Black & White by Rogér (2nd room)

Started by Fatalfelix, October 5, 2006, 17:07:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Waar doe ik verstandig aan ? (zie mogelijkheden)

Optie 1
1 (14.3%)
Optie 2
1 (14.3%)
Optie 3
2 (28.6%)
Optie 4
3 (42.9%)
Optie 5
0 (0%)

Total Members Voted: 7

Fatalfelix

Thnx, dat is icm een losse hdd schijf nog voordeliger ook  :). Vind die losse schijf zel trouwens geen nadeel aangezien hij ook als back-up dient.
Black & White by Rogér, We Can't Get Enough

-madison-

Quote from: Fatalfelix on March 23, 2009, 19:00:58
Thnx, dat is icm een losse hdd schijf nog voordeliger ook  :). Vind die losse schijf zel trouwens geen nadeel aangezien hij ook als back-up dient.

Dan is het helemaal ideaal ;)
Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.

Fatalfelix

#227
Vandaag de WD TV samen met een WD 1TB schijf binnen gekregen. Gelijk alles aangesloten, en wow wat is full hd toch mooi  8). Madison, nogmaals bedankt voor de tip  ;). Moet alleen nog even zoeken naar een tijdelijke low budget spdif to rca oplossing, want DTS sound stuurt hij gelijk door via digitaal, en die aansluiting zit beneden niet op de versterker.
Black & White by Rogér, We Can't Get Enough

Fatalfelix

Het is alweer een tijd geleden dat ik wat heb ge-update, maar het is dan toch zo ver gekomen. Vanwege de studie heb ik volgend jaar een zwaardere pc nodig om Revit fatsoenlijk te kunnen draaien (8gb intern geheugen 2.53ghz x2 cpu voor 64mbit Vista). Heb besloten om dan gelijk maar voor een laptop te gaan zodat ik volgend jaar ook de lessen Revit kan volgen (wel zo handig  ;D). De keuze is gevallen op de Sony FW41Z. Hij heeft dan 6gb intern geheugen, maar daar lukt het vast ook wel mee aangezien de minimaal vereiste 4gb is.

Aangezien de laptop dan beter is dan mijn staande pc kast wil ik de laptop ook aansluiten op mijn gewone beeldscherm en toetsenbord etc en de kast verhuizen naar zolder. Één probleem, het geluid. Kan dan namelijk de Onkyo 200-pci niet meer gebruiken, en wil toch graag audio streamen. Vandaar dat ik de Cambridge DacMagic heb aangeschaft. Heb lang getwijfeld tussen de DacMagic en de Stello DA100 omdat ze allebei erg geprezen zijn in hun prijsklasse. Uiteindelijk is het toch de Cambridge geworden omdat ik via de pc vooral mp3's stream. Vind het wel belangrijk dat ze goed klinken, maar zo goed als een cd zal nooit lukken en daarom vind ik het jammer om de duurdere Stello te nemen. Wellicht in de toekomst als ik ook wavs of flacs wil streamen.

Alvast wat foto's





Hoe hij klinkt vergeleken met de Onkyo is nog even afwachten, want eerste moet de UK stekker nog worden vervangen door een EU variant.
Black & White by Rogér, We Can't Get Enough

Fatalfelix

#229
Vandaag de UK to EU adapter gekregen voor de adapter en na het werken maar eens gaan luisteren en vergelijken (de DacMagic stond in Lin mode):

In het begin moet ik zeggen dat het wel lastig was omdat ik nog niet goed wist waar ik moest zoeken.

Ben begonnen met Coldplay - Clocks. Eerst de Onkyo en daarna de Cambridgde. Na een stuk of 4x switchen en luisteren leek het alsof de DacMagic wat meer pit in de muziek gooide en dat de drums wat natuurlijker klonken.

Daarna een wat sneller progressive nummer Robert Babicz - Dark Flower (Joris Voorn remix). Waar de Onkyo juist wat smoother klinkt is de Cambridge juist ontzettend snel en nauwkeurig. Op het eerste ogenblik zou ik zeggen dat de Onkyo "lekkerder" klinkt, maar na een paar keer switchen bleek dat dat wel ten koste ging van het strakke laag, wat eigenlijk toch jammer is.

Emiliana Torrini - Lifesaver, een prachtig nummer, zeker één van m'n favorieten van de laatste tijd. Als eerst maar begonnen met de Cambridge en toen de Onkyo, en later weer andersom. Vond dat de stem bij de Cambridge wel heel mooi natuurlijk klonk en bijna aanraakbaar vanuit de luisterplek  :inlove:. De Onkyo was ook erg goed, maar toch leek de stem wat dichter bij de speakers te zitten.

Als laatste Anna Maria Jopek - Sk³ama³abym (hij pakt sommige tekens niet). Wederom een vrouw met een prachtige stem, maar bij deze track viel me na een aantal keren switchen de bas-gitaar op. Bij de Onkyo klonk het laag wat voller en beter gevuld, maar toen ik naar de Cambridge switche veranderden de bastonen in een bas-gitaar waarvan de aanslagen veel mooier klonken.

Conclusie, de Cambridge is een mooie aanwinst die net wat meer pit geeft aan de muziek (het leeft echt wat meer) en extra nauwkeurigheid. Dit laatste gaat dan wel wat ten koste van de (te?)volle klanken, maar het geheel klinkt hierdoor wel natuurlijker. Heb als laatste nog gespeeld met de filters van de Cambridge. Tussen de Lin en de Min hoor ik nog weinig verschil, maar de laatste stand Steep komt heel dicht in de buurt van de Onkyo. Alles gaat wat voller klinken, maar de nauwkeurigheid die ik bij de Lin en Min hoorde verdwijnt een beetje. Al met al blijft de Onkyo een fantastische kaart, zeker voor z'n geld (de helft van de Cambridge).
Black & White by Rogér, We Can't Get Enough

Alco

#230
QuoteConclusie, de Cambridge is een mooie aanwinst die net wat meer pit geeft aan de muziek (het leeft echt wat meer) en extra nauwkeurigheid

Mooie recensie Felix, en... die DACmagic lijkt me de perfecte upgrade voor mijn Squeezebox Classic.  :smile:
Die klinkt (icm CI Audio externe voeding) op zich ook al vrij goed, maar zou ook nog net iets meer pit mogen hebben.

Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

tiptop

Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Koen K

Mooie set hoor! Mijn complimenten ;)

Een vraagje: in hoeverre valt zo'n Beocenter in een 'normale' hifiset toe te passen? Ik zie dat je sowieso bronnen hebt die niet van B&O zijn, zoals de DACmagic en ook een losse eindversterker toepast. Is het bijvoorbeeld mogelijk om een normale platenspeler en TV aan te sluiten?

Fatalfelix

Quote from: Koen K on September 21, 2009, 17:43:18
Mooie set hoor! Mijn complimenten ;)

Een vraagje: in hoeverre valt zo'n Beocenter in een 'normale' hifiset toe te passen? Ik zie dat je sowieso bronnen hebt die niet van B&O zijn, zoals de DACmagic en ook een losse eindversterker toepast. Is het bijvoorbeeld mogelijk om een normale platenspeler en TV aan te sluiten?

De Beocenter heeft wel andere aansluitingen (7, 5 of 4 pins), maar er zijn goede 7 pin -> 2 rca kabels verkrijgbaar. De overige pinnen gebruikt B&O voor het uitwisselen van informatie tussen componenten, master/room-link systeem en auto on/of. Je hebt deze opties eigenlijk niet nodig al is het wel een leuke gadget (zo kun je dan bijv 's ochtends de tv op de beurs hebben staan met het geluid uit terwijl de radio op 4 staat). Op de 9500 zitten 2 outputs voor externe versterkers en/of actieve speakers, 1x tv/aux, 1x casette en 1x phono input. Met behulp van die kabels is hij dus best goed te integreren in een normaal systeem.

Black & White by Rogér, We Can't Get Enough

Koen K

Bedankt voor de info. Geweldig om te lezen. Ik ben me op een flinke eindversterker aan het oriënteren, maar zit al een tijdje met het probleem in m'n achterhoofd dat ik dan een CD-speler, tuner en voorversterker moet hebben die bij elkaar passen (optisch). Als ik in plaats daarvan zo'n prachtig Beocenter kan neerzetten en mijn SL-1200 er gewoon op kan aansluiten is dat natuurlijk een prachtige optie.

Fatalfelix

Quote from: Koen K on September 22, 2009, 22:23:49
Bedankt voor de info. Geweldig om te lezen. Ik ben me op een flinke eindversterker aan het oriënteren, maar zit al een tijdje met het probleem in m'n achterhoofd dat ik dan een CD-speler, tuner en voorversterker moet hebben die bij elkaar passen (optisch). Als ik in plaats daarvan zo'n prachtig Beocenter kan neerzetten en mijn SL-1200 er gewoon op kan aansluiten is dat natuurlijk een prachtige optie.

Dat is idd een mooie oplossing. Weet niet wat je precies wilt uitgeven, maar de opvolger van de 9000/9300/9500 is de Beosound 9000 (de 6 cd-wisselaar + DAB tuner). De Beocenters zijn namelijk al wat ouder (die van mij is dit jaar zelfs 20 geworden  8)), en met de laatste Beosound 9000 MK3 ben je meer up to date. Je hebt dan ook een digitale output waardoor je er eventueel later nog een DAC aan kan toevoegen.



Heb er zelf ook wel eens over na gedacht om mijn beocenter en beolink in te ruilen voor zo'n beosound, maar toch wil ik het niet. Het is niet zozeer dat de performance me zo aan het hart ligt, maar het is naast een stukje hardware toch ook een soort kunstobject waar je ook van kan genieten als de boel uit staat. Klinkt misschien wat raar, maar je gaat je echt aan die spullen hechten omdat ze toch een soort magie uitademen die bij normale hifi hardware ontbreekt (al is het alleen al hoe het cd-mechanisme opent). Mijn bc en bl houden en er een bs bijkopen kan er nu financieel niet uit, maar wellicht in de toekomst. Laat iig horen wat het is geworden, zou leuk zijn als er meer B&O eigenaren op dit forum zouden komen  :).
Black & White by Rogér, We Can't Get Enough

Koen K

Wat kost zoiets nou eigenlijk? En dan bedoel ik zo'n Beosound? En heeft die ook nog een phonotrap of moet je dat dan weer op een andere manier regelen? Een Beocenter 9500 zit, zag ik, rond de 700 euro... Prijzig dus... Dat wordt sowieso een aardige tijd sparen, laat staan als een Beosound nog duurder is :omg:

Fatalfelix

Een Beosound mkI heb je rond de 1500,-. Een MKIII rond de 1900,-. Wel een stuk duurder dus, maar het behoudt zijn waarde wel (ik bedoel, kijk alleen al naar die 9500, die is dus na 20 jaar nog steeds veel geld waard  :)).
Black & White by Rogér, We Can't Get Enough

Koen K

Wow... Nee, dat is echt buiten bereik. Mijn complete huidige set komt niet eens aan 1900 euro in tweedehands waarde ;D

Een Beocenter 9500 is nog enigszins te doen, misschien. Wat kost zo'n Beolink 7000 eigenlijk doorgaans?

Fatalfelix

Ligt eraan welke je precies wilt. Meestal zijn de accu´s aan vervanging toe en moet je er daarom al snel 50,- euro bij rekenen. Ik heb zelf een van de laatste DAB modellen in nieuwstaat en incl. garantie voor 450,- euro gekocht, en kreeg daar dan wel een nieuwe accu bij. Een gewoon model zonder DAB en zonder nieuwe accu kost rond de 300,- euro. Een Beolink 5000 met 2-weg commuicatie of de 4 (1-weg) die nu nog steeds wordt gebruikt heb je tussen de 100/150,-euro afhankelijk van het type(kun je zien aan de knoppen (bijv met dvd knop of nog oude vcr etc.)). De nieuwste beo 5 heeft ook de mogelijkheid om signalen van andere apparatuur in te scannen zodat je alles met 1 ab kan bedienen. Hij is alleen wel 475,- euro... B&O is leuk, maar er hangt wel een kaartje aan  :-\.
Black & White by Rogér, We Can't Get Enough

Koen K

Tjonge... Ik denk dat dat toch allemaal een beetje toekomstmuziek is ::)

Fatalfelix

Had al een tijdje m´n kast vol met cd´s liggen, en het werd dan toch tijd om nog zo´n prachtig rek door Raymen te laten maken. Gelukkig zag hij de kans om hier wat tijd voor vrij te maken, en het resultaat mag er dan ook wezen  8).

Black & White by Rogér, We Can't Get Enough

R

Mooi, maar ze zitten al vol.. Of heb je er nog meer?

Fatalfelix

Ja heb nog meer cd's, maar het resterende stapeltje is niet groot genoeg om nog zo'n rack aan te schaffen. Had de linker al een hele tijd, en Raymen heeft de rechter als replica gemaakt.
Black & White by Rogér, We Can't Get Enough

B.

En, nog vorderingen in deze set? :)
Lang geleden dat ik hier gereageerd heb, denk inmiddels in 2008 voor 't laatst :blink:

Fatalfelix

Quote from: B. on March 31, 2010, 17:27:49
En, nog vorderingen in deze set? :)
Lang geleden dat ik hier gereageerd heb, denk inmiddels in 2008 voor 't laatst :blink:

Excuses voor mijn late reactie, maar ik ben er een tijdje tussenuit geweest.

Ben inmiddels erg druk met de studie en m'n vriendin en kan helaas niet zoveel meer werken als voorheen (vandaar weinig audio gerelateerde updates  :-\). Volgend jaar ga ik op kamers in Delft dus ik ben bang dat het er voorlopig ook niet echt in zit. Aan de ene kant baal ik er wel van, maar aan de andere kant moet ik zeggen dat ik dagelijks nog steeds met heel veel plezier naar mijn huidige setup luister, en dat ik nog niet echt wat mis :). Tja, wat ruimtelijker zou kunnen, maar dat moet ik denk ik ook echt in de ruimte (te klein) gaan zoeken en niet in de set.

Komend jaar zal de set in 2en worden gesplitst. Heb de Arrow Zeta's een tijd terug uit de verkoop gehaald, en deze zullen meegaan naar Delft. Weet niet of ik er straks genoeg cash voor heb, maar het plan was om de Beocenter ook mee te nemen en de Sonus Faber's aan te sluiten op een Aaron only set (zou er dan een Aaron voorversterker bij moeten kopen). Op die manier creëer ik thuis een mooie "audiofiele" set en heb ik op kamers een leuke design set die ook nog eens helemaal niet verkeerd klinkt.

Al met al zal het dan worden:
Thuis:
Aaron No. 22 Cineast
Aaron No 3 Millenium
Sonus Faber Concerto Domus
Cambridge DacMagic (weet nog niet of die blijft)

Kamers:
Beocenter 9500
Beolink 7000 RDS
Arrow Zeta

Zodra ik echt een mooi appartementje of eigen ruimte heb waar ik me helemaal thuis voel, en waar ik ook een tijdje wil blijven kan ik ervoor kiezen om wat dingen te verkopen om tot 1 set te komen, maar voorlopig zal dat niet gebeuren. Vind het anders doodzonde om alles om de zoveel maanden weer te verslepen met kans op krasjes etc.

Wat betreft de DacMagic:
Hij bevalt nog steeds heel erg goed, maar hij biedt helaas niet de mogelijkheid om het geluid richting de pc te sturen om dingen in hoge kwaliteit op te nemen. Wat namelijk veranderd is, is dat ik m'n dj hobby een klein beetje heb opgepakt en dat ik naast het afspelen van muziek nu ook graag dingen wil opnemen. De vervanger zal waarschijnlijk een Native Instruments Audio 8 worden die wel in dezelfde prijsklasse zit, maar die toch wat meer op producen ipv beluisteren is gericht en meerdere ingangen heeft. Zou graag beide kaarten aanhouden, maar dat is economisch niet zo verstandig ben ik bang  :-\ (wat is het toch vreselijk om student te zijn  ;D).

Heb trouwens dit weekend wel een update gedaan richting het "zwarte goud". Zoals ik al vertelde heb ik mijn dj hobby een beetje opgepakt, en voor het "echte" gevoel moet je natuurlijk met platen draaien  :laugh:. Heb daarom een stel 2e hands Technics SL1210 MK5's (direct drive Quartz) van een liefhebber overgekocht met Ortofon Concorde Pro elementen en Tonar Banana naalden. Niet heel audiofiel, maar ook zeker geen onaardige platenspelers (nieuwprijs zit per speler incl element en naald toch nog wel rond de 800,- euro). Heb zelf nog niet zoveel vinyl, maar heb de collectie Supertramp en overige symfonische rock platen van m'n pa uit de kast getrokken om in ieder geval wat te luisteren :). Mijn eerste bevindingen waren beter te omschrijven als een grijns op mijn gezicht. Het klinkt allemaal wat verfijnder zonder scherpe randjes en toch wel met veel dynamiek. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nooit had verwacht dat een plaat nog zo mooi kon klinken op een niet eens zo'n dure platenspeler, en ik vraag me dan ook af wat zo'n hele dure platenspeler wel niet kan doen  8). Al met al kwam het akelig dicht in de buurt van de cd-speler en gaf ik op de kraakjes na op sommige punten nog de voorkeur aan het lp geluid ook. Het nadeel van platen blijft voor mij alleen wel dat de kwaliteit achteruit gaat naar mate je de lp vaker speelt. Maar goed, kan nu nog slechts 1 speler aansluiten. Zodra de Audio 8 er is kan ik via de laptop spelen en opnemen icm m'n digitale mixer, en dan zal het waarschijnlijk ook nog een stuk beter klinken omdat de phono pre van de Beocenter natuurlijk ook al wat op leeftijd is.

Hieronder een plaatje van een SL1210 in een audio setup, zal mijn eigen foto's binnenkort plaatsen, maar wil eigenlijk eerst nog een mooi meubeltje maken waar ze in weg vallen zodat je alleen de top ziet.




Black & White by Rogér, We Can't Get Enough

Koen K

Quote from: Fatalfelix on April  8, 2010, 21:08:55
Niet heel audiofiel, maar ook zeker geen onaardige platenspelers (nieuwprijs zit per speler incl element en naald toch nog wel rond de 800,- euro).

[...]

Ik moet eerlijk zeggen dat ik nooit had verwacht dat een plaat nog zo mooi kon klinken op een niet eens zo'n dure platenspeler, en ik vraag me dan ook af wat zo'n hele dure platenspeler wel niet kan doen  8).

Helaas is het tegenwoordig zo dat de simpelste snaaraandrijvers die in elke schuur in elkaar gezet kunnen worden, vergezeld van een audiofiel lulpraatje, hoger in aanzien staan dan échte technische hoogstandjes, maar vergis je daarom vooral niet in die SL-1210. Dat ding speelt een heleboel "high end" - vele malen duurdere - platenspelers finaal naar huis.

Gewoon een steengoede tafel waar je waanzinnig trots op mag zijn!  8)  Hang er maar eens een mooi hifi-element onder en je zult nogmaals versteld staan  :smile:

Fatalfelix

Thnx :). Denk dat ik in de loop der tijd zeker wil gaan experimenteren met elementjes. Zou er dan een enkel audio element bij kunnen kopen die eenvoudig om te wisselen is als ik alleen een luisterplaat wil beluisteren :).
Black & White by Rogér, We Can't Get Enough

Koen K

Dat lijkt me zeker de moeite. Als je gewoon een losse headshell aanschaft en daar een hifi-element op de juiste manier in hangt hoef je alleen maar even de VTA, VTF en antiskating af te stellen bij het omwisselen. Fluitje van een cent  ;)

Fatalfelix

Allereerst nog wat foto's van de SL1210's:





En ook nog een upgrade voor mijn Arrow Zeta set. Zoals jullie wellicht hadden gelezen ga ik de boel opdelen in 2 sets omdat ik straks op kamers ga. Zag vorige week een mooie Naim Nait 5i te koop staan van naamgenoot Roger, en heb deze overgenomen :).

Vanmorgen was het dan zo ver. De TNT bezorger belde aan, en hij overhandigde mij een grote Naim doos  8). Gelijk het zooitje uitgepakt om er op mijn huidige set mee te spelen. Aangezien de cd-speler van mijn Beocenter intern is, en ik een eerlijke vs wou doen met dezelfde bron, heb ik gebruik gemaakt van mijn laptop. Allereerst wat tracks afgespeeld via de Beocenter en de Aaron en daarna de kabels omgewisseld zodat de Naim zijn ding kon doen.

Mijn bevindingen:
Waar mijn oude systeem juist onwijs "smooth" klinkt is de combi Sonus Faber en Naim juist heel levendig :o. Bij mijn oude systeem ging je lekker zitten en dan waaiden de geluidsgolven als het ware als warme lucht over je heen, maar de Naim swingt echt veel meer, en heeft ook een beetje extra dynamiek. In eerste instantie is dat laatste iets wat ik toch wel fijn vind moet ik eerlijk zeggen (je wordt dan namelijk eerder gepakt door de muziek. Voor de Beocenter Aaron combi moet je toch even rustig gaan zitten om vervolgens alles over je heen te laten komen). Wellicht dat het Naim geluid na een tijdje gaat vervelen, maar ik denk het niet. Of ik er echt blij mee moet zijn dat die sound mij zo bevalt of niet is een moeilijke vraag. In eerste instantie vond ik de Sonus Faber Naim combi namelijk misschien wel lekkerder, maar dat is juist het moeilijke, want wat moet ik dan met mijn huidige setup  :-\. Één van de eerste dingen die me te binnen schoot was de boel de deur uit en een 2e hands Supernait aanschaffen, maar dat gaat me even allemaal iets te snel  ;D.

Maar goed, de Nait 5i was bedoelt voor op de Arrow Zeta's, en daar deed hij ook prima zijn ding. De Zeta's hebben qua sound wat weg van de kleinere Concertino's en aangezien hij ook prima met mijn grotere Concerto's matchte ging dit ook goed :). Al met al een geslaagde update, en wellicht dat hij volgend jaar nog wordt vervolgd op mijn Sonus Faber set als ik tegen wat andere mooie spullen van Naim aanloop.

Black & White by Rogér, We Can't Get Enough