Boontjes stereo set

Started by Boontje, October 5, 2006, 14:12:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

TheSpeedSkater

Ha, gefeliciteerd met je nieuwe huis!

Nog niet helemaal hifi geschikt, maar je bent al goed bezig ;).!
Stereo: 2x Devialet Phantom Silver - Dialog

Boontje

Quote from: bmateijsen on July 23, 2007, 19:44:01
Waarom wil je per definitie een overspanningsbeveiliging? Deze zijn voor je geluid eigenlijk nooit goed.
Gemini vind ik qua filtering niet altijd mooi, filtert in sommige situaties gewoon te hard, maar dat is allemaal erg afhankelijk van je stroom situatie.

Orion is dan inderdaad fraaier dan een Gemini, maar ook die moet je gewoon testen in je eigen situatie.


Zit grotendeels tussen de oren die beveiliging, maar voornamelijk een geruststellende gedachte dat mijn apparatuur enigszins beveiligd is. Orion heeft volgens mij wel een overspanningsbeveiliging is het niet??

Quote from: TheSpeedSkater on July 23, 2007, 19:45:14
Ha, gefeliciteerd met je nieuwe huis!

Nog niet helemaal hifi geschikt, maar je bent al goed bezig ;).!

Dank je wel. We hebben het in oktober vorig jaar gekocht, dus wel even moeten wachten totdat we de sleutel kregen (en totdat ik weer verder kon gaan upgraden  ;D)

Ben voor mezelf uit dat ik iig nog ga experimenteren door de speakers op spikes te zetten en een vloerkleed. Vind de bass veel minder strak dan ik gewend was.
Linn Majik DSM / Monitor Audio GS60

bmateijsen

Quote from: Boontje on July 23, 2007, 19:54:03
Zit grotendeels tussen de oren die beveiliging, maar voornamelijk een geruststellende gedachte dat mijn apparatuur enigszins beveiligd is. Orion heeft volgens mij wel een overspanningsbeveiliging is het niet??

Dat zit inderdaad tussen je oren ;). Beter is het om met onweer gewoon de CAI eruit te trekken.

Boontje

Quote from: bmateijsen on July 23, 2007, 19:55:23
Dat zit inderdaad tussen je oren ;). Beter is het om met onweer gewoon de CAI eruit te trekken.


scheelt al door het zelf te onderkennen  ;)

Weet jij trouwens of het gebruikelijk/verstandig is om bijvoorbeeld deze televisie ook op een bijv orion stekkerblok aan te sluiten?
Linn Majik DSM / Monitor Audio GS60

bmateijsen

TV's en zeker het nieuwere soort zijn ook vervuilers voor je hifi. ;). Beter is het om deze op een aparte groep te gooien.


Quote from: Boontje on July 23, 2007, 20:27:01
scheelt al door het zelf te onderkennen  ;)

Weet jij trouwens of het gebruikelijk/verstandig is om bijvoorbeeld deze televisie ook op een bijv orion stekkerblok aan te sluiten?

Boontje

Vanmiddag is de sony 40D3000 bezorgd  ;D

hier alvast een foto van de nieuwe set-up:



Heb de dvd recorder via een hdmi kabel aangesloten. Op termijn wil ik de sony via een vogel efw 6305 muurbeugel ophangen aan de muur. Later dit jaar willen we ook wat nieuwe meubelen kopen waaronder een tv kast en dan kunnen we het gelijk goed ophangen.


Linn Majik DSM / Monitor Audio GS60

TheSpeedSkater

Ha! Mooi ding. Gefeliciteerd.
Stereo: 2x Devialet Phantom Silver - Dialog

R


Moony

Quote from: Boontje on July 31, 2007, 16:55:18
Op termijn wil ik de sony via een vogel efw 6305 muurbeugel ophangen aan de muur. Later dit jaar willen we ook wat nieuwe meubelen kopen waaronder een tv kast en dan kunnen we het gelijk goed ophangen.

Wat moet je met een tv kast als je de tv ophangt aan de muur??  :P
stereo: Dynaudio Xeo 4 | BK P10-150-GEM | Marantz NR1510 | Marantz CD5004 | Technics SL1411 + AT-VM95e
surround/tv: Good Old Pioneer Plasma | Denon AVR-X1400H | Philips BDP2900 | Dune HD Solo Lite | Chromecast | Teufel Consono 35 Mk3 | Klipsch R-10SW

Boontje

Quote from: Moony on July 31, 2007, 19:19:41
Wat moet je met een tv kast als je de tv ophangt aan de muur??  :P

dan kan mijn vrouw de planten erop zetten  ;)  >:D

nee zonder gekheid. Wil zelf liever een solidsteel meubel, maar mijn vrouw vind het 10x niks. Ga ik helaas niks aan veranderen (hoewel ik het niet zal nalaten het onderwerp nogmaals aan te snijden tzt). Onder de tv die we inderdaad gaan ophangen wil ze een tv kast om de audiospullen in te zetten en eventueel nog andere dingen.......

al met al ben ik tevreden wat er nu staat, zelfs met een toekomstige tvkast  :P
Linn Majik DSM / Monitor Audio GS60

Ramius

Quote from: Boontje on July 31, 2007, 16:55:18
Vanmiddag is de sony 40D3000 bezorgd  ;D

hier alvast een foto van de nieuwe set-up:

Heb de dvd recorder via een hdmi kabel aangesloten. Op termijn wil ik de sony via een vogel efw 6305 muurbeugel ophangen aan de muur. Later dit jaar willen we ook wat nieuwe meubelen kopen waaronder een tv kast en dan kunnen we het gelijk goed ophangen.

Zo, eindelijk de weg naar jouw topic gevonden!  ;D  Ziet er alvast gelikt uit zo  8)  En digitale tv is zeker een aanrader om alles uit zo'n mooi scherm te halen! ;)
Pioneer |KRP-500M|
Yamaha |RX-V3067|BD-S1067|
Monitor Audio |GS 60|GSW12|Radius 250|Radius 90|
Van den Hul |Bay C5|HDMI|HDMI Flat|Octocoupler|Digicoupler|Videolink 75 Antenna|First Ultimate MKII| IsoTek |Sigmas|New Optimum|

brimbrammer

Ziet er weer heel anders uit dan de opstelling in je vorige woning, merk je ook al de verschillen in het geluid en zoja, is het beter of slechter geworden ?

Boontje

Quote from: brimbrammer on August 13, 2007, 23:12:06
Ziet er weer heel anders uit dan de opstelling in je vorige woning, merk je ook al de verschillen in het geluid en zoja, is het beter of slechter geworden ?

het staat nu meer zoals ik altijd voor ogen heb gehad  :) Ik heb nu ook veel minder de speakers ingedraaid als bij de vorige set-up. Zodoende wel een beter stereo geluid zonder dat links danwel rechts iets te dominant is. Niet dat ik het voorheen (linkerspeaker erg ingedraaid) irritant vond, maar het valt me nu op met deze opstelling dat de verhoudingen beter zijn.

Ik wil nog niet spreken van beter of slechter. Omdat de luisterkamer compleet anders is dan de vorige, en daarom moeilijk vergelijkbaar. Zowel qua ruimte als vloer. Ik zit nu zo'n 4,5 meter van de speakers af (was +/- 2 meter). Merk zodoende dat de speakers meer ruimte hebben om zich te laten gelden. Ze staan even ver van de muur als in de vorige setup.
De hoge en middentonen vind ik nog steeds erg goed. Heb een wat minder gevoel bij de lage tonen. Heb het gevoel dat de lage tonen minder strak zijn en wat meer "boomerig". Ik wil nog eens gaan experimenteren met het indraaien van de speakers, maar waarschijnlijk is dit een gevolg van de granieten vloer. Misschien dat een vloerkleed (staat nog in de planning tzt) hierin een positieve bijdrage kan leveren.
Het is een idee om de speakers op spikes te zetten, maar hier heb ik echt 0 verstand in of dat echt gaat werken. Misschien dat iemand die deze topic leest een goed idee heeft?

Overigens heb ik wel duidelijk het gevoel gekregen dat deze set nog wel een boost kan krijgen met nieuwe speakerkabels, dus die zal ik een wat hogere prioriteit geven op mijn wishlist.


Linn Majik DSM / Monitor Audio GS60

brimbrammer

Quote from: Boontje on August 14, 2007, 17:27:25

Het is een idee om de speakers op spikes te zetten, maar hier heb ik echt 0 verstand in of dat echt gaat werken. Misschien dat iemand die deze topic leest een goed idee heeft?



Hiervoor kan je toch de spikes gebruiken die bij de voetplaat horen.

Deleted member

De harde vloer lijkt me geen oorzaak achter de boemerige bassen, die zouden je eerder een probleem in mid of hoog geven. Een combinatie van spikes en de luidsprekers verder uit de muur en/of uit de hoek zullen het "probleem" zeer zeker verzachten. Een andere optie is mogelijk de bank waar je op zit wat van de muur schuiven.

Veel schuifplezier!  ;)

Boontje

klopt heb de spikes liggen en wil dit ook een keer gaan doen. Eigenlijk moet ik er eens gewoon voor gaan zitten en de tijd nemen. Het nadeel van verhuizen is dat je in de weekenden nog wel genoeg kleine dingen te doen hebt. Maar kwestie van prioriteiten stellen.....

suggestie spikes ga ik dus nog proberen, evenals het schuiven van de speaker (al vind ik dat ze al redelijk van de muur staan, maar kan natuurlijk nooit kwaad). Bank naar voren is niet echt een optie, maar als met een minimale aanpassing naar voren een groot verschil gemaakt kan worden kan het misschien interessant worden.

overigens heb ik mij altijd op gericht om als eerstvolgende upgrade de stroomvoorziening aan te pakken, maar krijg steeds meer twijfel of ik niet eerst de speakerkabel moet vervangen en zo ja welke. Zal ongetwijfeld een zijn uit de Nordost familie. Binnenkort het forum maar eens rondneuzen naar oude topics.
Linn Majik DSM / Monitor Audio GS60

Boontje

gisteren de speakers op spikes geplaatst en dat is al een wereld van verschil dan zonder. Blijkbaar een schot in de roos want het "boomerige" is nu nagenoeg (95% bij wijze van) uit mijn set. Hoewel het voor mij nu niet meer storend is om te luisteren ga ik - denk ik - in de toekomst nog de optie kleed uitproberen. Ben wel benieuwd of sierranden langs de plafonds eigenlijk ook een positief effect hebben op het geluidsbeeld.
Naast het op spikes zetten heb ik ook veel aandacht geschonken aan het positioneren van de speakers, dit had ik ivm de verhuizing nog niet uitgebreid gedaan.

Over het geheel gezien ben ik zeer tevreden over de set zoals die nu staat. Ik was bang voor het onbekende en de nieuwe ruimte. Qua ruimte en plaatsing heb ik nu een betere set kunnen neerzetten als ervoor. Dit merk ik ook aan het geluidsbeeld, mogelijk dat de kamer hier ook als geheel een positieve bijdrage aan levert. Het zijn enkel gissingen omdat er teveel nieuwe factoren zijn om voor mezelf te kunnen verklaren wat de invloeden op de set zijn geweest.

Het belangrijkste is dat ik erg happy ben en de vraag weer bovenkomt wat er nog meer uit deze set te halen is  ???  >:D
Linn Majik DSM / Monitor Audio GS60

Deleted member

Goed man! Veel succes en plezier verder!  :)

Ramius

Martijn, goed te horen dat jouw set nu zelfs nog beter klinkt als tevoren. ;D Hier een paar van mijn ervaringen waar je misschien wat aan hebt :

Met mijn vorige speakers had ik net hetzelfde effect met spikes eronder, van heel boomige naar erg strak laag. Heb ze toen zowel onder de vloerstaanders als onder de sub gezet en de verbetering was voor beide enorm. Als ik een oplossing gevonden heb op esthetisch vlak komen er bij mij zeker en vast ook spikes onder! Ik veronderstel dat je de bijgeleverde spikes hebt gebruikt, heb je er dan schoteltjes bij gekocht om ze op te zetten of hoe heb je het anders gedaan?

Een vloerkleed heb ik zelf nog niet getest maar ik heb wel al eens mijn reserve donsdeken op de vloer gelegd. Eerlijk gezegd had ik veel verschil verwacht omdat zo'n dons toch zeker serieus zou moeten dempen, maar echte verschillen hoorde ik eigenlijk niet. Voor het laag geven spikes een veel beter resultaat. Anderszijds heb ik door de werken in mijn flat de overgordijnen moeten verwijderen en ik kan je wel zeggen dat dit wel een effect heeft op het klankbeeld. Door de zeer harde inrichting is het laag nog meer gaan boomen en het hoog is niet lekker meer om naar te luisteren, het is zeer overheersend, schel en vooral de sis-klanken zijn zeer storend geworden! Ik zou zeggen probeer eerst even met iets op de vloer te zetten om te horen welk effect het bij jou heeft alvorens een vloerkleed te gaan kopen dat je misschien liever niet wil. ;)

Wat die sierlijsten betreft, bedoel je daarmee de lijsten tussen muur en plafond in kunststof of stucwerk/plaaster? Ik heb er zo in plaaster en volgens mij hebben die geen slechte invloed op de klank. Alleen kan ik niet vergelijken hoe het zonder klinkt omdat ik ze geplaatst heb voor ik met HT begonnen ben. Wat je eventueel zou kunnen doen is in de luisterruimte de lijsten voorlopig eens er tegen zetten (met nageltjes boven en onder), op die manier krijg je toch een idee wat ze met de klank doen. ;)

Grtz
Gunter
Pioneer |KRP-500M|
Yamaha |RX-V3067|BD-S1067|
Monitor Audio |GS 60|GSW12|Radius 250|Radius 90|
Van den Hul |Bay C5|HDMI|HDMI Flat|Octocoupler|Digicoupler|Videolink 75 Antenna|First Ultimate MKII| IsoTek |Sigmas|New Optimum|

Boontje

thnx antoine!  :)

Gunter,
Ik heb de bijgeleverde spikes eronder gezet. Ik heb (nog) geen schoteltjes erbij gekocht. Ik vind het iig geen gemist zonder de schoteltjes. Maar aan de andere kant weet je pas wat je mist als je het geprobeerd hebt. Moet ook eerlijk zeggen dat dit onderdeel voor mij geen prioriteit heeft en misschien leuk is om naar te kijken als de puntjes op de i moeten worden gezet.

Voor wat betreft het vloerkleed heb ik al een principe akkoord om van mijn ouders tijdelijk een kleed te mogen lenen. klinkt misschien raar, maar ik wil wel eerst de consequenties weten van het geluid voordat ik een miskoop heb. Ook dit heeft niet mijn hoogste prioriteit omdat ik al tevreden ben over het geluid. Tzt zullen we het wel gaan proberen.

Bedoel ze idd tussen de muur en plafond in. Ze zijn in de gehele woonkamer en keuken voorzien (en ook de slaapkamers boven). De vorige bewoner was er kennelijk fan van  O0 Zou ze zelf nooit gekozen hebben, maar je kan er wel leuke accenten mee maken. Ze zitten helemaal vast, dus voor mij onmogelijk om er iets mee te doen. Vroeg het me wel af...

De komende aankoop zal een nieuwe laptop worden zodat ik hiermee ook HD spul kan bekijken op mijn TV. Huidige laptop was er niet geschikt voor. Zorgt er voor dat mijn stereo set nog even moet wachten.
Linn Majik DSM / Monitor Audio GS60

Ramius

Ik heb die van mij ook maar eens op de bijgeleverde spikes gezet, 5 cent-muntjes eronder en klaar. Zoals verwacht een veel mooiere laagweergave maar ik vind het er niet uitzien, het is net of de speakers zweven, dat ze de grond niet raken... Maar zeker weten dat ze er niet onder uit gaan, dus even een oplossing zoeken  ;)

Grtz
Ramius

Pioneer |KRP-500M|
Yamaha |RX-V3067|BD-S1067|
Monitor Audio |GS 60|GSW12|Radius 250|Radius 90|
Van den Hul |Bay C5|HDMI|HDMI Flat|Octocoupler|Digicoupler|Videolink 75 Antenna|First Ultimate MKII| IsoTek |Sigmas|New Optimum|

Maximus_Aurelius

Je bent er qua ruimte zeker op vooruit gegaan  :) , ziet er mooi uit.

Maar staan de luidsprekers niet te dicht bij elkaar??
Wat ik bedoel is de breedte wat ze uiteen staan , het lijkt erop dat ze wel erg dicht op elkaar staan , of is het gezichtsbedrog ;)
Is het ook de bedoeling dat de rechtse LS (vanuit de foto bekeken) dat deze zo schuin staat en iets meer naar voren staat als de linkse?
APL DSD AR > Accuphase P4500 > YG Acoustic Carmel >  Siltech 770L & 770 XLR > Crystal Cable Power reference Diamond, > Furutech DPS 4.1 LE with FI (E) 48 NCF, > USB kabel Final touch audio Sinope > Ediscreation Silent Switch OXCO > Farad Super 3 > zelfbouw Computer audio transport ( USB Pink Faun Bridge + OXCO Clock, Farad super3 ) >Boldz Chunkz & Panelz & RTFS Sirrah's, Big Block B > Townshend Audio Seismic Isolation Podium > Fuses, SR Orange  > Ps Audio P10 power plant.

Rob Eric Blank

Staan je speakers nu niet ERG dicht op elkaar?

Boontje

de opstelling is inmiddels gewijzigd. Na de verhuizing heb ik snel alles een beetje neergezet en een foto gemaakt om hier te kunnen posten. Later heb ik meer aandacht besteed aan de opstelling. De speakers staan nu meer uit elkaar dan aanvankelijk op de foto staat. De linker speaker is een beetje naar links gegaan en de rechter naar rechts en staat nu ter hoogte van de cdrek.

de speakers staan nu zeker 2 meter uit elkaar en staan 30cm van de muur.

Moet eerlijk zeggen als ik nu de fotos zie dat het zowat lijkt alsof de speakers op 50cm van elkaar staan ;D
Linn Majik DSM / Monitor Audio GS60

Ramius

Pioneer |KRP-500M|
Yamaha |RX-V3067|BD-S1067|
Monitor Audio |GS 60|GSW12|Radius 250|Radius 90|
Van den Hul |Bay C5|HDMI|HDMI Flat|Octocoupler|Digicoupler|Videolink 75 Antenna|First Ultimate MKII| IsoTek |Sigmas|New Optimum|