Welke nVidia driver, nView, voor Dell Dimension 8300 en mijn ouwe Barcovision?

Gestart door donaldk, oktober 10, 2006, 00:58:20

Vorige topic - Volgende topic

donaldk

Net ook al gevraagd in mijn eigen topic in private theaters, maar hier zijn mijn twee vraagjes meer op zijn plaats denk ik.

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=45224.msg747325#msg747325

Okay, wie weet of ik voor de nVidia Geforce FX 5200 in de Dell Dimension 8300 een speciale Dell driver moet zoeken, of gewoon de universele driver  'Forceware' van nVidia zelf kan gebruiken?

Ik moet om de beamer te kunnen aansluiten als tweede display namelijk een programmaatje genaamd nView installeren, want dat zit standaard niet op de Dell pc's. De driver die er nu op staat is al weer drie jaar oud, dus het lijkt me beter om dan gelijk het hele pakket te updaten.

Ik heb net forceware 91.47 (net twee weken uit) gehaald bij nVidia, dus...

Hopelijk kan ik dan ook de beamer aansluiten via de vga uitgang (tft zit op de dvi connector) en dan 576i laten uitsturen, zonder ingewikkeld te gaan doen met powerstrip, waarbij je de pc moet rebooten als je even de beamer wil gebruiken, enz.

donaldk

Ik heb zojuist de genoemde forceware 91.47 geinstalleerd, het control panel gaf wel extra mogelijkheden (nview deed heel problematisch, want er hangt nog maar een monitor aan).

Maar de schermopbouw werd extreem trag, het duurde ook 'eeuwen' voordat een help of instellingsvenstertje verscheen. Dus de software weer via het windows configuratiescherm gedeinstalleerd. Na het rebooten werd de nieuwe vgakaart netjes door windows herkent en geinstalleerd, maar er werd een een generic, niet plug-and-play, driver genaamd vgasave  gebruikt, in plaats van plug and play device en dan device drivers voor de geforce fx 5200. Schermopbouw was dus nogal langzaam en scrollen door een webpagina gaat met sprongetjes, grmbls.

Gelukkig was er nog systeemherstel en had windows begin deze middag nog een herstelpunt aangemaakt.

Dus ik ben nog geen stap verder >:(.

donaldk

BarcoCRT

Tip voor het installeren van Nvidia video drivers: Eerst de driver de-installeren via control panel add-remove software. Computer herstarten. Na de herstart de automatische hardwaredetectie annuleren en vervolgens de nieuwe driver installeren. De kaart wordt nog steeds ondersteunt door deze driverversie.
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

donaldk

Inderdaad. Ik las ook de tip op de nVidia website eerst de driver te uninstallen, maar ik zag ze niet staan in het overzicht in het windows configuratiescherm.

Volgens de website ondersteunt deze versie inderdaad de gebruikte kaart, daarom had ik hem ook alvast maar gedownload;-).

Er schijnt wel verschil te zitten in functionaliteit en stabiliteit van versie tot versie in combinatie met specifieke kaartmodellen, dus sommigen gebruikers kiezen bewust voor een oude versie. Als je de ervaringen op bijvoorbeeld tweakers.net leest.

Dat control panel is inderdaad wel erg groot en zwaar, maar dat roteren van het beeld is wel  O0, alleen jammer dat je het beeld niet langs de verticale as kunt flippen, mocht je naar retro projectie of plafondophanging willen dan hoef je nieteerst de halve projector te slopen om bij de switches te kunnen;-).

Vandaag maar eens een herstelpunt aanmaken, drivers verwijderen en nieuwe installeren.

donaldk

Oh ja, kan ik de tweede (VGA dus, de pc lcd staat op de dvi poort) video uitgang ook op PAL zetten met Rivatuner? Voordeel is namelijk dat je dan niet iedere keer je pc moet rebooten als je de Barco wilt gebruiken, zoals bij Powerstrip, als ik het goed begrijp van de Rivatuner website. Nou staat er niks over in de FAQ over interlaced Pal resolutie, dus weet iemand misschien of het die functie ook biedt of is powerstrip de enige optie en hoef ik niet eens te kijken naar Rivatuner?

donaldk

De driver installatie lijkt geslaagd. Helaas zijn er nog wel een paar mini probleempjes. Het duurt bijvoorbeeld twee minuten om de nVida control panel te laden (dus niet die in de systemtray, maar het volledige panel).

Al mijn desktop icoontjes staan weer door elkaar >:(. De mediafiles hadden altijd een blauwig icoontje van winamp in bestandsbeheer, nu is het een wit/zwart, kleurloze versie. In OE zijn opeens de buttons groep beantwoorden, beantwoorden, doorsturen, enz., boven in de taakbalk slechts een contourvlak, dus ook niet meer aan te klikken. Volgens mij was dat eerst niet zo, kan een nieuwe driver meer ghostmode introduceren?

Ook heel vreemd, in nvidia controle icon menu in de systemtray, of zelfs het control panel kan ik nu niet hoger instellen dan 16 bit en 1024 x 768 (native resolutie van Dell 17" tft is dacht ik 1280 x 1024). In de nVidia controls kan ik het wel selecteren alsook 32 bits kleur, maar hij pakt dan eenvoudigweg de instellingen niet. Maar in windows control panel, beeldscherm instellingen, kan ik wel 1280 x 1024 instellen. Heel vreemd, misschien iets omdat er de nView mogelijkheid is om een tweede monitor te gebruiken.

Ik heb dus maar een oude crt van zolder gesjouwd, want anders kun je helemaal niks doen met de nView configuratie. Flink wat gepiel, maar na een reboot werd de ouwe crt herkent en kon ik tweede monitor opties instellen. De keuze mogelijkheden, qua resoluties lijken afgestemd op de gedetecteerde plug and play monitor, dus geen interlaced modi.