Speakers gekocht (KEF IQ7) Nu reciever erop af stellen

Started by joostpolletje, October 1, 2006, 10:58:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

joostpolletje

Zo.. Zojuist terug van mijn luistersessie.

Dit was mijn eerste sessie, en het was bevredigend. Ik werd prima ontvangen bij Hobo Hifi Amersfoort, even gepraat met Jan Willem en een thee aangeboden gekregen.

De speakers stonden al op mij te wachten, en de stoel stond klaar (lekker stoel ) Onderstaand rijtje stond klaar:
KEF iQ5
ELAC FS107
DALI IKON 5
DALI 1.7 SUITE
KEF IQ7
ELAC FS207.2
DALI SUITE 2.8

Ik heb een CD van Bocelli in de speler gedaan, overigens heb ik beluisterd met een Marantz ST7001 i.c.m. de PM7001
Naast me stond de schakelaar voor de verschillende speakers, en ben lekker gaan luisteren.. Begonnen met de IQ5 had al wel een lekker gevoel bij deze, soort kippenvel. Ik heb het hele rijtje gehad(hieronder zie je van elke speaker mijn bevindingen) Ik heb steeds een paar nummers per speaker beluisterd, en in het begin van het nummer, heb ik geswitcht naar de vorige speaker om het verschil te horen, daarna weer terug naar de huidige en een paar nummertjes geluisterd. Ook heb ik de Gladiator Theme en Luna beluisterd. En ik kreeg nog Miles Davis en Richard Bono om te beluisteren. Hieronder lees je mijn ervaringen:

KEF iQ5: Zuiver, helder en strak geluid
ELAC FS107: Erg muzikaal, open, helder, warm geluid, En een zeer vrolijk geluid.
DALI IKON 5: Deze viel meteen af, zodra ik hem hoorde. Kil, grauw, terughoudend. Deze mistte echt wat.
DALI 1.7 SUITE: Krachtig, veel detail, mooi geluidsbeeld.
KEF IQ7: Wat voller dan zijn broertje de iQ5, veel detail, zuiver en helder.
ELAC FS207.2: Vond deze minder dan zijn kleinere broertje. Gaat wel wat meer in het hoog.
DALI SUITE 2.8: Vol geluid, mooi hoog, Komt af en toe wat schel over, wel meer laag dan zijn kleinere broertje.

Toen was voor mij al snel duidelijk dat de DALI IKON meteen afvalt, En de DALI SUITE en ELAC FS207.2 ook, mischien opvallend omdat ik wel de kleinere "broertjes" mooi vind van de SUITE en FS serie.

Ik ben me toen gaan orienteren op de:
KEF IQ5
KEF iQ7
ELAC FS107
DALI SUITE 1.7
dit waren voor mij de speakers die me opvielen, en lekker klinken!!
Toen heb ik nog enkele verschillende nummers geluisterd en tussen de speakers geswitcht.
Enkele verschillen die ik hoorde terwijl ik naar Richard Bono luisterde, De KEF iQ7 heeft een warmer geluid van de ELACFS107. En de IQ5 gaat minder hard dan de anderen, maar geluid is wel mooi!

Conclusie:
Ik heb van de 7speakers die er voor mij stonden, meerdere afgeschreven. En ben overtuigd van de anderen. Wat ook opvalt is dat ik 3 verschillende merken erin heb staan, die mij allen wel bekoren.
Ik heb een fijne middag gehad, en ga zeker snel terug om te horen wat het gaat worden. Zodat ik op aanschaf over kan, want wat een prachtig geluid!

Edit:
Mogelijke opties tot nu toe!

KEF 4x IQ 7
KEF 1x IQ6c

KEF 2x IQ7
KEF 2xIQ3
KEF 1xIQ6c

-------------------------------

DALI 4x1.7
DALI 1xC.07

DALI 2x1.7
DALI 2xR.07
DALI 1xC.07

----------------------------------

ELAC 4xFS107
ELAC 1x101.2

ELAC 2xFS107
ELAC 2xBS103.2
ELAC 1x101.2

--------------------------------

KEF 4xIQ5
KEF IQ6C

KEF 2xIQ5
KEF 2xIQ1
1xIQ6C

--------------------------
KEF | SVS | DENON | SAMSUNG| EPSON | DUNE | QNAP | QED | BETTERCABLE | KIMBER-CABLE | MONSTER | RU CONNECTED | XBOX

Stefan S.

Hobo Hifi, heb je toevallig ook eens naar de Focal speakers geluisterd? De Chorus en de Cobalt serie zijn erg mooi en klinken in stereo als surround erg goed.

