sub met alcone ac10he

Started by yorkie13, September 27, 2006, 21:17:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

yorkie13

ik ben van plan om een subwoofer te gaan bouwen op basis van een 10 inch alcone woofer
deze moet in een 65 liter  downfiring basreflexkast komen
http://www.lautsprechershop.de/pdf/alcone/ac10he.pdf

de 65 liter wordt ook geadviseerd en lijkt mij een veilig uitgangspunt
nu ken ik de 10 inch woofer goed daar deze ook in mijn mj acoustics sub heb zitten, dan in een 35 liter kast met 120 watt en vermoedelijk de nodige bassboost
in de 65 liter zou de alcone zonder boost een -3 db van 28 hz moeten halen, op zich netjes dus, klein beetje boosten en 25 hz is haalbaar
de te gebruiken subamp is een thommessen proteus 2.4 met 210 watt en regelbare bassboost
de sub zal voor het laag bij films gaan zorgen
is er iemand die met deze aluminium woofer wel eens een sub gebouwd heeft ?

BernHardN


Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

yorkie13

#2
die woofer ken ik ergens van

Hanz71

Voor dat geld zou ik toch voor een andere unit kiezen als het voor HT is, bijv. een Eminence LAB12. Begrijp me niet verkeerd, ik hou wel van alcone, heb zelf een HT vol (laplace) ;D. Maar die woofer is meer gemaakt voor muziek-subje heb ik het idee, geen overdreven grote lineaire uitslag, wel erg mooie woofer....
Je kent natuurlijk het K&T design? Misschien eens klikken op de duitse fora?

Major_Ton

http://www.artonaudio.com.pl/klasykreklama.html

;D  ;D  ;D

Anyway, het is best een mooie driver inderdaad, maar toch meer voor muziek lijkt mij ook. Het hangt er ook een beetje van af hoever je de volume knop open wilt zetten... Mocht je deze driver toch willen gebruiken, zou ik hoe dan ook weer voor een downfire principe gaan.

Gr. Sven
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

yorkie13

#5
mijn duits is beter dan mijn pools, maar zoiets is wel de bedoeling, 65 ltr en dan downfiringmisschien gewoon maar een woofer kopen en kast bouwen, subamp heb ik al, en ik blijf hooguit met een muzikale subwoofer zitten

fgroen

Speciaal voor subs heeft Alcone ook de AC10SW.



Zwaarder membraan, lagere Qts, kleinere Vas, daarmee geschikt voor inbouw in kleine subwooferbehuizingen. Omdat hij voor Filmdoeleinden gebruikt gaat worden wellicht een betere keus...

Of de AC12SW natuurlijk....  >:D

Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Strassacker heeft ook nog een Bauvorschlag uit Hobby Hifi:


Zij leveren daar de DT300 module van Detonation bij.


Bauplannnnnn:


;D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

yorkie13

op zich mooie units , maar ga toch met de ac10he aan de gang, immers heb er goede ervaringen mee, misschien is alleen een groter kast wel voldoende om net iets dieper in het laag te komen
er staat ook een svs 12.3 woofer te koop, maar die moet door een 545 watt bash amp aangestuurd worden en er zijn volgens mij geen specs van bekend, maar dan zit je gelijk op ruim 200 euro alleen voor de woofer en komen ook de diverse peerless en vifa woofers weer in zicht

yorkie13

#9
je was me net voor, alleen detonation heb ik niet zo een hoge pet van op, heb een dt150 die bromt, hoor je wel vaker
en omdat ik toch al de thommessen heb liggen, maar blijf gecharmeerd vd alcone ac10he, is een mooie snelle unit, ook in basreflex afstemming, ik gebruik ook een rel stadium II, zit een 10 inch volt unit in en ja die gaat in de 66ltr echt dieper en is een stuk strakker, maar kost ook ruim 220 euro

Hanz71

Je kunt je box toch kleiner maken en met je bass-boost weer recht trekken? Het bass-boost mechanisme van de proteus is erg mooi, beetje linkwitz-achtig. Dan maak je een box van bijvoorbeeld 50 liter, getuned op 25 Hz, waarbij je je bass-boost gebruikt om onder 40 Hz op te krikken.....

yorkie13

#11
ja en dan de dbc12 er ook nog tussen, beetje dubbelopmisschien
maar daarom wil ik dus dezelfde woofer gebruiken, alleen in een grotere kast
de mj sub lijkt sterk op deze sub, 0ngeveer 35 liter, zou tot 20 hz gaan, maar dat geloof ik niet, 25 hz -6db misschien wel
een andere optie is de rel stadium weg en 2 x een mj sub met dbc12 om de boel een beetje recht te trekken na rta meting, betere verdeling over de ruimte en 3 db extra output door 2 subs op LFE
en anders gewoon beide subs overbouwen in grotere kast, heb dan toch al de subamps en de woofers
zie ondestaande foto, alleen dan 2 x in eiken uitvoering

yorkie13

ik heb ook nog een set van deze focal woofers liggen, gaan in 60 liter tot 35 hz, dus meer woofers voor drieweg systeem

Hanz71

Lijkt op het eerste oog best lekker te gaan....
Iets hogere Fs, maar veel lagere Vas en lekker hoge Qts (op het randje voor BR) en subwoofer-waardige xmax van 8mm.

