Slissende s-klanken, hoe zit dat en wat doe je eraan?

Started by hifiman, September 27, 2006, 09:23:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hifiman

#175
Hoi Wowly,

Om te beginnen even een kleine correctie. De slissende s-klanken zijn eerst een stuk verminderd middels een LAT AC-2 powercord op de cd speler. Daarna kwam ik achter de foutieve fase en werd het nog iets beter waardoor het slissen tot een normaal nivo is teruggebracht. Het is dus niet zo dat die fase een gigantisch verschil maakte, het was subtiel.

Ook ik ben van mening dat het met betere speakers nog een stuk beter zal kunnen klinken (in het algemeen maar ook hoe een s-klank klinkt). Dit wordt dan ook de volgende toekomstige upgrade: andere/betere luidsprekers. Echter om financiele redenen eerst even een jaartje een upgrade stop.

En de kans is vrij groot dat mijn volgende speakers op basis van scan speak units met papieren conussen zullen zijn  8)

Groetjes,

Ronald

Wowly

Ik ken dat, van die time-outs om de financieele kant in toom te houden  ;D

Wowly

reMC

Quote from: Audioloog on October  3, 2006, 12:42:33
Nee, want het is wat lastig te implementeren  :P

Ik denk dat het de gemakkelijkste tweak ooit is :o

DA BoSS

Quote from: reMC on October  3, 2006, 19:49:24
Ik denk dat het de gemakkelijkste tweak ooit is :o
Ik denk dat het de gemakkelijkste goedkoopste tweak ooit is... >:D ;)
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

hifiman

#179
Straks ga ik mijn LAT AC-2 netsnoer op het postkantoor ophalen. Deze komt dus op de geintegreerde stereo versterker  ;D

Dan kan ik eens definitief beoordelen wat ik van het slissen vind. Het slissen is er dus nog wel duidelijk, maar ik heb in elk geval uitgesloten dat de LAT IC-300 interlink de boosdoener is en de vraag is dan in hoeverre het slissen nu "normaal" is. Met Katie Melua is het in elk geval nog steeds erg opvallend aanwezig viel mij gisteren op.

garmtz

Die Katie Melua is ook gewoon heel commercieel opgenomen. Vreselijk geslis. Ik heb de CD zelf niet (;D), maar ik hoor hem wel overal slissen waar ik hem hoor...

R

hmm, vind het hier prima. Het is goed te doen. Echter na 2 keer draaien ook wel genoeg gehoord :(

Quote from: garmtz on October  6, 2006, 11:21:11
Die Katie Melua is ook gewoon heel commercieel opgenomen. Vreselijk geslis. Ik heb de CD zelf niet (;D), maar ik hoor hem wel overal slissen waar ik hem hoor...

Deleted member

Quote from: garmtz on October  6, 2006, 11:21:11
Die Katie Melua is ook gewoon heel commercieel opgenomen. Vreselijk geslis. Ik heb de CD zelf niet (;D), maar ik hoor hem wel overal slissen waar ik hem hoor...

Mee eens! Het hoog op deze CD is volgens mij ook aangezet en dit wordt nog eens versterkt door de kunstmatige galm. Desalniettemin vind ik het een lekker CD'tje voor af en toe!  :)

Sk

Ik heb beide cd's van Katie Melua. Ik draaide eerst met de Magnat Victory8 toen waren beide cd's niet om aan te horen. Nu draai met de Magnat Vector 16 icm Marantz CD5001 en PM4001 dit is een heel stuk aangenamer, maar zodra ik het volume wat harder zet wordt de stem al vrij irritant, te druk of te overheersend geen idee hoe ik het precies uit moet leggen.

En inderdaad als je de cd's 1 keer gehoord hebt heb je er voorlopig weer genoeg van.
Lavardin IT | Resolution Audio Cantata Music Center | Living Voice Auditorium II | Velodyne DD15+ | DnM | LG OLED77C9

Deleted member

@SK, de CD is i.t.t. commercieel opgenomen CD's weer wel rijk aan dynamiek. Waardoor je Katie haar stem af en toe upfront en "oorverdovend" de kamer in geslingerd krijgt als je op hoog volume luistert. Vind ik persoonlijk wel lekker maar ik kan me goed voorstellen dat 't kan irriteren.  :)

