the Monitor Audio Lounge. met Atmos 5.2.4. > De stekker er weer in

Started by yorkie13, September 27, 2006, 14:48:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

yorkie13

Sinds een weekje staat hier voor HT geweld de Monolith + te spelen.

Ik heb gisteren de Monolith op een Auralex Gramma geplaatst en er is iets met het laag gebeurd,
wat zeker positief is.
De monolith + is een Frontfiring uitvoering en is ingemeten met een antimode 8033 C om een behoorlijke piek bij 38 hz weg te werken.

De vloer is een zwevend gelegde massief houten vloer.


Madhouse

Beetje de zelfde situatie als hier, ik heb ook een zwevend gelegde houten vloer en een XXLS400 op een subdude was bij mij ook erg positief. Goed gecontroleerd laag zonder maar ook 1 trilling. Ben benieuwd wat een Anti-mode bij mij gaat doen.  ;)
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

yorkie13

Komende week ga ik uitvoerig testen wat de voordelen van 2 dezelfde subwoofers zijn in de luisterruimte.

Ik gebruik hiervoor 2 x een xxls400 DF icm een Antimode voor de DSP.
Gelijk een lastige test is 2.1 stereo, met de x-over op 60 hz.
Bron is een Sony SACD speler met op dit moment een sacd van Sting erin.
Subs staan nu elk links en rechts van de XTZ 99.25 fronts.

Als bijkomende tweaks ga ik de Subdude tov de Soundcare Superspikes testen.
Laatst genoemde vind ik optisch mooier.
En natuurlijk nog de good old spikes op een 40 x 40 cm natuursteen tegel.

yorkie13

metingen van vandaag met 2 x xxls400 met en zonder antimode, 25 hz en 35 hz baslift

groen=zonder antimode
paars=met antimode
licht paars = lift 25 hz
blauw = baslift 35 hz

wat opvalt is dat het laag onder de 40 hz erg zacht is, vermoedelijk de levels wat opschroeven

yorkie13

na wat schuiven en met de fase spelen, en een subdude onder de subwoofers de volgende
resultaten

groen= antimode in bypass
paars=met antimode

ep woody

Gaat er niet iets fout met die antimode? Hij introduceert een mooie dip op de 33hz.

Ik zou nog wel even goed kijken naar je fase, aangezien hij bij de 60hz (x-overpunt) een mooie dip creëert.

De meting met de subdude lijkt wel wat vlakker dan de meting zonder, maar of dat aan de subdude, de plaatsing of de fase ligt? Hij heeft daar wel een mooie extra dip op de 56hz.


yorkie13

ik zal later deze week nog wat metingen doen, daar ik idd denk met de fase aan de slag moet.

verder zou het laag ook verder door moeten lopen.

de aansluiting bij 60 hz is met de x-over op 60 hz bij 2.1 met de fronts aan.

Wel geven 2 x xxls400 een stuk meer druk dan 1, dus daar is zeker winst behaald.

yorkie13

Vandaag een al iets beter meetresultaat.
de dip bij 60 hz is vermoedelijk de x-0ver .

WimB

Hoe klinkt t met 2 subs? Geeft dat niet een rommelig geluidsbeeld?

yorkie13

Het laag gaat niet zozeer diieper, maar is gelijkmatiger verdeeld over de ruimte.
Tevens is het een stuk lastiger inregelen.

Ik weet nog niet of het blijvend is. alternatief is een monolith +.

WimB

De testen zijn met DF's, zouden 2 FF's beter te combineren zijn en in te regelen?

ep woody

Kijk, dat begint er al meer op te lijken. Wat is wat ook al weer? Groen zonder Blauw met antimode? Wat gebeurt er als je alleen 1 sub aansluit, het liefst zonder reciever ertussen, en dan nogmaals een 0-200hz sweep laat lopen?

Ik was zaterdag ook wat aan het testen met mijn ruimte en kwam een vergelijkbare dip tegen, was echter ook vrij snel weer weg na wat spelen met de crossoverpunten. ipv 2x 74hz, laagaf op 77hz en hoogaf op 71hz. Leverde zelfs een redelijke piek op, rond het crossoverpunt. Ik zal dus ook nog flink moeten werken aan mijn fases.

yorkie13

ik kan wel meten zonder de receiver en antimode, maar die zitten ook in de keten, en doen dus
hun bijdrage.

Het volgende dus, je kan de subwoofer perfect afregelen, maar op een bepaalde frequentie doen de
fronts ook mee, bij mij bij 60 hz.

