nieuwe DVDO® iScan™ VP50 HD deinterlacer/scaler

Started by bartvv, October 6, 2006, 11:14:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

spotmatic

P1 is er alleen voor bedoeld om de grensfrequentie tussen high en low scanning mode te verstellen. Wat je dus gaat doen is de grens beneden de 66,6 KHz zetten zodat je met 1080p in de high scanning mode komt. Gaat het hier wel om dezelfde potmeter???
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

jowi

De tekst is van de 'vertical hold P1 (LOW) en vertical hold P2 (HIGH)' op het Sync + deflection board:

spotmatic

Ik zou daar maar allemaal van af blijven, want die pots bedoel ik helemaal niet... Ik haal even zelf de service manual erbij, momentje...
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

spotmatic

Johan, jij hebt blijkbaar een oudere 1209 service manual, voor 1209/2 of zo??? In mijn 1209s service manual (gedateerd 10/02/98) is P1 toch echt iets heel anders. Ook zit de jumper voor 'on axis projection' biij mijn 1209s in het midden van het daughterboard, dus niet in de hoek. Je hebt toch wel een 1209s en niet stiekem een ouder model?  :P
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

jowi

Hehe nee inderdaad de manual klopt niet met wat ik heb. Heb hem inmiddels gevonden, maak je geen zorgen ;)

Anyhoe, verdraaid, en in de andere scanningmode inderdaad een betere timing... ik was dan ook meteen erg blij. Voor korte duur :-\

In deze mode is convergentie een R.A.M.P... ook al is de timing qua phase etc veel beter te krijgen dan voorheen, convergentie is echt waardeloos. De linkerkant is onmogelijk goed te krijgen. Linksbovenin draait het rode raster helemaal weg. Ook zijn er links 4 tot 5 dikke schaduwbanden in het beeld te zien... zelfs in een film...

Dus de boel weer teruggezet...

spotmatic

Voor elk probleem is er een oplossing. Die schaduwbanden worden veroorzaakt door het beruchte "raster ringing", d.w.z. de scan is in eerste instantie niet stabiel: de electronenstraal gaat aan het begin van de scan sneller/langzamer/sneller/langzamer totdat een constante snelheid is bereikt. Dit zie je dan als schaduwbalken aan de linkerkant van het beeld terug. In principe zou je dit flink kunnen verminderen door een combinatie van raster shift en h-phase te gebruiken, maar dat vergt wat experimenteerwerk (uiteraard in een nieuw geheugenblok).

De rest van je problemen kun je oplossen door een 909 te kopen die een digitale convergentie kent  ;D
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

jowi

Quote from: spotmatic on October  5, 2007, 22:02:40
In principe zou je dit flink kunnen verminderen door een combinatie van raster shift en h-phase te gebruiken
En dát is nu precies de kern van het probleem ;D Wil ik dat perfect doen, moet ik de timings gebruiken die ik eerder postte. En laat dat om een of andere reden te veel zijn voor de VP50. Ook in deze scanning mode. Het is gewoon te veel.

Kortom, terug bij af... :-\

Imiddels kijk ik weer naar 1815x1080p60... moet zeggen dat het er erg goed uitziet... op de desktop zie je wat scaling artifacts, kan ook niet anders, er is niet echt een mooie deling tussen 1920 en 1815 ;D maar in ogenschouw nemende dat veel materiaal in feite de volle 1920 pixels in de praktijk toch niet haalt, is het een mooi compromis zo.

bart_nl

effe googlen op vp50 en 1209 en hits 1 t/m 76278589 ben jij met stip ;D

Heb je het effect van verschillende "sync" instellingen op de al VP50 uitgeprobeerd op de barco?

jowi

Quote from: bart_nl on October  5, 2007, 23:51:02
effe googlen op vp50 en 1209 en hits 1 t/m 76278589 ben jij met stip ;D
;D ja volgens mij ben ik de enige op deze aardkloot met die combi 8)

Quote from: bart_nl on October  5, 2007, 23:51:02
Heb je het effect van verschillende "sync" instellingen op de al VP50 uitgeprobeerd op de barco?
Yep, geen verschil.

Zit ook af en toe nog te klooien met de profielen, het is me nog niet helemaal duidelijk hoe ik een opgeslagen profiel aan een ingang koppel.

Trouwens na een avondje kijken ben ik best wel onder de indruk... wat vooral opvalt is...

Diepte Diepte diepte diepte Diepte diepte diepte diepte diepte diepte

Nu was diepte en 3D al niet misselijk, maar de VP50 voegt daar toch nog iets aan toe...

Robbo

#34
Weer een ongelofelijke bekeert......

;D

jowi

Quote from: Robbo on October  6, 2007, 09:01:52
Weer een ongelofelijke bekeert......
Nou eerlijk is eerlijk, het plaatje is mooi wat ie geeft... Maar... kreeg net antwoord van DVDO. Lees en huiver:

----------------------------------------
Hello Johan,

Thank you for taking time to send us your e-mail.  The VP50 has a limit of 150MHz in software.  This is why the frame rate drops down when you increase the H back porch (to accommodate for the increased bandwidth.  I have brought your issue up to the engineering team for evaluation and will keep you updated on the matter once I have more information available.  If you have any further questions or concerns, please feel free to contact me either by phone or e-mail.  Thank you.

Aaron Smith
Sr. Applications & Technical Support Representative
Anchor Bay Technologies, Inc.

--------------------------------------

Mijn vermoeden was dus correct... Als ik dit had geweten had ik de VP50 dus nooit gekocht...
Ik hoop dat ze dit op kunnen lossen...

bart_nl

het positieve is wel dat je nu weet waar je aan toe bent. Verder kun je de scaler volgens mij altijd nog kwijt voor dezelfde prijs aangezien hij bij inruil op een VP50pro sowieso dezelfde waarde heeft.

Verder ken je alle 50Hz inputs m.i. sowieso beter op 50Hz kijken dus die werken dan wel? En misschien idee om 60Hz eens op 48Hz te proberen? Zou voor 24fps materiaal ook moeten werken?

Tot slot kun je nog hopen dat dvdo dit kan fixen. Dvdo heeft destijds bij de introductie van vp50 volgens mij aangegeven dat er, door het ontwerp, veel meer in de software is aan te passen dan bij vorige modellen. Ik zou sowieso in antwoord op de ontvangen mail melden dat je graag op de hoogte hoogte wordt gehouden m.b.t. de (on)mogelijkheden om dit in software te fixen.

jowi

50Hz inputs kijk ik inderdaad op 50Hz, daar kan ik wel de timings op los laten, aangezien het geheel onder de 150Mhz blijft. 48Hz voor 60Hz bronnen heb ik slechte ervaring mee, het beeld flikkert dan ontzettend, ook al scheelt het maar 2hz met 50Hz, het verschil is des te groter. Wat mij betreft geen optie vooralsnog.

Natuurlijk hoop ik dat ze het kunnen fixen, en ben blij dat het geen harde hardware beperking is. Ik zal ze eens vragen of de pro versie deze beperking ook heeft... anders kan een upgrade wellicht toch nog wel interessant zijn ;)

Maar het verbaast me allemaal wel een beetje hoor... ten eerste de beperking op 150Mhz terwijl ze feitelijk door HDMI te implementeren impliciet claimen compliant te zijn met HDMI's 165Mhz bandbreedte, en vervolgens dat ik, of all people, blijkbaar de eerste ben die hier tegenaan loopt?

bart_nl

je zou inderdaad verwachten dat dit eerder een probleem is wat vaker voorkomt? Misschien is de 1209 uniek in zijn timing?

M.b.t. je eerdere vraag, uitgangsprofiel aan een ingang koppelen gaat automatisch d.w.z. hij pakt altijd de laatst gebruikte uitgangssettings voor een ingang. De VP50 onthoudt dat per ingang. Als je uiteindelijk wat minder experimenteert werkt dat prima.

jowi

Quote from: bart_nl on October  6, 2007, 10:20:22
M.b.t. je eerdere vraag, uitgangsprofiel aan een ingang koppelen gaat automatisch d.w.z. hij pakt altijd de laatst gebruikte uitgangssettings voor een ingang. De VP50 onthoudt dat per ingang. Als je uiteindelijk wat minder experimenteert werkt dat prima.
Ik had begrepen dat de input overeen kwam met een profiel, dwz HDMI 4 gebruikt profiel 4, Video 1 profiel 1 etc. Maar gisteren liep er wat door de war.

Anyway, ik ga eens vragen of de Pro dit bandwidth probleem ook heeft. Ben erg benieuwd. Persoonlijk vind ik het nogal een misser. Ik zal echter vriendelijk blijven tegen DVDO anders fixen ze helemaal niks ;)

danielo

Hai,

Zover ik weet is de vp50pro het zelfde, mischien kan je het beter aan Dale Adams vragen (ex dvdo) dan aan dvdo zelf (of aan beide).

Gegroet,

Daniel.

PS: de eerste batch vp50pro's zijn als het goed is gisteren hun reis naar nederland begonnen
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

jowi

Ik weet wel dat de Pro intern een compleet nieuw chassis is, met andere chips, en dus andere software. Ik heb in ieder geval aan Aaron gevraagd of de Pro dit issue ook heeft. Eens kijken wat ie daarop te zeggen heeft.

Als de Pro het issue niet heeft dan ga ik hem eens zielig aankijken en voorzichtig kneden en kijken of ik voor een gereduceerd prijsje wellicht kan upgraden naar een Pro >:D

bart_nl

#42
Quote from: jowi on October  6, 2007, 11:23:17
Als de Pro het issue niet heeft dan ga ik hem eens zielig aankijken en voorzichtig kneden en kijken of ik voor een gereduceerd prijsje wellicht kan upgraden naar een Pro >:D
ja, ja en dan in dit topic gestart door de NL importeur, die de inruil verzorgt, eerst dit posten ;)

(standaard betaald dvdo al 1400,- euro voor je VP50 bij inruil op een pro die je dan ~1250,- euro all-in kost...)

jowi

Quote from: bart_nl on October  6, 2007, 11:38:13
ja, ja en dan in dit topic gestart door de NL importeur, die de inruil verzorgt, eerst dit posten ;)
Ach ja... ;D het is maar een wild idee hoor... met een softwarefix ben ik ook al tevreden!

Robbo

Ik begrijp die 150mhz limiet niet.  Waarom kan standaard 1080p60 dan wel ?

jowi

Quote from: Robbo on October  7, 2007, 09:28:03
Ik begrijp die 150mhz limiet niet.  Waarom kan standaard 1080p60 dan wel ?
De standaard 1080p60 blijft daar onder. De bandbreedte die nodig is, is een optelsom van pixelbreedte en hoogte, backporch, frontporch en sync width's voor H en V, en natuurlijk de framerate. Zodra je in mijn geval de backporch gaat verhogen van de standaard 148 naar ca 320, neemt de bendbreedte die nodig is toe. Logisch, je maakt het signaal 'breder'. Mijn benodigde instelling zit rond de 158Mhz...

jowi

Zit me nu wel wat af te vragen. Om de VP50 een judderfree 60Hz weer te laten geven heb ik, gezien de 150Mhz beperking van de vp50, de keuze uit 2 kwade mogelijkheden.

1. De vp50 zodanig tunen met timings dat hij nog nét 60Hz kan locken, en dus verkeerde timings voor de barco. De barco mist dan links een stuk beeld met wat vervorming, en rechts de vervorming met de krul (barco eigenaren weten wat ik bedoel). Je kunt dan met H-Size/H-Phase/Shift de boel zo op het scherm zetten dat de vervormingen nét niet te zien zijn, maar je mist dus links en rechts een behoorlijk stuk beeld. Eigenlijk zit je dan ook effectief niet naar 1920 breed te kijken.

Netto effect : je mist beeld links en rechts, barco heeft slechte timings, echter er wordt niet gescaled. Filmbeeld is ok, desktop is ok.

2. De vp50 laten scalen, zodat de barco wél goede timings krijgt. Wat ik dan doe is feitelijk de 1920x1080 downscalen naar bijv. 1815x1080... dan kan ik wél net de goede timings neerzetten voor de barco, dus zonder vervormingen links en rechts. Ook hier geld dat ik dan minder beeld heb...

Netto effect : je mist beeld links en rechts, barco heeft correcte timings, echter er wordt gescaled. Filmbeeld is ok, desktop laat duidelijk scaling artifacts zien, omdat ik 1920x1080 downscale naar 1815x1080...

De vraag... wat is de beste oplossing van de 2... wat natuurlijk meespeelt is het feit dat niet veel materiaal feitelijk voor 1920 pixels aan horizontale resolutie in zich heeft. Veel videomateriaal is maar 1440. Ik denk dat ook niet veel filmmateriaal veel meer haalt. Een uitzondering daargelaten.

Heb gezien dat je in film/video van beide mogelijkheden niet echt het idee hebt dat je naar een minder beeld zit te kijken. Het verschil zit hem in de desktop. Bij optie 1 is deze strak, maar mis je veel info links en rechts. Bij optie 2 is de desktop 100% te zien, maar met artifacts, dus minder goed leesbaar. Hoe belangrijk is dit? Tja...

En, gerelateerd hieraan, is er een slimmere resolutie te verzinnen dan 1815x1080? Een resolutie die scaling artifacts tot een minimum terugbrengt, door een mooie deling ofzo? En is het zo dat je beter horizontaal wat kunt beknibbelen dan verticaal? Ik bedoel, ik kan ook 1080 terugbrengen naar bijv. 1035... of beide?

En dan ook nog, WIE zou er moeten scalen... tot nu toe laat ik de PC op 1920x1080 staan, is het wellicht beter de PC zelf al terug te laten scalen, zodat de vp50 1:1 kan staan?

Nou scaling experts van het forum, brandt los! ;D

bart_nl

er zijn nog veel meer opties en ik zou het ook per bron anders doen.
- hd-dvd en blu-ray zou ik vertikaal vaak veel lager scalen dus bijvoorbeeld 1920 x 820 voor een 2,35 x 1 film.
- 16:9 zou ik wel bijv. 1815x1080 schalen.
Altijd zou ik de inputs zo proberen aan te passen dat je feitelijk zo min mogelijk schaalt. Dus bij 2,35x1 materiaal er boven en onder 130px afhalen zodat de 1:1 houdt. Idem als je naar 1815 schaalt links en rechts 50px.

Qua PC of VP50 laten schalen ligt het er een beetje aan maar ik zou bij bovenstaande scenarios de VP50 dat laten doen omdat je daar via de profielen waarschijnlijk makkelijker om kunt schakelen tussen allerlei mogelijkheden voor de bronnen. Als je alleen met een bepaald PC gebruik probleem hebt kun je die volgens mij beter laten schalen.

O, ik ben natuurlijk geen expert op scaler gebied ;)   

jowi

Quote from: bart_nl on October  7, 2007, 13:39:41
- hd-dvd en blu-ray zou ik vertikaal vaak veel lager scalen dus bijvoorbeeld 1920 x 820 voor een 2,35 x 1 film.
Klinkt logisch maar is het volgens mij niet. De speler/pc stuurt in geval van 2,35:1 gewoon 1920x1080 pixels uit, maar met balken boven en onder. Ga je dit scalen naar 1920x820 dan haal je niet de balken weg... je hebt dan gewoon 1920x820, met balken boven en onder... kortom verlies van resolutie. Toch? Ik bedoel, op een 16:9 scherm MOET je balken houden... tis niet anders...

bart_nl

#49
Quote from: jowi on October  7, 2007, 14:16:01
Klinkt logisch maar is het volgens mij niet. De speler/pc stuurt in geval van 2,35:1 gewoon 1920x1080 pixels uit, maar met balken boven en onder. Ga je dit scalen naar 1920x820 dan haal je niet de balken weg... je hebt dan gewoon 1920x820, met balken boven en onder... kortom verlies van resolutie. Toch? Ik bedoel, op een 16:9 scherm MOET je balken houden... tis niet anders...
je kunt met de vp50 die balken er bij de input "afknippen". Als je er precies genoeg afknipt verlies je volgens mij geen resolutie. Weet niet hoe dit dan door je 1209 wordt weergegeven (op welke hoogte).

Quick Reply

Warning: this topic has not been posted in for at least 60 days.
Unless you're sure you want to reply, please consider starting a new topic.

Name:
Email:
Verification:
Please leave this box empty:
Type the letters shown in the picture
Listen to the letters / Request another image

Type the letters shown in the picture:
Wat is de hoofdstad van Nederland:
Onze vlag is blauw, wit en:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview