Hallo,

ik zit in dubio over hoe ik mijn stereo een welverdiende upgrade ga geven. Na een verbouwing (uitbouw) zitten we nu in een huiskamer van zo'n 5x9 meter, met daarachter een halfopen keuken van nog eens 3 meter. In totaal is de kamer dus 5x12, met een muur over 2/3 van de breedte op 3 meter, met daarin (voor de liefhebbers van details) een opening van 0.5 x 1.5 meter als doorkijkje vanuit de keuken.

De luidsprekers staan aan de korte kant op 1 meter van de pui (keuken is aan de ene kant, pui aan de andere), met de luisterpositie op zo'n 4 meter. De
installatie klink nu al stukken beter dan ooit tevoren. Ik zit nu te twijfelen aan de 'volgende stap', waar ik zo'n 1500 euro voor wil/kan uitgeven. In ieder geval ga ik wat reflecties dempen met RockFon Sonar G (alle wanden gestuuct + plafond, plavuizen op de vloer), als is het maar om de herrie die de kinderen af en toe maken iets minder na te laten galmen  ::)

Voor de 'grote' verbetering zit ik te denken aan of nieuwe speakers, of een nieuwe versterker/CD speler.
Op dit moment heb ik 20 jaar oude B&W DM330 luidsprekers, een Denon PMA 860 versterker van 15 jaar oud, een Pioneer DV444 DVD/CD speler en een Denon TU 215RD tuner.

Ik twijfel tussen:
Ik ben redelijk nieuw (of beter: weer nieuw, na 15 jaar afwezigheid) op dit vlak, en ik kan niet inschatten welke upgrade me de meeste winst oplevert.

advies en suggesties zijn zeer welkom,

groeten,

RJ
RJ
Denon PMA 860, B&W DM330, Pioneer DV-444

royal d

Ik geloof dat die 805 s toch wel een serieuse versterker nodig heeft, denk niet dat je denon versterker het onder controle zou hebben. Als je kijkt naar het budget zou ik eerder kijken naar een mooie versterker en speakers, misschien dat er zelfs een tuner af kan.

Een pm17 van marantz is een goede versterker en meestal wel rond de 6 700 te vinden, dan hou je nog 8 900 over voor een mooi setje speakers.

Peerless Monster

#2
Quote from: Royal D on November 19, 2006, 20:37:33
Ik geloof dat die 805 s toch wel een serieuse versterker nodig heeft, denk niet dat je denon versterker het onder controle zou hebben. Als je kijkt naar het budget zou ik eerder kijken naar een mooie versterker en speakers, misschien dat er zelfs een tuner af kan.

Een pm17 van marantz is een goede versterker en meestal wel rond de 6 700 te vinden, dan hou je nog 8 900 over voor een mooi setje speakers.

Ik denk dat je de Denon aardig onderschat.
50 Watt aan klasse A is behoorlijk!!!
Het vreet natuurlijk energie, maar ik denk dat die flink wat meer power in huis heeft en meer controle heeft over de 805s dan de Marantz die je noemt...

Grappig trouwens hoe mensen kunnen discussieren over versterkers zonder ze beluisterd te hebben...
Per toeval kwam ik deze tegen van een ander (naar mijn mening veel minder vriendelijk) forum...
http://forum.audiofreaks.nl/index.php?PHPSESSID=c488e6cb4e3c18acac125a329b0a128d&topic=2533.0

Ik vermoed dat je geen miskoop doet met de Denon combinatie, maar er zijn voor dat geld toch betere componenten in de omloop.

Wat ik wel zou doen dat is een upgrade van je versterker en bron. Daar knapt het geheel flink mee op.
Je eigen sound ben je dan niet kwijt, omdat je je eigen speakers houdt (en dat is vooral bepalend van het geluid).
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

ruurdjan

Quote from: Peerless Monster on November 19, 2006, 20:56:28
Ik denk dat je de Denon aardig onderschat.
50 Watt aan klasse A is behoorlijk!!!
Het vreet natuurlijk energie, maar ik denk dat die flink wat meer power in huis heeft en meer controle heeft over de 805s dan de Marantz die je noemt...

Grappig trouwens hoe mensen kunnen discussieren over versterkers zonder ze beluisterd te hebben...
Per toeval kwam ik deze tegen van een ander (naar mijn mening veel minder vriendelijk) forum...
http://forum.audiofreaks.nl/index.php?PHPSESSID=c488e6cb4e3c18acac125a329b0a128d&topic=2533.0

Ik vermoed dat je geen miskoop doet met de Denon combinatie, maar er zijn voor dat geld toch betere componenten in de omloop.

Wat ik wel zou doen dat is een upgrade van je versterker en bron. Daar knapt het geheel flink mee op.
Je eigen sound ben je dan niet kwijt, omdat je je eigen speakers houdt (en dat is vooral bepalend van het geluid).

Ik geloof dat Royal D bedoeld dat de PMA 860 (80W) wel eens onderbemeten zou kunnen zijn, toch?
Probleem voor mij met een compleet nieuwe set is dat ik dan voor 1500 euro op zoek moet naar versterker, CD speler en speakers. Ik ga er van uit dat ik over een jaar ofzo een tweeded upgrade kan doen, dus ik investeer nu liever wat meer in een helft van de set.
Ik heb geen behoefte aan veel vermogen, zo hard speel ik niet, maar als ik voor de Denon 50W class-A ga, dan wil ik wel zeker weten dat dis gaat volstaan in mijn huiskamer, en dat ik niet over een jaar toch wat anders nodig heb.

RJ
RJ
Denon PMA 860, B&W DM330, Pioneer DV-444

royal d

Ik doelde idd op de pma 860 versterker. En net wat Peerless Monster al aangeeft dat je voor dit bedrag betere componenten op de markt zijn. Ik zou eerst voor nieuwe versterker en speakers kijken omdat dit direct voor een andere geluid zorgt de cd speler kan naar mijn mening een latere update krijgen, dit hoeft uiteraard niet nieuw te zijn. Hierna kun je je orienteren op de cd speler bekabeling etc.

Peerless Monster

Quote from: ruurdjan on November 20, 2006, 08:47:17
Ik geloof dat Royal D bedoeld dat de PMA 860 (80W) wel eens onderbemeten zou kunnen zijn, toch?
Probleem voor mij met een compleet nieuwe set is dat ik dan voor 1500 euro op zoek moet naar versterker, CD speler en speakers. Ik ga er van uit dat ik over een jaar ofzo een tweeded upgrade kan doen, dus ik investeer nu liever wat meer in een helft van de set.
Ik heb geen behoefte aan veel vermogen, zo hard speel ik niet, maar als ik voor de Denon 50W class-A ga, dan wil ik wel zeker weten dat dis gaat volstaan in mijn huiskamer, en dat ik niet over een jaar toch wat anders nodig heb.

RJ

Oooo die volstaan wel ;).
Maar let er wel op dat je stroomrekening wat hoger uit gaat vallen met een Classe A bak...
En anders is het een kwestie van luisteren he ;).

Ik zou eerst investeren in een 1000 euro versterker/500 euro CD-speler
Over een tijdje een upgrade: kabels en luidsprekers.
Reken op 10 a 20 % voor de kabels van de totale prijs van de totale set.
Dus 1000 euro versterker, 500 euro CD-speler, 1500 euro speakers, 300 a 600 euro bekabeling...
CD speler mag duurder ;), maar voor 500 euro heb je wel aardige spelers...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler