Visaton VIB 170 AL totaal verbouwen?

Started by Barrrrry, September 24, 2006, 21:16:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Barrrrry

Beste mensen,

Al enige tijd heb ik het idee om mijn zelfbouw Visaton's extreem te verbeteren. Met het geluid is opzich niet veel mis, maar ik mis wat ''punch'' en het hoog klinkt ook niet helemaal naar behoren. De gebruikte tweeter is naar mijn inziens ook niet in staat om op hogere volumes rustig te blijven. Een overheersend hoog is het gevolg, met ''slissssssende'' S-klanken en blikkerige instrumenten.

Oorspronkelijk ontwerp:

Tweeter: Visaton G25FFL
Woofer: Visaton AL170
Kasttype: Vloerstaande zuil, 34 liter.
Afstemming: BR @ 32 Hz.



Iets met meerdere woofers zie ik wel zitten, als ik naar de zelfbouw speakers van Sander kijk! 8) De voordelen die hij in zijn topic noemt over de beperkte vervorming per driver staat mij ook wel aan. Het belangrijkste vind ik echter het gemak met aansturen. Dit ga ik doen met 2 Vincent monoblokken of een Parasound amp. Niet te bescheiden dus, maar ook geen krachtpatsers. Daarom wil ik een redelijk rendament!   

De tweeter wordt echter wat lastiger. Ik heb overwogen om de 25KE van Visaton te gebruiken omdat er filterontwerpen op het Visaton forum staan, zodat ik zelf niet hoef te meten en calculeren (dat kan ik nog niet).

Iemand advies? Brand los!! ;D


Roksan

Je zou kunnen kunnen kijken of de Visaton Atlantis wat is. Heeft 2 x de AL 170, 1 x de AL 130 en de KE 25.
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

franks

Hallo Barlo,

Als je kiest voor een model als de atlantis, zou je kunnen overwegen om een soort kast te bouwen zoals ik die gebouwd heb met ronde zijwanden.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=41295.0

Groet frank

Barrrrry

Quote from: prison on September 25, 2006, 05:48:30
Je zou kunnen kunnen kijken of de Visaton Atlantis wat is. Heeft 2 x de AL 170, 1 x de AL 130 en de KE 25.

Dit is zeker een mogelijkheid, maar wil ik ook graag verder kijken dan Visaton. Seas en Peerless schijnen voor het geld veel betere tweeters te maken. Niks mis met de AL-serie, misschien dat ik die ook blijf gebruiken, maar de tweeters schijnen zo scherp te zijn. Nu zijn dit uiteraard slechts meningen van anderen en misschien een beetje bevooroordeelt, maar zelf ervaar ik dit momenteel ook met de G25FFL.

Als ik die AL130 van de Atlantis kan vervangen door de Ti100 (die verder doorloopt dan de AL130), dan heb ik meer keuze in tweeters. Ik zal het eens overwegen :)  Bedankt voor je reactie :)

Groetjes,
Barry

Barrrrry

Quote from: franks on September 25, 2006, 07:40:46
Hallo Barlo,

Als je kiest voor een model als de atlantis, zou je kunnen overwegen om een soort kast te bouwen zoals ik die gebouwd heb met ronde zijwanden.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=41295.0

Groet frank

De kast heb ik al gebouwd en is zelfs nog niet helemaal klaar. Een beetje zonde om die niet meer te gebruiken dus. Hoewel jouw speakers wel érg mooi zijn 8)

Groetjes,
Barry

fgroen

Of je bouwt de ATLANTIS   ;D ;D



Wel voldoende punch denk ik.  ;) Zit helaas niet meer in het programma van Visaton....

Even alle gekheid op een stokje... Wat betreft vervorming in het laag, geld een variant van de Amerikaanse regel: "there is no substitute for size". Ik denk zelf, dat een enkele unit met hetzelfde conusoppervlak als 4 kleinere units minder zal vervormen.

