1 center of 2 centers parallel bij 5.1 opstelling ?

Started by SpeedyAndré, October 2, 2006, 14:46:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

SpeedyAndré

Binnenkort kan ik aan 2 vrij zeldzame Infinity Kappa video center series II komen, hier zit de EMIT-R in.
Ik denk dat deze goed bij mijn Infinity Renaissance 90's passen, al zal de mid unit iets achter blijven t.o.v. de EMIM's in de R90's wat snelheid betreft.
Het frequentiebereik loopt van 90Hz tot 40Khz en de gevoeligheid is 89dB/1m.
Een alternatief kan de oude Kappa 6a zijn, dit is een compacte 3-weg speaker en gaat van 37Hz tot 45KHz.
De vraag is of het midden kanaal (en rears) wel zo laag komt in de praktijk  ::)

Nu heb ik tijdelijk als test een goede 'pc-speaker' als center in gebruik, deze staat onder het scherm.
Helaas is het vrij duidelijk dat het geluid van onder het scherm vandaan komt en ik denk dat dit met een extra speaker boven het scherm opgelost is :)
Door beide speakers optimaal te richten verwacht ik dat het geluid uit het midden van het scherm lijkt te komen, net als met de speakers naast het scherm als deze mono weergeven.
Door de speakers iets te laten hellen richting luisterplek hoop ik de reflecties tegen het plafond en de vloer te verminderen en ook een diepte effect te verkrijgen.
Ik denk dat mijn Sony receiver (str-db840) geen moeite heeft met 2 8 ohm speakers parallel, anders kan ik nog de pre-outs gebruiken met een extra eindtrap.
Is bovenstaande een goed uitgangspunt of maak ik misschien een denkfout  ??? ::)

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

-Freek-

Het kan prima, maar het kan zijn dat je faseproblemen krijgt (hetzelfde als dat je hebt als je niet in het midden zit tijdens het luisteren ;)).

Check de thread van garmtz in 'Private home theaters' voor meer info (een v/d laatste pagina's.)

dvd-fan

Als je ooit nog voor een 6.1 opstelling wilt gaan kun je de 2e center voor achter gebruiken.
Ook daar is het verschil goed hoorbaar. Je hebt geen "gat"meer tussen je rears.
Zelf speel ik met 7.1 opstelling.
Ik denk dat 2 centers een beetje overkill is.
Heb je je speakers wel ingestelt met een db-meter?
Robin
Zappitti one , Denon X2600H, Panasonic 4k TV, Phonar LS

SpeedyAndré

In het topic van Garmt zie ik met name problemen als de center speakers dicht bij elkaar geplaatst worden, bij mij zit er ruim 1,5m tussen.
Door de opstelling te 'spiegelen' t.o.v. vloer en plafond zal het probleem nog wel meevallen.
Waar ik me meer zorgen over maak is wat er gebeurt als het signaal van de center ook in de front speakers voor komt, al moet ik zeggen dat ik bij films met name de dialogen en effecten via de center hoor.
Mijn vraag over het frequentiebereik is nog niet beantwoord, is 90Hz laag genoeg of heeft een speaker die tot 37Hz door loopt toch meerwaarde?
Door op de receiver het center kanaal op small te zetten begrens ik de center op 90Hz en op large krijgt hij alles voor z'n kiezen.
Dezelfde vraag heb ik voor de rears, loopt het geluid in de praktijk diep door of kan je met 90Hz volstaan  ???

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

Martin_M

Quote from: SpeedyAndré on October  2, 2006, 15:42:59
In het topic van Garmt zie ik met name problemen als de center speakers dicht bij elkaar geplaatst worden, bij mij zit er ruim 1,5m tussen.
Door de opstelling te 'spiegelen' t.o.v. vloer en plafond zal het probleem nog wel meevallen.
Waar ik me meer zorgen over maak is wat er gebeurt als het signaal van de center ook in de front speakers voor komt, al moet ik zeggen dat ik bij films met name de dialogen en effecten via de center hoor.
Hoeft toch geen probleem te zijn. Als de speakers aardig in fase staan hoef je geen problemen te verwachten.
Maar ik vind geluid puur alleen uit de center soms onnatuurlijk overkomen. Het gebeurt wel dat als de spreker iets aan de kant in het beeld staat, toch alleen het centerkanaal wordt gebruikt voor de dialogen. Beeld en geluid wordt bij gebruik van een (groot) scherm dan uit elkaar getrokken. Zelfs bij mijn phantomcenter hoor ik dat duidelijk ;).
Quote
Mijn vraag over het frequentiebereik is nog niet beantwoord, is 90Hz laag genoeg of heeft een speaker die tot 37Hz door loopt toch meerwaarde?
Door op de receiver het center kanaal op small te zetten begrens ik de center op 90Hz en op large krijgt hij alles voor z'n kiezen.
Alleen een praktijktest zal dit moeten uitwijzen. Maar als je een bass-cutoff kiest gaan de frequenties daaronder naar je fronts (indien die als large/full range zijn aangemeld) en/of de (eventuele) sub. Hier hetzelfde verhaal als hierboven. Als je speakers aardig in fase zijn, geen problemen.
Toch kan het in de praktijk gebeuren dat je elke speaker full-range aanstuurt mooier overkomt. Er is al een ellenlang topic geweest over full-range of bass-limited rears.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

SpeedyAndré

Als je ook met een phantom center de dialoog in het midden hoort terwijl de spreker ergens anders staat dan is dat jammer, de mix kan je niet ff over doen :)
Ik ga eens op zoek naar een topic over rear speakers, ik heb wel ruimte om ze full-range te kiezen en met effecten denk ik dat je er meer uit haalt.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

Martin_M

#6
Quote from: SpeedyAndré on October  2, 2006, 18:46:22
Ik ga eens op zoek naar een topic over rear speakers, ik heb wel ruimte om ze full-range te kiezen en met effecten denk ik dat je er meer uit haalt.
Dat was volgens mij ook wel de conclusie ;).
Lage tonen die te plaatsen zijn wil je dan ook uit die richting (hier; waarschijnlijk ergens van achteren) horen.

Ik zal ook nog ff zoeken. Was volgens mij een topic van Patrick...

[edit]
Gevonden. Het was een topic gestart door Jaco.
Large of small.

En dan heb je natuurlijk het topic van Patrick (nu wel).
De 4 G's van HT/multichannel.
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

SpeedyAndré

Fijn Martin, da's weer een hele avond interessant leesvoer  ::) ;D

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

gast_001

Dag Speedy,

Persoonlijk denk ik niet dat de Sony receiver deze 2 infinity center channels naar behoren zal aansturen, mocht je een eindtrap over hebben dan zou IK er zeerzeker gebruik van maken............
Of 2 centers beter zullen spelen dan slechts een center ? dat is iets wat jezelf spoedig zult ervaren.

Persoonlijk vind ik het center kanaal bij surround onmisbaar net als de sub ( bij goede opnames natuurlijk ), tevens raad ik je aan om de Infinity centers op small in te stellen.

Probleem is echter vaak dat men zeer goede fronts heeft maar vaak is de sub en de center van mindere qualiteit en men vooral op de sub en de center spaart en dit zou juist niet moeten naar mijn mening....

Marcel

SpeedyAndré

Gezien de specs (vanaf 80Hz) moet ik de centers op 'small' laten spelen en misschien is het een idee om ze in serie te schakelen :)
Ik heb pre-outs op de receiver dus een extra versterker aansluiten is geen probleem.
De center speakers passen goed in het rijtje van Infinity Kappa 8/9 en Renaissance, mede door de gelijkende tweeters denk ik dat ze goed integreren met mijn R90's ;)

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

patrick_vdb

Hoi Andre,

Het is natuurlijk niet alleen de tweeter welke voor een geslaagde integratie zal gaan zorgen. Met welke reden wil je de centerluidspreker eigenlijk gaan inzetten? De R90's zullen toch in staat zijn om een rotsvaste fantoomcenter neer te zetten, of je wilt klankkleurverschillen op andere plekken dan de sweetspot zoveel mogelijk beperken?

Twee centers is uiteraard een mogelijkheid en met een goede plaatsing van beide zul je het kamfiltereffect wel net zo weten te 'beperken' als met een fantoomcenter wanneer er sprake is van een mono-centerkanaal welke gelijk verdeeld wordt over de twee fronts. Het is niet zozeer de afstand tussen de beide luidsprekers die voor het kamfiltereffect zorgen maar de looptijdverschillen tussen beide luidsprekers op de luisterplek (de looptijdverschillen tussen beide oren om precies te zijn).

Vergis je overigens niet in het midden(laag) dat door de center of surrounds weergegeven kan worden.

mvrg

Patrick

SpeedyAndré

Waar moet ik aan denken bij het laag, net zo laag als de fronts gaan  ???
Als het midden toch nog uit de toon mocht vallen dan heb ik mooie rear speakers, ik ben nog aan het experimenteren met meerkanaals.
Mijn fronts zijn idd zodanig goed dat ze een fantoom center heel mooi neer zetten, toch wil ik weten of de extra geluidsdruk van 2 center speakers iets toevoegt aan het geheel :)

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

patrick_vdb

Hoi Andre,

Theoretisch zijn alle kanalen bij Dolby Digital en DTS gewoon full-range met hetzelfde dynamische bereik. In werkelijkheid maakt niet elke eindmix gebruik van deze mogelijkheid maar er zijn legio voorbeelden waarin de surrounds of de center gewoon een full-range full-dynamiek signaal voor hun kiezen krijgen.

Ik kan je nu al vertellen dat het inzetten van een centerkanaal de ruimtelijke afbeelding vergroot, dialoog 'locked' in het midden (oorspronkelijk bedoelt om het kamfiltereffect van stereo-weergave in een grote bioscoopzaal over de diverse zitplaatsen tegen te gaan vwb dialoog) maar ook voor meer klankkleurverschillen in de frontstage kan gaan zorgen. De extra geluidsdruk zal zich enkel moeten uitten in een betere 'act de precense', het effect hiervan is sterk afhankelijk van de fantoomcenter welke de fronts kunnen neerzetten. Het gebruik van een center geeft voordelen (ook afhankelijk van hoe de eindmix in elkaar steekt!) maar kent ook nadelen, experimenteren is zeker het advies! ;)

Maar vertel eens, plan je veel filmavonden met een grotere groep kijkers of zit je straks toch grotendeels alleen (of samen met vriendin/vrouw?) van een filmpje te genieten? Het centerkanaal vind zijn oorsprong in de commercieele bioscopen waar op bepaalde gebieden toch compleet andere wetten gelden dan bij Home Theater.

mvrg

Patrick

SpeedyAndré

Hoi Patrick :)

Ik heb wel plaats voor een groepje, maar het is niet mijn gewoonte om voor een filmpje anderen uit te nodigen, anders dan deskundigen die de situatie kunnen verbeteren met hun inbreng ;)
Voorlopig wordt het veel experimenteren, aangezien ik nog geen volwaardige rears heb ga ik de centers ook achter gebruiken i.c.m. met een fantoom center.
Er zit trouwens alweer iemand op een van m'n centers te azen, dit model is vrij zeldzaam  ::) ;D

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

Marcel_T.

Het is me niet helemaal duidelijk geworden, maar heb je de speakers al binnen/geïnstalleerd? En heb je al besloten of je voor één of twee centers gaat?

Ben wel benieuwd naar de ervaringen.
Sony 55A90J | Pioneer SC-LX83 | Pioneer BDP-51FD | PS4pro | Humax 5050c | B&W CDM 9NT | B&W CDM CNT | REL Storm III | Sennheiser HD 650

SpeedyAndré

Ik moet ze nog (goed) plaatsen, kabels heb ik ook nog niet  :-[
Er staat een zwarte Kappa center II op Ebay :)

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp