Peerless XXLS 12 BR eerste ontwerp tekeningen

Started by Major_Ton, September 24, 2006, 17:31:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Major_Ton

De DS 4.0 is zeker een goede optie inderdaad. Hoe zit het tegenwoordig met de betrouwbaarheid van deze modules? Ik denk toch dat het inderdaad zoiets wordt i.c.m. een enkele XXLS 12 i.p.v. 2 stuks. Waarom? Er is eigenlijk maar 1 reden voor. Mijn HT (tevens slaapkamer) is op zolder en met de eerder geposte afmetingen komt een de subwoofer op een dergelijk zwaar gewicht dat deze samen met de omvang gewoon niet meer boven en/of naar beneden te krijgen is. Echter komt ik nu wel in de problemen met de poort lengte. Deze is zo'n 65 Cm (2 stuks). Heeft het nu erg grote nadelen als er in de poort een knik van bijvoorbeeld 90 graden zit?

Gr, Sven
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

Walter_PPK

De poort kan gewoon geknikt worden. Daar ga je niks van horen. Volgens mij is het zelfs goed om de baspoort niet te lang te maken ivm met pijp resonanties. Al vraag ik me af hoe lang die dan minimaal moet zijn. Heb even geen zin mom te rekenen :) Je ziet trouwens dan vaak een slotpoort ipv br pijpen. Deze kunnen makkelijk langs d wand gevouwen worden om de kast extreem laag te tunen.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Major_Ton

Ok, dat zal geen probleem worden dan. Dat vermoedde ik al, maar een beetje steun kan nooit kwaad natuurlijk.

Alleen nu het volgende.... Het is ook eigenlijk niet slim om te wachten met bouwen, want steeds andere opties komen voorbij en zo raak ik weer aan het twijfelen.
Het bekende Duitse Intertechnik levert ook subwoofer drivers onder de naam 'NOVA'. Voor wat ik er uit op kan maken zijn het erg hoogwaardige drivers met een max lineaire slag van maar liefst 36mm!!! (Max mechanische heb ik niet kunnen vinden, maar dat is in dit geval irrelevant  ;D )

NOVA XTR 12
Fs   24.00   Hz
Re   3.60   Ohm
Qms   8.40   
Qes   0.41   
Sd   510.0   cm2
Vas   122.0   l
Xmax    18.00   mm
(Le)   0.96   mH
(Le2)   0.00   mH
(Re2)   0.00   Ohm
N Power   350.0   W

Deze doet het erg leuk in een 66 Liter gesloten kast.
Max SPL: 113 dB
F3: 40 Hz (zonder boost)

En met een 6dB bassboost op 25 Hz het volgende:
Max SPL: 107 dB
F3: 25 Hz

Dit alles binnen de Max Lineaire slag en op 20 Hz is er dan nogsteeds een Max SPL van 100 dB

Volgens mij is dat niet verkeerd te noemen  8) Zeker met de gedachte dat een gesloten kast gewoon vele malen strakker klinkt (zeer goed impuls gedrag) en op deze manier de subwoofer misschien ook nog in te zetten is voor het muziekale werk. Bovendien is de kast met 66 Liter nog redelijk compacte te houden!

Dus wat wordt het dan he?

Peerless XXLS 12:
110 liter Bass-Reflex
Max SPL: 116 dB
F3: 22,5 Hz @ 113 dB (geen boost)
Impuls gedrag ala Bass-Reflex, dus niet erg muzikaal

NOVA XTR 12:
66 Liter gesloten
Max SPL: 107 dB
F3: 25 Hz @ 104 dB (6dB boost)
Zeer goed impuls gedrag, dus muzikaal

Twijfel, twijfel twijfel...


Gr, Sven
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

Walter_PPK

36mm Xmax lijkt me vrij veel. Ik zou wel eens een dumax rapport willen zien en dan geloven.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Major_Ton

Quote from: Walter_PPK on October  2, 2006, 17:01:18
36mm Xmax lijkt me vrij veel. Ik zou wel eens een dumax rapport willen zien en dan geloven.