Zakt lekker slow af, prima te boosten.... Best prijzige woofertjes trouwens... 2 van die dingen is natuurlijk helemaal leuk :)

yorkie13

ja meer een hifiwoofer, maarheb ze nu toch overcomplet daar de scanspeaks op zolder staan en zo kom je nog eens op een nieuw idee
ik zet ze eerst een week te koopom eventueel budget vrij te komen

Major_Ton

Ik zou zorgen voor een ontwerp waarmee je zo min mogeijk hoeft te boosten. En let ten alle tijden op je combinatie SPL en Xmax! Hoe groter de kast, hoe eerder je Xmax bereikt is. Boosten zorgt ook voor een grotere excursie. We hebben niet voor niks Peerless, Adire en TCsound  ;)

Gr, Sven
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

yorkie13

#16
beetje zelfde als met de alcone, al heb ik het idee dat de alcone woofer toch wel voor sub gebruik geschikt is, wordt zowel op zelfbouw  als professioneel gebruikt, dus terug bij de ac10he
dus zaterdag maar eens bij remo langs, woofer is op voorraad

Hanz71

Quote from: Major_Ton on September 28, 2006, 16:08:45
Ik zou zorgen voor een ontwerp waarmee je zo min mogeijk hoeft te boosten. En let ten alle tijden op je combinatie SPL en Xmax! Hoe groter de kast, hoe eerder je Xmax bereikt is. Boosten zorgt ook voor een grotere excursie. We hebben niet voor niks Peerless, Adire en TCsound  ;)

Gr, Sven
Als je een kleine(re) kast wilt hebben zal je genoegen moeten nemen met minder diepgang of je zult iets meer moeten boosten. Als je boost op (of dicht bij) de BR-afstemmingsfrequentie dan kost je dat i.i.g. geen of weinig excursie. Een grote kast wil natuurlijk niet iedereen. Op zich vind ik 50 liter al best veel voor een 10" woofer.... Ik ben wel met je eens dat het altijd een compromis blijft. Met bass-boost introduceer je ook wat fase-verschuiving.

yorkie13

vandaag bij Remo geweest en een alcone ac10he woofer gehaald, is de importeur van deze speakers
ze hadden ook de sub 10 staan, de ac10he in 35 liter icm een detonation dt150, vergelijkbaar met de mj sub

yorkie13

net de alcone ingevoerd in winsd en de 65 liter kast geeft een -3db van 28 hz met een kleine boost van 3 db
lijkt me zeer netjes

Hanz71

Het zijn toch erg mooie drivertjes, die alcones  :-*
Hier een 6.5HE

BernHardN

Quote from: yorkie13 on September 30, 2006, 15:22:40
vandaag bij Remo geweest en een alcone ac10he woofer gehaald, is de importeur van deze speakers
ze hadden ook de sub 10 staan, de ac10he in 35 liter icm een detonation dt150, vergelijkbaar met de mj sub

zeg maar precies dezelfde  :)

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

yorkie13

klopt, denk ook dat ik de sub de mj alclone  reference 1 ga noemen ;D
vandaag de woofer even aangesloten in een 40 lter kast met een dt150 detonation subamp, klinkt nagenoeg gelijk aan de mj
bijna evenveel volume en watts, eerste indruk zeer goed

Major_Ton







Ik heb de computer nog even wat grafiekjes laten maken met misschien wat handige data. Lijkt mij een prima response, alleen je beperkte X-Max zorgt voor problemen richting je Max-SPL zoals je op grafiek 1 en 2 kan zien. Nu bereikt de woofer alleen deze excursie bij een belasting van de volle 150 Watt en dan blaf je vanaf 44Hz een vrolijke 111dB  8) Belast je zeg maar tot 50 Watt (Max-SPL tot 105dB), dan houd je wel ruimte over om te boosten. Dus al met al, zit je niet echt verkeerd zo!


Gr, Sven
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

yorkie13

top , daar heb ik wat aan, in 60 ltr gaat dus prima, de sub hoeft niet hard te gaan
en anders kan ik altijd nog een 2de erbij bouwen