Nu weet ik niet, hoe extreem je je make-over wilt doen, en welk budget je in gedachten hebt.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Barrrrry

Quote from: fgroen on September 25, 2006, 11:05:06
Of je bouwt de ATLANTIS   ;D ;D



Wel voldoende punch denk ik.  ;) Zit helaas niet meer in het programma van Visaton....

De drivers zijn nog wel te bestellen :)

QuoteEven alle gekheid op een stokje... Wat betreft vervorming in het laag, geld een variant van de Amerikaanse regel: "there is no substitute for size". Ik denk zelf, dat een enkele unit met hetzelfde conusoppervlak als 4 kleinere units minder zal vervormen.

Dat meer niet altijd beter is kan ik in dit geval begrijpen, zeker als je een puntbron wilt creeeren. Maar ik heb geen sub staan en dat is ook bijna niet te doen in mijn kamer, maar ik wil wel dat mijn speakers een realistisch laag produceren. Ik luister muziek als Tori Amos, dat gaat wel flink diep!

QuoteNu weet ik niet, hoe extreem je je make-over wilt doen, en welk budget je in gedachten hebt.

De units heb ik goedkoop (nieuw) kunnen krijgen, daarvoor was ik 250 Euro kwijt. Ik kan er nu nog zo'n 500 Euro bovenop leggen.

Groetjes,
Barry

Sander Sassen

Barlo,

Wat heb je nu aan drivers liggen? En wat is eventueel je budget? De Visaton aluminium drivers zijn helaas een stuk lastiger te filteren dan de vergelijkbare drivers van Seas, simpelweg omdat de cone-breakup veel lager in frequentie ligt zodat je lager en steiler moet filter (hogere orde) om deze resonantie(s) nog weg te kunnen poetsen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

Barrrrry

Quote from: Sander_Sassen on September 25, 2006, 11:29:23
Barlo,

Wat heb je nu aan drivers liggen? En wat is eventueel je budget? De Visaton aluminium drivers zijn helaas een stuk lastiger te filteren dan de vergelijkbare drivers van Seas, simpelweg omdat de cone-breakup veel lager in frequentie ligt zodat je lager en steiler moet filter (hogere orde) om deze resonantie(s) nog weg te kunnen poetsen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Ik heb nu 2 keer de AL170 liggen en 1 keer de G25FFL. Mijn budget is 500 Euro.

De alu woofers poets ik op met 2 1uF MKP's aan de aansluitingen van de luchtspoel. Dat die cone-breakup laag ligt maakt me niet veel uit, gezien ik er vanuit ga dat ik toch een andere mid (erbij) moet hebben. Of een tweeter met een extreem lage Fs, dat kan ook.

Het kan zijn dat ik nu heel fout denk hoor ::)

Bedankt voor je reactie :)

Groetjes,
Barry

Sander Sassen

Barlo,

Je kan twee stuks AL 170 erbij zetten, dan een MTM (d' Appolito) maken met het overnamepunt rond de 1700~2000Hz, 2e orde moet dat te filteren zijn zonder dat je last krijgt van de resonantiepiek van de woofers (waarschijnlijk alleen met een zobel over de woofers). Als tweeter zou ik een Seas H1212 nemen, betaalbaar (~45-euro) en erg goed, die laat zich met gemak zo laag inzetten. Je zal dan wel aan een ander filter moeten, maar daar komen we wel uit, voor de kast zou ik een bass-reflex nemen evt. vloerstaand. Iig. blijf je zo ruim binnen je gestelde budget.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

Barrrrry

Quote from: Sander_Sassen on September 25, 2006, 11:46:26
Barlo,

Je kan twee stuks AL 170 erbij zetten, dan een MTM (d' Appolito) maken met het overnamepunt rond de 1700~2000Hz, 2e orde moet dat te filteren zijn zonder dat je last krijgt van de resonantiepiek van de woofers (waarschijnlijk alleen met een zobel over de woofers). Als tweeter zou ik een Seas H1212 nemen, betaalbaar (~45-euro) en erg goed, die laat zich met gemak zo laag inzetten. Je zal dan wel aan een ander filter moeten, maar daar komen we wel uit, voor de kast zou ik een bass-reflex nemen evt. vloerstaand. Iig. blijf je zo ruim binnen je gestelde budget.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Bedoel je echt MTM of MTMM? Namelijk omdat je zegt 2 woofers erbij...
In beide gevallen blijf ik in ieder geval dik binnen m'n budget en de tweeter lijkt me ook prima, zeer goed idee dus :)

Groetjes,
Barry

Sander Sassen

Barry,

Ik bedoelde MTM, dus in totaal koop je er twee stuks AL 170 bij. Lijkt me een leuke luidspreker, zeker met die tweeter ertussen, je kunt gaan voor een wat lagere bassreflex afstemming en een vloerstaande kast, of een iets compactere kast op een standaard. Mijn voorkeur is 't laatste, maar 's puur persoonlijk. Als je wilt kan ik je wel een eind op weg helpen, uiteraard zal je al 't handwerk (zagen, frezen, etc.) zelf moeten doen, maar de afmetingen van de kast e 't filter da's geen probleem.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

Barrrrry

#12
Quote from: Sander_Sassen on September 25, 2006, 19:29:52
Barry,

Ik bedoelde MTM, dus in totaal koop je er twee stuks AL 170 bij. Lijkt me een leuke luidspreker, zeker met die tweeter ertussen, je kunt gaan voor een wat lagere bassreflex afstemming en een vloerstaande kast, of een iets compactere kast op een standaard. Mijn voorkeur is 't laatste, maar 's puur persoonlijk. Als je wilt kan ik je wel een eind op weg helpen, uiteraard zal je al 't handwerk (zagen, frezen, etc.) zelf moeten doen, maar de afmetingen van de kast e 't filter da's geen probleem.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Ik denk dat ik dan voor MTM ga met de Seas tweeter. De kasten zijn al bijna klaar, dat zijn vloerstaanders van 1 meter hoog. Als ik niet helemaal uitkom met kastvolume (nu 34 liter), dan maak ik een kamer gewoon dicht met zand, of iets in die richting.

Op deze oude foto's is de constructie goed te zien:







Intussen zit de 2e verflaag (vanilla wit) er al op en de Neutrik 4-p connectors. Weet jij een goed programma waarmee ik de filters voor de Seas tweeter kan uitrekenen zonder metingen te doen?

Groetjes,
Barry

Sander Sassen

Barry,

Dat wordt voor een deel weer demonteren ben ik bang, bij een MTM moeten de woofers zo dicht mogelijk bij elkaar zitten, dus feitelijk met de korf tegen de faceplate van de tweeter aan, ook dienen alle driver ingefreesd te worden, anders krijg je nare reflecties/diffracties op deze randen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

Barrrrry

Quote from: Sander_Sassen on September 25, 2006, 22:13:46
Barry,

Dat wordt voor een deel weer demonteren ben ik bang, bij een MTM moeten de woofers zo dicht mogelijk bij elkaar zitten, dus feitelijk met de korf tegen de faceplate van de tweeter aan, ook dienen alle driver ingefreesd te worden, anders krijg je nare reflecties/diffracties op deze randen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Dat bij MTM de drivers zo dicht mogelijk op elkaar moeten weet ik. Ik ga de tweeters zelfs bewerken met de ijzerzaag. Komt gewoon een extra baffle op de kasten. Ik maak wel even een schets straks :)

Groetjes,
Barry

Sander Sassen

Barry,

QuoteIk ga de tweeters zelfs bewerken met de ijzerzaag.

Da's in dit geval ook weer een beetje overbodig, gewoon dicht tegen elkaar aan zetten.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

voodooless

Quote from: BarLo on September 25, 2006, 19:43:22Weet jij een goed programma waarmee ik de filters voor de Seas tweeter kan uitrekenen zonder metingen te doen?

Onmogelijk als je een goed resultaat wil, zeker met dergelijke resonantiepieken.