Roksan

#2
Ik zou voor 4x iQ5 gaan met de iQ6c en een goede subwoofer. Tenzij je veel ruimte hebt voor de iQ7. iQ5 vind ik persoonlijk in het mid / hoog mooier dan de iQ7. Maar ik denk dat een iQ5 i.c.m. een goed sub, beter speelt dan de iQ7.
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

joostpolletje

@Stefan,
Dank voor de TIP. Zijn speakers die in mijn prijsklasse vallen, zal eens informeren.

@Prison
Dit is een optie waar ik ook nadrukkelijk aan denk, Ook omdat het een slaapkamer betreft. En de sub zal het laag dan opvangen.
KEF | SVS | DENON | SAMSUNG| EPSON | DUNE | QNAP | QED | BETTERCABLE | KIMBER-CABLE | MONSTER | RU CONNECTED | XBOX

Stefan S.

Quote from: joostpolletje on October  1, 2006, 12:40:04
@Stefan,
Dank voor de TIP. Zijn speakers die in mijn prijsklasse vallen, zal eens informeren.

Zeker wel, check: http://www.hobo.nl/webwinkel/catalog/index.php?manufacturers_id=35  :)

Sk

Lavardin IT | Resolution Audio Cantata Music Center | Living Voice Auditorium II | Velodyne DD15+ | DnM | LG OLED77C9

Stefan S.

Quote from: Sk on October  1, 2006, 13:26:14
Daarom zegt ie ook dat ze juist WEL in zijn prijsklasse vallen  ;)

Lol  ;D, het was gisterenavond ook iets te gezellig ;)

joostpolletje

Precies, had de prijzen al gevonden..

Nog andere tips?
KEF | SVS | DENON | SAMSUNG| EPSON | DUNE | QNAP | QED | BETTERCABLE | KIMBER-CABLE | MONSTER | RU CONNECTED | XBOX

kippekop

Niet de dynaudio audience serie beluisterd? Of hadden ze die niet staan toevallig? Dali en Kef zijn leuke merken, alleen wel allebei een pittig hoog vind ik. Luister volgende keer eens wat langer naar waar je keuze op is gevallen. (minstens 15 minuten achter elkaar per speakers, niet switchen) dat zal je weer een hele hoop nieuwe informatie verschaffen.
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

Roksan

#9
Pittig in het hoog van de KEF's valt best mee. Mits een goede versterker is aangesloten. Ik had eerst een Pioneer VSX 1014 receiver, maar ik ben sinds kort overgestapt naar een Roksan versterker. Echt een totaal andere luidspreker die staat te spelen. Als je in de buurt woont, zou ik zeggen kom een keer luisteren naar mijn iQ5's.
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

joostpolletje

De Dynaudio, komt al weer een heel stuk hoger dan wat ik van plan ben om uit te geven. Ik zal de volgende keer inderdaad wat langer, en met wat andere bronnen naar de speakers gaan luisteren.

Ik woon in Renswoude, ik ga eerst weer eens een afspraak maken. En met andere bronnen de speakers beluisteren, iets andere muziek.
KEF | SVS | DENON | SAMSUNG| EPSON | DUNE | QNAP | QED | BETTERCABLE | KIMBER-CABLE | MONSTER | RU CONNECTED | XBOX

joostpolletje

Ik ga een afspraak maken bij Stassen om de Monitor Audio Silver serie, De B&W 602/603 en de merken die al in mijn shortlist staan te luisteren.

KEF | SVS | DENON | SAMSUNG| EPSON | DUNE | QNAP | QED | BETTERCABLE | KIMBER-CABLE | MONSTER | RU CONNECTED | XBOX

daxie

Het is toch allemaal relatief he...

Ik vond de iQ5s van Kef ronduit slecht, in vergelijk met de focal chorus' en de iQ7 vielen ze onmiddellijk af...

Zo zie je maar dat het een smaak is. Maar zoals gezegd, neem ook zeker focal eens op in je gamma, heel erg mooie speakers. Ook de monitor audios vind ik heel goed.

joostpolletje

Ik vind het ook nog moeilijk, De IQ5 miste voor mijn gevoel ook "wat" vond de IQ7 dan weer wat krachtiger..

En mijn smaak vond de Dali dus meteen 10x niks.

Ik wil de Monitor Audio ook eens beluisteren ja.
KEF | SVS | DENON | SAMSUNG| EPSON | DUNE | QNAP | QED | BETTERCABLE | KIMBER-CABLE | MONSTER | RU CONNECTED | XBOX

Roksan

De Focal Chorus 707 S (rond 215 euro)is ook een mooie speaker om aan je lijstje toe te voegen. Misschien nog een outsider die je kan verbazen is de Magnat Quantum 505 is rond 200 euro per stuk http://www.bestekeus.nl/shop/product_info.php/manufacturers_id/54/products_id/8375?BKsid=b46215d555282b2f7e6de5ef8c781815

Ik woon overigens in Hoorn, dus ik denk dat dat net te ver is om de iQ5 te komen beluisteren.
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

joostpolletje

Dankje voor de tip, ik had de focal chorus al aan de list toegevoegd. Die magnat zou ook nog een optie kunnen zijn. Hoorn is net te ver weg ja..

Gisteren een luisterafspraak gemaakt bij Stassen voor de volgende speakers:
Monitor Audio Bronze 6
Monitor Audio silver 5
B&W 602/603
Dali Blue Serie 6006/8008
Focal Chorus en Cobalt serie

en welke ik al had beluisterd:
KEF IQ5
KEF IQ7
DALI SUIT 1.7
KEF | SVS | DENON | SAMSUNG| EPSON | DUNE | QNAP | QED | BETTERCABLE | KIMBER-CABLE | MONSTER | RU CONNECTED | XBOX

hifiman

Misschien is de Paradigm Monitor 7 ook wat voor je? (oa verkrijgbaar bij RAF).

joostpolletje

Quote from: Audioloog on October  3, 2006, 09:02:00
Misschien is de Paradigm Monitor 7 ook wat voor je? (oa verkrijgbaar bij RAF).

Dankje voor de tip, Zal eerst mijn shortlist beluisteren. Mocht dit niet bevallen is dit ook een goeie optie!
KEF | SVS | DENON | SAMSUNG| EPSON | DUNE | QNAP | QED | BETTERCABLE | KIMBER-CABLE | MONSTER | RU CONNECTED | XBOX

Fatalfelix

grappig trouwens dat je de Elac fs 107 beter vond klinken dan de fs 207.2

heb je trouwens die nieuwe 120 serie van Elac al beluisterd ? die zit kwa prijs zo rond die van de fs 107


die center ziet er trouwens ook erg gaaf uit


http://elac.de/en/products/productsb.html

hier nog wat prijzen http://www.hifi.nl/nieuws.php?keuze=37939


Black & White by Rogér, We Can't Get Enough

joostpolletje

Ik verbaasde mij zelf ook dat ik het "grotere" broertje niet beter vond klinken. Dit zou je in principe wel verwachten.
Die 127 lijkt me ook wel wat ja, Is wel de moeite waard! Zeer mooi design vind ik het overigens.
Dankje voor de link.



KEF | SVS | DENON | SAMSUNG| EPSON | DUNE | QNAP | QED | BETTERCABLE | KIMBER-CABLE | MONSTER | RU CONNECTED | XBOX

Roksan

Op welke versterker / receiver moeten de luidsprekers trouwens gaan spelen. Dit zal toch mede je keus van de luidsprekers kunnen bepalen?
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

joostpolletje

Ik heb op dit moment een instap-reciever. Model Pioneer VSX-415.. Ik zal eerst met deze reciever gaan spelen, maar ik wil daarna dus ook een reciever upgrade gaan plannen, Denon 380 5/6. Dit uiteraard nadat ik de reciver op mijn speakers geluisterd heb.
KEF | SVS | DENON | SAMSUNG| EPSON | DUNE | QNAP | QED | BETTERCABLE | KIMBER-CABLE | MONSTER | RU CONNECTED | XBOX

joostpolletje

B&W 602/603
Focal Chorus 826 /836 /716
Keff IQ5 / IQ 7
en nog veel vergelijkbare luidsprekers..

Bovenstaande staat a.s. Woensdag op mij te wachten.
KEF | SVS | DENON | SAMSUNG| EPSON | DUNE | QNAP | QED | BETTERCABLE | KIMBER-CABLE | MONSTER | RU CONNECTED | XBOX

kippekop

Quote from: joostpolletje on October  6, 2006, 11:53:53
B&W 602/603
Focal Chorus 826 /836 /716
Keff IQ5 / IQ 7
en nog veel vergelijkbare luidsprekers..

Bovenstaande staat a.s. Woensdag op mij te wachten.


Het "bekende" rijtje :) Ben benieuwd wat je er van vindt...
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

Automaat

Ook al valt de Dynaudio Audience buiten je budget, als je toch naar Stassen gaat er even naar luisteren; ze zullen ongetwijfeld al wel in het rijtje staan.
Reading the HTForum is learning every day!!