Welke hoogte de plasma ophangen, twee opties. Welke?

Started by blue-eyes, October 5, 2006, 19:44:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

blue-eyes

Beste allemaal,

binnenkort ga ik verhuizen en ben daarom aan het nadenken over hoe de plasma op te hangen. Niet zozeer de methode, dat gebeurd middels een originele Pioneer muurbeugel, alswel de positie. En dan specifiek de hoogte.

Ik heb in mij beamertijd het scherm behoorlijk laag gehangen. Dit zodat mijn ogen in zit-positie ten hoogte van het midden van het scherm waren en daarbij de speakers (toen fullrange, 120cm hoog) naast het scherm stonden. Dit laatste geeft voor mij een veel betere beleving. Je hebt nog meer het gevoel dat het geluid uit de film komt.

De situatie is wat veranderd. De zuilspeakers zijn weg (vervangen door monitoren op stands) en ook is een centerspeaker aangeschaft (jammer genoeg.....). De monitoren zijn minder hoog dan de zuilen.

Nu heb ik meerdere opties:

1. TV laag (midden op ooghoogte), zodat de speakers deels naast de TV komen
Vraag: center boven of onder de plasma? Dit betekend dat de apparatuur op een apart meubel naast een speaker komt te staan.

2. TV hoog, zodat de de speakers relatief onder de plasma komen
Hierdoor kan wel de center op gelijke hoogte van de speakers worden geplaatst. En, de equipment kan op een lage kast onder het scherm worden geplaatst, dit levert ruimte voordeel op.

Wellicht zijn er andere opties.

Wie zou welke optie nemen en waarom?
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Raphie

Ik zou kiezen voor direct boven de center, op zo'n hoogte dat je center vanuit zitpositie net niet voor het beeld valt.

Ik had m'n plasma eerst ook wat hoger, maar ik heb hem nu alsnog 12cm lager gehangen. 2e voordeel is dat evt kabels direct nagenoeg achter de center vallen.
JBL PRX Power!

blue-eyes

Ik ga twee sleuven frezen in de muur, derhalve zijn beide kabels niet meer zichtbaar.



Let wel, tov jouw situatie komt de plasma dan nog een stukje lager!




Nu ik er over nadenk gaat het om twee dingen:

1. Beeld ideaal (TV tussen de speakers, center erboven)
2. Speakers ideaal (center op gelijke hoogte met de fronts)

Ik ben benieuwd naar andere reacties!
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

TheSpeedSkater

Ik zou ook kiezen om de plasma wat lager te hangen omdat het wel heel belangrijk is dat je op een ontspannen manier tv kunt kijken. Ik denk dat dit opweegt tegen de misschien iets betere kwaliteit van het geluid...
Stereo: 2x Devialet Phantom Silver - Dialog

Starred

De onderkant van mijn scherm (50") hangt op 60cm hoog. Perfecte hoogte  :)

Daklem

Quote from: Starred on October  6, 2006, 09:12:52
De onderkant van mijn scherm (50") hangt op 60cm hoog. Perfecte hoogte  :)

Idd! ik zou hem zeker niet te hoog hangen, anders krijg je zeker last van je nek bij het langdurig kijken naar je tv.


Ik zou hem relaxed hangen, en dan maar iets minder ideale opstelling.

M

Quote from: Starred on October  6, 2006, 09:12:52
De onderkant van mijn scherm (50") hangt op 60cm hoog. Perfecte hoogte  :)
De onderkant van mijn scherm (50") hangt op 55cm hoog. Nog Perfecter ;D Voor mij dan ;)
LG G2 83
Sony X800m2
Apple 4K 2022
JBL Bar 1300

Starred

Als ik de bijbehorende speaker meetel hangt die van mij nog lager  8) ;D

M

Quote from: Starred on October  6, 2006, 17:12:03
Als ik de bijbehorende speaker meetel hangt die van mij nog lager  8) ;D
Dat telt niet >:D
LG G2 83
Sony X800m2
Apple 4K 2022
JBL Bar 1300

blue-eyes

#9
Wellicht leuk om daar foto's van te plaatsen. Dus een foto van je TV samen met je front / center speakers.

Kom maar op :)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

TheSpeedSkater

Hierbij die van mij...
Stereo: 2x Devialet Phantom Silver - Dialog

blue-eyes

#11
Duidelijke en bekende foto ;D


Dillemma wordt dan alleen, indien zo laag hangen: waarom dan nog aan de muur, ik kan dan ook de bijbehorende voet gebruiken. Tja, de muurbeugel net gekocht ;D


p.s. Dat kastje heb ik nu ook weer tijdelijk in gebruik, hier slechts 1 :)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

TheSpeedSkater

Stereo: 2x Devialet Phantom Silver - Dialog

M

Hier die van mij :D 55cm van de grond onderkant gemeten
LG G2 83
Sony X800m2
Apple 4K 2022
JBL Bar 1300

blue-eyes

Quote from: TheSpeedSkater on October  6, 2006, 18:21:37
Een plasma hoort gewoon te hangen, klaar!  ;D

Dat geldt ook voor sommige mensen dingen ;D :P  :-X
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

blue-eyes

Geweldig, maar ook omdat je speakers zo hoog zijn. En natuurlijk zonder center!
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

M


Ja de speakers zijn 1.30 mtr hoog, heb alleen stereo dus geen center nodig ;D
LG G2 83
Sony X800m2
Apple 4K 2022
JBL Bar 1300

Magura

#17
Hier mijn 40" samsung lcd. 2x2 duims pvc pijp in de muur gefreesd voor de bekabeling.
Grond-onderkant tv is 85 cm.
Arcam AVR450 - Audiophonics LPA-S400ET - Arcam CD23T - Auralic Aries Mini - B&W N804 - B&W CMC/M1- Dali sub E9F - Vero 4K+ - Atlas Hyper 3.5 - Audioquest

blue-eyes

Aan de opstelling van Matthijs zit ik ook een beetje te denken. Alleen dan komt mijn EV in het kastje en de center erboven.




Maar om het vraagstuk nog maar eens groter te maken................. Een dreumes van anderhalf jaar oud mag als het even kan, nergens aankomen ;D
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

M

Quote from: Blue-Eyes on October  6, 2006, 22:23:01
Aan de opstelling van Matthijs zit ik ook een beetje te denken. Alleen dan komt mijn EV in het kastje en de center erboven.




Maar om het vraagstuk nog maar eens groter te maken................. Een dreumes van anderhalf jaar oud mag als het even kan, nergens aankomen ;D
Waarom niet >:D
LG G2 83
Sony X800m2
Apple 4K 2022
JBL Bar 1300

Stadium III

Als ik in mijn bank zit dan kijk ik op een 4m in het midden van het scherm.
ik heb mijn vorige wel eens hangend gehad en ik ben er voor dat als je zit je het midden van het scherm ziet in een luie houding

En een dreumes van anderhalf jaar oud moet je gewoon uitleggen hoe alles werkt zodat jij in je luie stoel kunt blijven zitten  ;D

stadium III

5.2.4 Marantz Klipsch setup

Starred

Ook al overwogen om zonder center te spelen BE?

blue-eyes

#22
Quote from: Starred on October  7, 2006, 10:28:41
Ook al overwogen om zonder center te spelen BE?

Ik ben een fervent voorstander van centerloos spelen (phantoom). Echter daar heb je wat randvoorwaarden voor nodig. Een daarvan zijn erg goede frontspeakers. Alhoewel de mijne best goed zijn, zijn ze niet goed genoeg voor een phantoom setting.

Met mijn vorige set (TAG / Mark Levinson / JBL Ti-K10) speelde ik (uiteraard wil ik bijna zeggen ;D ) centerloos.

Resume: geen optie.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Starred

Serieus? -zijn je huidige fronts niet goed genoeg voor phantom?
Je vorige speakers gingen uiteraard dieper, maar is dat voor het center kanaal echt noodzakelijk?

blue-eyes

Mijn huidige speakers laten een gat vallen, in welke positie dan ook geplaatst.


Mijn mening is dat er weinig speakers zijn die een echt goede phantoom kunnen neerzetten. De speakers die dat kunnen zijn in de regel niet de speakers die de meerderheid van de leden hebben. Veelal speakers van duizenden euro's. En dat is nog maar de onderkant.

Daarom vind ik ook dat het een MUST is voor de 99% van de sets hier om een fysieke center te hebben.

Deze discussie even afgezien van het feit dat er ook fabrikanten zijn die bij hun dure speakers ook een bijpassende center hebben.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey