Vifa XG18 + XT19 een boombox

Started by Daniel_SJD, October 15, 2006, 12:19:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Daniel_SJD

Tja... na een zelfbouwproject van een aantal jaar geleden wilde ik weer eens wat nieuws. Ik kon toen de vifa XG18 en de XT19 voor weinig op de kop tikken en met deze in verhouding met mijn andere speakers veel duurdere units, verwachtte ik dan ook een mooi speakertje in elkaar te kunnen zetten. Ze staan nu net 2 uur te spelen maar ik was er van het begin af aan al ontevreden mee. Het hoog is wat ijl en de bas... het lijkt wel een boombox. Het geheel zit in een 13L br-kast van 22mm mdf + loodbitumen en het gebruikelijke dempingsmateriaal... Het filterontwerp is van een deense zelfbouwer die al 10 jaar 'in het vak' zit maar ik kan er niet vrolijk van worden.

Kortom... project mislukt. Dus wat nu? Ik weet dat de xg18 zich lekkerder voelt in een grotere box maar ik vraag me af of het daar zoveel beter van wordt. Misschien toch maar een andere combinatie drivers zoeken?

Nog een fotoww:


Barrrrry

Welke ''Deense zelfbouwer'' is dat? Het lijkt mij niet dat je met zulke drivers een boombox maakt, of je moet het wel heel erg verpesten >:D Kun je een plaatje laten zien van je filters (close-up)?

Waar je ook rekening mee moet houden is dat de ruimte een belangrijke rol speelt in het geluid. In een betonnen hok klinkt ALLES gaar, al heb je topspul staan. Dus probeer de speakers wat beter op te stellen in een goede kamer. Ik weet dat niet iedereen een perfecte ruimte heeft, maar loop eens een paar kamers binnen en klap dan hard in je handen. Vergelijk het geluid van het klappen in verschillende kamers. De ruimte die de minste echo laat horen is geschikt voor je speakeropstelling.

Mooie speakers trouwens! 8)

Groetjes,
Barry

Hanz71

Een bass-reflex afstemming in 13 liter lijkt een beetje apart. Een 3 a 4 dB bult op 90 Hz. Klinkt als boombox. Helemaal als dat effect nog een beetje versterkt wordt door je ruimte. Probeer eens je bass-reflex poort dicht te maken. Vooral wollen zweetsokken resulteren in een bijzonder smaakvolle, natuurlijke weergave  ;D. Dan heb je minder respons onder 100Hz maar waarschijnlijk geen boomen. Je tweeter moet misschien een beetje los komen? Volgens de bladen een prima dingetje voor dat geld....
Bass-reflex:


Gesloten:


Daniel_SJD

#3
Heb ik geprobeerd, het 'boombox' idee wordt wel minder dan, maar het laag is dan wel weer een groot gemis. Ik heb er nu wat langer naar kunnen luisteren maar het blijft een beetje een kille speaker. Stemmen zijn ook niet echt mooi en natuurgetrouw. Een beetje electronisch als je het mij vraagt.

Het was overigens een ontwerp van deze meneer:

http://www.softica.dk/index_eng.htm

Helaas staat dit model er niet meer op.

Hanz71

Misschien komt dat kille wel omdat je geen echt laag hebt met deze speaker. Je hebt niet toevallig een sub rondslingeren? Kan heel wat verbeteren denk ik.

Daniel_SJD

Quote from: redheinz on October 16, 2006, 17:17:17
Misschien komt dat kille wel omdat je geen echt laag hebt met deze speaker. Je hebt niet toevallig een sub rondslingeren? Kan heel wat verbeteren denk ik.

Ja ik heb wel een sub... mds-08 met de xxl ;)

In mijn plot is het overigens maar +1,5db @ 90hz hoor... dat is te overzien toch? Maargoed, dat kille komt denk ik niet omdat hij teveel laag zou missen. Die speaker op de foto die eronder staat gaat minder laag dan deze xg18's maar klinkt toch veel warmer. Met name het stemgeluid is heel wat aangenamer om naar te luisteren. Hoeveel maakt het trouwens uit? Of ze ingespeeld zijn of niet? Dat zijn toch nuanceverschillen en geen complete metamorfeses?


Hanz71

Quote from: Daniel_SJD on October 16, 2006, 19:02:19
Ja ik heb wel een sub... mds-08 met de xxl ;)

In mijn plot is het overigens maar +1,5db @ 90hz hoor... dat is te overzien toch? Maargoed, dat kille komt denk ik niet omdat hij teveel laag zou missen. Die speaker op de foto die eronder staat gaat minder laag dan deze xg18's maar klinkt toch veel warmer. Met name het stemgeluid is heel wat aangenamer om naar te luisteren. Hoeveel maakt het trouwens uit? Of ze ingespeeld zijn of niet? Dat zijn toch nuanceverschillen en geen complete metamorfeses?


Ik heb nog nooit een metamorfose meegemaakt na inspelen, het karakter bleef altijd wel hetzelfde.... Bovendien ook altijd eigen gewenning aan de nieuwe speakers.
Misschien kun je hier het filter publiceren, daar kunnen de experts dan misschien wat van zeggen. Dat bijvoorbeeld je tweeter te hard speelt t.o.v. je mid-woofer ofzo. Met die drivers moet wel wat knaps te maken zijn dunkt me. Dan moet het filter niet fantastisch ontworpen zijn lijkt me. Of je tweeter verkeerd gepoold? Dan kan je in het overname-gebied een dikke dip krijgen.

Daniel_SJD

#7
Dit is het filter diagram:



Heb nu de speaker volgestopt met wol en dat klinkt wel iets beter. Minder boomerig, maar nog steeds kil :(