De DSP en antimode trekken het laag onder de 60 hz dan recht.

Volgende test is 1 x een xxls400, en eentje bij de xtz 99.38 voor stereo, onder de 40 hz.

ep woody

De reden waarom ik vraag of je puur op een subwoofer een sweep wil doen en dat posten, is dat je dan een aantal problemen kan uitsluiten. Onder andere de filterproblemen/eq problemen. Ik vind de afval naar de 20hz wat raar, aangezien hij een F-3 van 20hz moet hebben.

Mijn methode is, doe een paar metingen van de individuele luidspreker(groepen) en kijk waar hun sterke en zwakke punten liggen. Vervolgens ga je dingen samen laten werken op een zo ideaal mogelijke manier. Ik zou trouwens ook even een loopback meting van je geluidskaart doen, wellicht dat daar ook nog het een en ander aan oorzaken ligt.

yorkie13

Klopt wel, de afval naar 20 hz is er heel anders bij de XTZ Roomanalyzer
die meet tussen 16 en 250 hz

Ik zal wel iets fout doen met de levels , maar vond deze metingen al een stuk beter.

Het klinkt in elk geval wel lekker met 2 subwoofers.

yorkie13


yorkie13

Even een eigen plaatje geschoten

Roger Black


yorkie13

In elk geval weer heel anders dan de xtz 99.38.

ik ben nog vollop met de DSP amp aan het afstellen, maar de woofers moeten eerst nog een weekje inspelen.

Ik kan mijn fronts nu full range instellen in elk geval  8)

Ook lijkt de xxls400 FF nu redelijk klein, maar daar heb ik er 2 van staan.

Apoc@

Heb je de W10.17 combo gehaald :clapping:
Ben der laatst ook voor wezen kijken, klok ohh zo mooi met de 99.26 ( het geluidsbeeld is dan pas echt mooi compleet ).

Gaat zeker mijn volgende upgrade worden :happy:
Marantz NR1608 • XTZ 99.26 & W10.17P Front • XTZ 99.25 Center • MKII crossover filter upgrade Front & Center • XTZ 99 W12.16 ICE Subwoofer • XTZ Sub Amp 1 • Auralex GRAMMA

yorkie13

Het actieve laag is zeker veel dynamischer tov de 99.38 en lijkt ook iets strakker te zijn.

Duidelijk is wel dat de xxls400 er nog eens een stuk laag onder zet bij LFE.

Ik heb een aantal weken uitvoerig getest met een paar DIY subs met dezelfde L26 aluminium
woofer.

In gesloten afstemming hoef ik alleen een piek bij 33 hz aan te pakken met de DSP.

Apoc@

Tja het zijn ook echte woofers he, dus dan zou een sub altijd nog iets moois moeten kunnen toevoegen.

Ik persoonlijk vond bijvoorbeeld stereo geluid der echt mega op vooruit gaan, dat gemis qua sound met of zonder de W10.17P met 99.26 als fronts kun je met een sub niet opvangen in mijn ogen.
Terwijl dat bij films weer iets gemakkelijker gaat. Maar das natuurlijk mijn mening.
Marantz NR1608 • XTZ 99.26 & W10.17P Front • XTZ 99.25 Center • MKII crossover filter upgrade Front & Center • XTZ 99 W12.16 ICE Subwoofer • XTZ Sub Amp 1 • Auralex GRAMMA

yorkie13

Nog mooier is bij films met de 99w10.17P +DSP amp en een subwoofer op LFE

Al is het laag nog wel steeds dubbel mono onder de 60 hz.

Apoc@

Je zou toch ook elke W10.17P doormiddel van een eigen Sub Amp 1 kunnen aansturen via de Pre-out voor het betreffende L/R kanaal. Of zie ik nu iets over het hoofd voor stereo?
Daar zat ik zelf over na te denken eigenlijk. Maar die contructie kost nog al een euro en het is wel hobby dus alles rustig aan ;)
Marantz NR1608 • XTZ 99.26 & W10.17P Front • XTZ 99.25 Center • MKII crossover filter upgrade Front & Center • XTZ 99 W12.16 ICE Subwoofer • XTZ Sub Amp 1 • Auralex GRAMMA

yorkie13

Met 1dsp amp werkt echt prima en zeker in pure audio direct
mode.

2 dep amps zou op 1100 euro komen
Er wordt overigens aan nieuwe dep amp gewerkt
weet ik van een engellse bron