Het gaat hierbij wel om Peak to Peak. Zo vreemd lijkt mij dat toch niet, de XXLS red dat ook.


Gr, Sven
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

nielsg

adire audio kon je toch nog steedas bij orbit audio in belgie halen?
of verkopen zij dat ook niet meer?
(het is ook zulke troep ;D ;) geef mij maar JL audio ::) >:D ^-^ )

linkie: orbit car audio

succes en moge de donder goden binnenkort ook in uw HT toe treden:)

Barrrrry

Quote from: nielsg on October  2, 2006, 20:12:21
adire audio kon je toch nog steedas bij orbit audio in belgie halen?
of verkopen zij dat ook niet meer?
(het is ook zulke troep ;D ;) geef mij maar JL audio ::) >:D ^-^ )

linkie: orbit car audio

succes en moge de donder goden binnenkort ook in uw HT toe treden:)

JL is toch caraudio? Meestal niet echt geschikt. Hoewel ik me ergens kan herinneren dat de Shiva ook begonnen was als carwoofer ;D

fgroen

Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Walter_PPK

36mm p-p is idd nog wel te doen. Ik had het vast verkeerd gelezen. Xmax is normaal gezien 1 kant op.

Die JL woofers zijn gemaakt voor kleine kisten. Adire woofers zijn lastig te verkrijgen op dit moment geloof ik.
Heb je al eens een shiva in actie gehoord? Of een XLS?
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Major_Ton

Quote from: Walter_PPK on October  3, 2006, 17:22:06
36mm p-p is idd nog wel te doen. Ik had het vast verkeerd gelezen. Xmax is normaal gezien 1 kant op.

Die JL woofers zijn gemaakt voor kleine kisten. Adire woofers zijn lastig te verkrijgen op dit moment geloof ik.
Heb je al eens een shiva in actie gehoord? Of een XLS?

De Shiva heb ik nog nooit gehoord helaas. OCA schijnt de MkIV op voorraad te hebben, dus als ik besluit daarvoor te gaan, zal ik ze eens mailen of bellen.
Ik heb wel een paar keer de eerste generatie XLS 10 met PR gehoord in de XA10 sub van IT. Deze vond ik zelf erg zompig klinken, maar dat is hoogst waatrschijnlijk een verkeerde manier van inregelen en acoustiek geweest wat daar schuld aan had.

Ik wil dus een keuze maken uit de volgende drivers.

Adire Shiva MkIV
Peerless XXLS 12 (gesloten of BR)
NOVA XTR 12

Een gesloten kast geniet denk ik toch wel de voorkeur, daar ik dan niet met zeer lange poorten hoef te rommelen en aspecten als een SBB4, SC4 of QB3 afstemming. Natuurlijk is het interessante materie, waar ik momenteel veel over aan het lezen ben. Maar simpelweg ook vanwege het goede impuls gedrag ben ik benieuwd hoe strak ik een gesloten sub kan krijgen i.c.m. een goede diepgang.


Max resultaten haalbaar per driver:

Shiva:
F3: 23 Hz @ 102 dB
Excursie: 20 mm one way @ 200 Watt
(70 liter kast)

XXLS 12:
F3: 23 Hz @ 100 dB
Excursie: 19 mm one way @ 175 Watt
(77 liter kast)

XTR 12:
F3: 25 Hz @ 104 dB
Excursie: 18 mm one way @ 350 Watt
(66 liter kast)

De wattages per woofer verschillen omdat, ik wilde kijken wat het max haalbare is per woofer op basis van wanneer de X-max behaald wordt.
De XTR 12 is hier in het voordeel vanwege z'n Sd van 510 Cm2 tov 466 Cm2 (XXLS 12) en 481 Cm2 (Shiva), omdat deze zo een mindere excursie hoeft te maken om dezelfde hoeveelheid lucht te verplaatsen.
Alledrie vallen in ieder geval binnen de max output van de Hypex DS 4.0, dus het zal denk ik een kwestie van smaak worden.

Gr, Sven
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

Hanz71

#35
Ik denk dat de XXLS het mooiste resultaat gaat geven. Deze woofer staat bekend om zijn bijzonder lage vervorming... De Shiva is iets minder 'mooi' gemaakt dan de XXLS met zijn gestanste korf. Hoewel een erg mooie woofer (nooit gehoord echter) niet helemaal op het constructie-niveau van de XXLS. De XTR moet je maar helemaal vergeten zou ik denken, dat is een car-woofer,
Uit K&T 4/2003 (van strassacker):
IT XTR 12: Intertechnik Auto Subwoofer, der etwas höhere nichtlineare Verzerrungen aufweist als die Car Power-Typen.
Thuis zou ik 'm op kunnen zoeken in mijn K&T archief.

Zoals je terecht opmerkt moet je niet op de PR-uitvoering af gaan qua driver kwaliteit. Gesloten zal een geheel ander beeld te zien geven denk ik. Hoewel voor HT de PR wel lekker is natuurlijk, lekker veel membraan-oppervlak wat de lucht in beweging staat te brengen :).
Je gaat toch een HT-subwoofer maken? Dan zou ik opteren voor een Bass-reflex afstemming (of Passief membraan), ontlast je woofer in het gebied van 20 tot 40 Hz + extra extentie zonder excursie op te offeren. Je moet echter wel een iets grotere kast maken. Gesloten geeft ook goede resultaten (zelf gesloten, BR en PR gemaakt ooit), kan alleen iets minder hard.
In wat voor ruimte komt dat ding te staan (grootte)? Bij een niet al te grote ruimte zou ik voor een gesloten gaan, grotere ruimte: Bass-reflex.

sphere

Hoe kom je aan de info dat orbit de mkIV op voorraad heeft? Die website is al 2 jaar niet bijgewerkt.
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

Major_Ton

@ Sphere: Hmmmz, ok jij hebt beter opgelet dan ik! Het was wel door me hoofd geschoten om te checken of hun site up to date was, maar ik ben dat dus vergeten. Dat wordt dan inderdaad lastig...

@ Redheinz: Veel info over de XTR 12 is er niet te vinden helaas, zo ook geen ervaringen... Verder viel me nog wel op dat deze driver over 2 VC's beschikt van 4 Ohm. Parallel wordt dat dus 2 Ohm. Ik weet niet of de DS 4.0 dat leuk gaat vinden. In dat opzicht is de XXLS 12 wel een stuk gunstiger. Op deze manier (Shiva niet beschikbaar, XTR 12 niet voor thuis gebruik) blijf ik inderdaad bij de XXLS 12 steken. Gelukkig is dat geen straf, maar dan moet nu idd nog de keuze gemaakt worden of ik deze in een gesloten of BR kast schroef.
De sub komt te staan op een zolder die verdeeld is; 6 meter lengte X 3,5 meter breedte.



Ik denk dat de 23 Hz @ 100 dB in een gesloten kast echt niet verkeerd gaat worden. Zeker met de room-gain in gedachte die er nog bij opgeteld kan gaan worden.

Laat jullie meningen, opvattingen er maar op los!


Gr, Sven

Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

Major_Ton

Mocht de max SPL me tegenvallen, zal ik niet lang twijfelen om er dan een 2de sub bij te bouwen.

Simpel zat...


Gr, Sven
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

Barrrrry

Wat voor speakers heb je daar staan :)  Ziet er mooi uit!

Groetjes,
Barry

yorkie13

#40
vifa vivace 94

yorkie13

overigens ben ik wel benieuwd welke woofer het gaat worden
gisteren mijn mj vd hand gedaan en moet nu weer met mijn rel stadium II op het laag leven, niet echteen straf
maar ik wil toch wel een sub van een liter of 50-75 bouwen
het projectje met de alcone woofer wordt vermoedelijk gewoon de kastvan 35 liter die als bouwpakket bestaat, de sub 10
en deze komt ter aanvulling op zolder voor mijn scanspeak ultimos
de rel stadium is bedoeld voor aanvulling in het laag voor de fronts, dus wil ik een sub voor LFE bouwen
subamp heb ik al, de thomessen proteus sw 2.4 met 210 watts en bassboost regelbaar tussen 20-50 hz van 0-6 db
nu nog een woofer, de peerless xxls12 heeft licht mijn voorkeur vanwege verkrijgbaarheid en daar deze een verdere ontwikkeling is uit de xls serie van peerless

yorkie13

sorry toch geen grote zelfbouw subwoofer
het is de BK Electronics MONOLIth geworden, met 300w mosfet amp, en met een op een eminence lab12 gebaseerde 12 inch woofer
in een 95 liter kast, in de UK de tegenhanger vd SVS en Velodyne subs
getuned op 20 hz

sphere

En goedkoper, 400 pond, daar mag je niet over zeuren.
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

yorkie13

#44
komt alleen nog centjes  bij voor shipping, maar goed lees er veel goede dingen over
en heb ik gelijk een leuke sub om mijn peerless of iets dergelijks mee te vergelijken

Major_Ton

Zoals sommige misschien al elders gelezen hebben, twijfel ik nu een beetje tussen zelfbouw en de BK Monolith, die Yorkie al besteld heeft. Mocht het toch zelfbouw worden, heb ik uiteindelijk besloten om voor de Peerless XXLS 12 in een BR kast te gaan.

Hier vast wat pre ontwerpjes:









Interne maten zijn: 500 x 500 x 560 mm (B x H x D)


Gr, Sven
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

Hanz71

Dat wordt weer een lekker compact boxje  ;D
Dat is 140 liter. Hoeveel bracing wou je er wel niet in doen? En waar is de BR-poort? Die BR-poort zou ik uit hout bouwen, is veel steviger dan een "regenpijp".
Ik moet zeggen dat die Monolith er wel fraai uit ziet. Ik zou i.i.g. ff wachten totdat Yorkie 'm binnen heeft.

yorkie13

net nij speaker en co geweest en ik denk dat ik naast de BK toch ook og ee peerless xxls 12 ga bouwen
kast mag best ee liter of 75 worde en dan twijfel ik nog tussen basreflex en de geslote variant
de rel stadium zal da n toch het veld moeten ruimen

nielsg

Quote from: BarLo on October  2, 2006, 23:12:01
JL is toch caraudio? Meestal niet echt geschikt. Hoewel ik me ergens kan herinneren dat de Shiva ook begonnen was als carwoofer ;D

de bhrama en de tumelt zijn ook car drivers, net zo goed als de shiva!
Quote from: Walter_PPK on October  3, 2006, 17:22:06
36mm p-p is idd nog wel te doen. Ik had het vast verkeerd gelezen. Xmax is normaal gezien 1 kant op.

Die JL woofers zijn gemaakt voor kleine kisten. Adire woofers zijn lastig te verkrijgen op dit moment geloof ik.
Heb je al eens een shiva in actie gehoord? Of een XLS?

http://www.tymphany.com/products_Peerless.html kijk eens onder de auto woofers, wat staat er tussen, waarelmpel de XXLS


alle 3 zijn het car woofers, zowel de (X)XLS, de shiva, als JL audio  
ze hebben ook alle 3 de eingenschappen van een car sub, een lage fs en een ontiegelijk grote xmax zodat ze in een kleine kist toch extreem laag kunnen komen

je weet toch wel dat een man in een toyota celica met een JL audio woofer in 2005 gewonnen heeft op europees nivau kwam mooiste geluid ;) zegt volgen mij net wel iets over hun kwaliteit.



leg mij nou eens iets uit, WAT is er nou mooi aan de XXLS 12'', hij heeft een fs van 35 en in een kast van 33L met de pr, wat peerless zelf aangeeft krijg je een torenhoge group delay en nog geen eens een mooie curve volgens winisd

ik ben benieuwd
niels

yorkie13

maar er is ook ee versie die in 77 lieter tot 23 gaat met een lichte bassboost