Woofer inbouwen in zuilen

Started by Ferocious, September 24, 2006, 19:33:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ferocious

Hallo,

Ik zit al even mee te kijken op dit forum. Best leerzaam moet ik zeggen.. ;) Maar ik kan toch geen antwoord vinden op een vraag die ik heb. Ik heb nu namelijk 4 vrij kleine  Vifa impuls speakers.
deze
. Een Vifa center speaker, en een zelf gebouwde sub. (Vifa 30-WD-300) Dit alles is aangesloten op een Denon A1.

Nu wil ik de 4 Vifa impuls speakers gaan ombouwen tot zuilen. Aangezien mijn sub niet goed klinkt (de 30cm 300 watt speaker is aangesloten op een HS-80, veel te krap) kwam mijn zwager op het idee, om 2 kleinere speakers te kopen (20cm?) en deze in de zuilen bouwen. Deze twee aansluiten op een eindversterker, en die weer op de LFE kanaal aansluiten. (ipv. de sub) In theorie kan het volgens mij wel, maar ik heb nog nooit iemand hier over gehoord. Hoe denken jullie hier over? Kan dit allemaal wel, of kan ik beter een HS200 kopen. En wat voor eindversterker zou het moeten zijn, opzich redelijk eenvoudig lijkt me. Hij hoeft alleen maar 200watt voor de sub aan te sturen.

Ik ben erg benieuwd! :)

Groetjes

yorkie13

ik zou een zwaardere subamp kopen, de hs200 wordt niet meer verkocht, maar bv een ds2.0 van hypex zou al een stuk meer vermogen leveren, als je 30 cm vifa in een goede kast zit zou ik hier toch mee aan de slag gaan, een 30 cm woofer zal dieper gaan als een 20 cm woofer

Ferocious

Die 21cm Vifa is volgens mij 250 watt. Dat keer 2, moet volgens mij ook een fantastisch geluid geven! Mijn zwager heeft alleen 2 zuilen, zonder sub. (geen LFE) Maar deze komen veel lager dan mijn sub.  Daarom vroeg ik me dus af of ik er verstandig aan doe, om 2 zuilen te bouwen, met deze 2 x 21cm Vifa's erin gebouwd.. (op een apparte eindversterker)

Major_Ton

#3
Hallo,

De echte 'killer' in het systeem is je HS-80, deze is veels zwak voor je 30-WD-300. Zie het als dat je een tank aandrijft met een 2 liter benzine motor  ;)

Zo snel kan ik even niet een spec sheet vinden van de 30-WD-300, maar volgens mij kom je met deze woofer ook niet super laag (maar dat is nu alleen even gebaseerd op een vage herinnering).
Een nieuwe Hypex DS 4.0 heeft wel de grip op je woofer die je nodig hebt en zal dus een wereld van verschil teweeg brengen.

Mocht je echter toch met 2x 20 Cm willen gaan spelen, dan is natuurlijk de Vifa PL22WR-09-08 een zeer leuke optie. Daarnaast kan je ook nog denken aan de Visaton TIW200XS.
Alleen of je dat nu moet gaan verwerken dmv je impulsen om te toveren in zuilen weet ik niet of dat verstandig is. Ik denk dat je beter 2 losse subs kan maken, daar dat de plaatsing een stuk makkelijker maakt.
Onmogelijk is je idee niet, maar ik denk wel een beetje omslachtig gezien de alternatieven.

Gr. Sven
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

fgroen

Ik zou die 30cm Vifa woofer niet vervangen door twee 20cm exemplaren. Dan doe je jezelf echt tekort.

Als je per sé een subwoofer in zuilen wilt bouwen, moet je gewoon een tweede 30cm Vifa erbij kopen en inderdaad behoorlijke subversterkers erop zetten.  8)
Als je lucht in je sublaag wilt, moet de versterker dat wèl kunnen leveren, en moet dus ruim in zijn jasje ziten.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Ferocious

Ik wil mijn twee impuls speakers zowiezo gaan ombouwen tot zuilen.  Daarbij wil ik gelijk mijn SUB aanpakken, want deze klinkt echt niet goed nu. Daarbij was dus het idee om deze twee gelijk te combineren, en twee kleinere woofers in de zuilen te plaatsen. B.V. 20 of 25cm. Als ik nu een tweede 30cm woofer koop, wat op zich ook goed kan! Worden de zuilen gelijk zo enorm groot.  Mijn huidige woofer is een 85liter kast. Als de zuilen ook 2 keer 85 liter voor alleen de sub moeten hebben, met daarboven op nog de speakers uit mijn Impulsjes.. :o Wordt alles wel heel grove uitgevoerd. En ik woon in een rijtjes huis, of mijn buren daar ook zo heel blij mee zijn.. ;) Daarom had ik dus 2 keer 20cm ingedachte, aangestuurd door een goeie eind versterker.. Dan kan ook de inhoud wat kleiner zijn lijkt me. Maar ik heb het nog nooit gehoord, en het is zelf bouw.. Dus je kan ook geen winkel instappen om eens goed te luisteren.