Speakers gekocht (KEF IQ7) Nu reciever erop af stellen

Started by joostpolletje, October 1, 2006, 10:58:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

joostpolletje

Ik denk ook dat ze er tussen zullen staan.. Ben benieuwd. Zal ze anders wel eens luisteren
HEt is inderdaad een rijtje die bekend is, KEF heb ik al beluisterd. Ik ga nu met "andere" oren eens luisteren.
KEF | SVS | DENON | SAMSUNG| EPSON | DUNE | QNAP | QED | BETTERCABLE | KIMBER-CABLE | MONSTER | RU CONNECTED | XBOX

kippekop

Quote from: Automaat on October  7, 2006, 10:00:34
Ook al valt de Dynaudio Audience buiten je budget, als je toch naar Stassen gaat er even naar luisteren; ze zullen ongetwijfeld al wel in het rijtje staan.

Yep, vond ik ook al, en er is best korting op die audience serie te krijgen, geen supernieuwe serie ofzo.
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

joostpolletje

Quote from: kippekop on October  8, 2006, 15:19:21
Yep, vond ik ook al, en er is best korting op die audience serie te krijgen, geen supernieuwe serie ofzo.

Ik zal er eens goed op letten!
Dank voor de tip.
KEF | SVS | DENON | SAMSUNG| EPSON | DUNE | QNAP | QED | BETTERCABLE | KIMBER-CABLE | MONSTER | RU CONNECTED | XBOX

joostpolletje

Luisterbezoek Stassen:

Wat een mooie ligging en een mooie "winkel" luisterkasteel. Zeer indrukwekkend van de buitenkant en dan moet je nog naar binnen.
Bij binnenkomst vriendelijk ontvangen door ..... en een kopje koffie aangeboden. Ondertussen even kletsend kom je er achter dat deze man echt een liefhebber is en met al zijn ervaring (23jaar) in het vak veel weet.

Wat mij opviel was en dat heeft hij ook uitgelegd dat er geen prijzen merken(types) bij de luidsprekers vermeld staan. Dit beivloedt het gedrag van degene die luistert.
En dat is ook zo mensen laten zich leiden dan door het bedrag en door merk. Dus kon ik prima inkomen.

Toen een rondleiding gehad door het ozo indrukwekkende kasteel (een must om een keer heen te gaan) Na de vele kamertjes te hebben gezien aangekomen bij de luisterkamer waar de speakers stonden opgesteld die ik had aangevraagd.

Ik zag al het een en ander bekende staan, maar ook wat onbekendere. Maar dit maakt het alleen maar leuker.
En alles in de wetenschap dat het je met het systeem afspeelt maar niet "weet" welke speaker draait.
Ik kreeg een lijst waar de nummers op staan en kon mijn bevindingen gaan geven.
Af en toe wel even spieken welke speaker draaide natuurlijk. En heb toen weer lekker geluisterd.

Hieronder de lijst met speakers die klaar stonden:

ALRJordan Entry 5
JMLab 816
Mission V63
B&W 603
KEF iQ7
Acoustis Energy EVO 3
Phonar P200
KEF iQ5


Een aantal redelijk onbekend voor me. Toen ben ik gaan luisteren met verschillende soorten muziek, ook om het op te breken met de ene muzieksoort naar de andere.

Hieronder zie je de speaker met mijn review en met de bron:

Begonnen met Bocelli

ALRJordan Entry 5: Mooi hoog, maar te weinig lag
JMLab 816: Deze was wat rommelig
Mission V63: Mooi hoog en zuiver
B&W 603: Zuiver, strak geluid, helder, warm
KEF iQ7: Heel helder, veel detail, en strak
Acoustis Energy EVO 3: Stem klonk in de verte, bass te dichtbij, schel
Phonar P200: Veel te duidelijk aanwezig, fel, niet zuiver, veels te hoog
KEF iQ5: Haalt het niet bij de iQ7, blijft achter bij de rest

Na dit geluisterd te hebben viel de iQ5 dus al af
Ook scoorden de AE Evo3 en de Phonar P200 niet een voldoende.
De B&W en de KEF iQ7 daarentegen scoorden hier een ruime voldoende ik heb dan ook regelmatig tussen deze twee geswitcht. En allebei een prettige "sound" maar meer de neiging naar de KEF. Het was al vrij snel dat ik tussen de B&W en de KEF zat.

Toen verder gegaan met een stuk Metallica puur om te testen met gitaarmuziek
ALRJordan Entry 5: dof
JMLab 816: rommelig, krakerig, te veel ongecontroleerd laag
Mission V63: onzuiver
B&W 603: dof
KEF iQ7: helder
Acoustis Energy EVO 3: te teruhoudend
Phonar P200: Te scherp
KEF iQ5: Veels te zwak

Wat hier dus opvalt is dat de B&W niet presteerde zoals met Bocelli en dat de KEF dit beter trok. En dat met de vorige uitslag van de KEF maakte dat ik steeds meer naar de KEF neigde.
Hier kon ik dus ook alweer zeggen dat de KEF iQ5 afviel en de Phonar ook.

Tussendoor wat korte stukjes van nummers..

Uiteindelijk nog een CD van Celine Dion erin gedaan.
ALRJordan Entry 5: het hoog is te laag
JMLab 816: was bij dit nummer niet onaardig, miste wel wat detail
Mission V63: scherp
B&W 603: warm
KEF iQ7: detailrijk
Acoustis Energy EVO 3: mist detail
Phonar P200: scherp en onzuiver
KEF iQ5: "mist wat" wel mooi hoog en zuiver

Conclusie:
Dit waren dus de verschillende testen die ik het kunnen doen, er vielen er al meteen wat af. En de KEF iQ7 kwam net als de vorige sessie heerlijk op me over. Ook was een lange tijd de B&W degene die er bij zat. Maar deze is mij toch net te warm en te dof. Zoals je ziet heb ik bij verschillende nummers dezelfde eigenschappen van de speakers en deze vielen mijziens gewoon af.
Ik hou van een helder,detailrijk,muziekaal,goed laag geluid en de KEF IQ7 deed weer aan deze eisen. En was weer de grote winnaar van de avond.
Ook heb ik nog even de Q11 geluisterd die ik voor een leuk prijs kan meenemen, maar dit vind ik overkill voor me slaapkamer.

Hoe nu verder:
Ik ga voor de iQ7, deze heeft mij uit 12 speakers twee keer gewoon positief verrast en gisteren was het de topper. (vorige keer samen met de ELAC) Ik vind de iQ7 ontzettend veel detail hebben, heel helder, mooi hoog, verfrissend, muziekaal.

Ik ga de volgende keer voordat ik ze in de auto zet eerst nog eens de RS beluisteren, want die wil ik een keer gehoord hebben voordat ik hem meeneem. En misschien dat deze mijn keuze dan nog beïnvloedt.
Ook wil ik de volgende keer mijn eigen Pioneer meenemen omdat ik daar een tijdje op zal moeten luisteren.
KEF | SVS | DENON | SAMSUNG| EPSON | DUNE | QNAP | QED | BETTERCABLE | KIMBER-CABLE | MONSTER | RU CONNECTED | XBOX

Stefan S.

#29
Leuk om je verhaal en je bevindingen te lezen, maar het is voor mij onbegrijpelijk dat de Focal Cobalt 816 zo slecht uit de verf kwam bij jou  :o
Ik ben benieuwd of welke versterker de speakers speelde

joostpolletje

KEF | SVS | DENON | SAMSUNG| EPSON | DUNE | QNAP | QED | BETTERCABLE | KIMBER-CABLE | MONSTER | RU CONNECTED | XBOX

Fatalfelix

#31
Quote from: joostpolletje on October 12, 2006, 17:33:01
Luisterbezoek Stassen: ........


je gaat dus die nieuwe Elac range niet beluisteren of is deze nog zo nieuw dat hij nog bij weinig dealers verkrijgbaar is ?

Mvg Rogér
Black & White by Rogér, We Can't Get Enough

cyberjobe

Persoonlijk hou ik niet van schakelpanelen... ik heb liever een verkoper die de moeite neemt om de kabels te switchen (en dat kan heel eenvoudig met banaanpluggen als ie te beroerd is om los te draaien en aan te draaien :o)
Verder vraag ik me af welke LS kabels er gebruikt zijn. Zoals ik je commentaar bezie (details missen ed), zou ik ook voor een deel wijten aan de mismatch van de kabels en de rest van de componenten.
Denon AVC-A11SR / DVD-3930 / TU-1500R - Bow ZZ-One - Arcam CD62T - Monster Cable M850i / ILM 100 - Pioneer PDP-435HD - NBS Dragonfly powerchords / Active-4 LS /Active-4 RCA cables - Master Concept 3 /Concept 4 / Centre -REL Stadium III - Finite Elements Pagode Signature E17/E14

joostpolletje

Quote from: cyberjobe on October 12, 2006, 21:19:20
Persoonlijk hou ik niet van schakelpanelen... ik heb liever een verkoper die de moeite neemt om de kabels te switchen (en dat kan heel eenvoudig met banaanpluggen als ie te beroerd is om los te draaien en aan te draaien :o)
Verder vraag ik me af welke LS kabels er gebruikt zijn. Zoals ik je commentaar bezie (details missen ed), zou ik ook voor een deel wijten aan de mismatch van de kabels en de rest van de componenten.

Ik vind het wel handig, en voor de verkoper ook makkelijk. En het blijft natuurlijk hetzelfde als dat die het handmatig doet.
LS kabels zijn als ik het goed zag de VanDenHul clearwater.
KEF | SVS | DENON | SAMSUNG| EPSON | DUNE | QNAP | QED | BETTERCABLE | KIMBER-CABLE | MONSTER | RU CONNECTED | XBOX

Stefan S.

Quote from: joostpolletje on October 12, 2006, 21:44:31
LS kabels zijn als ik het goed zag de VanDenHul clearwater.

Oefff, dat verklaart wellicht veel. Die LS kabels klonken gewoon niet in mijn set, de gewone koper speakerkabel van <€0,50 klonken echt veel beter.
Nou ja, ga gewoon lekker door waar je mee bezig bent en neem bij de laatste luistersessie je kabels mee (desnoods ook je speakerkabel) of vraag of
je de speakers een week mag thuis proberen (helemaal ideaal)

joostpolletje

Quote from: Stefan S. on October 12, 2006, 23:22:28
Oefff, dat verklaart wellicht veel. Die LS kabels klonken gewoon niet in mijn set, de gewone koper speakerkabel van <€0,50 klonken echt veel beter.
Nou ja, ga gewoon lekker door waar je mee bezig bent en neem bij de laatste luistersessie je kabels mee (desnoods ook je speakerkabel) of vraag of
je de speakers een week mag thuis proberen (helemaal ideaal)


Ik zie dus dat jij de cobalt wel heb staan.. Ik zal misschien wel eens een testje van je willen hebben.. Om straks toch nog een keer ze te luisteren, wel achteraf.
Het kan ook met de kabels te maken hebben ja. Ik ga straks draaien met de QED SA +airlocks. Ik denk deze nog niet te hebben als ik de volgende keer ga. Ik zal ook eens bragen of het echt de VDhul is.
Het thuis proberen zou ideaal zijn ja. Maar de winkel zit wel anderhalf uur rijden bij me vandaan.
KEF | SVS | DENON | SAMSUNG| EPSON | DUNE | QNAP | QED | BETTERCABLE | KIMBER-CABLE | MONSTER | RU CONNECTED | XBOX

Stefan S.

Quote from: joostpolletje on October 13, 2006, 08:13:52
Ik zie dus dat jij de cobalt wel heb staan.. Ik zal misschien wel eens een testje van je willen hebben.. Om straks toch nog een keer ze te luisteren, wel achteraf.
Het kan ook met de kabels te maken hebben ja. Ik ga straks draaien met de QED SA +airlocks. Ik denk deze nog niet te hebben als ik de volgende keer ga. Ik zal ook eens bragen of het echt de VDhul is.
Het thuis proberen zou ideaal zijn ja. Maar de winkel zit wel anderhalf uur rijden bij me vandaan.

Ja, het blijft lastig met de verschillende factoren, misschien ook wel het leuke van deze hobby ;) Mocht je in de buurt komen van Enschede, dan ben je natuurlijk van harte uitgenodigd om mijn Cobalt speakers te beluisteren :)

joostpolletje

Quote from: Stefan S. on October 13, 2006, 08:46:50
Ja, het blijft lastig met de verschillende factoren, misschien ook wel het leuke van deze hobby ;) Mocht je in de buurt komen van Enschede, dan ben je natuurlijk van harte uitgenodigd om mijn Cobalt speakers te beluisteren :)

Is ook zo, Zo kan je langzaam de juiste combo gaan creeeren.. en dat is de uitdaging natuurlijk.
ik heb de QED SA als LS kabel, maar wie weet matcht die wel niet. alhoewel KEF QED aanraad.
Enschede is een eind weg, maar ik hou het in gedacht.
KEF | SVS | DENON | SAMSUNG| EPSON | DUNE | QNAP | QED | BETTERCABLE | KIMBER-CABLE | MONSTER | RU CONNECTED | XBOX

Rob Eric Blank

Quote from: Felixdi on October 12, 2006, 20:50:29
je gaat dus die nieuwe Elac range niet beluisteren of is deze nog zo nieuw dat hij nog bij weinig dealers verkrijgbaar is ?

Mvg Rogér
De FS107 kun je makkelijk beluisteren, maar de Elac FS127 maar bij een aantal dealers. Ik wil de FS127 O0

myself

#39
Quote from: cyberjobe on October 12, 2006, 21:19:20
Persoonlijk hou ik niet van schakelpanelen... ik heb liever een verkoper die de moeite neemt om de kabels te switchen (en dat kan heel eenvoudig met banaanpluggen als ie te beroerd is om los te draaien en aan te draaien :o)
schakelpaneel is wel ideaal om uit een groot aantal speakers er 2 a 3 te kiezen voor een 2e ronde. Zo kun je snel selecteren.

Ga dan in de 2e ronde wel nogmaals naar je 2 a 3 favorieten luisteren waarbij je rechtstreeks de speakers op de versterker aansluit en ook een goede LS kabel gebruikt. Evt die selectie thuis doen is natuurlijk helemaal ideaal

voor je speakers koopt moet je zowiezo ze eerst thuis beluisteren. ze kunnen dan helemaal anders klinken
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

daxie

Quote from: myself on October 13, 2006, 12:04:23
schakelpaneel is wel ideaal om uit een groot aantal speakers er 2 a 3 te kiezen voor een 2e ronde. Zo kun je snel selecteren.

Ga dan in de 2e ronde wel nogmaals naar je 2 a 3 favorieten luisteren waarbij je rechtstreeks de speakers op de versterker aansluit en ook een goede LS kabel gebruikt. Evt die selectie thuis doen is natuurlijk helemaal ideaal

voor je speakers koopt moet je zowiezo ze eerst thuis beluisteren. ze kunnen dan helemaal anders klinken

Iedereen hier spreekt alsmaar van "luidsprekers meenemen naar huis", maar ik denk dat een dealer omver valt hier in Belgie als je dat vraagt...

Een van de Belgen dit al eens gevraagd?

joostpolletje

Quote from: daxie on October 13, 2006, 13:26:48
Iedereen hier spreekt alsmaar van "luidsprekers meenemen naar huis", maar ik denk dat een dealer omver valt hier in Belgie als je dat vraagt...

Een van de Belgen dit al eens gevraagd?

Hier is dat normaal, wij zijn beter te vertrouwen he ;)

Stassen heeft ook deze mogelijkheid.
KEF | SVS | DENON | SAMSUNG| EPSON | DUNE | QNAP | QED | BETTERCABLE | KIMBER-CABLE | MONSTER | RU CONNECTED | XBOX

kippekop

Mijn echte advies na bovenstaande: Niks van aantrekken, iedereen heeft zijn eigen smaak. De speakers die jij het beste vond klinken (en neem graag zelfs speakers die heel erg van elkaar verschilden) en dan 20 minuten lang per speaker beluisteren (dus niet switchen!). Speakerkabel is echt niet uiteindelijk de belangrijkste factor in je keuze... gewoon nemen waar je het meeste bij kunt genieten, ook op de langere termijn
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

wil

Herkenbaar verslag. Ook je omschrijvingen vind ik herkenbaar. Probeer wel in je beoordeling mee te nemen dat een speaker, nee... een systeem, onvermoeid moet kunnen klinken, niet alleen warm en indrukwekkend. B&W's hebben over het algemeen best een lekkere warme sound, maar dat kan op den duur je ook gaan vervelen. Versterkers en bekabeling (incl. netkabels!) kunnen dat behoorlijk beïnvloeden.
Heb je ook gelet op staging en loskomen van de speakers bij relatief lage volumes?

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

joostpolletje

Quote from: wil on October 14, 2006, 13:50:04
Herkenbaar verslag. Ook je omschrijvingen vind ik herkenbaar. Probeer wel in je beoordeling mee te nemen dat een speaker, nee... een systeem, onvermoeid moet kunnen klinken, niet alleen warm en indrukwekkend. B&W's hebben over het algemeen best een lekkere warme sound, maar dat kan op den duur je ook gaan vervelen. Versterkers en bekabeling (incl. netkabels!) kunnen dat behoorlijk beïnvloeden.
Heb je ook gelet op staging en loskomen van de speakers bij relatief lage volumes?

wil

Nee wil, Ik heb de speakers niet op een lager volume getest, maar op een doorsnee volume.
Wat bedoel je met staging?
KEF | SVS | DENON | SAMSUNG| EPSON | DUNE | QNAP | QED | BETTERCABLE | KIMBER-CABLE | MONSTER | RU CONNECTED | XBOX

Deleted member

Quote from: joostpolletje on October 14, 2006, 20:39:44
Wat bedoel je met staging?

Plaatsing en scheiding van stemmen en instrumenten in de ruimte (diepte, breedte en hoogte). Oftewel verdwijnen de speakers zelf en kun je de stemmen/instrumenten apart "aanwijzen" in de ruimte (goede staging) of wordt alles bijvoorbeeld op mekaar afgebeeld of heel sterk tussen/achter/voor of geplakt aan de speakers (slechte staging).

joostpolletje

Wat me meteen opviel met het spelen van de KEF is dat het geluid verspreid door de kamer lag, Dus niet van het punt van de speakers kwam..
KEF | SVS | DENON | SAMSUNG| EPSON | DUNE | QNAP | QED | BETTERCABLE | KIMBER-CABLE | MONSTER | RU CONNECTED | XBOX

Mr.Blue

Quote from: cyberjobe on October 12, 2006, 21:19:20
Persoonlijk hou ik niet van schakelpanelen... ik heb liever een verkoper die de moeite neemt om de kabels te switchen (en dat kan heel eenvoudig met banaanpluggen als ie te beroerd is om los te draaien en aan te draaien :o)
Verder vraag ik me af welke LS kabels er gebruikt zijn. Zoals ik je commentaar bezie (details missen ed), zou ik ook voor een deel wijten aan de mismatch van de kabels en de rest van de componenten.

Hier kan ook ik wel in mee gaan. Bij veel speakers beluisteren en switchen bestaat een reeel "gevaar" dat je de speaker die op dat moment het vetst klinkt het mooiste vind, zoiets al een loudnessknop, maar dat gaat na een tijd erg vervelen.
Vind het zelf wel prettig om bij een goede hifi boer uit te leggen wat je zoekt, wat je muzieksmaak is, je set en zeker niet onbelangrijk de kamer/akoestische aspecten. Dan 2 speakers beluisteren, lang en dan zeker thuis uit proberen.
Wil niet zeggen dat jouw keuze slecht is, vond het heel leuk om je verslag te lezen, succes met je keuze.
Marantz versterker en cd speler, Thorens TD160 mk2, Thiel cs 1.6 speakers.

wil

Quote from: joostpolletje on October 14, 2006, 20:39:44
Nee wil, Ik heb de speakers niet op een lager volume getest, maar op een doorsnee volume.
Mijn mening is dat op een "doorsnee" tot hoog volume de meeste systemen wel lekker indrukwekkend klinken. Op het moment dat je het geluid lager zet, achtergrond niveau zeg maar, hebben veel speakers (icm versterkers, ook heel belangrijk) deneiging om plat te klinken, zonder diepte en plakkend aan de speakers. Sommige speakers hebben dat niet en blijven open en luchtig klinken. Electrostaten kunnen dat bijvoorbeeld goed. Voor mij is spelen op een laag volume minstens zo'n beproeving voor een set als spelen op hoog volume.
Quote from: joostpolletje on October 14, 2006, 20:39:44
Wat bedoel je met staging?
Met dank aan Antoine :)

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

joostpolletje

Wil,
Ik zal bij de volgende keer eens luisteren of ik dat verschil hoor, bedankt voor de tip.

QuoteHier kan ook ik wel in mee gaan. Bij veel speakers beluisteren en switchen bestaat een reeel "gevaar" dat je de speaker die op dat moment het vetst klinkt het mooiste vind, zoiets al een loudnessknop, maar dat gaat na een tijd erg vervelen.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens, Want met het switch systeem, luister ik ook langere pozen naar een bepaalde speaker.. Alleen van het overschakelen af en toe krijg je een goeie indruk tussen de "verschillen" van de speaker.

Quoteop dat moment het vetst klinkt het mooiste vind
Dit is toch logisch.. Na verschillende keren te hebben gehoord.


Quoteakoestische aspecten. Dan 2 speakers beluisteren, lang en dan zeker thuis uit proberen
Akoestisch is voor mij moeilijk aangezien in nog lekker thuiswonend ben, We binnenkort gaan verhuizen, het een slaapkamer is. Dus moeilijk aspect momenteel. Het lang luisteren is ook een goed punt. Ik heb al geregeld dat als het thuis nou niet klinkt, ik de speakers mag inruilen.
Maar hoe zou je dit behandelen.. Een week lekker luisteren naar de speakers thuis en dan oordelen ofzo??
KEF | SVS | DENON | SAMSUNG| EPSON | DUNE | QNAP | QED | BETTERCABLE | KIMBER-CABLE | MONSTER | RU CONNECTED | XBOX