Sk

Quote from: Antoine on October  6, 2006, 11:52:52
@SK, de CD is i.t.t. commercieel opgenomen CD's weer wel rijk aan dynamiek. Waardoor je Katie haar stem af en toe upfront en "oorverdovend" de kamer in geslingerd krijgt als je op hoog volume luistert. Vind ik persoonlijk wel lekker maar ik kan me goed voorstellen dat 't kan irriteren.  :)

Denk dat het grotendeels ook kan liggen dat mijn slaapkamer 4x2 meter niet echt groot is. Zit ook vrij dicht bij de speakers, ik schat zo'n 1,5 a 1,7 meter
Lavardin IT | Resolution Audio Cantata Music Center | Living Voice Auditorium II | Velodyne DD15+ | DnM | LG OLED77C9

hifiman

Quote from: garmtz on October  6, 2006, 11:21:11
Die Katie Melua is ook gewoon heel commercieel opgenomen. Vreselijk geslis. Ik heb de CD zelf niet (;D), maar ik hoor hem wel overal slissen waar ik hem hoor...
Ok dus eigenlijk moet ik die cd niet als referentiekader voor het slissen gebruiken.

garmtz

nee, niet als referentie gebruiken (gewoon helemaal niet draaien... ;D). Beter om bijvoorbeeld een Chesky te gebruiken. Ik geloof zelf niet in 'referentie Cd's'.

Rody

Quote from: Antoine on October  6, 2006, 11:52:52
@SK, de CD is i.t.t. commercieel opgenomen CD's weer wel rijk aan dynamiek. Waardoor je Katie haar stem af en toe upfront en "oorverdovend" de kamer in geslingerd krijgt als je op hoog volume luistert. Vind ik persoonlijk wel lekker maar ik kan me goed voorstellen dat 't kan irriteren.  :)

De stemweergave op deze CD vind ik ook erg naar de voorgrond 'gepushed'. Op zich wel lekker, alleen jammer dat de instrumenten dan wat meer op de achtergrond gedrukt worden.

Daklem

Zelf nog nooit echt gehoord bij Katie's cd's.

Ik moet nu wel zeggen, Katie is met de komt van de velodyne sub wel een stuk verdraagzamer geworden met hoge volumes.  :)

hifiman

Quote from: Daklem on October  6, 2006, 14:41:49
Zelf nog nooit echt gehoord bij Katie's cd's.

Ik moet nu wel zeggen, Katie is met de komt van de velodyne sub wel een stuk verdraagzamer geworden met hoge volumes.  :)
Heeft ze zo'n zware stem dan?  ;D

Raphie

Ik kan Katie echt niet meer horen, was 2 jaar geleden leuk en vernieuwend, maar vind haar stem nu ronduit irritant
JBL PRX Power!

Audiofiel

Quote from: garmtz on October  6, 2006, 11:21:11
Die Katie Melua is ook gewoon heel commercieel opgenomen. Vreselijk geslis. Ik heb de CD zelf niet (;D), maar ik hoor hem wel overal slissen waar ik hem hoor...

Quote from: Antoine on October  6, 2006, 11:48:58
Mee eens! Het hoog op deze CD is volgens mij ook aangezet en dit wordt nog eens versterkt door de kunstmatige galm. Desalniettemin vind ik het een lekker CD'tje voor af en toe!  :)

Wat betreft de opname van Katie: tsja, supergoed is die misschien niet. Maar ik heb hier op het forum ook al veel horen afgeven op de opnames van Norah Jones. Die zouden ook niet goed klinken. Nou, op een echt goede set klinkt het gewoon wèl goed. En die slisjes van Katie, daar maakt ook iemand als Diana Krall zich schuldig aan. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Quote from: garmtz on October  6, 2006, 14:08:13
nee, niet als referentie gebruiken (gewoon helemaal niet draaien... ;D). Beter om bijvoorbeeld een Chesky te gebruiken. Ik geloof zelf niet in 'referentie Cd's'.

Ik ben van mening dat iedereen zelf moet uitmaken wat voor hem of haar een goede referentie is. En dat hoeft echt niet per sé een audiofiel verantwoord opgenomen plaatje te zijn.  :-\

Je kunt pas echt van een goede referentie spreken als het tot je muzieksmaak behoort. Apparatuur beoordelen op 'fantastische opnames' die je vervolgens zelf nooit thuis zit te draaien, is hetzelfde als een fotomodel als uitgangspunt te nemen ter beoordeling van het begrip vrouw, terwijl je thuis met een Poolse bruid zit opgescheept... :P
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

R

Ik denk dat garmt dat ook zo bedoeld. Ik ben het er wel mee eens in ieder geval.

Quote from: Audiofiel on October  6, 2006, 14:59:34
Ik ben van mening dat iedereen zelf moet uitmaken wat voor hem of haar een goede referentie is. En dat hoeft echt niet per sé een audiofiel verantwoord opgenomen plaatje te zijn.  :-\

Je kunt pas echt van een goede referentie spreken als het tot je muzieksmaak behoort. Apparatuur beoordelen op 'fantastische opnames' die je vervolgens zelf nooit thuis zit te draaien, is hetzelfde als een fotomodel als uitgangspunt te nemen ter beoordeling van het begrip vrouw, terwijl je thuis met een Poolse bruid zit opgescheept... :P


Raphie

Quote from: Audiofiel on October  6, 2006, 14:59:34
Ik ben van mening dat iedereen zelf moet uitmaken wat voor hem of haar een goede referentie is. En dat hoeft echt niet per sé een audiofiel verantwoord opgenomen plaatje te zijn.  :-\

Je kunt pas echt van een goede referentie spreken als het tot je muzieksmaak behoort. Apparatuur beoordelen op 'fantastische opnames' die je vervolgens zelf nooit thuis zit te draaien, is hetzelfde als een fotomodel als uitgangspunt te nemen ter beoordeling van het begrip vrouw, terwijl je thuis met een Poolse bruid zit opgescheept... :P


Je bent weer heerlijk op dreef  ;D ;D
JBL PRX Power!

garmtz

Quote from: Audiofiel on October  6, 2006, 14:59:34
Ik ben van mening dat iedereen zelf moet uitmaken wat voor hem of haar een goede referentie is. En dat hoeft echt niet per sé een audiofiel verantwoord opgenomen plaatje te zijn.  :-\

Je kunt pas echt van een goede referentie spreken als het tot je muzieksmaak behoort. Apparatuur beoordelen op 'fantastische opnames' die je vervolgens zelf nooit thuis zit te draaien, is hetzelfde als een fotomodel als uitgangspunt te nemen ter beoordeling van het begrip vrouw, terwijl je thuis met een Poolse bruid zit opgescheept... :P


Mee eens! Dat is ook wat ik bedoelde met: ik geloof niet zo in 'referentie-CD's'. Ik pak iedere keer weer andere muziek om sets te beluisteren of mijn eigen set te tunen (of die van anderen). Hoe meer je gebruikt, hoe minder je de set op 1 aspect probeert te optimaliseren. Ik gebruik dan wel CD's die ik goed ken. Aangezien ik een aardig grote muziekcollectie heb, blijft het dan tenminste ook interessant, anders zit je steeds naar dezelfde muziekjes te luisteren. Ik kan Katie Melodrama, Chris 'Dire Straits' Jones, Diana Krols en Pat Rabarber niet meer aanhoren omdat ze gewoon doodgedraaid zijn.

advr

Quote from: garmtz on October  6, 2006, 11:21:11
Die Katie Melua is ook gewoon heel commercieel opgenomen. Vreselijk geslis. Ik heb de CD zelf niet (;D), maar ik hoor hem wel overal slissen waar ik hem hoor...

de lp slist beslist niet!! ;D
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

advr

Quote from: Raphie on October  6, 2006, 14:49:54
Ik kan Katie echt niet meer horen, was 2 jaar geleden leuk en vernieuwend, maar vind haar stem nu ronduit irritant

neem Norah Jones, da's nog erger :o
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

advr

Quote from: garmtz on October  6, 2006, 16:52:57
Mee eens! Dat is ook wat ik bedoelde met: ik geloof niet zo in 'referentie-CD's'. Ik pak iedere keer weer andere muziek om sets te beluisteren of mijn eigen set te tunen (of die van anderen). Hoe meer je gebruikt, hoe minder je de set op 1 aspect probeert te optimaliseren. Ik gebruik dan wel CD's die ik goed ken. Aangezien ik een aardig grote muziekcollectie heb, blijft het dan tenminste ook interessant, anders zit je steeds naar dezelfde muziekjes te luisteren. Ik kan Katie Melodrama, Chris 'Dire Straits' Jones, Diana Krols en Pat Rabarber niet meer aanhoren omdat ze gewoon doodgedraaid zijn.

meestal neem ik gewoon cd's mee die ik de avond ervoor of de dagen ervoor gedraaid heb, ook niet altijd super opgenomen cd's maar je weet in ieder geval hoe het met die cd's thuis klonk. de verschillen zijn daar dan makkelijk mee aan te tonen.  ;D

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster