TNY-36

Started by Benco, October 8, 2006, 14:01:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Benco

Ik had dus  Tannoy speakers ... en na een dom ongelukje  kwam ik erachter dat de kasten van deze speakers de zwakke schakel waren ... wat een povere kastjes waren het , na eentje omver te lopen  scheurde de kast uit elkaar  :o
Ik heb dan  maar  de koe bij de horens gevat en wist zo dat ik met dezelfde units  en beter resultaat kon bekomen , ben aan de tafel gaan zitten met potlood en papier en beginnen tekenen ... vervolgens naar de houtzagerij gestapt , en nu staan we zover : //////
de originele kastjes waren gemaakt in 15mm spaanplaat zonder bracings en met plastiek boven en onderkant en ik heb er nu gemaakt in 18mm MDF met bracings  en zonder plastiek ... tot hier toe bevalt het me wel , maar  de prijzen voor het materiaal v/d afwerking ???  :o daar schrok ik toch even van , ik ben dus nog lang niet klaar ...

Keep u posted , Tips en evt hulp van ervaren mensen in zake fineren  zijn altijd welkom.

MVG , Benco.

https://www.youtube.com/watch?v=wzSGpv6pnx0




sphere

#1
Dat houtwerk ziet er knap uit :) Ben benieuwd naar de afwerking.

Ik vind je Avatar niet passen bij je forumnaam  >:D


"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

Benco

Quote from: sphere on October  8, 2006, 15:46:04
Dat houtwerk ziet er knap uit :) Ben benieuwd naar de afwerking.

Ik vind je Avatar niet passen bij je forumnaam  >:D




LOL

FFF

Dit soort dingen zijn altij leuk, en je kan zo meteen het filter mee pakken :)

Is dit de D500?

fgroen

Mooie kastjes! Netjes gebouwd.

Even een opmerking uit eigen ervaring (vergelijk daarvoor even mijn topic over Mission speakertjes):

De originele kast is rijkelijk slap voor de hoeveelheid woofer die erin tekeer ging. Als deze speaker aardig klonk, kan het niet anders dan dat de kleuring van de kast (die significant moet zijn) een belangrijke rol speelt in de afstemming van het filter. Je zult waarschijnlijk merken, dat met je nieuwe kasten de speaker relatief "dun", waarschijnlijk schel en aggressief zal klinken.

Dit is op zich niet erg, je zult echter aan de bak moeten met je filter om een nieuwe balans te zoeken. Ook met die nieuwe klankbalans zal je speaker anders klinken dan wat je gewend was.

Voor wat betreft afwerking: als het niet al teveel geld mag kosten is verven een optie, of anders Elasgoflex als het een houtkleurtje moet zijn. Van Elasgoflex mag je geen al te hoge verwachtingen hebben. Het ziet er aardig uit, maar de randen zijn erg kwetsbaar.

Echt fineer is inderdaad relatief prijzig. Maar IMHO wel verreweg het mooist.  8)

Succes met het vervolg! Ik ben zeer benieuwd naar je bevindingen!
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Benco

neen dit is niet de D500 , mss wel dezelfde units , maar het was de p636

idd , de klankkleur is vernaderd , maar zonder al aan het filter te werken , in de positieve zin ... de bassen klinken strakker , en het geluid is zowaar nog meer geopend dan het al was , ik ben aangenaam verrast  ;)

Benco

#6
gisteren de Bornen gekocht van het En,gelse merk Michell daar me die erg goed leken en een stuk voordeliger uitkwamen dan WBT's  , no offence  WBT zijn erg goeie spullen maar kon deze koop niet laten schieten ... ik moet ook op het porte-monneeke letten he  ;D

garmtz


Benco

Quote from: garmtz on October 15, 2006, 14:48:52
Mooie pluggen hoor.

Mercie , ik vind ze ook wel mooi  , maar het belangrijkste is dat ze ook goed zijn he :)

t.a.v. F.Groen , dat filter  blijkt toch moeilijker te zijn dan gedacht , heb jij enige tips inzake filter en fineer ? ik zou het enorm fijn vinden .

MVG , Benco.

fgroen

Hoi Benco,

Qua filter kan ik zo op afstand weinig zeggen. Als je al tevreden bent, afblijven zou ik zeggen. Ik moet zeggen, dat het fabrieksfilter er een beetje pietluttig uitziet.  ;D

Je kunt gaan spelen met andere spoelen/condensatoren. Je zult merken, dat dit een enorm verschil geeft. Ook hierdoor zal de balans van de speaker verschuiven.

Qua fineer: ik weet niet of er een houthandel bij jou in de buurt zit, die fineer verkoopt. Qua gemak is Lignaflex aan te bevelen. Dat werkt een stuk makkelijker dan echt fineer, dus dat is misschien een eerste keer helemaal geen slechte gedachte.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Benco

Er is een houthandel in de buurt : allinhout  Van Dommelen te Antwerpen en die heeft gebruiksklaar fineer  (in vermoed dat het lignaflex is) 

Benco

de filtercomponenten zijn gekozen en zullen  deze week besteld worden , ik heb gekozen voor "Chateauroux"
greetzzz , Benco.

Benco

OOPS...
toch opt laatste nipperke  veranderd van  gedacht en  andere condesatoren gekozen  en qua spoelen  denk ik ook  iets goed ...


AUDYN-CAP POLYPROPYLEEN
Audyn Cap polypropyleen met 5% tolerantie en 400 Volt werkspanning. In een zeer uitgebreide luistertest van condensatoren door het toonaangevend maanblad AUDIO, werden deze MKP-condensatoren unaniem als de beste keuze beoordeeld. Nu kunt u uw wisselfilter werkelijk compromisloos opbouwen voor een prijs die binnen ieders bereik ligt.



Audyn Cap Tinfolie
Hi-tech foliecondensator waarbij pure tinfolie voor de anoden gebruikt wordt. De niet-gemetalliseerde polypropyleenfolie wordt in sandwich constructie tussen de twee tinfolies gewikkeld. Dit resulteert in een extreem induktie-arme condensator met een verliesfaktor die ongeveer 10 keer beter is dan van een normale MKP condensator. Door de zeer grote en zware uitvoering zijn slechts waarden tot 4.7 µF leverbaar. De spanning is 250V= tot en met 1.8 µF en vanaf 2.20 µF is de werkspanning 100 Vdc, de tolerantie is slechts 2%. Ten opzichte van een MKP biedt dit type condensator een grote verbetering op het gebied van detaillering.



TRITEC-SPOELEN
Tritec spoelen zijn gewikkeld met 7-aderig draad die concentrisch ten opzichte van elkaar geplaatst zijn. Ze worden in hars gebakken om resonanties uit te sluiten. De compromisloze spoelen zijn door het uitgebreide leveringsprogramma inzetbaar voor alle seriespoelen in het laag en middentoonbereik. Deze spoelen zijn leverbaar in 3 kwaliteiten.

Greetzzz

sphere

Zoals je in het milestones topic kan lezen is het vooral belangrijk dat je een goed filterschema hebt. Dan klinkt het met audiofiele krokodillenklemmetjes en prutcomponenten al goed  ;D
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

Benco

Wel dat schema is er en dat is in orde hoor  het zijn nu nog de componenten die ik moet aanschaffen en aanmekaar solderen ...

Benco

Quote from: Bencoziezo , schema van de filter  en de nodige  componenten zijn inhuis ... nu  het idee uitwerken om het filter goed en mooi in te bouwen ...





greetzzz

Benco

eerste proef stukje (in klad) hoe het filter er ongeveer zou moeten gaan uitzien ...


garmtz

Kun je de spoelen nog loodrecht t.o.v. elkaar zetten? Ik denk dat ze elkaar best beinvloeden zo dicht bij elkaar geplaatst.

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

garmtz


Benco

ik ben maar een leek en heb weinig plek om die grote spoelen  weg te moffelen  en dacht dat als ik er lood tussen zou steken dat probleem opgelost zou zijn ... verkeerd gedacht ?

Benco

ik was idd verkeerd ... na enige tests blijkt het lood nutteloos  (dom he maar  ja alles moet men leren door te testen)
Mumetaal zou een oplossing kunnen  zijn ... maar dat spul is niet zo makkelijk te vinden en ideaal is het ook niet , de spoelen draaien .... daar heb ik erg weinig plaats voor maar  ik ga het proberen... indiet dat echt niet lukt dan zal de filter extern moeten komen  en is heel dat geklooi met die plexi en  voorziening van kamer voor het filter  gewoon zonde van de tijd , materiaal en geld geweest ... maar ja al doende leert men en ik heb bij deze alweer een hoop geleerd.

sphere

Het is geen wet van meden en perzen dat een filter waarbij de spoelen dezelfde orientatie hebben, gedoemd is te mislukken. Vaak is de onderlinge invloed beperkt, als er maar enmige afstand tussen die dingen zit. SSassen heeft dit ook aan den lijve ondervonden in zijn filter voor zijn DIY speakers.
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

Benco

ach ja , ik heb weerzitten denken (voor zover dat mogelijk is) en  ben weer op een eenvoudige oplossing gekomen waar ik domweg nooit aan dacht , dat externe gedoe dat hoeft helemaal niet ... , die lege kamer die ik voorzien had maar waarvan de ingang krap is  kan ik toch gewoon  langs de onderkant open zagen en zo het filter monteren zoals  het het best is  (spoelen  verder uit elkaar en  de kernen niet tegenover elkaar ... ik was toch nog van plan er ee stevoige voet met spikes voor te maken en als ik die er dan onder  zet is er geen probleem , de uitgefreesde  achterkant kan gewoon dienen  , ee, plaatje erin met de vier bornen ... veel mooier kan het niet denk ik ... dus das het idee , nu de uitvoering nog , maar dat kan nog even wachten , moet eerst nog wat andere problemen oplossen , nl het ziekenhuis  in voor  wat geklooi aan m'n rug ....

Zo dat was het weer , daag dikkiedik en tot de volgende keer maar weer  :D

Benco

#24
Eindelijk weer wat verder geraakt