Open Bedrijvendag : ALFACAM & EURO1080 - Reallife HDTV demo's !!

Started by Del member, October 1, 2006, 18:00:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Del member

Vandaag de opendeur bezocht van Alfacam

http://www.openbedrijvendag.be/001/nl/visitors/participants/detail.asp?IDK={70FFB900-1357-456D-A36A-8191C5CBB83B}&lang=&idregio=



Best wel boeiend alleen was er gigantisch veel volk. En onze prins Filip was ook op komst, bijgevolg mocht ik mijn wagen niet eens op een officiele parkeerplaats zetten. Het gebouw van alfacam is best indrukwekkend en mooi. Het ligt vlakbij het station van Kontich/Lint.

Vooraan niet echt veel te zien, wel een doorgang tussen twee grote gebouwen zoals in ene typische filmstudio. Achteraan is de inkom en tegelijkertijd een mooi pleintje met kunst, een vijvertje. Het gebouw straalt rust en klasse uit.

De inkomhal is ruim en voorzien van twee bar's, een glazen lift. Er was wat animo zoals live muziek ... daar kom ik direct op terug.

Ze hadden een duidelijk parcours uitgestippelt. Eerst kwamen we in een gigantische zaal. Letterlijk reusachtig. Een digitale projector van ongeveer een meter lang die een gigantisch scherm aanstuurde met de bekende Euro1080 beelden. Mooi voor de leek maar niks nieuws.

Verder een aantal TV studio's bezocht, ze hebben ze een nieuwe cultuurzender en een eigen nieuwsstudio. Ook een studio van TMF en onze staatszender VRT zijn er gehuisvest. De VRT studio was impossant, ik kijk geen TV dus ken het programma niet maar was een zeer flashy design het duurste dat de VRT ooit gemaakt heeft, ongeveer 8 megawat aan verlichting en mooie LED walls waarvan de 'tiles' niet aaneensluitend waren en een bijzonder effect gaven.

Het indrukwekkenst was een live transmissie van een concert wat ongoing was. Het scherm had cinemaproporties en dit zag er gewoon echt uit. Gigagntisch groot alsof je door een venster naar buiten keek.

Dus de mensen die HD op een beurs gezien hebben dit is wellicht niks met deze reallife demo's. Projectie was duidelijk Barco maar dan digitaal voor gigantische schermoppervlaktes. Blacklevels en kleuren waren uitstekend te noemen.

Het enige echte minpunt : niemand was te vinden voor een technische babbel, het was een niet-geleide show waar je door de gebouwen werd geloodsd maar dan zonder gids. Af en toe wel eens iemand maar meestel technisch heel magertjes : vrijwilligers die wat uitleg gaven, meestal studenten.

Bij het naar buiten gaan erg imposant : de muur boven de inkom is volledig van glas en je kijkt rechtstreeks in de regiekamer binnen. Toen besefte ik dus dat het concert in de grote zaal dus live was. Mooi gedaan.

Ook nog vermelden waard zijn de satteliet en regie bussen, mooi en duister gemaakt het perfecte HT interieur maar gezien de massale opkomst mochten we er niet in. Spijtig.

donaldk

Het mediacentrum/studio complex is vorig jaar (ver)nieuw(d) geopend. Had een uitnodiging, maar was niet echt handig om het tijdens de IBC te doen dat feestje.

Veel volk, vast, allemaal van die meisjes die willen zien waar K3 en Samson & Gert, enz. worden opgenomen, in de hoop ze ook tegen te komen.

Harry HT

De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

donaldk


Del member

Quote from: donaldk on October  1, 2006, 23:22:29
Waarschijnlijk ergens eind september 2007;-).

Spijtig wel dat er zo weinig animo rond was. Ik wist het ook pas toen ik het boekje van de open bedrijvendag in m'n bus kreeg. Het was niet echt aangekondigd naar een HT publiek eerder naar de grote massa. 99.99% was wellicht ook leek en echte liefhebbers heb ik niet tegen het lijf gelopen daar.

Wat de demo's zo speciaal maakte tov de HD die doorgaans op het internet te vinden is dat het hier om real life spul gaat, zonder color grading of zware post-processing. Dus meer het idee van door een venster naar de wereld te kijken dan een verdraaid beeld van de wereld op te zetten. Real-life valt erg snel door de mand en hier was dit dus niet het geval.

Het beeld was dus vrij van enige artefact, het had een 1080p look & feel en bleef scherp tijdens snelle camera moves en pans.
Het beeld had gewoon niks maar dan ook niks een digitale look ondanks het feit dat er met digitale Barco projectie werd gewerkt.

Het is frappant dat een Belgisch bedrijf zo'n voortrekkersrol neemt om HD in Europa van de grond te krijgen, maar dat 95% van hun markt eigenlijk niet Belgisch is.

Als Belg dus wel fier dat we zo'n bedrijf hebben.

donaldk

Ach jee, je had nog nooit uncompressed video gezien;-). Zelfs SD ziet er dan geweldig uit. Volgens mij doen ze daar nog weinig met 1080P, meeste is nog gewoon HDCam en niet HDCam SR. In een kritische omgeving met kritische kijkers zul je toch echt artifacten zien, filter effecten in high-frequency op de achtergrond, chromatic abberations, enz. Zelf heb ik (helaas) niet zo'n goed ontwikkeld oog.

spotmatic

Quote from: donaldk on October  3, 2006, 21:30:21
Zelf heb ik (helaas) niet zo'n goed ontwikkeld oog.

Prijs jezelf dan gelukkig, dan hoef je ook nooit te upgraden vanaf je Barcootje Vision  ;)
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

donaldk

Zo slecht zijn me ogen nou ook weer niet;-). Gewoon in plaats van 0,75 x pictureheight op 0,65 x de pictureheight gaan zitten.

Del member

Quote from: donaldk on October  3, 2006, 21:30:21
Ach jee, je had nog nooit uncompressed video gezien;-). Zelfs SD ziet er dan geweldig uit. Volgens mij doen ze daar nog weinig met 1080P, meeste is nog gewoon HDCam en niet HDCam SR. In een kritische omgeving met kritische kijkers zul je toch echt artifacten zien, filter effecten in high-frequency op de achtergrond, chromatic abberations, enz. Zelf heb ik (helaas) niet zo'n goed ontwikkeld oog.

Toch wel ... ik heb een tijdje voor een bedrijf gewerkt wat HD post producties maakt. Dat is uncompressed & frame per frame ... tera's aan beeldmateriaal voor 1 enkele film.

Wat wel opvalt is dat de kwaliteit van euro1080 daar live dezelfde finesse en artefactloosheid had als toen ik twee jaar terug met mijn gecalibreerde Barco G808S via satteliet als source projecteerde. HD is een belachelijk hoge bitrate is echt geen probleem. Let wel : de source waren de 0110 concerten op 1/10 in diverse Belgische steden. Je gaat uncompressed SDI niet even op satteliet gooien. Forget it.

Verschillende streams (camera angles in DVD termen) van het concert worden per satt doorgestuurd en de regie gebeurt effectief in Lint waar dus de hoofdvestiging van Alfacam is.